Seagate 7200.11 eller Samsung F1?

Permalänk
Medlem

Seagate 7200.11 eller Samsung F1?

Hej!
Skall köpa en hårddisk för lagring. Vill att den skall vara tyst, sval och ej vibrera vid läsning.

Jag hade tänkt mig 500 eller 640 GB.

Just nu står det mellan Seagate 7200.11 eller Samsung F1.

Någon som har erfarenhet från dessa och kan ge mig råd?
Seagate har bra garantier men som jag fattar det är F1 en nyare modell som därför kanske är bättre??

/Lofe

Permalänk
Medlem

Tycker definitivt att du ska köra på F1:an. Väldigt tyst och snabb av egen erfarenhet och enligt silentpcreview.com. Kör 640 GB varianten då den inte kostar mycket mer och troligen har något bättre prestanda pga tätare lagring/skiva.

Alternativt en WD6400AAKS. Prisad av många, bl.a här på forumet. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=264236

Permalänk

Jag har en F1 på 750GB som system och lagring. Den är tyst som fan, håller sig hyfsat sval utan kylning och vibrerar inte så mycket. Inte världens snabbaste kanske.

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem

Det som är den störst faktorn idag som gör att en disk blir tyst är ju hur du monterar den i datorn. Fixar du så att du har gummikuddar som ligger mellan hårddisk och där du skruvat fast den så försvinner i princip alla möjliga ljud. Dagens vanliga hårddiskar är så pass tysta idag.

Alla diskar vibrerar, du kommer aldrig undkomma det faktumet, men det är som sagt hur du monterar den i datorn som är avgörande faktorn.

Jag tycker du ska köra på seagate, bättre garanti och det är trots allt världens största fabrikatör av hårddiskar. 5års garanti är alltid bättre än 3år som alla andra tillverkare har, man kan ju undra varför seagate valt att ha 5år och inte mindre (WD black series har också 5års garanti iofs). Seagate är kända för att vara tysta sen lång tid tillbaka, jag har aldrig haft en seagate som låtit illa på något sätt, aldrig hört dom.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Seagate här också. Aldrig haft en som har dött, och jag har haft många diskar hittils. + det som Skillz skrev ovan.

Seagate = Kvalitet med ett stort K.

När det gäller F1 är det dock annorlunda, nästan varje vecka är det nån tråd på sweclockers med titeln "Min F1 dog efter 1-6månader...etc". Kör en enkel sök så får du reda på det själv. Om det nu beror på hur företaget väjer att transportera deras diskar eller om den serien har problem överhuvudtaget återstår att se.

Permalänk
Medlem

Ja det ligger ju faktiskt en mycket god anledning bakom att dom också är störst!

Jag har förövrigt aldrig heller vart med om en seagate-disk som gått sönder helt.

Enda gången jag haft problem var när jag körde 3st i raid0 och en av diskarna började faila vid boot, dock visade det sig vara sata-kabeln inte hade riktigt bra kontakt i disken och det hjälpte inte att byta kabel, men kan ju ha berott på jag pluggat in och ur diskarna ett antal gånger(överdrivet mycket) att det på något sätt blivit lite slitet, men det var inget som inte gick att lösa, räckte med att man satte kabeln på ett sådant sätt att den hade ett litet konstant tryck mot kontaktytorna.
Och det är ju inget direkt problem i mina ögon vad gäller kvalitén, då jag skapat detta glapp själv.

Och som zka säger så beror största andelen på fraktskador om disken går sönder och inte själva disken i sig. Finns många diskar som blivit skeppade där paketen tappats utan att det syns ytliga skador på paketen, det räcker för att skada en disk oftast och det brukar gå att relatera om det är ett sådant problem om flertalet personer fått problem med samma sorts disk och köpt den från samma ställe.
Nu pekar jag dock inte på F1-diskarna utan det är rent allmänt vad gäller alla diskar.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Seagate här med. Jag köpter endast Seagate numer.
Jag har haft en stor uppsjö diskar de senaste 15-20 åren och de som aldrig strulat är Seagate.
De har 5år garanti - mycket bra och föredömligt.
För tillfället har jag flera i 7200.11-serien (4st 500GB och 3st 1TB).
Tysta.
Svala.
Bra rakt över.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Eftersom det skall vara en lagringsdisk föreslår jag
helt klart WD GP-serien. Sitter just med en 1TB i en
dockstation och den är klart den tystaste och svalaste disken jag äger.
Efter mer än 5 timmars skrivande är den ljummen. Andra diskar går knappt att hålla i.
Mina Seagate 7200.11 låter betydligt mer och blir varmare.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan bara hålla med SUMITOMO, och jag har också båda sorterna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

WD GP 1TB kostar just nu 995kr, tala om prisvärt. Enda frågetecknet är hur många man ska köpa!

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Hedersmedlem

Nu blev man ju sugen på fler. Är Alina pålitliga? Aldrig handlat av dem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har bara handlat i butik av dom och det fungerade aldeles utmärkt, utöver det så har ju fått genomgående bra omdöme på prisjakt...

http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=709

Permalänk
Medlem

Alina är Uppsalas bästa fysiska butik (skön personal is the shit), så de borde vara minst lika bra över webben tycker jag. : )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Nu blev man ju sugen på fler. Är Alina pålitliga? Aldrig handlat av dem.

Beställde i onsdags och kunde hämta den på torsdagen.
Trevligt att man fick med en tvix att mumsa på.
1069:- inkl frakt. Kommer absolut bli fler köp därifrån.

Permalänk
Medlem

SUMITOMO om dina nya seagate diskar låter betydligt mer så lär det vara något fel på dom om du inte satt fast dom slarvigt, kan det inte vara så tro? jag har aldrig hört ett ljud från någon sådan disk om jag ska vara ärlig, inte någon av de nyare 3.5" diskarna jag haft. Och om den blir ovanligt varm så lär det ju iofs vara fel på den helt klart, provat byta ut seagatedisken?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
SUMITOMO om dina nya seagate diskar låter betydligt mer så lär det vara något fel på dom om du inte satt fast dom slarvigt, kan det inte vara så tro? jag har aldrig hört ett ljud från någon sådan disk om jag ska vara ärlig, inte någon av de nyare 3.5" diskarna jag haft. Och om den blir ovanligt varm så lär det ju iofs vara fel på den helt klart, provat byta ut seagatedisken?

Jag har 4 stycken köpta vid olika tillfällen, så det är nog inget fel på dem.
De är tysta, men GP-disken är det tystaste jag hört hittills.
Att sitta mindre än en meter ifrån en disk enbart isatt i en dockstation
och undra om den fungerar är imo en tyst disk, eller så hör jag illa.

Permalänk
Avstängd

Japp, GP diskarna är tystast och Seagate har inte på länge kunnat konkurrera vad gäller ljudnivån, tyvärr* Bäst blir det om man sätter hårddiskarna i mjukinstallerade ("softmounted") Scythe Quiet drives.

Förresten rätt bra med skillnad i ljudnivån om man jämför WDs 640GB AAKS (7200rpm) med WDs 640GB GP (5400rpm). Det är också en temperaturskillnad på ca 4 grader mellan diskarna.

*Seagate 7200.8-10 är alla för högljudda. .11 är en förbättring men inte tillräckligt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

Skillz, jag har köpt alla sorters Seagate och WD sedan 1995 och när det gäller WD GP kontra Seagate så har den senare tillverkaren inget att sätta emot, precis som SUMITOMO säger.

Tack för utlåtandena om Alina! Dags att pröva något nytt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ok, jag har inte lyckats höra mina seagate diskar övht, jag har haft 5st 7200.10-diskar och ingen har låtit!? Måste vara jag som hör dåligt, eller så har jag väl bara haft tur med diskarna... Min disk i min bärbara hör jag klart och tydligt, men det är iofs 2.5" och de brukar alltid låta oavsett märke.

Iofs satt jag inte och kelade med min stationära (inom 1m) jag hade innan, den fick stå på golvet längst in under datorbordet

Seagate har 5års garanti det har iofs inte WD, bara WD black (icke GP osv) så där har seagate att sätta emot om man ska gå efter erat utlåtande!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Hedersmedlem

7200.10 tycker jag var/är ovanligt högljudda. Har dem både som externa (freeagent pro) och interna. Dags för hörlur kanske?

Alla WD Enterprise (som jag mest köper, inklusive GP-varianten FYPS) har 5 år, så för mig har det oftast varit samma garantitider.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Högljudda!? Har du monterat dom utan några som helst gummikuddar då? Jag menar, min disk som jag har i nu är klassad som en tyst disk, men jag hör den, och jag hörde inte mina seagate diskar tidigare, då kan de väl ändå inte vara högljudda

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Hedersmedlem

Allt är ju relativt. Ovanligt högljudda var väl en lätt överdrift.
Av de diskar jag använt på senare tid har de dock låtit mest, mer än tex en 10'rpm VelociRaptor, och då är 1TB GP betydligt tystare ändå.

Alla mina diskar sitter i gummiupphängningar, utom i mina gamla testburkar med bla fina kullagrade 80 och 120GB WD: WHIIIIIIIIIIIIIIIIIH, hehe.

Seagate har varit först med mycket, bla fluidbearing som sänkte ljudnivån drastiskt. Tyvärr dog min disk, och det var Seagates första modell med detta, en 9GB-disk, så jag har ingen sådan längre. Den var dock ökänd för sin värme. kanske därför den lämnade datorlivet.

Edit: Jag nyare Seagates ur 7200.7,.8,.9,.10 och .11. Tystast är .7 i PATA-utförande. SATA från den serien rasslar något kollosalt eftersom de ville att SATA skulle vara bättre prestandamässigt och slog av all form av AAM på dem. Dock skiljer de mycket mellan kapaciteterna, där 160GB låter mest och 120GB minst.
Allra mest låter dock .9.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Finner det mycket märkligt hur en nyare seagate-disk kan låta så pass i dina öron, jag har hört velociraptorn och jag tycker den låter sådär, betydligt tystare än föregångarna, alltså jag hör den utan problem. men mina seagatediskar hörde jag inte, så tycker det verkar mycket märkligt att de låter så pass för dig

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Hedersmedlem

har själv bara WD Enterprise diskar med 5år garanti. enterprise kostar oftast lite mer men känns skönt o veta att de ska ha högre kvalité.
Mina diskar sitter i nedersta lådan i Antec p180. märker inte av 500GBaren. 2 raptors hör jag bara knattret av då de arbetar. annars är det fläktarna som låter.

hur man monterar diskarna har stor betydelse måste jag hålla med om! Var hos en kompis vars chassi är så ogenomtänkt och dåligt att den enda hdd (raptor150GB) i lådan låter mer idle än fläkten i fronten.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Ja det ligger ju faktiskt en mycket god anledning bakom att dom också är störst!

Jag har förövrigt aldrig heller vart med om en seagate-disk som gått sönder helt.

Min Seagate 7200.11 500GB gick sönder efter 2 månader. Funkade perfekt i två månader tills den helt plötsligt bara slutade hittas i BIOS. Den varvade upp normalt och lät helt ok, men gick inte få liv i den överhuvudtaget. Fick en ny av Dustin och den kopplade jag in här igårkväll. Har funkat bra att koppla in men nu på morgonen så står disken och tuggar och låser upp systemet. S.M.A.R.T failar och den beter sig allmänt segt, fast ibland går den helt okej.
Jag hoppas verkligen jag bara haft riktig otur, för jag tycker om Seagate. Mina andra Maxtor-diskar funkar helt utan problem och har gjort det i många år nu .. (160GB-diskar)
Blir till att höra av sig till dustin igen..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

vad betyder siffran efter "7200" i detta fall 10, vad hade det varit för skillnad om det stod 11 istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av javier123
vad betyder siffran efter "7200" i detta fall 10, vad hade det varit för skillnad om det stod 11 istället.

Som årsmodell ungefär Ju högre ju nyare!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Ju högre desto bättre också ? eller är olika årgångar olika bra

Permalänk
Medlem

Oftast går det hand i hand ja!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Ju högre desto mer uppdaterad hårddisk I princip. Allså bättre.

Jag hade kört på en Seagate. Samsung har haft mycket problem! Bara att söka, diskar som dör efter 2 veckor, 10 veckor, 1 år osv. Och aldrig fel med 5 års garanti!

Men var det inte Seagate som drog ner från 5 år till 3 år? Tyckte jag läste en nyhet om det?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE