Ny dator ny Installation det står E: istället för C: hårddisk

Permalänk
Medlem

Ny dator ny Installation det står E: istället för C: hårddisk

Hej!
Jag fick min nya dator igår och har suttit med den och försökt installera allt sedan dess.. blir snart galen!

Problemet började redan med windoes installationen.. Windows Xp home edition.

Den frågade om jag ville formatera och det fanns 2 val: en "snabb" och en annan .. jag valde den som inte var snabb men herregud det tog 2 timmar innan den var klar!

Sedan när windows kommer fram nu så visas det helt konstigt bland enheterna.. istället för C: som hårddisk står det E: för hårddisken.

Cd enheten har fått namnet D och C: är Flyttbar hårddisk.

Men jag har bara en hårddisk! och den borde vara C: .. men den går under namnet E: ... varför detta?

Drivrutiner har jag äntlingen fått att funka så datorn fungerar nu men jag är inte säker på om jag gjort allt rätt och att det är optimalt för tillfället.

Hoppas verkligen på lite hjälp här! blir snart galen har suttit uppe hela natten med detta.

Permalänk
Medlem

Därför att du glömde koppla bort alla andra hårdiskar medan du använde XP skivan. Även externa. Du kan använda snabba formateringen i framtiden utan att oroa dig för att spara tid.

Gör om allt och se till att du bara har 1 Hårdisk inkopplad och helst bara 1 partition färdig. De andra partitionerna och hårdiskarna kan du skapa och koppla in när XP skivan är klar.

Om du inte gör om det här så kommer du att få problem senare. Tro mig. Du vill inte gå igenom det.

Permalänk
Medlem

Hej! Tack så mycket för svar!
Anggående hårddiskar så har jag bara en hårddisk. alltså jag har ingen extern eller nån annan hårddisk överhuvudtaget förutom den enda som sitter i datorn (wd digital gp 500) det är den enda hårddisken som finns.

sedan så vet jag inget om partinioner .. första gången jag installerar windows så jag trodde inte man behövde veta nåt annat.. ska försöka ta reda på vad partinioner är för nåt. Tack återigen!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bnight
Hej! Tack så mycket för svar!
Anggående hårddiskar så har jag bara en hårddisk. alltså jag har ingen extern eller nån annan hårddisk överhuvudtaget förutom den enda som sitter i datorn (wd digital gp 500) det är den enda hårddisken som finns.

sedan så vet jag inget om partinioner .. första gången jag installerar windows så jag trodde inte man behövde veta nåt annat.. ska försöka ta reda på vad partinioner är för nåt. Tack återigen!

en hårddisk kan delas in i flera partitioner, alltså så att det syns som fler hårddiskar i t.ex den här datorn

Permalänk
Medlem

Re: Ny dator ny Installation det står E: istället för C: hårddisk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bnight
Cd enheten har fått namnet D och C: är Flyttbar hårddisk.

När du skrev "Flyttbar hårddisk" så antog jag att det var "Extern Hårdisk". Ta bort den. Vad är det förresten? Ipod? Mp3 spelare? USB minne? För enligt det du skrev har du något inkopplat. Antagligen i någon USB port.

Du kan glömma partitioner om du aldrig har skapat sådana för då har du antagligen inga som kan ställa till det under installationen.

Permalänk
Medlem

Tack återigen för svaren!

Jag installerade om windows xp nu och valde att snabbformatera när valet kom. det gick fort som fan.

Nu har jag fått igång datorn lite men jag vet inte det här är rätt?
Det ser ut såhär just nu:

Lokal disk: (C:
Dvd-RW enhet: (D:
Flyttbar disk: (E:

Är det rätt nu?

Angående den flyttbar disk vet jag inte vad det kan va jag har ingen mp3 spelare eller nåt sånt annat inkopplat men kan det vara usb2 enheten?
Alltså datorn kom med ett inbyggt "usb2" enhet som ser ut o ha lite olika ingångar för kort eller vad det nu kan va. men den är ju förmonterad i datorn så jag vet inte om jag kommer lyckas ta ut den.

Ber om ursäkt om jag skriver fel nu eller förklarar dåligt men jag e så jävla trött o sliten efter att ha suttit med det här i snart 40 timmar
kollar in här för svar ständingt med.

Permalänk
Medlem

Jo det verkar rätt. Antagligen så är det kortläsaren som är den flyttbara enheten.

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll vilken bokstav dina hårddiskar har?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Vad spelar det för roll vilken bokstav dina hårddiskar har?