Spel som stödjer flerkärniga processorer

Permalänk
Medlem

Men om spelet inte har stöd för två kärnor sp spelar det väl ingen roll om det är 5000+ dual core eller singel core?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Nej då är singelcoren och dualcoren lika snabb om dem har samma IPC, mhz, pipelängd, osv...

Enklast förklarat kan man säga att en C2D E6600 är lika snabb om man slår av en av CPU-kärnan i spel utan stöd för dualcore som med bägge på.

Permalänk
Medlem

Nu undrar jag som har dubbla enkärninga CPU, kommer jag ha nytta av att spelen är kodade för dualcore?

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Mytoman...

Finns bara ett fåtal spel som drar nytta av två kärnor. Supreme Commander är en av de. Varken FEAR eller Oblivion är det! Tror inte C&C3 är det heller.

Mytoman?

Jag skrev att jag inte var helt säker på vilka spel som hade stöd....
Men jag är säker på att Command & Conquer 3 har stöd för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goldmund
Nu undrar jag som har dubbla enkärninga CPU, kommer jag ha nytta av att spelen är kodade för dualcore?

Självklart kommer du ha nytta av de.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goldmund
Nu undrar jag som har dubbla enkärninga CPU, kommer jag ha nytta av att spelen är kodade för dualcore?

Alltså, stödet för dualcore handlar egentligen bara att dela upp programmet i flera trådar, så att varje kärna kan ta hälften var (eller 1/4). Där skiljer sig det inget mellan två processorer och två kärnor.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulayo
Alltså, stödet för dualcore handlar egentligen bara att dela upp programmet i flera trådar, så att varje kärna kan ta hälften var (eller 1/4). Där skiljer sig det inget mellan två processorer och två kärnor.

Men de innebär att ett bra stöd för dualcore ökar prestandan i ett program. Är som att 2 arbetare gör arbetet istället för en, fast de går ju inte dubbelt så snabbt. Men enkelt sagt så kan en flerkärnig CPU utföra flera saker under samma tid som en singelcore CPU om applikationen stödjer dualcore.

Permalänk
Medlem

Processor till spel

asså jag har hört så mycket olika från alla affärer men vad är bäst? 4 kärnig med sydbrygga eller 3 kärnig med en likadan sydbrygga ?

Visa signatur

OckeJ

Permalänk

Rigs of Rods gillar flera kärnor.

http://rigsofrods.blogspot.com/

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Men herre gud, vare sig spelen stöder dual-core eller inte så kommer ju prestandan att öka markant i alla fall. Det handlar ju inte bara om hur många kärnor som finns att tillgå utan även saker som cache-minne och processor-arkitektur spelar stor roll.

Visa signatur

Core i7 920 ~4.1ghz | 6gb Corsair XMS3 1600mhz | ASUS P6T SE | Corsair 650W | Powercolor Radeon 5870 1024mb | HDD1: 250 32mb WD Blue Edition, HDD2: 640gb WD 16mb | Antec Twelvehundred | Logitech Illuminated | Logitech G5 |

Permalänk

Falcon4 hade stöd för och utnyttjade flera proc/kärnor redan i första versionen som släpptes.... var det 98 eller 99.

Permalänk
Medlem

asså vissa spel går inte äns att spela har jag hört om man har quad core tex

Visa signatur

OckeJ

Permalänk

Left 4 Dead som släpps nu i dagarna kommer med utökat stöd för flera kärnor.

I Team Fortress 2, som är en tidigare version av Left 4 Dead motorn(source).
Kan man skriva ett kommando "mat_que_mode 2" (minns ej exakt) som gjorde att alla kärnor användes.
Detta dubblade nästan min fps men gjorde det oxå tyvärr ganska instabilt med crasher som följd.

Permalänk

Far Cry 2 har stöd för 4, tror jag. I alla fall när jag stänger spelet så ser jag att mina 4 kärnor har legat på runt 90% konstant.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Fan vad mycket snack här..
Heedman har fattt vad det handlar om i 99% av fallen.
.
Det är helt enkelt att Windows(tm) har en massa processer som körs hela tiden, tex
windows ska kolla om det finns uppdateringar.. (Samma på linux och Mac OS )
Detta tar INTE mycket direkt tid, men det AVBRYTER programmet..
När detta avbrott sker så SLÄNGER man hela CACHEN, och måste läsa in den på nytt
Detta gör att man förlorar MYCKET mer TID än vad avbrottet tog.

På dual core så kan man köra köra spelet hela tiden på 1 kärna.. =>
Ingen "task switch" => ingen CACHE miss => snabbare

ALLT DETTA BETYDER INTE ATT SPELEN STÖDJER 2 KÄRNOR !

Alltså jag tror att det finns spel som stödjer flera kärnor, men tror att det också finns en massa snack(tm).. bla.a. från speltillverkarna.

Exempel på test som skulle övertyga mig:
Ta tex Oblivion, Kör det på en Dual Core maskin.
Testa sedan med en 4 core och pilla med inställningarna, SAMMA minne/klock
( Bryr mig inte om någon säger att Oblivion har stöd för flera kärnor.. om det ger någon % => det kallar inte jag för stöd )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gugglaz
asså vissa spel går inte äns att spela har jag hört om man har quad core tex

Varför skulle inte det gå?
1 kärna, 2 kärnor, 4 kärnor... Stödjer ett spel bara en kärna så skiter den i hur många det är som finns i datorn. Likadant ifall spelet bara tar upp 1GB i ram. Spelar ingen roll hur mycket ram man har sen. Resten används till windows eller inte alls.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Varför skulle inte det gå?
1 kärna, 2 kärnor, 4 kärnor... Stödjer ett spel bara en kärna så skiter den i hur många det är som finns i datorn. Likadant ifall spelet bara tar upp 1GB i ram. Spelar ingen roll hur mycket ram man har sen. Resten används till windows eller inte alls.

Du var bra rolig. Inte NFSU2 i alla fall, stänger jag av alla kärnor förutom kärna 0 så kan jag spelat nästan utan hack. Annars hackar allting.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sag

Alltså jag tror att det finns spel som stödjer flera kärnor, men tror att det också finns en massa snack(tm).. bla.a. från speltillverkarna.

Du tror mycket... hur vore det om du lät bli att dissa oss som vet

Falcon4 som var en av de tidigaste att medvetet utnyttja flera processorer (och nu flera kärnor) la specifikt ut olika trådar till olika processorer. (Inte bra ur lastbalanseringssynpunktpunkt men bra ur stabilitetspunkt) Jag vill minas att exempelvis all 2D hantering av AI flygplan/markobjekt lades i en process som lades på ena kärnan/processorn. Allt som skedde nära spelarna (i 3D) hanterades på den andra kärnan.

Jag lirar fortfarande Falcon4, i en nyare version naturligtvis. Idag är den största fördelen att du med en dual/quad kan köra inspelning med fraps samtidigt som du lirar med endast en liten minskning av FPS.

Permalänk
Medlem

Quake 4 har väll stöd för det om jag inte minns fel?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av control87th
Falcon4 som var en av de tidigaste att medvetet utnyttja flera processorer (och nu flera kärnor) la specifikt ut olika trådar till olika processorer. (Inte bra ur lastbalanseringssynpunktpunkt men bra ur stabilitetspunkt) Jag vill minas att exempelvis all 2D hantering av AI flygplan/markobjekt lades i en process som lades på ena kärnan/processorn. Allt som skedde nära spelarna (i 3D) hanterades på den andra kärnan.

Tvivlar på att utvecklarna varit så dumma och omständiga så att de försökt placera trådar på specifika processorer. Det är operativsystemets jobb.

"Lastbalanseringssynpunktpunkt" och "stabilitetspunkt" makes no sense. Är programmet korrekt skrivit så spelar antalet processorer ingen roll ur "stabilitetspunkt".

Sedan så är jag säker på att spelet endast använde en enda process. I Windows så brukar vi traditionellt skapa flera trådar istället för att hålla prestandan uppe och för att det är bekvämast. Det är bara på senare tid program istället använder sig av flera processer (Google Chrome). Under Linux så har utvecklingen varit den omvända.

Citat:

oss som vet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Du var bra rolig. Inte NFSU2 i alla fall, stänger jag av alla kärnor förutom kärna 0 så kan jag spelat nästan utan hack. Annars hackar allting.

AMD har i alla fall ett program som fixar såna problem, men det har inte Intel? Jag behöver inte stänga några kärnor alls längre

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64