Apple lanserar nya Macbook

Permalänk
Melding Plague

Apple lanserar nya Macbook

På ett pressmöte i San Fransciso har Apple lanserat nya bärbara datorer. Bland nyheterna finns allt ifrån pekplattor i glas till mycket speciella metallskal.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Ok jag måste ha en 13"

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Ja, Macbook 13" verkar vara ett bra alternativ! Nu blev jag sugen!

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem

Blir helt klart den dyrare varianten av MBP med 2,8GHz processorn som tillval. Frågan är om man ska välja till SSD eller köpa en själv och slänga i?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Hmm hade varit trevligt med en ännu bättre air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Blir helt klart den dyrare varianten av MBP med 2,8GHz processorn som tillval. Frågan är om man ska välja till SSD eller köpa en själv och slänga i?

Köp en SSD löst senare så kan du köra hårddisken som satt i från början som extern. Tror det blir mest vettigt så.

Själv hugger jag billigast möjliga MBP med studentrabatt(16645kr inkl väska och 1120kr rabatt på iPod nano).

Permalänk
Medlem

Den med 13,3" skärm, aluminium skal och multi touche skulle vara grymt trevlig att lägga vantarna på

Permalänk
Hedersmedlem

Galet vad sugen man blir på en Mac asså... Om man bara hade pengarna!

Permalänk
Medlem

verkar riktigt fina, o äntligen är macbook på samma stadie som på powerbook tiden, macbook är den lilla versionen av macbook pro, precis som det fanns en powerbook 12".

det balla är ju att de gjort skalet ur ett stycke aluminium, mycket cnc bearbetning där o man verkar kunna komma åt hårddisken lätt med: http://www.engadget.com/photos/apple-macbook-aluminum-and-gla...

ända smolken i bägaren är att 999 dollars modellen verkar vara den gamla med intel grafikkort o allt. man tycker de skulle gjort en bantad version av aluminium versionen istället.

sett till vad man får tycker ja annars att priserna på aluminium macbookarna var bra. men kommer säkert få en hel del på mig bara för att jag tycker det

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Köp en SSD löst senare så kan du köra hårddisken som satt i från början som extern. Tror det blir mest vettigt så.

Själv hugger jag billigast möjliga MBP med studentrabatt(16645kr inkl väska och 1120kr rabatt på iPod nano).

Gäller iPod-rabatten?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Macbook 13" here i come...(Apple is rotten!!) but the computers i fresh

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk

Den nya cinema display såg inte helt fel ut...

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Gäller iPod-rabatten?

Ja, men inte väskan såg jag nu... synd det.

Permalänk
Medlem

Bakgrundsbilden på den stora skärmen, någon som har den eller vet vart man kan få tag på den?
http://www.sweclockers.com/imagebank/200810/Macbook_cinema_s0...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Ja, men inte väskan såg jag nu... synd det.

Attans.. jag såg att jag kunde välja det.. Men jag antog att det inte skulle gå att dra av rabatten. Så jag valde snällt "Nej tack" och klickade köp. Undrar om det går att lägga till en iPod Nano på beställningen? Jag har redan en Touch, men flickvännen hade blivit lycklig över en Nano.

Det blev 2.53GHz Macbook Pron för mig! Nu är det nästa långa väntan på gång.. :E

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Macbook Air är mycket mer intressant för mig nu när den har Displayport. Behöver bara en Displayport<->HDMI kabel så man kan koppla in den till TVn lätt. Fast priset gör nog att jag inte köper någon i alla fall.

Det roligaste under hela grejen var när Jobs sa att han tyckte NVIDIA 9600 GT var riktigt imponerande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Attans.. jag såg att jag kunde välja det.. Men jag antog att det inte skulle gå att dra av rabatten. Så jag valde snällt "Nej tack" och klickade köp. Undrar om det går att lägga till en iPod Nano på beställningen? Jag har redan en Touch, men flickvännen hade blivit lycklig över en Nano.

Det blev 2.53GHz Macbook Pron för mig! Nu är det nästa långa väntan på gång.. :E

Man måste lägga beställningen tillsammans med datorn.
Du får ringa apple store och be dem makulera din beställning så du kan göra en ny. Eller om det går att lösa på annat sätt...

Det är hon värd, en dags extra väntan bara.

Tog 2.4GHz MBP och en iPod Nano Procuct Red.. ipoden blir dock att sälja för att "tjäna in" lite mer rabatt på macen.

Permalänk
Medlem

Nu jävlar killar snackar vi.
Apple har hoppat på HPs strategi och skiter i "reflexskyddet" på skärmen och gör det "pianolackat" istället. Kvalite-känslan skjuts i höjden. (även om det är sämre)
Att också ha chassina helt tillverkade i aluminium och en pekplatta med mer "lyxig" känsla så kan detta bli väldigt lyckat!

Nu har Apple tagit steget ifrån datorer som känns som leksaker till mer gedigen design!

obs personliga åsikter på hög nivå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Man måste lägga beställningen tillsammans med datorn.
Du får ringa apple store och be dem makulera din beställning så du kan göra en ny. Eller om det går att lösa på annat sätt...

Det är hon värd, en dags extra väntan bara.

Tog 2.4GHz MBP och en iPod Nano Procuct Red.. ipoden blir dock att sälja för att "tjäna in" lite mer rabatt på macen.

Argh.. varför tryckte jag "Nej"? Idioti.

Man kan avbeställa på deras sida, frågan är när pengarna går tillbaka. Kan inte direkt lägga ut samma summa i väntan på dom.

Frågan är om jag inte väntar tills Jul istället och köper en 16GB då. Hmm..

Hur som helst tror jag detta blir riktigt bra! Ska bli intressant och se keynoten där dom berättar om tillverkningsprocessen.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Blir helt klart en ny laptop i januari.. hejdå acer

Permalänk
Medlem

Hmm, ok jag ger dem cred för en genomtänkt design, för att de äntligen implementerat Nvidia grafik i de billigare modellerna vilket förhoppningsvis möjliggör t.ex. Final Cut på en Mac Book, även DisplayPort är ju fint.

Angående att ta bort knapparna får vi se hur det fungerar och det är förståss synd att de inte satsar på Blue-Ray, Apple var sena med DVD-spelare och brännare, dumt att göra om samma misstag. Därtill är det tråkigt att varken Mac Booken eller Mav Book Pro fått eSATA stöd, förhoppningsvis kommer det dock på 17” versionen när den släpps.

Allt detta lagom gott, lagom surt. Men en så obeskrivligt dum idé som den att ta bort FireWire kontakten från Mac Book, jag förstår det bara inte, det är så otroligt dumt bara, t.o.m. min gamla iBook har FireWire. Alltså, nej jag vet inte vad jag skall skriva, det är bara så otroligt djävla dumt, oväntat och dumt. Ok om de hade haft ExpressCard eller någon annan anslutning snabbare än USB2.0, men så är inte fallet och jag kan bara gapa i ren förvåning. Vem tänkte till och varför. Hur många tillbehör till Mac är det inte som behöver FireWire, alla små vanliga sketna digitala videokameror och ljudtillbehör och ja...

Smart Apple, så djävla intelligent!

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

notera att billigaste macbooken fortfarande är den gamla som säljs för 999 dollar i usa, me samma intel grafik som förut

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

tycker dom blev lite för dyra bara....

Permalänk

Hur snabb är 9400m? Kan man lira på det? Tänker främst på Cod4 i 1280x800 allt på low med bra FPS? Kan man lira WoW och kanske även Diablo 3 / Starcraft 2 på lägsta i native? Om ja, så blir det en MacBook för mig, då är Pro inte viktig längre

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Hur snabb är 9400m? Kan man lira på det? Tänker främst på Cod4 i 1280x800 allt på low med bra FPS? Kan man lira WoW och kanske även Diablo 3 / Starcraft 2 på lägsta i native? Om ja, så blir det en MacBook för mig, då är Pro inte viktig längre

9400m har inte släppts förrän detta, så det finns nog inga tester ännu. Det räknas med att nvidia ska ha sitt announcement imorgon.
Apple gillar att vara först med sånt här, de hade 3GHz Quad minst ett kvartal innan de släpptes till andra tillverkare t ex...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

de gör så grymt snygga laptops (och allt annat) så att man dreglar... mmmm pr0n, seriöst, helt sjukt allt är typ perfekt.

En macbook pro med fet hårddisk och bootcamp skulle vara nått, om man hade pengar alltså

Permalänk
Medlem

ohh vart är pengarna när man behöver dem?

Permalänk
Medlem

Undrar om jag kommer vara ensam med att tycka designen på de äldre var snyggare...

Hårdvarumässigt är det bara att sammanfatta att macbooksen nu faktiskt verkar lite vettiga. Cinemadisplay däremot... dags för mig att lägga beslag på en 30 tummare innan de förfulas med.

Rent konstruktionsmässigt gillar jag vad de gjort om man bortser designen. Måste kännas bra mycket mer robusta än min nuvarande 17" HP jag skriver på.

Permalänk
Medlem

Två missar jag ser med MacBook. Ettan är att det inte finns att alternativ med matt skärm, då det är många som eftersträvar det. Tvåan är: Vart fasen är Firewire-porten? Firewire är det vettiga alternativet till extern disk. USB-porten klarar knappt en 2,5"-disk medans Firewire klarar två 2,5"-diskar utan problem, perfekt för RAID-lösning.

När de skrotade Firewire-porten, varför slängde de inte till en extra USB-port? Två portar är för lite om man inte vill köra trådlöst på allt, vilket har en negativ effekt på hälsan. Tangentbord, mus (Via tangentbord?), skrivare. Redan två portar av två möjliga fulla.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Undrar om jag kommer vara ensam med att tycka designen på de äldre var snyggare...

Hårdvarumässigt är det bara att sammanfatta att macbooksen nu faktiskt verkar lite vettiga. Cinemadisplay däremot... dags för mig att lägga beslag på en 30 tummare innan de förfulas med.

Rent konstruktionsmässigt gillar jag vad de gjort om man bortser designen. Måste kännas bra mycket mer robusta än min nuvarande 17" HP jag skriver på.

Jag gillar de gamla MBP:na mer designmässigt, men de nya MACBOOKSEN, DRÄGGEL!!