Permalänk

Stopp efter 9h 42min..

Hej,

Har en E8500 som jag piskat upp i 3.6 Ghz (400x9) körde orthos över natten och nu såg jag att den hade stannat vid 9h 42 min, vilket borde betyda att jag är ganska nära en stabil klock eller?
Vad ska jag gör? sänka FSB lite, eller höja vcore?
Kör just nu, 400x9 och med en vcore på 1.25 v.
Övriga setups är: Corsair 6400 2 gb 800mhz (2 st. 1 gb stickor)
Asus p5e deluxe x48

Kan till lägga att det är min första klockning

Svar uppskattas,

mvh

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk

Höj vcore lite och håll koll på tempen. Testa 1,3v.

Visa signatur

[ASUS Z87-A] [ Intel I7 4790k @ 4,6 Ghz ] [ 8GB Corsair DDR3 ] [ ASUS GTX 780 DCUII OC @ 1200/6500]

Permalänk
Hedersmedlem

Har du ens läst de klistrade trådarna? Där står det att för att klocka högre behöver du ge mer spänning (oftast till CPU). Det är bara att välja, lite högre temps (högre vcore) eller lite lägre klock.

Permalänk

Okej, får bli att prova lite högre vcore då..
Men jag undrar, vad skulle eller vad händer rättare sagt om man kör med en processor som inte är helt stabil?

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multicore
Men jag undrar, vad skulle eller vad händer rättare sagt om man kör med en processor som inte är helt stabil?

Den börjar göra fel beräkningar vilket kan leda till en ostabil dator.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multicore
Okej, får bli att prova lite högre vcore då..
Men jag undrar, vad skulle eller vad händer rättare sagt om man kör med en processor som inte är helt stabil?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Den börjar göra fel beräkningar vilket kan leda till en ostabil dator.

och skadade systemfiler mm på det.

Permalänk
Avstängd

Min processor klarar varken orthos lr prime i mer än typ 1sec, men den är helt stabil i det jag gör, Crysis, Crysis warhead och Counter-strike source, ALDRIG att datorn har hängt sig, och detta är med Q6600 E8400 och nu E8600, och skadade systemfiler?? aldrig hänt mig iaf.

Visa signatur

E8600@4.57ghz 1.416vcore(vattenkyld, (XSPC edge acrylic cpublock), (Swiftech MCR-220 tank och radiator) (Laing Vario D5 pump) | Asus P5E x38 flashad till Rampage Formula 0601 bios x48 | 1024x4 MB 1200MHz 4-5-4-15 Kingston hyperX PC9600 |Gainward GTX280 @ 722c / 1500s / 1290mem | Asus SupremeFX II | Antec Truepower Quattro 850W 64A | samsung syncmaster 957p | Razer copperhead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wekktor
Min processor klarar varken orthos lr prime i mer än typ 1sec, men den är helt stabil i det jag gör, Crysis, Crysis warhead och Counter-strike source, ALDRIG att datorn har hängt sig, och detta är med Q6600 E8400 och nu E8600, och skadade systemfiler?? aldrig hänt mig iaf.

Så man kanske ska ta dessa program med en nypa salt med andra ord.
Iaf så skulle jag försöka att ändra multipel till 9.5 iställe för 9 som jag kör nu, men då när jag kom in i windows så blinkade det bara till och sen startade datorn om, så jag fick ändra tillbaks som det var...
Kanske så hade processorn för lite ström? körde med 1.3 vcore, vilket jag också gör nu. (9x400 & 1.3vcore) vilket ger 3.6 Ghz.
Grejen är den att jag har hört att man ska kunna få upp E8500 relativt lätt till 3.8 Ghz men jag kanske har fel

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multicore
Så man kanske ska ta dessa program med en nypa salt med andra ord.
Iaf så skulle jag försöka att ändra multipel till 9.5 iställe för 9 som jag kör nu, men då när jag kom in i windows så blinkade det bara till och sen startade datorn om, så jag fick ändra tillbaks som det var...
Kanske så hade processorn för lite ström? körde med 1.3 vcore, vilket jag också gör nu. (9x400 & 1.3vcore) vilket ger 3.6 Ghz.
Grejen är den att jag har hört att man ska kunna få upp E8500 relativt lätt till 3.8 Ghz men jag kanske har fel

Är ju väldigt individuellt vad processorn klarar. Min E8500 klarar 3,8GHz (9,5x400) utan förhöjd vcore i Orthos hur länge som helst. Runt 60 grader när Orthos körs.

Angående de där med Orthosstabil, klarar den 9 timmar så skulle jag nog säga att den är tillräckligt stabil. Hur ofta belastar du processorn 9 timmar i sträck?

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Är ju väldigt individuellt vad processorn klarar. Min E8500 klarar 3,8GHz (9,5x400) utan förhöjd vcore i Orthos hur länge som helst. Runt 60 grader när Orthos körs.

Angående de där med Orthosstabil, klarar den 9 timmar så skulle jag nog säga att den är tillräckligt stabil. Hur ofta belastar du processorn 9 timmar i sträck?

Som du säger så är det mycket individuellt vad processorn kan klara sig med för spänning. Alla processorer är olika. Och sen beror det på moderkort, nätagg, kylning och säkert en del annat också.

9 timmars stabilitet är nog ok för att beteckna den stabil. Men sen visar det ju sig när man använder datorn sen. Får man en plötslig frysning så får man öka spänningen ett snäpp till.

Finns nog en del som belastar sina datorer mer än 9 timmar i sträck förresten. Tänk foldare. Själv har jag full belastning på mina fyra CPU-kärnor och min GPU 24/7.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Finns nog en del som belastar sina datorer mer än 9 timmar i sträck förresten. Tänk foldare. Själv har jag full belastning på mina fyra CPU-kärnor och min GPU 24/7.

Jovisst finns det men då får man ju anpassa sig efter det? Måste man ha den 100% stabil kanske man inte ska ligga på gränsen och nosa.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk

Okej, tack för alla svaren.
Kan nu till lägga att jag ändrade settings på minnet och på vcore. Kör nu med 400x9 och en vcore på 1.3 enligt bios. Sammt minnet på 1.9
Har nu kört Orthos i 11 h utan fel, så det känns som om jag har lyckats hitta stabila inställningar.
Man får väl nöja sig med 3.6 Ghz nu så länge och så får man se om man får tid över någon gång så kan man väl höja lite då..

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multicore
Okej, tack för alla svaren.
Kan nu till lägga att jag ändrade settings på minnet och på vcore. Kör nu med 400x9 och en vcore på 1.3 enligt bios. Sammt minnet på 1.9
Har nu kört Orthos i 11 h utan fel, så det känns som om jag har lyckats hitta stabila inställningar.
Man får väl nöja sig med 3.6 Ghz nu så länge och så får man se om man får tid över någon gång så kan man väl höja lite då..

Dina minne ska ha 2,1V så du kan ju börja med att skruva upp dom så blir de stabilt. Tryck upp multiplern på 9,5 samtidigt, nästan säker på att det är minnena som strulat för dig. Aldrig hört om en E8500 som bara klarar 3,6GHz.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Dina minne ska ha 2,1V så du kan ju börja med att skruva upp dom så blir de stabilt. Tryck upp multiplern på 9,5 samtidigt, nästan säker på att det är minnena som strulat för dig. Aldrig hört om en E8500 som bara klarar 3,6GHz.

Säker på det? Läste nämligen på komplett där jag köpte dom, och det stod 1.9 där men i så fall så blir det till att ändra

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multicore
Säker på det? Läste nämligen på komplett där jag köpte dom, och det stod 1.9 där men i så fall så blir det till att ändra

Läs på Corsairs hemsida. Vet inte exakt vilken modell du har men de flesta de har ska ha 2,1V.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk

"Tested at the low latencies of (5-5-5-18) at 1.9V"

Så står det på Corsairs hemsida, hur ska jag tolka det? Då är det 1.9V som gäller iaf?

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem

I din signatur står det att du har 6400C4.
5-5-5-18 är inte C4, hur ska du ha de?

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

Om de är XMS2 så skall de köras i 1,9V. står iaf på Corsairs hemsida. Jag kör mina i de iaf:

Visa signatur

// E8500@3.18 E0 | Thermaltake DH101 | Corsair 450W | LG GGC-H2L | Corsair XMS2 6400 4Gb | Gigabyte P45-DS3 | Radeon Gigabyte 5550 | 3.7 Tb //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torsten1
Om de är XMS2 så skall de köras i 1,9V. står iaf på Corsairs hemsida. Jag kör mina i de iaf:

Alla minne som är C4 måste ha 2,1V men väljer man att köra tex 5-5-5-18 funkar de nog med 1,9V men jag ser ingen vettig anledning till det?
Även snabbare minne som Dominator med C5 behöver 2,1V eller t.o.m. 2,2V

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk

Jag har dessa minnen http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312054
Kan till lägga att jag nu såg att det stod fel i min signatur..

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower

Angående de där med Orthosstabil, klarar den 9 timmar så skulle jag nog säga att den är tillräckligt stabil. Hur ofta belastar du processorn 9 timmar i sträck?

Det är inte så att processorn räknar fel var nionde timme. Det som händer är att processorn alltid har en risk att räkna fel, och den ökar betydligt med klockfrekvensen. så även om du bara har datorn på i åtta timmar finns risken att den räknar fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paulgr
Det är inte så att processorn räknar fel var nionde timme. Det som händer är att processorn alltid har en risk att räkna fel, och den ökar betydligt med klockfrekvensen. så även om du bara har datorn på i åtta timmar finns risken att den räknar fel.

Nä de va inte riktigt så jag menade men klarar den 9 timmar under full belastning klarar den troligtvis "vardagsanvändning" då processorn sällan belastas fullt ut några längre stunder.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

Jag behovde inte "pilla" något vidare med spänningar förän jag kom till 3.7Ghz, sedan belv det lite motigt

Citat:

E8500 @ 3800 (400x9.5)
Idle: 40
Load: 58
Vcore: 1.35625
VDimm: 1.9
NB: 1.22

CPU: E8500 Rev. E0
MoBo: Asus P5Q deluxe
Ram: DDR2 PC6400 Corsair XMS2 (2x2Gb)

Så du kan prova at höja lite på nordbryggan också, verkade "stabilisera" lite i mitt fall åtminstonde.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Med ett halvt dygn orthos, så är datorn stabil för "normalt" bruk.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

Många nya och även gamla såklart gillar inte halva multis dvs 9.5, 8.5 osv. Men jag tycker att 9h är stabilt ... jag brukar inte köra mer än max 3 timmar för jag orkar inte ^^. Man kanske fått en känsla av hur mycket vcore det behövs på vdimm, vnb, vcore och allt sådant

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Avstängd

altså jag börjar bli så less på er stabilkåta mäniskor. om ni nu vill o anser att datorn inte är stabil 24/7 om inte orthos/prime/occt säger det så håll det för er skälva då. Jag kan axeptera det att om NI vill ha så på era datorer. Men jag i allfall går efter hur bra spelen klarar sig. Om nu datorn vill krasha efter 9 timmars spelande ja då får den väl göra det då . man ska fan inte sitta mer en 4 timmar / dag framför datorn. det är som inte bra för ens egna hälsa. Känner det att Wow har tagit knäcken på mig och min kropp, men då jag nu har spelat i 6-9 timmar per dag åxå.Under den tiden har i allfall det spelet aldrig krashat trots att mitt prime/occt inte klarat längre en 2timmar (prime) respektive 30 minuter (Occt). Spelade innan åxå crysis i ca 4 timmar/ dag o det spelet som är så krävande krashade ALDRIG

Så ni övriga som frågar om datorn måste vara orthos/prime/OCCT stabilt gå efter erat egna behov o skit i dom som säger nått annat.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Ja man har väl annat att göra med datorn än köra orthos ?

Ett stresstest som bara är till för att snabbt få reda på ung vart gränsen går, det är ju den dagliga användningen som sätter gränsen som oftast är betydligt högre än vad orthos säger.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

har samma processor, e8500, vill få upp den i cirka 3,6 GHz, ingen extremklockare och vill vara på säkra sidan vad gäller kylning.

min fråga är nu, hur ska jag göra med mina minnen? har dominator pc8500 1066mhz. om jag kör fsb i 400 och multipiel 9 så går den i exakt 3,6 ghz, men underklockas minnena då? dom stannar ju på 800mhz? hur gör jag för att endast öka minnena? vad kan jag öka dem till utan att behöva mer kylning?

Visa signatur

Antec 300 | Corsair 550W | Gigabyte EP35 DS4 | E8500 3,16GHz | HD4870 512MB | 4GB Corsair Dominator PC8500 1066MHz | 500GB Seagate Barracuda

Första klockning på gång!

Permalänk
Medlem

Bra fråga, att du inte skapar en tråd om det istället för att kapa denna ? Som Multicore säkert skapat för sitt problem.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

ok, gör så

Visa signatur

Antec 300 | Corsair 550W | Gigabyte EP35 DS4 | E8500 3,16GHz | HD4870 512MB | 4GB Corsair Dominator PC8500 1066MHz | 500GB Seagate Barracuda

Första klockning på gång!