Varför använder du Linux? Vad irriterar dig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Shit, vad mycket problem folk har! Har ALDRIG haft problem med varken flash eller firefox i allmänhet. Ni som tycker att det är svårt, kom igen, ni använder Windows i 10 år, ger Linux 5 minuter, sen säger ni att det suger...

Breddas: "a, nu vill jag installera arch med KDEmod. Hummmm,, justja. Kan inte ha kubuntus power manager" Det där är bullshit, det fungerar fint under arch. Distar i sig har inga olika arkitekturer eller dylikt, de innehåller bara olika saker från början. Men... allt funkar på allt, så att säga.

Hittade källfilen till powermanagern men gick inte att laddahem.
Lagt upp typ 4trådar på arch forum angående mitt videofel. Och folk har försökt hjälpa, men inget som fungerat. Och ska man köra wine på 64bitars arch får man tanka en källkod ifrån någon gammal open-suse release och kompilera själv. Allt går i linux. Men det är allt bra svårt! Finns det inte så får man skriva eget osv osv...

Linux användare har för stor acceptans på problem. De vill inte erkänna att det finns dåliga sidor med det. Utan de biter gladeligen i det sura äpplet.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Hittade källfilen till powermanagern men gick inte att laddahem.
Lagt upp typ 4trådar på arch forum angående mitt videofel. Och folk har försökt hjälpa, men inget som fungerat. Och ska man köra wine på 64bitars arch får man tanka en källkod ifrån någon gammal open-suse release och kompilera själv. Allt går i linux. Men det är allt bra svårt! Finns det inte så får man skriva eget osv osv...

Linux användare har för stor acceptans på problem. De vill inte erkänna att det finns dåliga sidor med det. Utan de biter gladeligen i det sura äpplet.

Aha, förstod inte att du använder 64-bitars. Det ska väl tydligen vara en del problem där... Om du vill slippa undan trubbel, kör med 32-bitars. Wine går mycket bättre, flash fungerar perfekt.

Vafan, du säger att Powermanager inte fungerar, för att den inte gick att ladda hem? O.o Den var ny. Prova en annan spegel. Visst, du har nog rätt, jag har rätt stor acceptans på problem... men har inte windows-användare också de? Tänk efter lite. BSOD, virus, spyware, system som "åldras" och blir långsamma med tiden... Det är inte så ovanligt. Virusprogram är inte alltid så lätt för de okunniga att lägga in. Än mindre bedömma, huruvida vad Siba-säljaren säger är sant eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Aha, förstod inte att du använder 64-bitars. Det ska väl tydligen vara en del problem där... Om du vill slippa undan trubbel, kör med 32-bitars. Wine går mycket bättre, flash fungerar perfekt.

Vafan, du säger att Powermanager inte fungerar, för att den inte gick att ladda hem? O.o Den var ny. Prova en annan spegel. Visst, du har nog rätt, jag har rätt stor acceptans på problem... men har inte windows-användare också de? Tänk efter lite. BSOD, virus, spyware, system som "åldras" och blir långsamma med tiden... Det är inte så ovanligt. Virusprogram är inte alltid så lätt för de okunniga att lägga in. Än mindre bedömma, huruvida vad Siba-säljaren säger är sant eller inte.

Har trubbel både i 32 och 64 bitars. Flahsplayern har jag inga problem med sålänge man kör med adblock eller flashblock. Och även om jag får powermanagern att fungera så måste man installera en screensaver. Och när man gjort det så fungerar fortfarande inte mediaknapparna. Och får man det att fungera så blir videouppspelningen fortfarande dålig pga vertical sync. Får man det att fungera så drar linux fortfarande mycket mer batteri än windows.

Finns många för och nackdelar med linux. Som jag använder datorn är det i största fall nackdelar emot windows. Men sedan när windows kraschar så är linux kung

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svante58
Har nu testat Linux i olika distributioner och måste säga, aldrig mer Linux.
Det var som att komma till Windows 3.1

Defenitivt inget användarvänligt och en jävla röra bland filer, tyckte inte det fanns någon logik i någonting. Dock inga problem vid någon installation så det var lätt att installera.

Är väl inbiten windowsanvändare men efter test med Linux tar det nog lång tid innan jag testar igen.
Får hålla mig till Vista Business 64 som funkar alldeles utmärkt hos mig och aldrig ställt till med några probelm.

Efter att ha läst igenom nedanstående länk så kommer du inse att det finns logik i det hela. Det är lite annorlunda mot Windows så man måste läsa på för att förstå.

http://tldp.org/LDP/Linux-Filesystem-Hierarchy/html/index.htm...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Nä du pratar fortfarande om Gnome (!)

Dom har medvetet gjort att den frågar efter lösenord när du gör saker som kräver administratörsrättigheter, det är inget misstag som de glömt att rätta till. Du kan fixa automatisk inloggning (inställning för gdm, du hittar den nog) och då får du skriva in lösenord när du installerar program.. vilket såklart är en bra sak.

Först och främst, du kan byta skrivbordsmiljö till något annat. Finns många fönsterhanterare som inte har några likheter med något du troligtvis sett tidigare.
Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=awlsBVge_MM

Men sist jag kollade hade OSX också vanliga fyrkantiga fönster, så med dina mått så ser jag inte hur den är ett dugg annorlunda. En animerad meny (som många verkar gilla.. till min ständiga förvåning) och lite andra störande effekter gör den knappast så banbrytande.
Nä jag hoppas verkligen inte att gnome tar efter OSX, inom något alls. Håll den skiten inom compiz och låt mig stänga av den.

Gnome? hur menar du? Ubuntu har Gnome som standard. Åtminstone desktop versionen. Ja visst kan jag byta gränsnitt.. men det är inget jag vill göra. Jag använder Ubuntu för att det ska vara lätt. Det är inte lätt att hålla på mixtra, dessutom försvinner ju mycket stöd om man ändrar saker. Det är ju större risk att saker fallererar ju mer man ändrar.

Nej det är inget misstag i den meningen. Bara dum design. Varför i hela friden ska jag behöva skriva mitt lösenord flera gånger? Jag är redan inloggad och kan ha automatisk inaktivitets utloggning eller trycka på "lås dator" om jag ska där ifrån. Lösenord ska användas för att autensiera användare. Vilket man inte ska göra i onödan. Att göra det för att man vill installera ett program är i högsta grad i onödan. Det är inte användarvänligt heller för den delen. Det skapar fler klick och tangentbordstryck för att åstdakomma saker som alla antagligen ska göra någon gång under en installation.

Programmen i ubuntu har tre tillstånd

*Ej installerade
*Installerade
*Installerade och körandes.

Förflytningar mellan de här tillstånden ska ske så transparent som möjligt. Eftersom det sällan är av intresse för användaren. Intresset hos användaren ligger ju i att få programmet att starta. Inte i att installera det, och än mindre att skriva in sitt lösenord och sitta bekräfta "Ja jag vill ladda ner vlc och titta på dvd filmer i det, jag bekräftar det med mitt lösenord, så datorn kan vara bombsäker på att jag verkligen förstår vad vlc innebär"

Det är en del som sudo används till, på fel sätt. men nästan alla impleteringar är fel

Att man inte gillar animationer är väl en sak. det kan jag förstå, specielt eftersom dom är svåra att göra inutiva och följsamma. Men en sån enkel sak som att dom faktiskt bara visar ikoner och inte både ikoner och text i taskbar:en är ju ett väldigt bra exempel. Det är väldigt lätt att fylla en taskbar i ubuntu så den blir grötig och svår orienterad. I Os X är det lite svårare. Os X har ju ingen jätte bra taskbar heller. Dock bäst hitils måste jag säga.

Jag menar inte att dom ska ta efter Os X. Det gör dom redan tillräckligt. Titta tex på Rhythm box. Nej dom borde hellre skapa en distrubution som sätter riktig användarvänlighet i fokus. Inte kopiera varken Os X eller Windows. Utan skapa något rejält.

Notera att detta är högst subjektiva åsikter. Även om jag kanske ibland skriver om det som det vore skrivet i sten=)

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille

Nej det är inget misstag i den meningen. Bara dum design. Varför i hela friden ska jag behöva skriva mitt lösenord flera gånger? Jag är redan inloggad och kan ha automatisk inaktivitets utloggning eller trycka på "lås dator" om jag ska där ifrån. Lösenord ska användas för att autensiera användare. Vilket man inte ska göra i onödan. Att göra det för att man vill installera ett program är i högsta grad i onödan. Det är inte användarvänligt heller för den delen. Det skapar fler klick och tangentbordstryck för att åstdakomma saker som alla antagligen ska göra någon gång under en installation.

Varför inte bara skapa ett vanligt root-konto om du nu inte bryr dig om utifall nåt kan krascha ditt OS då?

https://help.ubuntu.com/community/RootSudo

Permalänk
Medlem

Varför?
* det är bra
* det är roligt(jag gillar att pilla sönder saker)
* det kommer inte upp dialogrutor som idiotförklarar mig när jag gör saker man inte ska(som att fuska med installationer genom att symlänka alla libbar istället för att uppdatera libbarna bara)
*det finns en massa lustiga program
*man jobbar "nära" hårdvaran(om man vill)
* man kan impa på polarna genom att sitta och fippla med en massa terminaler
* jag har blivit "låst" till *NIX på samma sätt som många är låsta till windows(fast här gör det mig mest glad )
*jag vill inte betala för mjukvara när det finns gratis alternativ som är bättre
*det är fritt och öppet
*jag slipper använda ett system som jag bara blir arg av och måste spendera mera tid på att hålla i trim än att faktiskt använda
*studerar till sysadmin i *nix så känns lite dumt att inte köra *nix

Vad?/Var?
laptop/workstation
*koda små fula lua-script
*koda stora fula bash-script
*larva mig i andra språk
*ändra i *.rc flera timmar i sträck
*filmer
*skriva dokument
*surfa
*irc
*gimpa
*läsa pdf:er

Saker som irriterar mig
Egentligen inget. Förutom att en del utvecklare verkar tro att folk kan spanska och franska och kommenterar sin kod på dessa språk. Men hade jag kört windows hade jag ju iofs inte haft källkoden. Fast det finns för lite riktigt bra terminalprogram. skulle gärna ha en riktigt bra webbläsare i terminalen(som klarar flash och javascript och sånt)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Gnome? hur menar du? Ubuntu har Gnome som standard. Åtminstone desktop versionen. Ja visst kan jag byta gränsnitt.. men det är inget jag vill göra. Jag använder Ubuntu för att det ska vara lätt. Det är inte lätt att hålla på mixtra, dessutom försvinner ju mycket stöd om man ändrar saker. Det är ju större risk att saker fallererar ju mer man ändrar.

Nej det är inget misstag i den meningen. Bara dum design. Varför i hela friden ska jag behöva skriva mitt lösenord flera gånger? Jag är redan inloggad och kan ha automatisk inaktivitets utloggning eller trycka på "lås dator" om jag ska där ifrån. Lösenord ska användas för att autensiera användare. Vilket man inte ska göra i onödan. Att göra det för att man vill installera ett program är i högsta grad i onödan. Det är inte användarvänligt heller för den delen. Det skapar fler klick och tangentbordstryck för att åstdakomma saker som alla antagligen ska göra någon gång under en installation.

Programmen i ubuntu har tre tillstånd

*Ej installerade
*Installerade
*Installerade och körandes.

Förflytningar mellan de här tillstånden ska ske så transparent som möjligt. Eftersom det sällan är av intresse för användaren. Intresset hos användaren ligger ju i att få programmet att starta. Inte i att installera det, och än mindre att skriva in sitt lösenord och sitta bekräfta "Ja jag vill ladda ner vlc och titta på dvd filmer i det, jag bekräftar det med mitt lösenord, så datorn kan vara bombsäker på att jag verkligen förstår vad vlc innebär"

Det är en del som sudo används till, på fel sätt. men nästan alla impleteringar är fel

Att man inte gillar animationer är väl en sak. det kan jag förstå, specielt eftersom dom är svåra att göra inutiva och följsamma. Men en sån enkel sak som att dom faktiskt bara visar ikoner och inte både ikoner och text i taskbar:en är ju ett väldigt bra exempel. Det är väldigt lätt att fylla en taskbar i ubuntu så den blir grötig och svår orienterad. I Os X är det lite svårare. Os X har ju ingen jätte bra taskbar heller. Dock bäst hitils måste jag säga.

Jag menar inte att dom ska ta efter Os X. Det gör dom redan tillräckligt. Titta tex på Rhythm box. Nej dom borde hellre skapa en distrubution som sätter riktig användarvänlighet i fokus. Inte kopiera varken Os X eller Windows. Utan skapa något rejält.

Notera att detta är högst subjektiva åsikter. Även om jag kanske ibland skriver om det som det vore skrivet i sten=)

Kort version:
Vanliga användare bör absolut INTE ha rättigheter att installera program. Det skall absolut vara autentisering som administratör för det. Du bekräftar för datorn att du faktiskt har rättighet att göra det du vill utföra.
(Vanliga) bekräftelserutor skall inte plockas bort överallt. De är livsviktiga. De hör absolut hemma när du tar bort och lägger till program.

Lång version:
Det du klagade på var allt Gnome, som du kan byta, antingen genom att installera andra varianter av ubuntu direkt, eller att lägga till det i pakethanteraren. Men du vill inte. Visst, du vill ha det lätt. Men helt plötsligt försöker du installera VLC, när det redan finns en duglig videospelare förinstallerad.

Du är inloggad som användare. Inte som administratör. Du vill göra något som kräver administratörsrättigheter, då måste du såklart autensiera dig som administratör.
Vanliga användare bör inte ha direkt rättighet att installera program, det bör absolut kräva administratörslösenord (en allvarlig brist i t.ex. Windows).
Lösenorden råkar bara vara samma för sudo som för din användare i Ubuntu. Det är ju t.o.m så snällt implementerat att gör du saker tätt in på varandra så behöver du inte autentisera dig som administratör igen.

Jag tycker att allt är helt rätt designat och hoppas att det inte ändras (såvida det inte råkar finnas en ännu bättre metod som jag inte insett än). Lösenord FTW!
Du överdriver så otroligt.
1. Du startar en pakethanterare,
2. Letar upp det du vill ha,
3. Trycker på installera
4. Du får en sammanfattning av vad som kommer att utföras som du verifierar
5. Och sedan autentiserar du dig som administratör.
Och detta är en engångsgrej du gör. Kör in flera program samtidigt så upprepas bara steg 2.
Jag (och ungefär alla andra) föredrar iaf en bekräftelse när jag utför viktiga saker (som installation och borttagning av programvara), och jag gillar att ha lite säkerhet, och autentisering som administratör när jag gör viktiga grejjer (som att pilla i viktiga inställningar, eller instrallera/ta bort program).

Du säger att du inte vill pilla, så exakt vad fan är det den gör som frågar efter lösenord hela tiden? När du loggar in? Skärmsläckaren? Allt sånt är valfritt....

Jag förstår inte alls vad du klagar på faktiskt, du får gärna klargöra om jag missförstår.