Hur mycket värme tål hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Hur mycket värme tål hårddiskar?

Hur mycket värme tål hårddiskar?

Jag har 3x500gb hårddiskar bredvid varandra i chassin eftersom
det fanns inte så mycket plats i chassin pga ny grafikkort tog stor plats.

Permalänk
Hedersmedlem

En av mina kraschade vid 60 grader. Jag gillar att hålla mina vid 40 grader.

Permalänk

Mina ligger konstant mellan 50-65 C, de har också gjort detta sen burken var ny vilket är 2,5 år snart.
Jag har Western Digital hårddiskar, 4 stycken och ingen har gett ifrån sig ett ovanligt ljud, så jag tror att det beror lite på märke och kanske tur?
Datorn står på 24/7 här.

Permalänk
Medlem

Tillverkarna brukar sätta taket på 60C, personligen tycker jag det är dags för flera fläktar när diskarna går över 50C.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har alla tre hårddiskar nära varandra så blir det nog för varmt.
Vet ni något bra program som jag kan kolla temp på diskarna?

Permalänk
Medlem

http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=7677

Nu är den från 2003 men det står lite nyttigt däri.

Mvh

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk

Jag har fått för mig att inga mekaniska saker mår bra när dom är för varma så har jag moddat om lite i min låda

Hade 4 diskar förut i min burk, men har fått i gång en server så jag har slängt över 2 till den. Har ett Asus Geforce 7600GS Silent kort som bidrog till en hel del värme med. Original fläkt på CPU som inte gjorde sitt och dåligt med kylpasta efter lite små projekt

Så det blev en rejäl fundering kring värmen i min burk. GPU var runt 80-85 gr, CPU runt 60-70 gr och diskarna om jag inte misstar mig var runt 58 gr. Monitorn sa till vid 60.

Först köpte jag en Zalman CNPS7000C-AlCu LED, monterade hur lätt som helst. Min CPU mår mycket bättre nu runt 42 gr.

Satte en 80x80 LED fläkt på graffekortet och det mår prima runt 53 gr.

Jag tagit kylflänsen från en gammal P III 450 Slot 1, monterat av fläkten och skruvat fast kylflänsen den på de två resterande diskarna, sen har jag en Zalman ZM-F2 som sitter i fronten och blåser rätt på kylflänsen. Diskarna har inte varit över 42 gr.

När jag belastar burken rejält går GPU upp till 57-58 och CPU runt 48-49.

Jag har Everest som läser av sensorerna, och även Smartdoc till GPU.

Visst att burken låter lite mer nu, men inte så jag störs av det. Har till och med sovit med burken på, fast då drog jag ner CPU fläkten lite.

Men den mår bättre och en temp på 36 på mobot var det länge sen jag hade.

Visa signatur

-= Libertas inaestimabilis res est =-
-= Freedom is a invaluable thing =-

Permalänk
Medlem

Till Windows finns det en uppsjö program (Everest, SiSoft Sandra etc).
På min server kör jag: http://www.techthrob.com/tech/linuxsensors.php

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Varje tillverkare har på sina websidor, per diskmodell en specifikation på sk. miljöparametrar, där bla temperaturerna finns.

Kan det bli enklare?!

Inga vetenskapliga mätningar visar entydigt vid vilken temp disken mår bäst. Dock tycks många vara ense om att hålla disken på konstant temp.

35-40C tycks vara en lämplig temp.

Permalänk
Hedersmedlem

i min UMPC ligger min 1,8" disk på 48-53*C. tycker själv det är för mycket. lite svårt att modda kylningen i datorn dock.

I stationära håller jag diskarna mellan 35-40*C så gott det går. vill ju inte ha onödigt ljud.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace