Permalänk
Medlem

Ny dator. Bra Setup? 9000kr

Hej alla!

Har inte så stor koll på datordelar nu för tiden, men har under de senaste dagarna suttit och läst en del här på sweclockers och kommit fram till att den här setupen borde duga.

Jag ska använda datorn till surfing, film(gärna 1080p), en del spel och lite bild/video-redigering.

Detta blir även mitt första egna datorbygge.
Finns allting med som behövs?
Är minnena overkill? räcker kanske med pc6400?
Behöver man köpa kylpasta?

Om detta är helt åt skogen så kom gärna med en bättre presterande setup för en maxbudget på 10,000kr och då ska operativ ingå

Är operativet jag valt bra dessutom?

Delarna är från inet.

Det vore även nice med tips på en bra skärm 22-24" som kan matcha min setup. Gärna en som hänger med i fps-spel.
Prisklass: ~2000kr

Permalänk
Medlem

Operativsystemet är bra. Windows vista har blivit oerhört mycket stabilare sedan Sp1 kom.

Dessutom är det mycket bra att du valt 64 -bit då har du användning för hela ditt minne.

Dina minnen är grymt overkill om du inte tänkt klocka Kylpasta kan ingå men jag skulle rekommendera att du köper egen för 40 kr. Mycket bättre och dessutom är den lättare att använda.

Personligen hade jag valt Vista Pro men det blir ju lite dyrt när man går den ärliga vägen..

mitt förslag

Lycka till

Permalänk
Medlem

Hade nog sparat in några hundringar på moderkortet, ska du inte köra crossfire duger P35 utmärkt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag hade lagt på 500 om du ska använda crossfire och köpa ett x38 kort istället.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Kollade mycket på veils setup där och tycker den verkar vettig.
Är minnena han/du valt bra? Är inte jättebra på märken.

Vad gör den Samsung-hårdisken bättre än WDn jag valde?
Och nätagget, mindre w, men 160kr dyrare? Motivera

Processorn - är 8500an mkt bättre än 8400? För vad jag läst märker man inte av det om man inte är för insatt.

Och till sisst moderkortet, är det även liiiite overkill som Typhonos säger?
För jag ska nog inte använda 2 grafikkort(crossfire?)

http://i38.tinypic.com/2egac78.jpg
Setupen just nu.

Permalänk
Medlem

Känner mig hedrad ^^ Men jag tycker du skall höra på andras åsikter också.

Minnena som jag tidigare valde ut åt dig är ju även dom till för överklockning. Men till en mycket bättre prisklass.

Om du inte skall överklocka alls så tex 2 x 2048MB DDR2 PC6400.
Men det blir inte mer en 100 :- billigare och du får betydligt sämre minnen.
Om du senare fram börjar intressera dig av att klocka så är dessa minnena bra.

A-Data minnen har väldigt bra kretsar och ett helt ok pris.

Angående hårddisken så har jag inget bra argument. Men jag har personligen haft väldigt dålig erfarenhet utav Western digital diskar. Samt att dom jag använt tidigare iaf väsnats betydligt mer en vad Samsung spinpoint gör.

plus till spinpoint är att dom både är otroligt tysta och snabba.
Man kan höra vibrationer ifrån diskarna men det är bara att sätta en gummibricka mellan skruvarna och chassit så försvinner det.

Vidare till nätagget. Du har ingen användning för mer en 520 W. Inte på långa vägar.
520 W agget har fått väldigt bra kritik kolla bara prisjakt tex. Dessutom har det modulära kablar om jag inte minnns helt fel.

Permalänk
Medlem

ta p5q / pro moderkort istället (billigare)

duo 8500 kostar nog bara 100 kr mer än 8400, så välj 8500 imo.

tycker inte grafikkortet är värt det. bättre med 4850 i dagsläget. bättre kylning på 4850 (iceq his modell osv) o kan spela alla spel ändå. jag har luskat i det här med graffikkort en del och det finns nästan bara 1 spel (2 snart-crysis o farcry 2) som kräver bättre kort än 4850

sedan så känns dominator minnen lite overkill

Permalänk
Medlem

Fina svar:)

Jag brukar vara lite feg när det gäller klockning, känns som att jag ska pajja sakerna.
Men jag har tagit till mig lite av vad de flesta har sagt och fått fram det här.

http://i34.tinypic.com/f1fdyh.jpg

Ok pris för dessa komponenter och verkar vara en bra setup?
Vad är det mer som absolut behövs som t.ex kylpasta? Ngn fläkt?

Jag kommer även att köpa en skärm och funderar på denna fina:) (Maxbudget 2500kr)

https://www.inet.se/bildskaermar/22-/samsung-tft-22---t220/22...

Permalänk
Medlem

Jag vet inte så mycket om skärmen du visade men den har fått goda kommentarer samt att den har bra spec.

Kylpasta Arctic Cooling MX-2 62 kr @ INET.

Hur bra fläkten är som man får med det vet jag inte. Om du skall sätta dit en annan så kan jag rekommendera Nexus och Noctua som gör bra fläktar.
Jag har själv tidigare kört med denna och är mycket nöjd.
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/nexus...

Vet ej vad du har för kylning i ditt gamla chassi men det är jag övertygad om att den räcker om du inte klockar.

Permalänk
Medlem

veil - tack för svar igen.

Jag kör nog på fläkten man får med i början (som man får eller?) och testar med den.

Hmm ang kylningen.. jag köper ju ett nytt chassi (antec 300), måste man även köpa till kylning? Vad köper man för något då?

Permalänk
Medlem

jag som yrar förlåt :/ stört trött idag..

Chassit du ska köpa har redan fläktar. Inget du behöver oroa dig över lovar

Fläktar extraplatser
2st 120mm (front)
Fläktar inbyggda
1st 140mm Front, 1st 120mm Bak

Permalänk
Medlem

Tack för all din hjälp veil, och ni andra som svarat ska med ha tack.

Det lutar väldigt mycket åt att det blir setupen jag länkade i mitt förra inlägg+skärmen.

http://i35.tinypic.com/2q2p9c3.jpg

Någon sista kommentar? Annars blir det nog detta jag beställer idag eller imorgon
Även om veil och andra har hjälpt redan så skadar det inte med respons från annat håll

Permalänk
Medlem

Tycker du satsar på ett 4850 istället: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAPHD4850...

Eller så om du absolut vill ha 4870 för lite mer kräm, så tycker jag du satsar på 1gb versionen: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAPHD4870...

Permalänk
Medlem

Kenshiin - tack för svar.

Jag vill gärna köra på ett 4870 Det känns bra på nåt sätt.

Men är 1gb verkligen nödvändigt om man inte spelar spel som crysis på jätteupplösningar? Utan på lite lägre.

Permalänk
Medlem

Kanske inte. Men det kommer ju räcka i längden. Plus att du tänker köpa ny skärm, vilket klarar ganska hög upplösning, då märker du helt klart skillnad.

Permalänk
Medlem

Kenshiin - Tack igen.

Jo jag kommer köpa den skärmen jag visade. Den körs i 1680x1050.

Kommer grafikkortet(512) klara köra nyare spel i den upplösningen?
Eller behövs ett 1gb?

Shysst att ger mig tips Kenshiin.
Någon annan som har synpunkter på detta?

Permalänk
Medlem

512 kommer absolut klara det, men 1bgs version är ju en bra investering enligt mig. Annars ser resten jätte bra ut :).

Permalänk
Medlem

veil, Kenshiin och alla andra. Tackar.

Har spikat setupen och den ser ut så här.

http://i35.tinypic.com/2pt11sg.jpg

La till en insugsfläkt och bytte tillbaka till hårdisken jag tänkte mig först. Den hade visst fått väldigt bra kritik på många håll.

Ser väl ut att vara en fungerande setup?

Permalänk
Medlem

tror jag också kommer köpa ett liknande system har en fråga dock.

Om man ska använda datorn til llagring av film och musik, går det bra att köra på en stor disk, eller bättre att ha en mindre typ 320 till os program och en till större för filmer?

Permalänk
Medlem

ser bra ut

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite:

Om jag skulle köpa en liknande setup, skulle då ett Asus P5K SE/EPU, P35 duga? Jag menar, det är väl liksom ingen skillnad förutom att det inte klarar crossfire?

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wheeliee
Lånar tråden lite:

Om jag skulle köpa en liknande setup, skulle då ett Asus P5K SE/EPU, P35 duga? Jag menar, det är väl liksom ingen skillnad förutom att det inte klarar crossfire?

P45 är bra mycket bättre frö överklockning också, och säkert på något mer, jag är ingen expert

Visa signatur

[Asus P5q-e] [Core2Duo E8500@3.80] [Powercolor Radeon 4850] [Seagate 640gb] [Corsair twinx 2x2gb 800mhz] [Corsair 650w] [Antec300]

Permalänk
Medlem

Detta system borde ju duga. Det enda jag inte bestämt för än är grafikkortet. Jag vill ha grym grafik och jag vill lägga max 10 000:- för hela systemet. Jag är inte så hooked up på vilket märke det måste vara, men kan ju tilläggas att jag alltid kört på Nvidia. Jag vill ha grafikkortet som är bäst för max 4100kr.

EDIT: Tänkte köra en Samsung TFT 24" 245B Wide till den...

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216