Väldigt snabba, högljudda fläktar - byte

Permalänk
Medlem

Väldigt snabba, högljudda fläktar - byte

Hej,

Har en högljudd dator hemma. Det beror på att fläktarna snurrar så snabbt. Chassiefläkten ligger enligt BIOS på 5k+ RPM, och CPU fläkten på över 3k RPM. Saken är att den ändå är ganska varm, trots de snabba fläktarna; så jag vill byta ut dem mot tystare, effektivare, och bättre fläktar helt enkelt.
Se bild nedan:

Vill gärna behålla samma eller mindre temperatur i datorn, men med mycket tystare fläktar. De fläktar jag har kollat på ligger på ca. 1000-1600 RPM för chassiet, och 300-2500 RPM för CPU fläkten.

Chassiefläkten: https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/noctu...

CPU fläkten: https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/super...

Kommer dessa kunna kyla datorn lika bra, samt ge ifrån sig mycket mindre ljud? Dator är i fråga en Acer (låter som en dammsugare ibland). Chassiet har 1 x 92mm fläkt.

Permalänk
Avstängd

OJOJ.. snacka rpm på dom fläktarna.. hur står du ut?...

och nej dom kommer inte kyla lika bra som dina gör nu då du får ett jädrans flås med dom du har nu....

Men kolla hur många fläktplatser du har nu och se hur många andra du kan få dit...

men freezern kyler på ganska bra.. så kör på den

Permalänk
Medlem

Noctua gör bra och tysta fläktar, så det valet är bra tycker jag.

Du bör dock ha minst 2st chassifläktar, en i t.ex. fronten på lådan som drar in kall luft och en i bak som transporterar ut varm luft.

Du vill ha ett flöde genom lådan!

Om du kan så ta en titt på en litet större kylfläns som du kan sätta en Noctua/xxx på, din processor är rätt varm ser det ut som.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Hur ser man att det finns en extra plats för ytterligare en chassiefläkt? Det ser ut som att det finns framme på chassiet, men det är ju inte direkt ett hål på datorn där framme för att släppa ut luft på samma sätt som där bak, eller ska den bara suga in kall luft där?

Permalänk
Medlem

Du har ingen bild på eller länk till eller namn på din acer?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Modda dit ett motstånd mellan fläkten och 3-pin anslutningen på MB (Om nu fläkten använder den anslutning självklart.)

Billigare lösning om du enbart vill få ner snurret på fläktarna.

Visa signatur

Kan de där me data vet du Åke... "Ja jag förstår inte, mer eller mindre kinesiska för mig" -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x3r0x^
Modda dit ett motstånd mellan fläkten och 3-pin anslutningen på MB (Om nu fläkten använder den anslutning självklart.)

Billigare lösning om du enbart vill få ner snurret på fläktarna.

Med tanke på hans CPU-temperatur vore nog inte det att rekommendera...

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag säger som x3r0x, få ner hastigheten på chassifläkten med hjälp av ett motstond, om du inte kan koppla in motstånd så köp en zalman fanmate, med den kan man ställa hastigheten på fläkten manuellt.. (kostar c:a 70kr).

Och pengarna man sparar på att inte köpa en ny chassifläkt kan man lägga ner på en dyrare/bättre CPU kylare.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.. Har en Acer M5100 som snart är ett år gammal. Har alltid tyckt att den är högljudd speciellt vid spel o tyngre applikationer! Tänkte snart öppna den och byta ut fläktarna på grafik kort och cpu o chassiet. Eller kanske köpa ett silent chassi o flytta över rubbet. Vad tror ni är bästa alternativet? Enklast är väl att byta fläktarna men ett silent chassie ihop med tystare cpu o grafik fläktar blir väl tystast antar jag..