2st HDD's fast i PIO mode.

Permalänk

2st HDD's fast i PIO mode.

Tjenare swec!

Installerade nyligen om xp och formaterade båda hårddiskarna (en 320gb wd caviar, en 200gb maxtor)

Nu är det ju då det gammla vanliga förbannade PIO mode som slår till igen, har kollat i Device Manager/Enhetshanteraren och det står på DMA if possible, jag har provat avinstallera & avaktivera hårddiskarna genom enhetshanteraren utan resultat. Har även tagit bort och ändrat en hel del i registret utan resultat.

Båda hårddiskarna läser i ca 2.5mb/s average mätat i HDTUNE, jag har kollat båda SATA kontakterna och dom sitter som dom ska, har även ändrat i bios och det går ändå inte bort.

Någon som har en lösning till det här? Uppskattar svar!

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Hoppas att du menar att du avinstallerat de felande ide-kanalerna under IDE ATA/ATAPI-styrenheter och inte hårddiskarna? Annars så har det nog inte så stor effekt...

Andra saker som du kan försöka med är att göra en felsökning av diskarna med respektive tillverkares program, byta till nya kablar och byta till andra portar på morderkortet. Kan vara intressant att titta i loggboken (kontrollpanelen/prestanda och underhåll/administrationsverktyg/loggboken) under system där så ser man om det ofta rapporteras fel från diskarna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frispel
Hoppas att du menar att du avinstallerat de felande ide-kanalerna under IDE ATA/ATAPI-styrenheter och inte hårddiskarna? Annars så har det nog inte så stor effekt...

Jo, precis

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frispel
Andra saker som du kan försöka med är att göra en felsökning av diskarna med respektive tillverkares program, byta till nya kablar och byta till andra portar på morderkortet. Kan vara intressant att titta i loggboken (kontrollpanelen/prestanda och underhåll/administrationsverktyg/loggboken) under system där så ser man om det ofta rapporteras fel från diskarna

Det känns omöjligt att båda kablarna gick sönder samtidigt sen har jag inga andra så det är svårt att kolla, kan ju vara det också.. Har även kollat loggboken men hittade ingen error som verkar vara hårddiskrelaterad...

Jag har för mig det här bara ska kunna hända med IDE hårddiskar? ;_;

*Edit*
Funkar nu, installerade senaste chipset drivers.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

IDE betyder Integrated Drive Electronics, både s-ata och gamla ata (numera p-ata) är IDE enheter så detta problem gäller tyvärr även diskenheter som kopplas med s-ata