Är iMac en tyst dator?

Permalänk
Medlem

Är iMac en tyst dator?

Jag är lite sugen på att gå över till Mac och funderar på att köpa en iMac på 3,06GHz med 24" skärm.
Är det nån som vet om den är tyst? Var på Mediamarkt och provkörde lite, men där är det så mycket ljud runtomkring, så det är omöjligt att avgöra bullerfaktorn där.

Permalänk
Medlem

Morsan har en drygt ett år gammal 2Ghz (tror jag) 20-tummare. Det är den första revisionen av den nya modellen med svart kant. Jag har iofs inte gjort nåt cpu-intensivt på den och jag antar att fläktarna drar igång om man börjar göra tunga saker, men under normal användning är den knäpptyst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Morsan har en drygt ett år gammal 2Ghz (tror jag) 20-tummare. Det är den första revisionen av den nya modellen med svart kant. Jag har iofs inte gjort nåt cpu-intensivt på den och jag antar att fläktarna drar igång om man börjar göra tunga saker, men under normal användning är den knäpptyst.

Låter ju bra, men det är ju en viss skillnad på 2Ghz o 3,06 med ett GeForce 8800 GS o 24#. Men tack iallafall.

Nu blir jag lite skeptisk, hittade en tråd på 99mac om brummande iMac 24# http://www.99.se/emac-imac/251574-pulserande-brum-annat-brum-...

Trist, jag som var så Macsugen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baxer19
Nu blir jag lite skeptisk, hittade en tråd på 99mac om brummande iMac 24#

Är väl snarare irriterande ljud än störande ljud eftersom det är resonans från hårddiskvibrationerna.
Har du provat en bärbar - vilken som - med en 7200rpm disk i, eller en stationär med Raptor 10000rpm disk där fläktarna är ljudlösa, så vet du vad det är…
…men gå till en Macaffär, där är det lugnt och skönt så där hör du läshuvudet på hårddisken

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Är väl snarare irriterande ljud än störande ljud eftersom det är resonans från hårddiskvibrationerna.
Har du provat en bärbar - vilken som - med en 7200rpm disk i, eller en stationär med Raptor 10000rpm disk där fläktarna är ljudlösa, så vet du vad det är…
…men gå till en Macaffär, där är det lugnt och skönt så där hör du läshuvudet på hårddisken

Macaffär var ju en bra idé, där borde det vara lite tystare. Sen köper man maskinen på nätet så har man 14 dagars ångerrätt, om man nu inte skulle vara nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baxer19
Macaffär var ju en bra idé, där borde det vara lite tystare. Sen köper man maskinen på nätet så har man 14 dagars ångerrätt, om man nu inte skulle vara nöjd.

Låter vettigt. Min far har en iMac 24" 2.4 GHz och den är verkligen knäpptyst vid vanlig användning, fläktarna drar enbart igång om man kör t.ex. spel eller något CPU intensivt.

En mycket trevlig dator! Har inte hört något brummande eller annat konstigt ljud från den.

Värt att tänka på är att den äldre iMacen som Perc pratar om säkerligen är ungefär lika varm som dagens snabbare processorer tack vare minskning utav tillverkningsprocessen i CPU, chipset och GPU - så det ska nog inte var några problem.

Men provkör som sagt hos en Apple-återförsäljare och skapa dig en egen bild.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

min fars imac av första generationen med intel och min kompis imac 24" av andra generationen med intel, den me aluminiumskal, är som redan nämnts helt tysta vid normalt användande. grymt fina datorer. och som redan nämnts, så var nog de första lika varma som de nya, fast de nya är snabbare

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Det hela den Tråden på 99an handlar om är ett totalt MåndagsEX!

Jag kan väl personligen säga att alla de Imac´s jag suttit vid är väldigt tysta och belåtna. Självfallet, drar du på PS eller nått Tungt spel/rendering i full fräs, så kommer fläktar gå igång på högvarv, men det skulle ju även en vanligt fulltower göra... Inte sant?

Hade jag haft pengarna själv och var sugen, så hade jag inte tvekat på att köpa en 24" Imac särskillt inte nu när Apple själva sagt att de inte ska släppa några uppdateringar innan jul osv. Men när de väljer att uppdatera Imac nästa gång, tror jag inte någon har koll på.

Om du även frågar snällt på Div forum och är väldigt bekymmrad över oljud, så tror jag nog att det finns nån snäll själ som skulle låta dig komma o lyssna med för den delen "in Action"

Visa signatur

Skicka mejl om ni vill nått.. zasz3@hotmail.com

Permalänk
Medlem

I stort sett knäpptyst är min 2.4GHz 24" Alu iMac från förra hösten

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Har en polare som har en 20" Alu iMac 2.4GHz HD2600 pro, är i princip helt ljudlös när man gör lättare saker som att surfa runt och lyssnar på musik.

Tycker knappt den låter när man spelar heller, märker knappt nån skillnad. Han spelar dock bara world of warcraft så de kanske inte kräver så mycket...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
I stort sett knäpptyst är min 2.4GHz 24" Alu iMac från förra hösten

Samma här. Inte ovanligt att skärmsläckaren (har en helt svart) går igång och jag glömmer stänga av datorn på flera dagar eftersom jag inte hör den.

Visa signatur

I just do what I do. It's not something that should be revered as something that's great.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seth vicious
Samma här. Inte ovanligt att skärmsläckaren (har en helt svart) går igång och jag glömmer stänga av datorn på flera dagar eftersom jag inte hör den.

Visa signatur

Acer Aspire 1360: Sempron 1.6Ghz | GeForce FX5200M | 1Gb A-Data | 60Gb Toshiba + 120Gb Seagate

Permalänk
Medlem

Ok, jag är övertygad.
Beställde igår, så nu är det bara att vänta.

Permalänk
Medlem

Fan vad skönt, hoppas du blir nöjd. Skulle också vilja ha en imac

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baxer19
Ok, jag är övertygad.
Beställde igår, så nu är det bara att vänta.

Första du skall kolla på när du får hem datorn är skärmen ( som om det finns något annat att titta på men kolla om den har några döda pixlar.. jag var dum nog att köpa min från macoteket ( inget öppet köp ), sitter just nu med 3 st döda pixlar.

Annars håller jag med om att datorn är jävligt tyst, oavsett vad jag gör med datorn så snurrar inte fläktarna på mer än 1500 varv och cpu:n ligger på 54 grader som max.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WildThang
Första du skall kolla på när du får hem datorn är skärmen ( som om det finns något annat att titta på men kolla om den har några döda pixlar.. jag var dum nog att köpa min från macoteket ( inget öppet köp ), sitter just nu med 3 st döda pixlar.

Annars håller jag med om att datorn är jävligt tyst, oavsett vad jag gör med datorn så snurrar inte fläktarna på mer än 1500 varv och cpu:n ligger på 54 grader som max.

Har du 20" eller 24"? 24" har ju betydligt bättre skärmar än 20". Så man kan ju hoppas på att Baxer får en fin skärm. Min fars 24" har en riktigt fin skärm utan några som helst defekter.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Har du 20" eller 24"? 24" har ju betydligt bättre skärmar än 20". Så man kan ju hoppas på att Baxer får en fin skärm. Min fars 24" har en riktigt fin skärm utan några som helst defekter.

Tyvärr har jag 20":ren , jag var ivrig med att köpa en imac, utan att veta så mycket om det, så det vart en 20" sedan försökte jag lämna tillbaka den till affären för att köpa en 24" men då var det försent..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WildThang
Första du skall kolla på när du får hem datorn är skärmen ( som om det finns något annat att titta på men kolla om den har några döda pixlar.. jag var dum nog att köpa min från macoteket ( inget öppet köp ), sitter just nu med 3 st döda pixlar.

Annars håller jag med om att datorn är jävligt tyst, oavsett vad jag gör med datorn så snurrar inte fläktarna på mer än 1500 varv och cpu:n ligger på 54 grader som max.

Det var min tanke när jag köpte på nätet, att man har rätt att öppna och prova, och trots det skicka tillbaka produkten om man inte är nöjd. Säljaren på Macoteket på Drottninggatan i Stockholm trodde det var total pixelgaranti på Mac, men blev faktiskt förvånad när han kollade upp det hela och rekommenderade mig att köpa på postorder.

Permalänk
Medlem

Min mor har en 24" iMac med 2.8Ghz CPU. Har aldrig hört ett ljud från den, förutom när man stoppar in en skiva i den, fast då hörs ju alla datorer >_<