Sapphire vs HIS Radeon 4870 1GB

Permalänk
Medlem

Sapphire vs HIS Radeon 4870 1GB

Verkar som om många grubblar över just detta val mellan:

Sapphire Radeon 4870 1GB för 2395:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365219

och

HIS Radeon 4870 1GB för 2495:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=375903

1. Är det någon som har någon riktig "fakta" på vilket märke som är best, vilken kylning som är bäst osv?

2. Är det värt för folk som sitter på 20.1'' 1680x1050 skärmar att ha 1GB minne på grafikkortet, eller är det bättre att lägga 3-400kr på ett 512 MB som är fabriks överklockat och som garanterat har bättre kylning?

Känner ni att ni har koll på de här 2 frågorna, och inga "antaganden" plz answer and many people will get very happy

(och vi slipper en hel del qq på forumet ) Tack!

Permalänk
Medlem

Det är väl referenskylare på båda två?

Permalänk
Avstängd

Sapphire har haft mycket problem, men såklart har inte alla problem.
HIS vet jag inte, referenskylaren ser dock konstig ut utan något klistermärke Men antar där är något på HIS kortet.

Litar inte riktigt på bilderna längre då ex på asus man får deras piss kylare istället för stock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Sapphire har haft mycket problem, men såklart har inte alla problem.
HIS vet jag inte, referenskylaren ser dock konstig ut utan något klistermärke Men antar där är något på HIS kortet.

Litar inte riktigt på bilderna längre då ex på asus man får deras piss kylare istället för stock.

HIS-kortet ser ut så här: http://www.sweclockers.com/imagebank/200805/4870001.jpg fast den har ett HIS-klistermärke på själva fläkten. Kortet har funkat perfekt.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Sapphire har haft mycket problem, men såklart har inte alla problem.

Sapphires problem ska vara lösta nu, finns nytt BIOS som ska lösa problemen.

Från en annan post:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeepBlue
Problemet är FIXAT och så här gick jag till väga !

Kontrollera att hd4870 kortet har följande information innan ni går vidare , information kan lätt hittas i Catalyst Control Center.

Bios datum : 24.07.2008

BIOS ver: 011.006.000.003.000000

Kolla även att den gröna stickern på lådan som kortet kom i har följande box nummer: SKU 11133-00-20R

Ladda ner GPU-Z v0.2.8 från följande länk:

http://www.techpowerup.com/downloads/1207/TechPowerUp_GPU-Z_v...

Starta Gpu-z. I "graphic card" fliken så finns det en kolumn som anger bios version. Till höger om denna finns en grön knapp som du skall trycka på. Denna aktiverar möjligheten att spara din nuvarande bios på en bootbar diskett eller USB minne som säkerhet utifall att något skulle gå snett , vilket är att rekommenderat att göra. På samma bootmedia lägger du även EXE filen från följande program :

http://www.techpowerup.com/downloads/1123/ATIFlash_3.60.html

Kontrollera att den sparade "recovery" biosen på bootmedia är i storleken 128kb.

Nu har du gjort en återställningsdisk/usb utifall att något skulle gå snett.

Dax för nästa steg !

Ladda ner atiwinflash från följande länk:

http://www.techpowerup.com/downloads/1122/Winflash_2.0.1.2.ht...

Zippa upp alla filerna i en folder på skrivbordet och skapa en genväg till winflash.exe filen som du lägger utanför foldern på skrivbordet.
Högerklicka denna genväg och i rutan som anger MÅL lägger du till följande i slutet av raden så att det ser ut så här :

\ATIWinflash.exe" -f -p 0 1e8501sa.002

"-f -p 0 1e8501sa.002 " , är själva tillägget som efter mellanslag läggs till den befintiliga raden.

Spara sedan och tryck ok.

Ladda sedan ner den helt nya biosen från sapphire som nu fungerar korrekt på följande länk.

http://www.sapphiretech.com/global/lib_files/44.zip

Zippa upp denna fil till SAMMA map där ATIWinflash.exe ligger.

Dubbelklicka sedan på den skrivbordsgenväg du skapade till ATiWinflash.exe och vänta medan ditt grafikkort uppdateras med en bios som löser allt skit som den gamla biosen ställde till med !

LYCKA TILL !

Visa signatur

CPU: Intel Xeon E5-2620v3 (6x2.4 GHz) RAM: 16GB (4x4GB) 2133 MHz DDR4 ECC
GPU: EVGA GeForce GTX 970 4GB Chassi: Dell Precision Tower 7910, 1300W (v2)

Permalänk
Avstängd

Bra att där iaf är deras klistermärke.
Det såg väldigt konstigt ut när referenskylaren var helt tom som på alla HIS bilderna på 4870.

Funderar faktiskt på ett HIS 1gb nu, komplett har sänkt priset nyligen.

Vet att sapphires är 100kr billigare men efter allt sapphire snack så håller jag mig undan det.

Permalänk
Medlem

Alla korten är BBA (Built-By-AMD) så det spelar ingen roll?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S | Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Minnen: Vengeance LPX DDR4 3200MHz | Grafikkort: Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming
Nätaggregat: EVGA GQ 650W Hybrid | Processor: Intel Core i7-8700K
Kylare: Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weno
Sapphires problem ska vara lösta nu, finns nytt BIOS som ska lösa problemen.

Från en annan post:

har flashad mitt och det funkar fortfarande inte

det bioset jag har nu är

VER011.010.000.002.029896

Får fortfarane svartskärm när jag startar upp datorn fast jag har stäng av EDID och la max upplösningen och frekvensen lite lägre än vad datorn klarar av.

Ibland funkar allt perfekt, ibland blir allt bara svart efter Windows loggan.

CCC 8.9 funkar inte alls, då jag inte får någon bild även efter runt 20 reboot.

just nu kör jag med 8.8
Vette fan vad som är felet. när den startar upp helt vanligt och jag gör en omstart strular det till sig, ati2dvag fastar i oändlig loop och liknande.

Ska aldrig köpa saker från Saphire mera.

Visa signatur

Gigabyte P45-DS4 | Corsair 520W Modulärt | 2x 1 GB OCZ DDR2 @ 1066 Mhz | Intel Core Duo E8500 | ATI Saphire HD4870 512MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Depar
har flashad mitt och det funkar fortfarande inte

Ajdå, var inte bra. Jag har ett Sapphire HD4870 liggandes här som ska installeras imorgon. Får hoppas allt funkar som tänkt.

Visa signatur

CPU: Intel Xeon E5-2620v3 (6x2.4 GHz) RAM: 16GB (4x4GB) 2133 MHz DDR4 ECC
GPU: EVGA GeForce GTX 970 4GB Chassi: Dell Precision Tower 7910, 1300W (v2)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weno
Ajdå, var inte bra. Jag har ett Sapphire HD4870 liggandes här som ska installeras imorgon. Får hoppas allt funkar som tänkt.

yep, trycker tummarna.

jag försöker fortfarande hitta vad som kan vara fel, för nu har det uppkommit ett nytt problem, jag fryser fast i spel och datorn startar om, dessutom startar datorn om när jag öppnar spel ;/

Visa signatur

Gigabyte P45-DS4 | Corsair 520W Modulärt | 2x 1 GB OCZ DDR2 @ 1066 Mhz | Intel Core Duo E8500 | ATI Saphire HD4870 512MB

Permalänk
Medlem

Jag va lite 50/50 till mitt köp när jag läst om alla Sapphire 4870 som varit defekta. Men mitt rullar på som bara den! Är grymt nöjd

Permalänk

Köpte ett Sapphire 4870 med här om dagen, läste om alla som hade problem men mitt har fungerat kanon än så länge

Men såg att Komplett verkar ha tagit bort den ur sortimentet, finns inte att finna i listan över grafikkort och länken till den har ingen köp knapp (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365219)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Sapphire har haft mycket problem, men såklart har inte alla problem.
HIS vet jag inte, referenskylaren ser dock konstig ut utan något klistermärke Men antar där är något på HIS kortet.

Litar inte riktigt på bilderna längre då ex på asus man får deras piss kylare istället för stock.

HIS kortet ser ut som Ati's referensmodell, dock ett HIS märke på fläktbasen. Asuskorten som inte har referenskylaren är märkta, har själv ett mycket fint Asus Extreme 4870, en referenskylare med lite rosa blommor och ngt fruntimmer på, funkar bättre än någonsin väntat! Grymt nöjd

Permalänk
Medlem

Sitter i samma båt som trådskaparen så följer tråden med intresse.

En fördel med HIS kortet är avsaknaden av klistermärken. Men om enbart det är värt 100 kr är en annan femma.

Edit:
Radeons kort är borta ur sortimentet så det blir ett HIS.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk

Det är Bundlen som ger en högre kostnad.

Med HIS (om de nu inte plötsligt ändrat på det) så får man med en liten batteridriven skruvdragare med ficklampa för typ datoranvändande och lite annat smått och gott och säkert något spel.

Med Saph får du med något spel/programvara och sedan det normala (Vga till DVI osv)

Jag skulle tagit His. Det värsta som finns är hårdvarustrul men vill man kasta tärningen med Saph så gör så om båda två fungerar som de ska är det ändå samma kort med annorlunda klistermärke.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Avstängd

Komplett har tagit bort 1gb sapphire helt av någon anledning

Tycker det är konstigt dom bara tar väck kortet.

Permalänk
Avstängd

Alla Saphire kort jag har haft har krånglat, Så jag bytte till HIS Inga fel alls så kör på HIS!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Hmm har alltid fått intrycket att Sapphire var kvalle. aja^^ Har asus nu. fortfarande ATI dock, thank god^^

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Avstängd

Fan vet inte om man ska köpa detta HIS 4870.
vill helst köpa cpu,gfx,disk och lite annat på samma gång.
Men cpu priserna är ju sjuka nu, och jag behöver inte datorn fören november.

Frågan är om 4870 eller nya 260gtx kommer ner till 2500 eller mindre på 1 månad.
Och om cpu priserna sänks också igen.