Permalänk

HJÄLP FORT Vista dominerar

Jag har Windows Vista på ena hårdisken (320Gb) och sedan installerade jag Ubuntu på en annan hårdisk (320Gb). Men nu startar Vista upp fast Ubuntu är installerat. Jag har provat installera GRUB från en live cd men det hjälpte inte det tar bara en lite längre stund efter bios logon sedan startar Vista upp helt fridfullt. Snälla hjälp fort så skulle jag vara tacksam. Vistan är Ultimate 32 bit och Ubuntu 8,10 64 bit

Visa signatur

FX-6350 @4Ghz | R9 380 Dual-x | 8GB DDR3 | Gigabyte GA97A - DS3P | Corsair TX 650W 80+

Permalänk

Verkar som datorn bootar från en annan hdd, kolla i bios vilken hdd som har första prioritet. testa att byta då jag hade ett liknande problem då grub låg på rätt disk men bioset bootade en annan först.

Permalänk

Om jag gör det så kommer det något likande att den inte hiitar system disken

Visa signatur

FX-6350 @4Ghz | R9 380 Dual-x | 8GB DDR3 | Gigabyte GA97A - DS3P | Corsair TX 650W 80+

Permalänk

Om det inte orsakar allt för mycket problem, så testa att byta på diskarna (om du har två) och sedan ominstallera grub alt. ändra vart grub pekar på. Gissar att grub pekar fel alt. att adressen till diskarna har blivit ändrade,

Permalänk

Kan vara så att du måste installera ubuntu först på en dis och sedan vista då vista inte gillar dualboot rigtigt

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk

Du kan installera neogrub bootloader i vista det borde fixa till det. läs mer på: http://apcmag.com/how_to_dualboot_vista_with_linux_linux_is_a...

Permalänk
Avstängd

Jag har GRUB på ena disken.
NTLDR på andra disken.
Sen när jag startar datorn, så tryckar jag bara på F11 så visar AMIBIOS upp en meny där jag väljer vilken disk att boota.

Permalänk

Tack för den här hjälpen nu funkar allt som det ska fast det blir nog mera att vara på Windows sidan en tid nu med Far Cry2 och COD 5 beta;D

Visa signatur

FX-6350 @4Ghz | R9 380 Dual-x | 8GB DDR3 | Gigabyte GA97A - DS3P | Corsair TX 650W 80+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traktor_APA
Tack för den här hjälpen nu funkar allt som det ska fast det blir nog mera att vara på Windows sidan en tid nu med Far Cry2 och COD 5 beta;D

Jo skulle vara roligt om man slapp 2 os bara för att man spelar ibland..

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

vadd jag förståt så skall det väll gå att byta mellan Linux och Windows men jag kan ha fått det bakom bakfoten.

Visa signatur

FX-6350 @4Ghz | R9 380 Dual-x | 8GB DDR3 | Gigabyte GA97A - DS3P | Corsair TX 650W 80+