GFX 260 full load hela tiden med dualview?

Permalänk
Medlem

GFX 260 full load hela tiden med dualview?

Hej,
Jag har ett GeForce GFX 260 och det verkar tycka att jag kör något väldigt krävande när jag använder två skärmar i windows.
När jag ställer om till en skärm så varvar kortet ner, men om jag använder båda så varvar grafikkortet direkt upp till max.

Det känns lite onödigt att kortet ligger på max hela tiden när det inte används.

Jag undrar då helt enkelt om det finns nått sätt att ställa in så det varvar ner även då jag använder två skärmar?

Moderkort: Asus P5N-D, nForce 750i.
Program: Win Vista x64, nForce 15.23, GeForce 178.24.

Permalänk
Medlem

Hur ligger temperaturen? Kan vara så att de behöver maxa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paulgr
Hur ligger temperaturen? Kan vara så att de behöver maxa

Ursäkta att jag var otydlig.
Tänkte mer på att "normalt" så lägger sig klockfrekvenserna lägre då den ändå inte behöver all kraft (typ i windows).
Gpuklockan på 300MHz, shader på 600MHz och minnet på 100MHz istället för max som är 576/1242/999.
Detta gör den då inte när man har två skärmar aktiva samtidigt utan bara när man ställer om till en aktiv skärm. Detta gör ju då såklart att allt blir varmare och fläkten måste snurra fortare.

I övrigt ligger temperaturerna inte extremt högt, ca 70 grader i idle (då beroende på att den inte klockar ner).

Hoppas detta ger mer info.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att 70 är högt idle.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Jag skulle säga att 70 är högt idle.

Jo, det är för att kortet aldrig går in i idle läge.
Testa nu att bara ha en skärm aktiv och då gick idle tempen ned under 60 grader nästan direkt.

Men som sagt, problemet kvarstår att kortet aldrig går ner i idle läge när 2 skärmar är aktiverade.
Borde ju inte vara en omöjlighet att fixa tycker jag men har letat runt en del och inte hittat nått.