Några filosofi-tankar jag har om den där "Gud"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Håller delvis med det du skrev innan.

Nå det är en väldigt stor skillnad där jag tror du inte vet vad den vetenskapliga metoden är:
vetenskapliga metoden, där fenomen observeras, samband noteras, hypoteser ställs upp och testas för att antingen accepteras eller förkastas. http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskap

Jag kan utan att skämmas tala om att jag inte är helt förstående till hur den vetenskapliga processen går till, men i tillräckligt stora drag för att kunna ta en ståndpunkt. Jag är helt på vetenskapens sida men jag vill ändock poängtera att vetenskap allt till trots knappast är felsäkert.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Alltså påstår bibeln att folk har observerat Jesus, Moses etc och gjort hypoteser, vilket enligt bibeln ledde till korsfästning etc.

Det här stycket tror jag inte att jag ens förstår, vad menar du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Och det är väldigt viktigt att hela tiden ifrågasätta vad man tror på mot vad man ser i samhället och inte köra på med sin verklighetsuppfattning oavsett vad den nu är. Syftar inte enbart på religion utan allt som politik.

Jag håller med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Vetenskap från fenomen observeras, samband noteras, hypoteser ställs upp.. är bra att övertyga alla förnuftiga människor, dock behöver de inte nödvändigtvis hålla med om de har annan erfarenhet som säger något annat. Detta gäller speciellt om ens erfarenhet säger något som inte ens är i närheten av vad som vetenskapligt demonstrerades.

Men då utgår du från att alla är förnuftiga och så är verkligen inte fallet och det är också lite av den poäng jag försöker göra. Jag vill också påstå att oförnuft inte enbart är en egenskap som återfinns bland religiösa utan även bland strikt vetenskapliga. Jag behöver egentligen inte övertygas om det som vetenskapen kommit fram till för jag är redan övertygad. Det jag tycker är lite läskigt är ordet "veta" då jag är strikt definitionsmässig (veta betyder alltså för min del att det är en 100% ofrånkomlig sanning både idag och om oändlig tid framåt) och när man talar om saker som dessa där man inte själv egentligen har någon möjlighet att avgöra vad som är sant och inte. Självklart hycklar jag eftersom jag bortser från definitionen i vardagssituationer eftersom konsekvenserna annars skulle bli löjliga, då skulle jag inte ens veta med säkerhet om jag har kläder på mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Om bibeln säger något som är en rimligt förklaring på ett fenomen, så visst går det övertyga vetenskapare att bibelns version är rimlig/rätt.

Självklart annars vore väl inte vetenskapen mycket värd? Det jag menar är förstås att övertyga vetenskapen om att bibelns helhet är sann genom att framlägga bibliska argument som står utanför vetenskaplig grund. Och samma sak gäller förstås när vetenskapen ska övertyga religionen, det kommer inte gå att övertyga en religiös människa genom att använda vetenskapliga argument eftersom de båda inte står på samma grund. Deras storheter och enheter skiljer sig åt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Bara inte förklaringen strider alltför mycket mot Ockhams rakblad, t.ex. jag letar efter min ena socka nu då den är helt borta. En förklaring på var den kan vara är att Jessica Alba bröt sig in i min lägenhet och snodde den i natt, omöjligt är det inte och jag kan inte vetenskapligt bevisa motsatsen utan att hitta sockan. Men ändå så är det ingen rimlig förklaring och jag kommer inte köpa den, då den finns så otroligt många mer rimliga förklaringar. Dock skall man inte missbruka Ockhams rakblad då förklaring ovan kan vara den riktiga.

Här slår du huvudet på spiken även den orimligaste av förklaringar är möjliga, även om det kan vara rent löjligt och en statistisk avvikelse är procentuellt nästan obefintlig. Och det är här det kan vara löjligt att hålla sig till definitionen av att "veta". Kanske kan guds existens vara lika löjlig det vet inte jag för jag är inte alls tillräckligt påläst på motargument eller argument. Men som ren företelse utan att vara insatt så kan jag tycka att många saker är väldigt slumpartade och inte alls utesluter ett högre väsens inblandning. Rent statistiskt så undrar jag om det inte vore rimligare att anta att Jessica Alba stal din strumpa än att föra resonemanget kring bigbang. Bigbang måste ju ha varit så otroligt många variabler som skulle stämma vid exakt rätt tillfälle att sannolikheten att bigbang skulle hända vid det tillfället måste ha varit astronomiskt liten (hehe). Och ska vi ta händelseförloppet från bigbang till människans uppkomst ja då hade nog Bill Clinton och Jessica Alba haft en uppgörelse på liv och död om din strumpa långt innan den statistiska möjligheten till människans uppkomst ens kommit på tal.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Nej, orsaken till att det är sant är inte att du inte kan motbevisa det, utan för att allt som kan tala om en ålder på jorden ger samma resultat. Jorden ÄR 4,6 miljarder år. Det är orsaken till att allt talar för det.

Allt som vi vet pekar mot jordens ålder men det utesluter inte möjligheten att det finns saker om jordens ålder vi inte vet som pekar åt ett annat håll. Sedan undrar jag hur du utläser det jag skriver när du har fått för dig att jag påstått att sanningen om jordens ålder hänger på om jag kan motbevisa eller inte. Jag säger inte emot dig, jorden är förstås 4,6 miljarder år gammal men bara för att vi kanske inte kommer behöva revidera just denna sanning så betyder inte det att det finns andra sanningar som vi kommer behöva se över i framtiden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Den moderna vetenskapen har inte funnits i 500 år. Så det är inte något som talar emot vetenskap som metod.
Det finns två typer av påståenden där det är rimligt att förvänta sig att man kanske kommer att finna dem falska.
Det första är av typen "Alla svanar är vita", just för att man bara sett vita svanar (fram tills man hittade svarta svanar)
Jordens ålder är inte ett sådant exempel, inte att evolutionsteorin beskriver vårt ursprung heller.

Vad har moderna vetenskapens ålder med saken att göra? Jag har väl aldrig påstått något annat? Det enda jag påstår är att vi har haft fel förr och kommer ha det igen det om något är statistiskt ofrånkomligt. Sedan åter igen du viftar med vetenskaps-svärdet hej vilt men glömmer bort att vi kanske inte står på samma plattform du vet att jordens ålder inte är ett sådant exempel, men om jag vet motsatsen då? Båda två kan uppenbarligen inte veta rätt men det blir ganska svårt att övertyga den andre genom att framföra argument som inte godtas av motparten.Jag tycker att det är ett helt värdelöst argument att använda "jag vet att det är så" för det är inte övertygande, du kanske ljuger eller inte har tolkat alla fakta rätt. För att det argumentet ska vara trovärdigt så krävs det att jag tror att du är perfekt, tror jag att du är perfekt? Nej det gör jag inte, förmodligen inte du själv heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det andra är påståenden där det inte är uppenbart hur man ska tolka empirisk data med en modell, men inte heller detta är hur situationen ser ut med de flesta saker jag vet är sanna.

Så kan det vara, jag är inte bildad nog för att riktigt förstå det du försöker säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det faktum att du kan skriva två vitt skiljda sätt grunda påståenden på ett sätt så att de för dig låter lika betyder inte att de är lika.

Uppenbart är de inte lika det kan jag se eftersom båda meningarna innehåller olika bokstäver. Men det var ju inte det som var avsikten med det jag sa heller, avsikten var att peka ut för dig att det är värdelöst att använda sin egen värdegrund som argument när man uppenbart har två olika utgångspunkter med i bilden. Det spelar ju ingen roll hur många gånger du hävdar att det är vetenskapligt bevisat till en människa som inte accepterar vetenskapen som grund. Du får ju tycka att den personen är precis hur löjlig/dum/korkad/idiotisk du vill, troligtvis tycker han att du är precis lika löjlig.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

"...som skulle stämma vid exakt rätt tillfälle att sannolikheten att bigbang skulle hända vid det tillfället måste ha varit astronomiskt liten..."

Nej, det enda tillfället då big bang kunde ha skett var just då iom att det vi menar med "tid" skapades iom just big bang.

Något som har hänt har alltid sannolikheten 1, samt: har du något som är löjligt osannolikt och en oändlig tid så kommer det hända.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
"...som skulle stämma vid exakt rätt tillfälle att sannolikheten att bigbang skulle hända vid det tillfället måste ha varit astronomiskt liten..."

Nej, det enda tillfället då big bang kunde ha skett var just då iom att det vi menar med "tid" skapades iom just big bang.

Något som har hänt har alltid sannolikheten 1, samt: har du något som är löjligt osannolikt och en oändlig tid så kommer det hända.

Ja. Kan inte svara annat eftersom jag inte sagt emot just detta. Om du noterar så skrev jag "varit" dvs jag utgick från att vi var där innan händelsen och observerade det som hände och höll vadslagning om vad som skulle hända där och när.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Ja. Kan inte svara annat eftersom jag inte sagt emot just detta. Om du noterar så skrev jag "varit" dvs jag utgick från att vi var där innan händelsen och observerade det som hände och höll vadslagning om vad som skulle hända där och när.

Här, kolla på dessa.

Flawed thinking by numbers
It *could* just be coincidence

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion

Allt som vi vet pekar mot jordens ålder men det utesluter inte möjligheten att det finns saker om jordens ålder vi inte vet som pekar åt ett annat håll.

Men vi lever i en riktig värld, en värld där jorden verkar ha en viss ålder för att den har en viss ålder.
Vi lever inte i en dålig deckare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Jag säger inte emot dig, jorden är förstås 4,6 miljarder år gammal men bara för att vi kanske inte kommer behöva revidera just denna sanning så betyder inte det att det finns andra sanningar som vi kommer behöva se över i framtiden.

Visst, men saker och ting som man idag tror på lite lösare grunder påstås (inte av mig åtminståne) vara sanna. De är antagligen sanna, men det vet jag inte.
Jordens ålder vet vi inte på lösa grunder, den vet vi på suveräna grunder.

Jag vet inte att alla djur saknar plasmider, det verkar vara så. Men jag skulle aldrig påstå att jag vet att alla djur saknar plasmider.
Kanske hittar vi djur med plasmider, antagligen inte.
Så är det inte med jordens ålder (och mycket annat), där vet man svaren.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion

Vad har moderna vetenskapens ålder med saken att göra? Jag har väl aldrig påstått något annat?

Du jämför vårt kunskapssökande från innan vi hade den moderna vetenskapen och drar därefter slutsatser om hur vårt kunskapssökande kommer vara efter den moderna vetenskapens tillkomst. Det är inte riktigt rättvist.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Sedan åter igen du viftar med vetenskaps-svärdet hej vilt men glömmer bort att vi kanske inte står på samma plattform du vet att jordens ålder inte är ett sådant exempel

Hur menar du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
men om jag vet motsatsen då?

Då vet du inte, då tror du dig veta... men du har fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Båda två kan uppenbarligen inte veta rätt men det blir ganska svårt att övertyga den andre genom att framföra argument som inte godtas av motparten.

Visst, jag tror inte alls att alla vet om jordens ålder... eller ens att alla skulle veta det trots att de får förklarat för dem varför vi vet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion

Jag tycker att det är ett helt värdelöst argument att använda "jag vet att det är så" för det är inte övertygande, du kanske ljuger eller inte har tolkat alla fakta rätt.

Dåligt argument för vad?
Jag var inte medveten om att det i sig var ett argument för något.
Jag skrev bara hur det låg till, vi vet idag hur gammal jorden är. Den är 4,6 miljarder år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion

För att det argumentet ska vara trovärdigt så krävs det att jag tror att du är perfekt, tror jag att du är perfekt? Nej det gör jag inte, förmodligen inte du själv heller.

Jag har aldrig påstått att det faktum att jag vet något är ett argument för att andra ska tro på det.
Det är orsaken till att jag vet som är argumentet för att det stämmer, inte min övertygelse.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
avsikten var att peka ut för dig att det är värdelöst att använda sin egen värdegrund som argument när man uppenbart har två olika utgångspunkter med i bilden.

Hur menar du här med värdegrund?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Det spelar ju ingen roll hur många gånger du hävdar att det är vetenskapligt bevisat till en människa som inte accepterar vetenskapen som grund. Du får ju tycka att den personen är precis hur löjlig/dum/korkad/idiotisk du vill, troligtvis tycker han att du är precis lika löjlig.

Jepp, men det ändrar inte på det faktum att det är jag som har rätt.

Permalänk

Men gud (...) räcker det inte med 2354876546542674543 trådar om det här? Folk kommer aldrig börja tro på gud eller w/e pga vad som skrivs i en tråd, lika lite som folk som redan har en tro kommer lämna den.

Och edgren, ursäkta, men varför i hela världen skapade just du den här tråden. "Kolla den här wiki-artikeln, det är sanningen", "kolla den här gubben på youtube, han är sjukt grym", "kolla här på aftonbladet, vadå gud", "dinosaurier har funnits, då kan inte gud finnas", "jag tror på fakta". Please liksom.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Här, kolla på dessa.

Flawed thinking by numbers
It *could* just be coincidence

Du får ursäkta, jag måste vara dum för jag ser inte kopplingen mellan videorna och de rena spekulationer jag har. Jag kan inte minnas att jag satt några exakta statistiska värden på något av mina påståenden? Handlar det ens fortfarande om Jessica Alba för jag är inte säker på vad det är du är ute efter. Den statistiska möjligheten av eventuell dödsstrid om någons strumpor mellan Clinton och Jessica Alba var för övrigt ett skämt till svar på ett påstående. Jag måste vara väldigt otydlig i det jag skriver eftersom ni envisas med att slänga saker i ansiktet på mig som jag aldrig har bestridit.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Du får ursäkta, jag måste vara dum för jag ser inte kopplingen mellan videorna och de rena spekulationer jag har. Jag kan inte minnas att jag satt några exakta statistiska värden på något av mina påståenden? Handlar det ens fortfarande om Jessica Alba för jag är inte säker på vad det är du är ute efter. Den statistiska möjligheten av eventuell dödsstrid om någons strumpor mellan Clinton och Jessica Alba var för övrigt ett skämt till svar på ett påstående. Jag måste vara väldigt otydlig i det jag skriver eftersom ni envisas med att slänga saker i ansiktet på mig som jag aldrig har bestridit.

Du sa att det var osannolikt att big bang hände på ett sätt som gjorde att vi existerade (om jag minns rätt). Det må den vara, men den är inte mindre sannolik än nått annat sätt, och nått sätt måste det ju ha skett på.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Du sa att det var osannolikt att big bang hände på ett sätt som gjorde att vi existerade (om jag minns rätt). Det må den vara, men den är inte mindre sannolik än nått annat sätt, och nått sätt måste det ju ha skett på.

Då har du ryckt loss det helt ur det sammanhang jag skrev det i. Vi talade om löjliga saker och jag påstod mer eller mindre just det du sa. Att sannolikheten i bigbang inte borde vara mer eller mindre än att Jessica Alba och Clinton hamnar i dödlig strid om någon random snubbes strumpor.

Tillägg: Efter att ha läst ett par inlägg tillbaka så ser jag att jag skrivit lite konstigt

"Rent statistiskt så undrar jag om det inte vore rimligare att anta att Jessica Alba stal din strumpa än att föra resonemanget kring bigbang. Bigbang måste ju ha varit så otroligt många variabler som skulle stämma vid exakt rätt tillfälle att sannolikheten att bigbang skulle hända vid det tillfället måste ha varit astronomiskt liten (hehe). Och ska vi ta händelseförloppet från bigbang till människans uppkomst ja då hade nog Bill Clinton och Jessica Alba haft en uppgörelse på liv och död om din strumpa långt innan den statistiska möjligheten till människans uppkomst ens kommit på tal."

Nu i efterhand ser jag vad du menar fast det var förstås inte riktigt så jag tänkte när jag skrev det. Tanketåget stannade inte upp och noterade det jag skrev. Rent statistiskt så är såklart inte någon av händelserna mer trolig än den andra. Felet var att jag drog in statistik där inte statistik hade något att göra, det jag ville få fram egentligen var att det egentligen inte är konstigare att Jessica Alba stjäl mina strumpor än att den stora smällen hände och liv på jorden uppkom. Det låter ju helt absurt förstås men inte egentligen.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Och edgren, ursäkta, men varför i hela världen skapade just du den här tråden. "Kolla den här wiki-artikeln, det är sanningen", "kolla den här gubben på youtube, han är sjukt grym", "kolla här på aftonbladet, vadå gud", "dinosaurier har funnits, då kan inte gud finnas", "jag tror på fakta". Please liksom.

Varför finns SweClockers? Tänk korrekt för tusan! Jag har lärt mig mina "misstag" här, lär dig av dina og.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.