Permalänk
Robot

Första bygget

Började tröttna på min gamla dator så kände att det var dags att göra nåt åt saken och bygga ihop en ny.

Målet var att bygga ett väldigt kraftfullt system men samtidigt hyffsat tyst.
Hade en del problem med valet av delar men efter lite påläsning och råd så blev det tillsist av att beställa.

Beställde samtliga delar från Komplett.se och Webhallen.

Mitt lilla datorbygge är nu avslutat och här följer alla bilder över bygget.
Kan påpeka att detta är mitt första egna bygge. Försökte få till hyffsad kabeldragning men det kan såklart göras mycket bättre men jag är som sagt nybörjare på det området

System:

Antec Performance One P182 - Svart

Gigabyte GA-EP45-DS3, P45, Socket-775, ATX, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex(2.0)x16

Corsair PowerSupply (PSU) 650W TX ATX

Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz / 1333MHz / 12MB - Socket 775

Noctua NH-U12P CPU-Kylare

Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 4096MB, DDR2,2x2GB

PowerColor Radeon HD 4870X2 2GB GDDR5,PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP

Western Digital Caviar GP 500GB SATA2, 16MB 7200RPM

Totalkostnaden landade på cirka 12 000kr för datorn och 2750kr för skärmen

EDIT: Bilderna är tagna med en 7.1mp digitalkamera. Photoshop och sidans komprimering som gjort att bilderna ser lite oskarpa ut. Valde ut dom som hade bäst skärpa.

Besök albumet: Första bygget av Flashh

Permalänk
Medlem

finfint men jag vill se lite variation i chassi, fläkt- och kylarväg nu. börjar bli less på samma samma hela tiden. aja 8p.

Visa signatur

[Asrock Z77 Extreme4] [Intel Core i5 3570k @ stock] [Powercolor Radeon 6850 @ Stock]
[8GB Corsair Ballistix @ 1866MHZ] [OCZ Agility 3 60GB] [1TB + 320GB HDD 7200RPM]
[In-Win Dragon Rider Chassi] [Fractal Design PSU 500W]

Permalänk
Inaktiv

Har samma minnen, och kan inte köra mina i deras optimala hastighet, 1066MHz @ 2.1v, då de överhettar och gör datorn instabil. Iaf i min burk som inte direkt har något fett blås. Jag har dock 4x1024MB i rad och inte 2x2048, vilket jag antar är en sämre kombination.

Bra val av komponenter i allmänhet. Trist men säkert, ungefär som Volvo anses vara. Lite klent nätaggregat, dock, i mitt tycke. 750-850+ hade varit mer framtidssäkert i din dator.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Men vänta nu.... på översta bilden är chassitoppen utan upphöjning, kan man ta bort den fula lilla prylen bak på p182 chassin, är det bara nån slags ljuddämparpryl för takfläkten?

I övrigt, grattis, ännu ett bra byggt system!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av control87th
Men vänta nu.... på översta bilden är chassitoppen utan upphöjning, kan man ta bort den fula lilla prylen bak på p182 chassin, är det bara nån slags ljuddämparpryl för takfläkten?

I övrigt, grattis, ännu ett bra byggt system!

ja man kan ta bort "scoopet" och det är ingen ljuddämpar pryl den bara.. är där

förövrigt väldigt fint system

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Kör du medföljande fläktar @ Low? I så fall, när du hinner, kan och vill, skriv gärna in lite temperaturer och annat skojsigt. Gärna vad du tycker om komponenter osv.

Permalänk

lägg upp lite tester sen också

Visa signatur

*CPU: Amd FX 8350 4,5Ghz. *Moderkort: MSI 990FXA-GD65. *Grafikkort: Radeon R290X. *Minne: 4x4096GB DDR3 1333Mhz. *OC: Windows 7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Medlem

Nice nice nice! Lite hårdvaruporr där! Snyggt bygge Coffe! Hoppas datorn inte strular något mer nu iaf. När får man komma över och testa skönheten? (a) xD

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

har samma skärm som du, den är BEST som en Snel Hest, 10P

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
750-850+ hade varit mer framtidssäkert i din dator.

Man ska väl inte hoppas på hårdvara som kräver HÖGRE effekt, snarare tvärtom?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Avstängd

varför använder alla ett kort för och sätter dit kylpasta? en plastpåse över fingret funkar mycket bättre.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
varför använder alla ett kort för och sätter dit kylpasta? en plastpåse över fingret funkar mycket bättre.

Smart idé! Har jag fan inte ens tänkt på. Ska testa det på mitt bygge sen, för den kylpastan jag köpte var värdelös! Kanske funkar bättre om man gör med påse som du sa. Tack för tipset!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Nice bygge, men lite väl jobbigt att släpa runt de som du gjorde.

Permalänk

Suck :(, gjorde mitt första bygge för C:a 6 månader sen, då hitta jag ett chassi som passade mig(trodde jag) dock så för det inte förberätt för att dra kablarna bakom :(+ att nätagget sitter där uppe (sharkoon något)

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Nice bygge, men lite väl jobbigt att släpa runt de som du gjorde.

Särskilt när det var i onödan, han kunde beställt från inet.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, jag gillar chassit
Men om man smetar ut kylpastan så där och kylarfoten inte täcker hela prollen (som dom ofta inte gör) så kan pastan flyta ner och gegga under prollen.
det hände mig iaf, sen dess är det risgrynsmetoden utan utsmet som gäller.

Visa signatur

ASUS M5A97 R2.0 AM3+ - AMD FX-6350 6-Core -ASUS GeForce GTX 650 2GB - Antec truepower 1000 w. Thermaltake 850 pro. Vista + XP. Allt i ett NZXT Tempest

Permalänk
Medlem

vart fick du bakgrundsbilden ifrån?

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NUW4
vart fick du bakgrundsbilden ifrån?

http://fc92.deviantart.com/fs33/f/2008/292/3/e/Green_Apple_by... Där har du den.

Permalänk
Medlem

"...lite snålt men va ju 500 spänn iallafall. Så 10 mil är ingen match ^^"

Kul att höra att några andra är som jag Visst att jag kan köpa tekniskaprylar för x antal kronor men att betala för något som frakt när jag inte behöver- aldrig i livet.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

raekan: Ska försöka få ner lite temps och testar senare Nätagget räcker gott och väl just nu. Om jag ska uppgradera till ett till 4870x2 så är det rekommenderat med ett 1000W nätagg och det kändes inte värt att lägga ut dom pengarna. Lär dröja ett bra tag innan jag uppgraderar ändå så

Tozzi: Haaha när du vill Tobbe ;D

mats gustafsson: hmm ok. Har jag aldrig hört förut. Dock så tror jag att kylarfoten täcker hela prollen. Den var iallafall väldigt stor.

astrob0y: Haaha Helt riktigt imo. Kan man sparar in lite pengar så så tycker jag iallafall att det är värt det. Kan man köpa lite fler teknikprylar för dom pengarna istället

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
Man ska väl inte hoppas på hårdvara som kräver HÖGRE effekt, snarare tvärtom?

Det kommer inte hända.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
varför använder alla ett kort för och sätter dit kylpasta? en plastpåse över fingret funkar mycket bättre.

Suck. Av vilken anledning smetar folk ut sin kylpasta? http://www.arcticsilver.com/ins_route_step2intelas5.html LÄS och BEGRUNDA! Hoppas det gör er klokare. Ni förlorar både pasta och kylningsförmåga genom att applicera på det där viset. Det räcker med ett riskorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Det kommer inte hända.

Men man kan hoppas!

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha lagt en prick av kylpastan i mitten ungefär som ett riskorn än att jämna ut den. Mest för att undgå bildning av luftfickor.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Är inte det där för mycket kylpasta? Och kort i allmänhet är väl grymt smutsiga? Jag menar eftersom kylpasta är känsligt mot rena händer till och med. Förut la jag in ett rakblad i halvsteril plastpåse och jämnade ut med. Men nu lägger jag bara en liten liten klick i mitten som överstående talare.

Permalänk
Medlem

Jag har fått höra att det är bästa sättet att smeta ut pastan själv innan men verkar ju inte va så. Men men, får tänka på det till nästa gång.
Det verkar ju göra sitt jobb iallafall. Förut när ja kolla tempen så låg CPUn på 28 grader idle. Och det får väl duga

Permalänk
Medlem

Onödigt att köpa så fin cpu-kylare om du inte har lärt dig att man INTE ska smeta ut kylpastan själv. Man ska lägga en liten klick kylpasta i mitten på processorn, och sedan sätta på kylaren. Kylaren smetar då automatiskt ut pastan över kärnorna. Tro mig, den blir varmare när man som du har "dränkt" processorn i pasta...

Permalänk
Medlem

Jag dränkte dock inte den i kylpasta. Använde ungefär samma mängd som hade gått åt om jag låtit kylaren pressa ut det.
Och nu eftersom jag gjorde så så var det väl tur att jag köpte en så fin cpu-kylare så den kan hålla nere tempen efter mitt fruktansvärda misstag?
Hade jag kört stock kylaren hade den väl brunnit för länge sen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flashh
Jag dränkte dock inte den i kylpasta. Använde ungefär samma mängd som hade gått åt om jag låtit kylaren pressa ut det.
Och nu eftersom jag gjorde så så var det väl tur att jag köpte en så fin cpu-kylare så den kan hålla nere tempen efter mitt fruktansvärda misstag?
Hade jag kört stock kylaren hade den väl brunnit för länge sen

Inte en chans. Bara för att du applicerar kylpastan lite fel så skulle stockkylaren inte ha det minsta problem att kyla processorn när du inte ens har överklockat den.