Catalyst 8.10 ger kontroll över fläkten

Permalänk
Melding Plague

Catalyst 8.10 ger kontroll över fläkten

Traditionsenligt levererar AMD en ny version av grafikkortsdrivrutinerna Catalyst för oktober månad. Bland nyheterna märks bland annat möjligheten att manuellt reglera fläktens hastighet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nån som vet VARFÖR man inte fått reglera fläkthastigheten manuellt tidigare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Nån som vet VARFÖR man inte fått reglera fläkthastigheten manuellt tidigare?

Har väl gått utan större bekymmer.
Bara att göra en ny profil, editera filen å sedan manuellt skriva in önskat varvtal...

Visa signatur

Jag har en vit burk, med 2 knappar, 2 lampor och mugghållare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xLnT_sWe
Har väl gått utan större bekymmer.
Bara att göra en ny profil, editera filen å sedan manuellt skriva in önskat varvtal...

JA, det är ju väldigt bara jämfört med att dra ett reglage och trycka apply

Bra att dem äntligen fixat det.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Det finns en allvarlig bugg i ATi's drivrutiner. I alla fall jag verkar ha problem med.
Varje gång jag uppdaterar drivrutiner crashar ati's kontrollpanel och crossfire alternativet (kryssrutan) försvinner (jag har 2 kort), upplösningen blir max 1280X1024 vilket går ej att ändra. Det enda lösningen för mig är att ta ut bägge korten ut sina pci-e platser och byta plats på dessa, för att få bort de gula utropstäcknen i enhetshanteraren (kod 43 fel...)

Nu har jag inte lust att ta ut korten ur datorn vid varje drivrutinsuppdatering, förra månadens drivrutinsrelease kommer att stanna tills jag kan inte spela några spel mer....inga fler uppdateringar för min del...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Hmm, kollade pdf filen dom länkade till i nyheten och det var visst inga prestandaförbättringar gjorda. Alltså ingen update för min del.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

eh, uppdaterade nyss fråm 8.9 till 8.10 å nu funkar inte ccc längre, har testat å göra om de men de funkade inte dåheller. får testa en gång till i mårrn annars åker 8.9 in igen

asså visst är atis drivrutiner besvärliga å uppdatera? hadde problem sisst jag skulle uppdatera åxå.

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk

Så fort man låter användare kontrollera fler saker manuellt ökar risken för att folk gör fel .. ATi har väl velat undvika det. Det finns ju en anledning varför folk upplever te x mac som mer säkra - du har ju inte i närheten av samma kontroll som i windows, alltså är det mindre risk att svenne banan sabbar något

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

ATI ska alltid ligga efter. Varför tar de inte bara och skriver om hela Catalyst?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
ATI ska alltid ligga efter. Varför tar de inte bara och skriver om hela Catalyst?

Har inte haft mer problem med CCC än nvidias motsvarighet men dotnet kraffset kan de gott slänga bort.

Trevlig nyhet, ska peta in nya drivarna på HTPC och se hur högt jag kan dra upp fläkten utan att det ska behöva låta.

Permalänk
Medlem

OMG! Kommer jag alltså _äntligen_ att kunna styra fläkten på mitt 3870x2??

Permalänk
Avstängd

exakt, väldigt bra det här. Frågan är varför det inte gått tidigare

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Som jag trodde, mitt powercolor 4870 pcs+ går inte att överklocka i guit heller, Lite trist för det är ganska högljudt. Men men.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vad många klagar på att det är svårt att uppdatera , har Aldrig haft problem med att uppdatera ati kort . Aldrig .

Visa signatur
Permalänk

För mig gick det skitsmidigt att uppdatera drivrutinerna. Behövde inte ta bort de gamla drivrutinerna, skrev bara över existerande.

Funkar skitbra. och nu kan jag äntligen ändra hastigheten på fläkten på mitt 4870X2 utan att behöva ändra i någon fil.

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

Dessa drivrutiner har ju funnits ute att ladda ner från t.ex. Megaupload i minst en vecka redan.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Varning för ccc 8.10!
Hela datorn krachade och jag var tvungen att instalera om windows
Alltid problem att ladda ner drivrutiner från ATI har aldrig varit några problem med Nvidia här har ATI verkligen något att lära sig man ska inte behöva instalera om hela datorn bara för att byta drivrutin.

Permalänk
Medlem

Har inte heller haft några problem med att uppdatera drivrutinerna till mitt x1300 PRO. Använder dock inte CCC, utan installerar alltid bara drivrutinen.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Synd att jag redan moddat min 4850 med passiv kylning då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Varning för ccc 8.10!
Hela datorn krachade och jag var tvungen att instalera om windows
Alltid problem att ladda ner drivrutiner från ATI har aldrig varit några problem med Nvidia här har ATI verkligen något att lära sig man ska inte behöva instalera om hela datorn bara för att byta drivrutin.

Jag har inte haft några problem med ccc 8.10, det verkar som om du är den enda med problemet här hitils, du borde inte döma företaget bara för att drivrutinen gjorde så att just DIN dator blev så.

EDIT: "Caution: The Catalyst™ Control Center requires that the Microsoft
.NET Framework version 2.0 be installed. Without .NET version 2.0
installed, the Catalyst™ Control Center will not launch properly and the
user will see an error message."

Kanske därför det blev så?

Permalänk
Medlem

ATI's drivrutiner har funkat felfritt tidigare (Sen typ 6.8 för mig) men nu har varken 8.9 eller 8.10 fungerat, får fortsätta med 8.8 som egentligen funkar flawless.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Kör 8.10 nu här och det installationen gick mycket smidigt och allt fungerar ypperligt.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Inaktiv

har lite prob. får upp felmeddelanden när jag startar datorn. att den inte hittar något grafikkort :/

Permalänk
Medlem

Hoppas det ska gå att ändra hastigheten på min ATI 2600 PRO AGP. Har fan inte kunnat ändrat någonting alls på kortet. Att klocka kan man bara glömma

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Varning för ccc 8.10!
Hela datorn krachade och jag var tvungen att instalera om windows
Alltid problem att ladda ner drivrutiner från ATI har aldrig varit några problem med Nvidia här har ATI verkligen något att lära sig man ska inte behöva instalera om hela datorn bara för att byta drivrutin.

Kanske PEBCAK

Permalänk

Vad jag inte förstår är varför de har en så pinsamt dålig automatisk reglering av fläkthastigheten. Fläkten står i princip stilla tills temperaturen kommer över tröskelvärdet, och då är det full fart som gäller i några sekunder, därefter går hastigheten tillbaka till nästan stillastående igen. Vem som helst med minsta lilla kunskap i reglereknik skulle kunna implementera något som fungerar betydligt bättre på en förmiddag (det är radeon 4870 jag talar om nu).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scheimpflug
Vad jag inte förstår är varför de har en så pinsamt dålig automatisk reglering av fläkthastigheten. Fläkten står i princip stilla tills temperaturen kommer över tröskelvärdet, och då är det full fart som gäller i några sekunder, därefter går hastigheten tillbaka till nästan stillastående igen. Vem som helst med minsta lilla kunskap i reglereknik skulle kunna implementera något som fungerar betydligt bättre på en förmiddag (det är radeon 4870 jag talar om nu).

Vad för hastighet kör du med på fläkten? Jag kör med 30% och jag har faktiskt aldrig märkt av tröskeln Men det är faktiskt sannt det du säger. Dom borde utveckla det där, för i mitt gamla X1900XT så varvade fläkten upp och ner hela tiden för där va kylingen inge vidare ^^

Permalänk
Medlem

Installerade nyss drivrutinerna och windows vägrade starta efter det, så det fick bli en systemåterställing med windows skivan.
BRA jobbat ATI, ni har ännu en gång gjort mig besviken. Inte bara det att drivrutinerna inte fungerar så har kortet krånglat rent allmänt sedan jag fick det. Händanefter blir det nvidia för min del.

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820k @ 4.2ghz | Kelvin S24 | 4x4GB 2133mhz | MSI GTX 980ti gaming @ 1450 / 3900 Mhz | Evga 850w Gold G2 | 256Gb 850 Pro SSD x2 | Corsair 550D | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

äntligen ! Fungerade jättebra till min dator!

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

Funkade bra här men väldigt konstiga att så många har problem. Har ni uppdaterat windows?