Permalänk
Medlem

Moderkortet kanske är flaskhalsen i det hela? ^^ Bra bygge btw! Älska minen från din polare

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Så att alla vet nu så har jag vänt på processor fläktarna och det sänkte temperaturen med 3-4 grader både i idle och load:D

tackar för hjälpen!!

Visa signatur

Intel C2 Quad Q9550 2,83 @ 3.8GHz | Noctua NH-U12P + 1 Noctua P12-1300 fläkt | Asus Maximus II Formula P45 | Antec Twelve Hundred| Powercolor ATI HD4870X2 2GB GDDR5 | Coller Mater Real Power M700 Watt | 2x Western Digital Caviar 640GB + Samsung 250GB | Corsair Dominator XMS2 DDR2 2GB PC8500 1066MHz @ 1126MHz | 19" Acer 1440*900 | XP Home + vista skin = 21588 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Måste säga att du har en riktigt fin dator där!.

Är rätt så sugen på samma kylare som du har där men är inte sugen på att ta loss moderkortet vid installation. Frågan är då måste man det?.
Och hur "enkel" är installationen?

Är rätt så intresserad av datorer nu för tiden så vill gärna veta så mycket som möjligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OKKKE
Aktivera Catalyst A.I. Din 3dmark-score är tokig. Se även till att grafikkortet klockas upp när du kör 3d-program i helskärm.

Tack så mkt för tipset:D Aktiverade Catalyst A.I och fick 21588 poäng en rätt fin ökning!!

Visa signatur

Intel C2 Quad Q9550 2,83 @ 3.8GHz | Noctua NH-U12P + 1 Noctua P12-1300 fläkt | Asus Maximus II Formula P45 | Antec Twelve Hundred| Powercolor ATI HD4870X2 2GB GDDR5 | Coller Mater Real Power M700 Watt | 2x Western Digital Caviar 640GB + Samsung 250GB | Corsair Dominator XMS2 DDR2 2GB PC8500 1066MHz @ 1126MHz | 19" Acer 1440*900 | XP Home + vista skin = 21588 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Nice system faktiskt.

Kanske dags att byta IDE-diskarna mot SATA2 senare

/Mvh sedde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBHL
Tack så mkt för tipset:D Aktiverade Catalyst A.I och fick 21588 poäng en rätt fin ökning!!

Hyfsad ökning jo...

Kör du kortet klockat? Isf hur mår temperaturen?

Visa signatur

i5 2500K @ 4.5 med H80 - Asus P8Z68-V LX - 8 GB G.Skill Ripjaws 1600 - MSi HD 6970 Lightning - G.Skill Phoenix Pro 120GB + 2 * 500GB Maxtor Sata2 - Fractal Design Core 3000 - Corsair GS 700W - Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OKKKE
Hyfsad ökning jo...

Kör du kortet klockat? Isf hur mår temperaturen?

Jepp core 810 / Memory 960
Körde upp fläkten till 60% vilket höll tempen under 60-65 hela tiden:D

Skulle tro att den skulle gå upp till 90-95 annars då det ligger runt 90 när jag lirar Crysis med stock fläkthastighet.

Visa signatur

Intel C2 Quad Q9550 2,83 @ 3.8GHz | Noctua NH-U12P + 1 Noctua P12-1300 fläkt | Asus Maximus II Formula P45 | Antec Twelve Hundred| Powercolor ATI HD4870X2 2GB GDDR5 | Coller Mater Real Power M700 Watt | 2x Western Digital Caviar 640GB + Samsung 250GB | Corsair Dominator XMS2 DDR2 2GB PC8500 1066MHz @ 1126MHz | 19" Acer 1440*900 | XP Home + vista skin = 21588 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Ati overdrive är guld värt...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd

Härlig bild på den glada snubben:) Fina bilder, fin hårdvara =lycka 10p

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat, det chassit skulle jag vilja ha

Visa signatur

ASUS M5A97 R2.0 AM3+ - AMD FX-6350 6-Core -ASUS GeForce GTX 650 2GB - Antec truepower 1000 w. Thermaltake 850 pro. Vista + XP. Allt i ett NZXT Tempest

Permalänk
Medlem

Stoppa i 2 gig ram till och installera Vista Ultimate 64 Bitars på en snabbare hårdisk, så har du ett helt ok system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Ati overdrive är guld värt...

...men inte på Intel-plattform.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoppoz
Stoppa i 2 gig ram till och installera Vista Ultimate 64 Bitars på en snabbare hårdisk, så har du ett helt ok system.

Herr världsvan... "helt ok"

Visa signatur

OCZ StealthXStream 600 Watt | Intel Core i5 750 | Gigabyte GA-P55-UD3 | Corsair 4GB 1333MHz XMS3 | powercolor HD5850 | 500GB Western Digital Caviar Black | Windows 7

Permalänk
Medlem

Najs men varför XP?

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jungklo
Najs men varför XP?

Varför inte? Det är mer utvecklat än vad Vista är just nu. Att köra Vista känns som att köra en Beta version som inte uppfyller alla sina krav än. Och nu när MicroSoft håller på och jobbar med Windows 7, så undrar man om det kommer bli någon mer satsning på Vista eller om Windows 7 kommer att ta över? Så än så länge så känns XP stabilast och drar inte så förbannat mycket resurser för bara sitt OS som dessvärre Vista gör (också tack vare deras extra gadget som inte uppfyller några funktioner för många användare, inte alla).

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tozzi
Varför inte? Det är mer utvecklat än vad Vista är just nu. Att köra Vista känns som att köra en Beta version som inte uppfyller alla sina krav än. Och nu när MicroSoft håller på och jobbar med Windows 7, så undrar man om det kommer bli någon mer satsning på Vista eller om Windows 7 kommer att ta över? Så än så länge så känns XP stabilast och drar inte så förbannat mycket resurser för bara sitt OS som dessvärre Vista gör (också tack vare deras extra gadget som inte uppfyller några funktioner för många användare, inte alla).

Jisses.. Vill inte vara elak, men din uppfattning känns ganska förlegad. Kör själv Vista 64bit (och har gjort sedan 6mån efter release) och upplever ytterst sällan problem. De saker du beskriver var sant fram till ungefär 1-1,5mån efter att SP1 släpptes, SP1 i sig löste mycket och när det sedan putsades lite så fungerar nästan allt utmärkt.
De tester som gjorts det senaste (som jag läst i alla fall?) säger dessutom att Vista presterar precis lika bra som XP, i vissa fall bättre men ytterst sällsynt sämre, om du inte sitter på en skrivare från 1982 och spelar Red Alert 1 (med expansioner) och Warcraft II då förstås. Fast då blir nog även XP problematiskt

Mitt råd till trådskaparen är utan tvekan att byta till Vista 64bit, inte bara för att du inte tappar någon prestanda, utan även för att du då kan utnyttja allt ditt ram, även om de inte behövs särskilt ofta i XP så föredrar ju jag iaf att vara förberedd när det behövs.

Permalänk

asså är det bara jag eller kör han inte vista?

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

7 poeng bara för din gamecub. Ne men det såg fint ut speciellet datorerna.

Och enligt mig ser det ut som han kör vista faktiskt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Läs i signen killar jag kör XP med nedladdat vista transformation pack!!!

Så ser bara ut som vista:D

OBS tänkte köra vista 64x ultimate men skivan som är väldigt laglig funkade ej så fick bli den gamla xp skivan istället

Visa signatur

Intel C2 Quad Q9550 2,83 @ 3.8GHz | Noctua NH-U12P + 1 Noctua P12-1300 fläkt | Asus Maximus II Formula P45 | Antec Twelve Hundred| Powercolor ATI HD4870X2 2GB GDDR5 | Coller Mater Real Power M700 Watt | 2x Western Digital Caviar 640GB + Samsung 250GB | Corsair Dominator XMS2 DDR2 2GB PC8500 1066MHz @ 1126MHz | 19" Acer 1440*900 | XP Home + vista skin = 21588 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Såg ju tjusigt ut!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBHL
Läs i signen killar jag kör XP med nedladdat vista transformation pack!!!

Så ser bara ut som vista:D

OBS tänkte köra vista 64x ultimate men skivan som är väldigt laglig funkade ej så fick bli den gamla xp skivan istället

sorry, orkade inte läsa

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk

varför endast 2gb ram? annars mycket fint 7p

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem

HAHAH så jävla lycklig han ser ut

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Jisses.. Vill inte vara elak, men din uppfattning känns ganska förlegad. Kör själv Vista 64bit (och har gjort sedan 6mån efter release) och upplever ytterst sällan problem. De saker du beskriver var sant fram till ungefär 1-1,5mån efter att SP1 släpptes, SP1 i sig löste mycket och när det sedan putsades lite så fungerar nästan allt utmärkt.
De tester som gjorts det senaste (som jag läst i alla fall?) säger dessutom att Vista presterar precis lika bra som XP, i vissa fall bättre men ytterst sällsynt sämre, om du inte sitter på en skrivare från 1982 och spelar Red Alert 1 (med expansioner) och Warcraft II då förstås. Fast då blir nog även XP problematiskt

Mitt råd till trådskaparen är utan tvekan att byta till Vista 64bit, inte bara för att du inte tappar någon prestanda, utan även för att du då kan utnyttja allt ditt ram, även om de inte behövs särskilt ofta i XP så föredrar ju jag iaf att vara förberedd när det behövs.

Jasså Var ett tag sen jag prövade Vista kom jag på. Och enligt dem jag hör nu som jag känner är ingen som är nöjd med Vista. Vet en kille som brukar vara med på lanen som har jävuliska problem med sitt Vista, medans en annan polare med samma dator har noll problem och kör Windows XP. Samma sak gäller borsan som fick med Vista på sin bärbara, den är kokhet hela tiden och fläkten går 24/7. Prövade stoppa in Windows XP, kändes snabbare och blev kall! Amazing.

Prövade Vista själv en gång när det var nytt men bytte snabbt tillbaka igen. Hade precis köpt grafikkort som klarade Vista och ny hårddisk. Låg på ca 40FPS i CS 1.6, bytte till XP, ligger och toppar 100FPS nu hela tiden med samma inställningar som jag körde i Vista. Desutom tycker jag själv att navigeringen känns krångligare och hitta inställningarna (kanske för jag är van med XP, men vem vet). Som sagt, jag har skrivit av egna erfarenheter och dessa är inte roliga eller särskilt långvariga. Så jag tror de som kör med Vista har mer kunskap om detta än mig

Haha, har inte så gamla spel eller hårdvara De äldsta spelen jag har är StarCraft BroodWar och WC3 ^^, Men som sagt, det verkar ju som Vista skärpt till sig iaf Tumme upp för det! (Y)

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av JOMBAHEHE
varför endast 2gb ram? annars mycket fint 7p [/QUOTE

Slut på pengar men tillkommer antagligen 2 till, till jul:D

Visa signatur

Intel C2 Quad Q9550 2,83 @ 3.8GHz | Noctua NH-U12P + 1 Noctua P12-1300 fläkt | Asus Maximus II Formula P45 | Antec Twelve Hundred| Powercolor ATI HD4870X2 2GB GDDR5 | Coller Mater Real Power M700 Watt | 2x Western Digital Caviar 640GB + Samsung 250GB | Corsair Dominator XMS2 DDR2 2GB PC8500 1066MHz @ 1126MHz | 19" Acer 1440*900 | XP Home + vista skin = 21588 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Ähh...in med Linux istället ;D

/Mvh sedde.

Permalänk
Medlem

Hur mycket kylpasta har du på cpun?
Använder mej av mellan ½ till 1 okokt riskorn mellan cpu/gpu och det är mer än väl.

Kom ihåg att det är mikroskopiska sprickor du fyller i och inte enorma kratrar!

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tozzi
Prövade Vista själv en gång när det var nytt men bytte snabbt tillbaka igen. Hade precis köpt grafikkort som klarade Vista och ny hårddisk. Låg på ca 40FPS i CS 1.6, bytte till XP, ligger och toppar 100FPS nu hela tiden med samma inställningar som jag körde i Vista. Desutom tycker jag själv att navigeringen känns krångligare och hitta inställningarna (kanske för jag är van med XP, men vem vet). Som sagt, jag har skrivit av egna erfarenheter och dessa är inte roliga eller särskilt långvariga. Så jag tror de som kör med Vista har mer kunskap om detta än mig

Att du fick så dålig FPS då berodde säkert på att Gfx:et du köpte var nytt och därför hade mycket dåligt optimerade drivrutiner. Själv har jag gjort en likadan jämförelse med Bf2, kommer inte ihåg de exakta siffrorna, men jag har för mig att det i XP låg mellan 65-85FPS medan Vista gav 70-110, med samma inställningar. Jag har ärligt talat ingen aning om varför, 3,5 el 4Gb ram bör ju inte göra ngn skillnad i det spelet
Men men, som sagt. Vista har skärpt till sig ordentligt, inget snack om att det, som alla andra M$ OS, lanserades innan det var färdigt.

Att du tycker att navigeringen är krånglig är en solklar vanefråga, lär dig använda sök/kör-funktionen på startmenyn och du är i himlen redan där (Windowsknappen, skriv exempelvis "calc", tryck enter och voila, där har du kalkylatorn!). Dock kan jag instämma i att på LAN de första gångerna vart det lite meck, men problemen löser sig efterhand som man lär sig vart saker och ting finns och hur de fungerar, precis som vanligt när man byter OS helt enkelt
Vet inte om du var med "på den tiden" då man fick XP, själv bytte jag från Win 98 och vips så var det lilla man visste värdelöst

Permalänk

Säger bara en sak, sätt in Vista 64bit på den + minst 2gb mer i minne. Alla som säger att vista krånglar, är segt osv är för att dem installerat det på en burk som är 1 år eller äldre = gamla prylar lirar inte lika fint i vista = mer krångel och segare. 1 år eller nyare = vista fungerar minst lika snabbt som xp, mindre krångel och säkrare på samma nya dator. Visst, man hittar kanske inte alla inställningar och menyer osv, men va det inte samma sak när man gick över från t.ex 98 till xp?

O sen en annan sak. Visst, Vista kräver mer minne än XP men det är BARA för att vista laddar diverse filer till minnet direkt från start, i stället för att göra som i XP att det gör det under tiden man annvänder datorn. Alltså så går det snabbare att starta upp spel och program under Vista.

Om man sen ändå inte ska spela några tyngre spel så tycker jag lika gärna man kan installera någon Linuxdistro. Ubuntu och Kubuntu rekomenderas starkt, även Mandriva. Mkt smidigare och snabbare om man tex bara ska surfa, ordbehandling, bildredigering, film, musik osv.

Det tycker i alla fall jag

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

ser ut som att du har grejjer så dt räcker ett långt tag fram nu