Permalänk
Robot

Fläkthållare/budgetmod

Tyckte att mitt grafikkort, ett Gainward GeForce 8800 GTS, var lite varmt jämfört med övriga datorn, så jag tänkte att jag skulle köpa en ny kylare. Men då sa min kompis att det funkade bra att bara sätta en fläkt under kortet så skulle det bli bra kylt.

Tänkte att jag skulle testa det, så jag åkte och köpte enbart en fläkt, istället för både en kylare och en fläkt. Sen började jag modda.

Edit: Temperatur enbart Windows; Nu: ~45°C, Förr: ~55°C.
Temperatur efter ett par timmars folding; Nu: ~60°C, Förr: ~77°C
Klart godkännt om jag får säga det själv.

Totalt pris: 130kr, för fläkten. Allt annat fanns hemma.

Edit2: Ritningen är nu uppe.

Undrar ni något om resten av datorn så kolla här: http://www.sweclockers.com/album/?id=2805

//Mikael

Besök albumet: Fläkthållare/budgetmod av Micke1989

Permalänk

Fin Modd, men orka rösta 10P på sig själv
9P För mig testa motiv-lacka allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
Fin Modd, men orka rösta 10P på sig själv
9P För mig testa motiv-lacka allt.

de va jag som rösta dom första 10P inte han

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von_OttO
de va jag som rösta dom första 10P inte han

Jaha det förklarar saken, Fel av mig!

Permalänk

Jag hade inte ens hunnit skriva färdig när jag såg att du hade gett en tia Men tack...

Visa signatur
Permalänk

8/9p från mig XD kommer inte ihåg exakt hut mycket men ialf riktigt nice men tror ni att detta fungerar med ett 4870

Permalänk
Medlem

Kan du skriva ner måtten?

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Avstängd

jäklit fiffig ideé ! hur grymmt som helst, och snyggt vart de me, kan du sckriva ner måtten ? (A) btw 10 p !

Visa signatur

.:Intel Core 2 Duo E7200 2.53GHz:. .:Asus EAH 3450 512mb:. .:2 Gb ram:. .:320 Gb Hdd:. .:MSI P6NGM:.

Permalänk
Medlem

väldigt fin modd

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk

Bra gjort! Kanske skulle göra det med mitt 4870...hehe

Visa signatur

System: Threadripper 3960X / Asus Strix TRX40-E Gaming / Corsair 64GB Dominator / ASUS RTX3090 TUF / Corsair MP600 2TB / Samsung 980Pro 2TB / Samsung 640Evo 2TB / BeQuiet Dark power 1200W / Fractal Design Define 7 XL / EKWB Full custom loop

Permalänk
Medlem

Wow! riktigt smart och jäkla nice, om du är riktigt bussig hade du kunnat skriva ner måtten

lätt en 10

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jävligt nice arbete

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av looser-looser
8/9p från mig XD kommer inte ihåg exakt hut mycket men ialf riktigt nice men tror ni att detta fungerar med ett 4870

Beror väl lite på hur det ser ut... På mitt kort var det ju kylflänsar på ett väldigt bra ställe i förhållade till fläkten. Men det är ju bara att du tar ut det och kollar.

Kan fixa till ritningen och så imorgon... är för trött nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Smart och enkelt. 9p, lacka den så kanske det blir 10;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av excel
Smart och enkelt. 9p, lacka den så kanske det blir 10;)

Tänkte göra det, men jag ville testa så att det verkligen fungerar först. Vet inte riktig hur än bara... Ska jag göra den vit, så den ser likadan ut som insidan av datorn, eller ska jag lacka den blå, som utsidan? Nån som har något snyggt mönster som jag kan motivlackera, som LightBlizz tyckte jag skulle göra?

Visa signatur
Permalänk

Jävligt snygg och bra modd, det hade varit kul att göra något liknande.

Vet ni om det går att få bort plastkåpan på den äldre versionen (G80)?

Om det går vilka skruvar är det man ska skruva bort?

Här är en bild på hur kortet ser ut från undersidan:

http://i34.tinypic.com/j7w5yt.jpg

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en liknande grej för ett par veckor sen men jag var inte riktigt lika seriös... superlimmade fast fläkten på en av pci plåtarna istället inga cad ritnigar där inte^^

Permalänk

Jag har gjort en liknande fläkthållare, men den är så simpel så den bör inte nämnas här

Det blir det väl att pula ihop en ny hållare.

Får man fråga hur du monterade hållaren?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Jävligt snygg och bra modd, det hade varit kul att göra något liknande.

Vet ni om det går att få bort plastkåpan på den äldre versionen (G80)?

Om det går vilka skruvar är det man ska skruva bort?

Här är en bild på hur kortet ser ut från undersidan:

http://i34.tinypic.com/j7w5yt.jpg

Ingen aning vilka skruvar det kan vara... På mitt kort var det 5 på ovansidan och 3 på undersidan. Så skruva ur alla på ovansidan, sen kollar du om den sitter fast på något mer ställe.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PlaysterN^
Jag har gjort en liknande fläkthållare, men den är så simpel så den bör inte nämnas här

Det blir det väl att pula ihop en ny hållare.

Får man fråga hur du monterade hållaren?

Skruvade fast den där man skruvar fast expansionskort längst bak i datorn.

Nu är ritningen uppe för alla er som ville ha måtten Kom ihåg var ni såg den först

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tackar så jävla mkt för ritningen

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke1989
Ingen aning vilka skruvar det kan vara... På mitt kort var det 5 på ovansidan och 3 på undersidan. Så skruva ur alla på ovansidan, sen kollar du om den sitter fast på något mer ställe.

Skruvade fast den där man skruvar fast expansionskort längst bak i datorn.

Nu är ritningen uppe för alla er som ville ha måtten Kom ihåg var ni såg den först

Ok får kolla det imorgon, pallar inte göra det nu.

Tack för ritningen btw.

Permalänk
Medlem

fan va nice! jag som har precis likadant kort och har ett fåtal extra sprillans nya 120mm fläktar hemma!! och framför allt vill ha ner tempen lite blir nog att göra en sådan när man inte har något annat för sig! 10p.

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk

Gjorde mitt fäste idag, dock inte lika snyggt^^ fast till en 80mm fläkt....Funkar skit bra. Stort TACK!

Visa signatur

Antec three hundred Asus P5Q3 Deluxe e8400@3.4ghz ddr3 1333mhz western digital blue caviar 320gb asus 9600gt

Permalänk

Mycket bra steg1 kylmod, orig. fläkten har en tendens att leva jä..l när den speedar up!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av streetracing
Mycket bra steg1 kylmod, orig. fläkten har en tendens att leva jä..l när den speedar up!

Jo, den gör ju det
Trodde att det var den som lät när jag körde folding också, men så testade jag efter jag satt in fläkten, och upptäckte att det var inte alls grafikkortsfläkten som lät :S Min dator avger ett högfrekvent tjut när jag har F@H klienten (gpu) igång. Nån som har en aning om vad det kan vara?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke1989
Jo, den gör ju det
Trodde att det var den som lät när jag körde folding också, men så testade jag efter jag satt in fläkten, och upptäckte att det var inte alls grafikkortsfläkten som lät :S Min dator avger ett högfrekvent tjut när jag har F@H klienten (gpu) igång. Nån som har en aning om vad det kan vara?

Sök i forumet. Men eftersom det snart är jul så är jag snäll. (:D)

Alla nyare högpresterande grafikkort avger ett högfrekvent pip när de belastas, anledning kommer jag inte riktigt ihåg men som sagt om du söker så finner du svar. Mitt gör det också men eftersom man oftast spelar när det belastas så stör det inte mig.

Så det är fullt normalt, men man tycker att det är lite lustigt att man betalar tusentals kronor för ett grafikkort som sedan ska pipa, kan ju inte vara så svårt för dem att "fixa" tycker man...

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
Sök i forumet. Men eftersom det snart är jul så är jag snäll. (:D)

Alla nyare högpresterande grafikkort avger ett högfrekvent pip när de belastas, anledning kommer jag inte riktigt ihåg men som sagt om du söker så finner du svar. Mitt gör det också men eftersom man oftast spelar när det belastas så stör det inte mig.

Så det är fullt normalt, men man tycker att det är lite lustigt att man betalar tusentals kronor för ett grafikkort som sedan ska pipa, kan ju inte vara så svårt för dem att "fixa" tycker man...

Tack, då vet jag. När man spelar gör det ju inget, men om man vill köra folding och sova samtidigt blir det lite jobbigt. Det var ju bl.a. därför jag satte dit den nya fläkten, så man kan ha det tyst när man sover, men det går tydligen inte då.
Jaja, nu är teperaturen tillräckligt låg för att jag ska våga överklocka lite iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket smart o smidig lösning

Permalänk

King ;D

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

påminer lite om det jag gjorde för 2 veckor sen på mitt geforce 6800 gt fast jag limma fläckten direkt på kylflänsen istället för att tillverka en adapter. samtidigt passa jag på att byta ut gainwards egna kylpasta mot arctic silver ceramique. jag gick från 85-88C i viloläge med fläktar på 20% till 65C med nya tysstare fläkten på 50% av max ^^.

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''