Hjälp med det tystaste chassit...

Permalänk
Medlem

Hjälp med det tystaste chassit...

Hej,

Jag är rätt ljudkräsen när det gäller dator. Men jag vill inte kompromissa prestandan.. det vill säga att jag alltid har det senaste inom datorkomponenter och dom bli ju varma, så jag undrar vilket chassi är tystast på marknaden med rätt bra kylning?

Det jag själv tror, då jag inte har köpt den än, "Cooler Master Cosmos 1000"
Utseende bryr jag mig inte om, tycker den är lite speciell, men är det ett väldigt tyst chassi?

Kom jätte gärna med förslag!

mvh Matlo.

Permalänk
Medlem

Inget chassi är tyst utan modifikationer. Cosmos eller P182 kan bli ok om man ska köra mycket varma processorer och SLI/crossfire/X2 uppsättning av grafikkort. Annars är Solo faktiskt tystare än båda och betydligt billigare men blir inte lika bra med överklockad quad och flera stora grafikkort ryms inte.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Bygg egen vattenkylning!
Sedan drar du en slang ut genom väggen och sätter vattenkylfläkten ute

Det lär bli kallt i din dator

Visa signatur

- Det är inte lätt när det är svårt...
- Jag har alla stall inne hos hästarna!
- Stenar är hårda men när man tar på dem så spänner de sig.

Permalänk
Avstängd

P182 med ljuddämpningskit och tysta fläktar.
Jag har haft Solo och P182B kan bli mycket tystare pga konstruktionen, sen finns där dörr också vilket alltid ger lite på ljudnivå.

Mera utrymmet för ljuddämpning också överallt.

Permalänk
Avstängd

Alla chassin i stål borde gå rätt bra, aluminium kan jag inte rekommendera ur den synpunkten Lian Li går fetbort om man inte vill lägga ner allför mycket pengar på ljuddämpning.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJBlazter
Bygg egen vattenkylning!
Sedan drar du en slang ut genom väggen och sätter vattenkylfläkten ute

Det lär bli kallt i din dator

Som den här?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd

Jag har ett sånt här : http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=AENGINE3T...

Tycker det är ganska knäpptyst, självklart låter "luften" när du kör på max och hårddisken skramlar men vet inte om det är chassiets fel. Billigt iallafall

EDIT : http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5947&page=9

Står "ganska högljudda fläktar" bara så du vet

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
P182 med ljuddämpningskit och tysta fläktar.
Jag har haft Solo och P182B kan bli mycket tystare pga konstruktionen, sen finns där dörr också vilket alltid ger lite på ljudnivå.

Mera utrymmet för ljuddämpning också överallt.

P182 har sämre hårddiskdämpning och fler ventilationsplatser som läcker ut mer ljud, topp fläktplatsen gör chassit betydligt mer högljuddt än ett Solo, även med Nexus/Noctua/Scythe fläktar.
3 lagers dörrarna VS Solos 2 lagers dörrar är inte heller nån fördel då inget chassi blir riktigt tyst utan riktigt tjock dämpning och det tar i sin del bort mer vibrationer än dörrarna i sig. Har man inte väldigt varma komponenter så finns ingen anledning att välja P182.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Sorry om ja lånar tråden lite men fan vilken djungel de e me chassin =(...

Va själv inne på ett p182 för de har lovordats om å va tyst vilket ja prioriterar väldigt högt (har för närvarande ett Chieftec BH-02) men nu verkar folk inte alls tycka de e så tyst...

Sen såg ja LIAN LI PC-B25B å blev kär men de verkar inte heller möta mina kriterier...

Tycker att både p182 å LIAN LI PC-B25B e grymt snygga men nöjer ja mej me ljudnivån?

Har förövrigt hx-520, Noctua U12nånting på cpu å accelero s1 rev 2 samt 4st 7200rpmare...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Avstängd

I aluminiumchassin (lian li t.ex) kommer det vara hårddiskarna du stör dig på, min ensamma låter en hel del mer än mina chassifläktar (som f.ö låter en hel del de med).

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

mitt nuvarande chassi e inte de minsta tyst fast ja mosade i massa armaflexmatta (15mm tjock) överallt där de fick plats... dock blev de så varmt i somras så ja körde me ena sidan öppen å gör fortfarande...

Stör mej inte på ljudnivån nu även fast ja inte slängt på s1an å bytte tebax te stockkylaren på cpu...

Lät lite läskigt me hdd å aluchassi eftersom de e dom ja hör mest nu... p182 måste ju gå å få mycke tystare än mitt nuvarande men frågan e om lian lit oxå går å få tystare än mitt nuvarande?

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
P182 har sämre hårddiskdämpning och fler ventilationsplatser som läcker ut mer ljud, topp fläktplatsen gör chassit betydligt mer högljuddt än ett Solo, även med Nexus/Noctua/Scythe fläktar.
3 lagers dörrarna VS Solos 2 lagers dörrar är inte heller nån fördel då inget chassi blir riktigt tyst utan riktigt tjock dämpning och det tar i sin del bort mer vibrationer än dörrarna i sig. Har man inte väldigt varma komponenter så finns ingen anledning att välja P182.

Tja plats?, smarta lösningar?
Solo har gummiband att hänga diskarna i, vilket suger raket.
Slädarna finns även till P182Bs övre kammare.

Solo är äckligt varmt chassi också.
92mm fläktplatser suger också, skulle varit 1 120 istället för 2 sketna 92mm.

JA solo lådan kan bli tyst, självklart då den inte har några fläktar förutom 1 bak som standard.
Sen om man vill ha ett eldklot i lådan är ju en annan femma.

Jag var inte nöjd med mitt Solo iaf, jävla varmt miniatyr chassi.
P182B slår solo i mina ögon iaf utan tvekan.

Har du något skit du kan kyla passivt ja satsa på Solo.
Ta ett plåtchassi utan några fläktplatser alls så kan du nog få ett tyst chassi, men vem vill att datorn ska ligga på solens grader i Idle.

Alu chassi kan inte bli lika tysta som plåtchassi.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta chassit? http://www.chieftec.com/sh-01b-b-b.html
Det ser ut att vara ganska bra, men jag har inte sätt en enda recension om det.

Citat:

Alu chassi kan inte bli lika tyst som plåtchassi

Så aluminiumchassin är inte gjorda av aluminiumplåt då?

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem

De där chieftecet ser ut å va grymt likt mitt fast ja har frontlucka å tyst e de inte iaf...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Tja plats?, smarta lösningar?
Solo har gummiband att hänga diskarna i, vilket suger raket.
Slädarna finns även till P182Bs övre kammare.

Solo är äckligt varmt chassi också.
92mm fläktplatser suger också, skulle varit 1 120 istället för 2 sketna 92mm.

JA solo lådan kan bli tyst, självklart då den inte har några fläktar förutom 1 bak som standard.
Sen om man vill ha ett eldklot i lådan är ju en annan femma.

Jag var inte nöjd med mitt Solo iaf, jävla varmt miniatyr chassi.
P182B slår solo i mina ögon iaf utan tvekan.

Har du något skit du kan kyla passivt ja satsa på Solo.
Ta ett plåtchassi utan några fläktplatser alls så kan du nog få ett tyst chassi, men vem vill att datorn ska ligga på solens grader i Idle.

Alu chassi kan inte bli lika tysta som plåtchassi.

Gummiband? Remmarna man hänger diskarna i är förutom boxar den bästa dämpmetoden som finns. Du måste ha ett inferno av kablar samt glömt att monterat kylare på dina komponenter då ingen annan har problem med värme i Solo som har mycket bra luftcirkulation. Solo har inga problem att kyla både quadcore och högpresterande grafikkort som 9800GTX+ eller HD4850 passivt. Har man inte flera grafikkort så finns det inget som Solo inte klarar och ifall man har det är knappast tystnad prioritet nummer 1.

Att P182 ens behöver 3 st 120mm fläktar för att kyla en yta som är mindre än hela Solo säger en hel del om vilka problem det chassit har. Jag säger inte att P182 är dåligt men det är väldigt långt ifrån perfekt och att säga att Solo är ett dåligt chassi är en lögn.

Dahren: det chassit kommer du inte få tyst pga ventilationshåen i sidan. Ju mindre ventilationshål desto bättre, du behöver inga fler hål än de avsedda för fläktarna.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Gummiband? Remmarna man hänger diskarna i är förutom boxar den bästa dämpmetoden som finns.

Där säger jag inte emot.. Jo, möjligen att placera drivarna på skum/gummiblock kanske är i samma klass.

Citat:

Har man inte flera grafikkort så finns det inget som Solo inte klarar

Förutom att de inte ryms på längden utan moddning då

Citat:

Att P182 ens behöver 3 st 120mm fläktar för att kyla en yta som är mindre än hela Solo säger en hel del om vilka problem det chassit har.

Mja, behöver och behöver: det är byggt med massa fläktplatser, men med komponenter som inte är helt uppåt väggarna och lite moddning så kan du klara dig med en fläkt om du så vill: man tar bort bottenfläkten och sätter igen ventilationshålen runt om agget - funkar om man inte har massor av varma diskar, och funkar ännu bättre om man har "raktgenom" 80mm nätagg. Sen tar man bort toppfläkten och sätter igen hålet... Moddar man därefter frontluckorna (och ev sätter in en kama bay) och har ett grafikkort som blåser ut luften, så lär det räcka till det mesta... Annars kan man experimentera med fläkt i bakkant på hårddisksläden, som kan ge en hel del utan att ljudet läcker ut så lätt.

Citat:

Jag säger inte att P182 är dåligt men det är väldigt långt ifrån perfekt och att säga att Solo är ett dåligt chassi är en lögn.

Där håller jag med fullständigt. Ska man vara ärlig så är P182 utan moddning och utan byte av fläktar inte ett speciellt tyst chassi, och har inte mer än hyfsad kylning IMHO... Men potentialen finns där!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W

Förutom att de inte ryms på längden utan moddning då

Mja, behöver och behöver: det är byggt med massa fläktplatser, men med komponenter som inte är helt uppåt väggarna och lite moddning så kan du klara dig med en fläkt om du så vill: man tar bort bottenfläkten och sätter igen ventilationshålen runt om agget - funkar om man inte har massor av varma diskar, och funkar ännu bättre om man har "raktgenom" 80mm nätagg. Sen tar man bort toppfläkten och sätter igen hålet... Moddar man därefter frontluckorna (och ev sätter in en kama bay) och har ett grafikkort som blåser ut luften, så lär det räcka till det mesta... Annars kan man experimentera med fläkt i bakkant på hårddisksläden, som kan ge en hel del utan att ljudet läcker ut så lätt.

Klart att P182 har potential att bli tyst, har aldrig sagt något annat men det krävs mycket jobb och mer pengar än för ett Solo som i de flesta fallen är tillräckligt och inte alls blir så varmt som någon skrev i denna tråd. Att täppa till övre fläkthålet är ganska bra men räcker inte helt och hållet.

Ett P182 utan övre fläktplatsen, med Solos hårddiskdämpning och mer utrymme bakom moderkortsplåten vore ett chassi värt namnet men innan det chassit kommer ut i butikerna så kan man inte säga att P182 är bättre än Solo ur en tyst dators perspektiv.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.