Steve Jobs tveksam till Blu-ray

Permalänk
Melding Plague

Steve Jobs tveksam till Blu-ray

Allt för höga licenskostnader är orsaken till att Apple inte bygger in Blu-ray-spelare i företagets produkter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker de gör rätt och väntar. Inom en snar framtid kommer dessa spelare säkert gå ner i pris och då kanske man kan uppgradera eller att det kommer i nästa version av dessa datorer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Köpte mig en Bluray-brännare för ett tag sedan. Men kommer nog aldrig att köpa eller ens titta på någon blurayfilm igen förräns det inte finns några andra. Jag ser ingen extrem skillnad jämfört med vanliga DVD-filmer iallafall. ;P Förutom priset just nu. Det är väl lite av en bluff än så länge.

Isådana fall är inte källan högupplöst alt. du har en kass tv/skärm eller du alternativt är lika blind som Stevie Wonder

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Jag tycker de gör rätt och väntar. Inom en snar framtid kommer dessa spelare säkert gå ner i pris och då kanske man kan uppgradera eller att det kommer i nästa version av dessa datorer.

Eftersom Sony fick defacto monopol när de konkurrerade ut Toshibas HD DVD så dröjer nog prissänkningar på Hires komponenter.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Inaktiv

Vem använder skivmedium i dessa dagar? Filmer laddas ner, olagligt eller via lagliga alternativ, program installeras via nätet och operativsystem installeras från usb-pinne....

Permalänk
Medlem

De gör rätt! Med tanke på hur mycket en blue-ray film kostar (ca 239 kr) så tackar jag nej. När en film kostar typ 100 kr då kommer jag att köpa dom, än så längre finns andra alternativ ...*host host...

Annars är blue-ray ganska ointressant - svindyra spelare, svindyr media...enda vettiga är HD filmuppspelning, men även det blir ointressant pga ovanstående=)

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Vem använder skivmedium i dessa dagar? Filmer laddas ner, olagligt eller via lagliga alternativ, program installeras via nätet och operativsystem installeras från usb-pinne....

Håller helt med.
Optiskt media ær hoppløst føråldrat.

Permalänk
Medlem

Varför inte ge sina kunder valfriheten när man köper datorn att välja mellan en vanlig DVD-spelare eller Blu-Ray?

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TiCK
Varför inte ge sina kunder valfriheten när man köper datorn att välja mellan en vanlig DVD-spelare eller Blu-Ray?

Är inte säker här, men anledningen till att de inte ens låter en välja Blu-ray som tillval är nog för att de då måste stödja uppspelning av Blu-rayfilmer i Mac OS, vilket gör att alla måste betala för några få, något som SJ enligt artikeln inte ville. Är iaf vad jag tror.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Avstängd

sålänge Blu-ray som blankmedia för backup är dyrare per mb än hårddisk samt DVDR finns inget behov

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
Är inte säker här, men anledningen till att de inte ens låter en välja Blu-ray som tillval är nog för att de då måste stödja uppspelning av Blu-rayfilmer i Mac OS, vilket gör att alla måste betala för några få, något som SJ enligt artikeln inte ville. Är iaf vad jag tror.

Ditt ressonemang är orimligt av två anledningar: Om jag köper en diskret BD-spelare och stoppar in i min Mac Pro, så lär det fungera. Om licenskostnaden var bunden till att OS:et hade BD-stöd, skulle 300 av de 700 kronor en Vista OEM-licens kostar vara pga BD.

Min gissning är att Steve Jobs har blivit ovän med någon på Sony och vägrar samarbeta, därför ingen valfrihet.

Permalänk
Medlem

Vad gör 30$ på redan överprisade produkter?

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Köpte mig en Bluray-brännare för ett tag sedan. Men kommer nog aldrig att köpa eller ens titta på någon blurayfilm igen förräns det inte finns några andra. Jag ser ingen extrem skillnad jämfört med vanliga DVD-filmer iallafall. ;P Förutom priset just nu. Det är väl lite av en bluff än så länge.

Ojdå, nya glasögon eller en ny tv kanske ? skillnaden är ju enorm, går inte att jämföra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wixner
Vad gör 30$ på redan överprisade produkter?

Word..

Permalänk
Medlem

När man väl har börjat kolla på högupplöst som bluray så känns det extremt 1995 att kolla på en DVD rulle. Ungefär som att ta fram en VHS när man är van med DVD-kvalitet.
Jag skulle absolut inte vilja vara utan det.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Ditt ressonemang är orimligt av två anledningar: Om jag köper en diskret BD-spelare och stoppar in i min Mac Pro, så lär det fungera. Om licenskostnaden var bunden till att OS:et hade BD-stöd, skulle 300 av de 700 kronor en Vista OEM-licens kostar vara pga BD.

Min gissning är att Steve Jobs har blivit ovän med någon på Sony och vägrar samarbeta, därför ingen valfrihet.

Antar att han menade att det kostar 30 dollar för att deras mediaspelare ska få spela upp blu ray film, inte för drivrutiner osv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
Eftersom Sony fick defacto monopol när de konkurrerade ut Toshibas HD DVD så dröjer nog prissänkningar på Hires komponenter.

Sony fick det ja. Tillsammans med Panasonic/Matsushita, Pioneer, Philips, Thomson, LG Electronics, Hitachi, Sharp, och Samsung grundade Sony Blu-ray Disc Association och bland de 18 företag som är med i styrelsen syns även bl.a. Apple, Pioneer och Phillips. Att det är endast Sony som ligger bakom Bluray är en obegripligt seg myt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kanske ett bra sätt att få folk att ladda ner högupplöst från itunes ist för att köpa ev. skivor i butik!?!?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

tycker det är så konstigt att det är så många som inte ser skilldnad.

När jag såg en BRA blu-ray film första gången så höll jag på att dö.
är ju så otroligt mkt mer skärpa och bättre färger Färger är jag inte säker på men det känns EXAKT som när vi gick från VHS>DVD.

Ni kan ju inte mena alvar att ni inte ser skilldnad på en 50gb film o en 8gb film !

Det finns självklart lite bluray filmer som faktist ser dåliga ut pga dålig ripp eller vad man ska kalla det !

Skit in = Skit ut !

Det är nästan som att jämföra Crysis (640x480) med (1920x1080) självklart blir det bättre osv men det funkar väll inte riktigt så

Jag tycker iaf Blu-ray kommer bli en stor hit när folk börjar inse att man faktist får helt extrem bild för det priset !

Permalänk
Medlem

är det inte redan svindyrt att köpa en iMac ? menar köper man en PC med samma hårddvara så är det väll oftast mycket billigare?

Permalänk
Entusiast

Sen när har Apple brytt sig om kostnader för deras iMac's?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Antar att han menade att det kostar 30 dollar för att deras mediaspelare ska få spela upp blu ray film, inte för drivrutiner osv.

Ja, och det är det jag menar är orimligt då det skulle innebära att 1) OS X saknar BD-stöd, vilket omöjligt kan vara fallet då man kan(?) köpa diskreta eller externa BD-spelare. 2) Att närmare 40% av priset för en Vista OEM-licens består av licenskostnader för BD.

Permalänk
Medlem

haha, nu är glada att HDVD försvann..

fy fan vad mycket licens det är.. det kommer inte bli billigare på ett långt tag.. för det finns ingen konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moreempty
kanske ett bra sätt att få folk att ladda ner högupplöst från itunes ist för att köpa ev. skivor i butik!?!?

Folk som sitter på en för klen dator kommer ju klaga att de kommer få se ett bildspel som byter bild var tionde sekund som liknar semesterbilderna från Bali istället för Pirates of the Caribbean.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Köpte mig en Bluray-brännare för ett tag sedan. Men kommer nog aldrig att köpa eller ens titta på någon blurayfilm igen förräns det inte finns några andra. Jag ser ingen extrem skillnad jämfört med vanliga DVD-filmer iallafall. ;P Förutom priset just nu. Det är väl lite av en bluff än så länge.

Ööh...

Boka tid för synundersökning? Eller sitter på en taskig skärm?

Det ÄR EXTREM skillnad! Skaffade en Blu-ray med HD-DVD läsare till datorn och har införskaffat några HD-filmer. Det är som dag och natt! Skärpan är lika vass som ett rakblad.

Det är struntprat att det inte är stor skillnad...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyttlock

Ni kan ju inte mena alvar att ni inte ser skilldnad på en 50gb film o en 8gb film !

Det är inte många filmer som är över 40 GB idag...vanligast är 20Gb och över. Men visst är det några som är över 40Gb.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyttlock
tycker det är så konstigt att det är så många som inte ser skilldnad.

När jag såg en BRA blu-ray film första gången så höll jag på att dö.
är ju så otroligt mkt mer skärpa och bättre färger Färger är jag inte säker på men det känns EXAKT som när vi gick från VHS>DVD.

Ni kan ju inte mena alvar att ni inte ser skilldnad på en 50gb film o en 8gb film !

Det finns självklart lite bluray filmer som faktist ser dåliga ut pga dålig ripp eller vad man ska kalla det !

Skit in = Skit ut !

Det är nästan som att jämföra Crysis (640x480) med (1920x1080) självklart blir det bättre osv men det funkar väll inte riktigt så

Jag tycker iaf Blu-ray kommer bli en stor hit när folk börjar inse att man faktist får helt extrem bild för det priset !

Allting är relativt, kommer alltid finnas många som tycker att DVD duger och blir över.
Jag har blivit lite så där med ljud, surround högtalare etc är sedan en tid undanplockade. Kan inte känna att jag bryr mig om att det låter från alla håll, blir bara massa extra skit i vardagsrummet och man måste sitta rätt, drygt. Nu när 'surround' inte är nytt och coolt för det är hightech längre och jag fått ner fötterna på jorden känns det som jag bryr mig cirka 114 gånger mer om att det låter bra än att det låter från alla håll. Eller tokhög bas som låter skit fenomenet men det slutade väl kännas coolt redan för en så där 10 år sen.

Angående blu ray, när det säg blivit hälften så vanligt som DVD så kanske flashminnen ger mer utrymme för mindre pengar. Där behövs inte optiska läsare och det finns inte heller samma behov av massa standarder och grejor på samma sätt som med blu ray eller dvd. Så jag vet inte, man kanske kommer se på sånt här helt annorlunda om 5 år. Kanske inte kommer vara speciellt stort fokus på mediet länge, "blu ray" spelare om 10 år kanske mer handlar om hur bra de kodar av eller vilka typer av drm de klarar av etc i stället för själva mediet som eventuellt kan vara lite vad som helst, sitter kanska bara några USB3 etc ingångar på spelaren

Citat:

Ja, och det är det jag menar är orimligt då det skulle innebära att 1) OS X saknar BD-stöd, vilket omöjligt kan vara fallet då man kan(?) köpa diskreta eller externa BD-spelare. 2) Att närmare 40% av priset för en Vista OEM-licens består av licenskostnader för BD.

Jag har extremt dålig koll man kan men ens kolla på dvd med wmp? Att man kan koppla in en blu ray läsare på en mac gissar jag inte betyder att det går att spela upp blu-rayfilm i OSX mediaspelaren. Men jag har som sagt väldigt dålig koll på sånt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Köpte mig en Bluray-brännare för ett tag sedan. Men kommer nog aldrig att köpa eller ens titta på någon blurayfilm igen förräns det inte finns några andra. Jag ser ingen extrem skillnad jämfört med vanliga DVD-filmer iallafall. ;P Förutom priset just nu. Det är väl lite av en bluff än så länge.

Beror förmodligen på att du kollar på en för taskig TV. På en tjock-TV eller en 32" LCD är det minimal eller ingen skillnad mellan bluray och DVD. Skaffar du en 42" eller större däremot så blir skillnaden tydlig.

Visa signatur

Zepto Znote 6625WD : Intel C2D T7300 2.0GHz, Geforce 8600M GT 512MB, 2 GB DDR2 667MHz/PC5300, Samsung 160 GB Hybrid, Windows XP SP2.

Permalänk
Medlem

Kör du med projektor så är det otroligt stor skillnad.
Tar du en dvd och drar upp den 90 tum så är bilden helt suddig, slänger du in en Bluray rulle så blir det fantastiskt bra bild, sen om en film kör dolby digital HD/DTS HD och du har en förstärkare som klarar av formatet så e man såld!

Permalänk

skaffa minst 42" , full HD , alltså 1080P . så ser ni skillnad på DVD och Blueray........, Sagan om Ringen serien är såååå mycket bättre...

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk
Medlem

Förstår inte, dom säljer datorer värda 10 lapp för ett pris närmare 20, varför skulle de inte få plats med licenser i det priset? Det är ju knappast som att mac-fjollor bryr sig om pris ändå, dom har aldrig hört talas om prisjakt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaktusen
Förstår inte, dom säljer datorer värda 10 lapp för ett pris närmare 20, varför skulle de inte få plats med licenser i det priset? Det är ju knappast som att mac-fjollor bryr sig om pris ändå, dom har aldrig hört talas om prisjakt.

Steve e nog bara lite ledsen i ögat som det kommenterades ovan

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb