Kan inte skapa fönster med SDL i Gnome

Permalänk

Kan inte skapa fönster med SDL i Gnome

SDL_Init() returnerar 0 vilket indikerar att allt gick bra. Men jag får inget fönster. Jag startar genom ./game i terminalen och kan se att programmet går igång. Jag försöker köra med SDL och OpenGL.

Samma kod fungerar i windows. Kan tillägga att jag har ett riktigt kasst grafikkort på min laptop som jag testar med i Ubuntu. Men ett fönster borde jag väl få i vilket fall? Åtminstone om SDL_Init signalerar att allting gick bra?

Inser att det inte är så lätt att svara på en sån här fråga med så här lite information till hands, tänkte mest kolla om någon kände igen det här problemet. Sökte lite halvhjärtat igår men hittade inget.

Permalänk
Medlem

Du måste nog ge lite kod för att det skall gå att kunna hjälpa.
Annars kan jag bara dra till med en vild gissning att den kanske inte gillar färgdjupet.

Permalänk

Hm, det var inte SDL_Init som skapade fönstret (så klart..). SDL_SetVideoMode gav mig mycket riktigt en NULL-pekare tillbaka. Din gissning var inte alls dum, felet var att den inte ville bjuda på 24bitars depth buffer, fick nöja mig med 16. Det känns inte som någon show stopper. Däremot fick jag behålla 32bitars färgdjup. Fast jag provade ändå med softwareläge innan, trodde att jag skulle få göra som jag ville där. Jaja nu funkar det iaf.

Ganska spännande att laborera med crossplatformutveckling, särskilt när den ena burken är en ren gamerdator och den andra är en totalt värdelös budgetlaptop

Permalänk

32 bitar är 24 bitar med 8 alpa-bitar. Så det blir samma färger. Vill jag minnas.

Permalänk

Japp, jag har explicit begärt 8 bitar för varje färgkomponent, inklusive alpha.