Permalänk
Medlem

Eizo hd 2441 eller dell 2709?

eizon kostar nu 7.5k på komplett

och dellen kostar 6200 hos dell..

båda skärmarna får top betyg, dellen är större och har flera anslutningar kortläsare och en massa lull lull

eizon är en eizo med 5 års garanti och får ochså grymma betyg, och har brightregulator/ljussensor

båda är självklart dyra och ett alternativ skulle vara hp2475w med H-ips panelen

den kostar 5,2kkr och får också top betyg.

någon som har några idéer tankar eller erfarenheter?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

2709 har rätt rejält inputlag, vilket är tråkigt, för annars hade den vart ett givet köp.

Permalänk
Medlem

jo har läst en jkla mass om den, och på ytan verkar den vara perfekt,,

men när man läser igenom forum och dyl så har den både blinkande pixlar och inputlag som är över 50% värre än eizon..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

om storleken är viktigt för dig och du inte störs av inputlag gå för dellen
om bildkvaliten är viktigast för dig gå för eizon
om du vill ha den mest prisvärda gå för hp
så enkelt är det ...or not:)

Permalänk
Medlem

jo lutar åt eizon.. dock så kommer juh nya modellen.. men tror itne jag kan vänta / är värt extra cash..

är lite lätt sur på dell som kunde gjort en bättre monitor.. för det vore nice, men jag vill inte riskera att lagga fram mer än nödvändigt.. plus rapporter om blinkande pixlar..

hpn, vore värd att prova om inte någon slängt ur isg att den blödde ngt fruktansvärt, då bra svärta är något jag eftersträvar.. hatar lysande svart..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Varför inte en LG 2600HP-BF? S-IPS, väldigt låg inputlag.

Permalänk
Medlem

för att jag tror inte den har en chans i bildkvalitet mot övriga..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

läste nyss att många klagat på input lag i eizon

Permalänk
Medlem

Det är ju det som är problemet med PVA panelerna i eizo och särskilt dellen, inputlag som gör det otänkbart att spela fps på. Men har man inte tänkt att göra det skulle jag tveklöst satsat på 2709. Mer prisvärt än den är nog väldigt svårt att hitta.

Är man varken priskänslig eller inputlag känslig ter sig nog eizon som det säkraste alternativet.

Permalänk
Medlem

jo fast input lag'et i eizon ska vara iaf hälften av det i dellen..

om jag inte missminner mig.. länka gärna de klagomål du hittat..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

Hej

Tidigare i vår/sommar beställde jag en Dell 2408wfp. Efter tre varv i deras "utbyteskarusell" tröttnade jag och ville häva köpet, något som visade sig vara ordentligt svårt. Efter ett bra tag fick jag tillbaka mina pengar och beställde Eizo:s 2441 då erbjudandet fanns här på sweclockers.

Otroligt nöjd med Eizo:n. Mycket bra bild (jämn belysning, fina färginställningar från fabrik, mjukvara för att göra inställningar, inga pixelfel, snygg trots sin bulkighet)

Permalänk
Medlem

skönt att höra att du fick pengarna tillbaka iaf. hoppas du slapp rättsprocessa bara för att de inte vet vad som står i the league book

har en eizo jag kan hämta ut imorgon antagligen..

frågan är nu om man ska avbeställa och vänta på hd2442 då den ligger ute för 11kkr nu.. med leverans i november.. dock ett jäkligt bra grafikkort i mellan skillnad..

game mode är det som lockar och fjärren, i övrigt verkar de rätt lika..

hur har du uppolevt eizon ur spelsynpunkt?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

eller varför inte den här som har lite av allt som man önskar sig:
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=72925574

Permalänk
Medlem

för att den inte är värd sin vikt i kattmat!

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moreempty
för att den inte är värd sin vikt i kattmat!

det skulle inte jag sagt som använt den och många andra skärmar det säger inte heller recensionerna och folk som har sån
ja vissa säger att den inte är värd sitt pris men då menar dom 12000kr som var priset

Permalänk
Medlem

det finns väl en anledning till att du säljer den..

sen att du säljer den typ 100kr billigare beg. än den nya modellen kostar ny

2709 som får mycket bättre recentioner iaf. på prad.de har fler funktioner och bättre bild.

nej, jag vet inte vad du ger dina katter för mat, men skulle inte "svälta" mina för att köpa en 2707a iaf..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moreempty
det finns väl en anledning till att du säljer den..

sen att du säljer den typ 100kr billigare beg. än den nya modellen kostar ny

2709 som får mycket bättre recentioner iaf. på prad.de har fler funktioner och bättre bild.

nej, jag vet inte vad du ger dina katter för mat, men skulle inte "svälta" mina för att köpa en 2707a iaf..

försöker inte övertyga dig kan bara säga att 2709wfp är budgetskärm med dålig byggkvalitet(dess materialkostnader är inte dyrare än kattmat antagligen medans 2707 är ett konstverk av metal helt likt 3008wfp som kostar 16000kr) och medelmåttig bildkvalitet prad.de säger inte heller att den har bättre bild än 2707wfp
min är nästan oanvänd säljer den för att jag köpt den billigt för att använda som teve samtidigt men lyckades inte med tv mottagning vill satsa på större teve istället

Permalänk
Medlem

2707an är rätt snygg men de flesta tycks anse att 2709 är bättre. Så vitt jag vet har de samsung panel som tråkigt nog lider av samma relativt höga overdrive input lag.

2707an var till salu väldigt långt under "ordinariepriset" varje jag såg den på dell så gissar att inte speciellt många köpt en för 12k, vilket antagligen var ett för högt pris för att den skulle sälja i vilket fall.
Vill inte vara elak men för att vara ärlig så kännns det långt ifrån köppotential för mig personligen.
1) Utropspriset är HÖGRE än en helt ny 2709 direkt från Dell med frakt. 2) Den är begagnad, där åker det många tusingar, hur många skulle bero på hur lång garantitid som återstår, Dell blir säkert bökiga om tex döda pixlar etc när den inte är ny längre. 3)Den är från England, där åker ett helt gäng tusingar till, vill inte ens tänka hur struliga Dell skulle kunna vara om man behöver support.
Mindre detalj som antagligen inte alla bryr sig om men som drar igång varningsklockorna för mig är STORA BOKSTÄVER I ANNONSEN vilket förmodligen kapar några tusingar till.
Jag skulle personlgen möjligen betala 1500, eller kanske 2500-3000 om vi bodde nära. Men det finns kanske de som kan tänka sig att betala något mer.

För att återgå till tråden.
Någon nämde LG26an. Den är billig för att vara IPS men bara för att en skärm har IPS panel betyder inte att man kommer gilla skärmen, speciellt inte om den har taskig svärta eller synbar gammashift som inte är helt ovanligt med IPS. LGn verkar inte ha speciellt bra färger etc men priset är ju som sagt inte dåligt.
Största nackdelen med LGn verkar vara att den tydligen är för ljusstark även om man drar ned styrkan så mycket det går. Om det är sant så går den bort direkt för mig, färgerna kan vara skit etc men jag sitter bara inte med ett lysrör rakt in i ansiktet.
Hög ljusstyrka är dock inte ovanligt på LCD skärmar, många eller kanske de flesta går inte ens att få ner till vad CRTs kunde maxa. Irriterande och beror antagligen på att de vill kunna skriva hög ljuststyrka som om det vore någonting bra i annonserna.

VA betyder inte per automatik hög input lag lika lite som IPS per automatik betyder låg, de skärmar med högst input lag jag kommer på för tillfället är NEC IPS. TN paneler bruker dock ha låg input lag.

Jag skulle eventuellt prova HPn för prisets skull eller möjligen 2709an om jag inte skulle ha den till en spelburk, verkar inte kunna detektera input lag under 20-30ms personligen men dellen verkar ha oroväckande hög fördröjning.

Eizo är som samtliga LCDs inte perfekta heller men allting sammanslaget så kan de nog(har givetvis inte sett samtliga modeller live) vara bland de som upplevs vara bland de bättre skärmarna beroende på person, i vilket fall efter en hel del fipplande med ljuststyrka och kontrast likt de flesta LCD skämarna. Vissa andra positiva saker med eizo är inte relatarade till bildkvalitet, som 5 års garanti, support och deras program för att ändra inställningarna i skärmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
[text] [/B]

läste att dellen 2709 hade ca 70ms i input lag.. vilket skrämmer mig!

samtidigt har jag nu fått för mig att kolla lite moderna TN paneler bara som referens

alternativ funderar jag på två mindre skärmar typ två st 20-22"

fast då blir det dyrt om det inte ska vara Tn paneler, och frågan är om man kan sätta två tnpaneler brevidvarandra utan att få huvudvärk, pga betraktningsvinklarna.

any input on this?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Tycker 20-22 är för låga personligen, 22 är ungefär samma höjd som 5:4 19tum. Vet inte riktigt syftet med 2 i ditt fall, verkar drygt att lira på. Skulle jag köra en som huvudskärm skulle jag antagligen köpa huvudskärm efter vanliga kriterier.
Kör med 'två' bredvid varandra hemma men de har varsin dator så lite andra syften antagligen.

Permalänk
Medlem

ne, inte så genomtänkt, fast man kan juh ställa dem på högkant
dock väldigt högt ett tu tre...

men med tre skärmar (två skarvar) så blir det kanske lite proportion iaf

frågan som kvarstår är om jag ska skaffa en eizo hd2441 trotts att det är en utgående modell.. då nya är här inom en månad..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moreempty
skönt att höra att du fick pengarna tillbaka iaf. hoppas du slapp rättsprocessa bara för att de inte vet vad som står i the league book

har en eizo jag kan hämta ut imorgon antagligen..

frågan är nu om man ska avbeställa och vänta på hd2442 då den ligger ute för 11kkr nu.. med leverans i november.. dock ett jäkligt bra grafikkort i mellan skillnad..

game mode är det som lockar och fjärren, i övrigt verkar de rätt lika..

hur har du uppolevt eizon ur spelsynpunkt?

Kan tyvärr inte kommentera hur skärmen är för spel. Fungerar bra för DVD-film åtminstone. Dell 2408 skärmarna jag råkade ut för hade något skumt med att panelernas vänstra delar var "ljusare" än resterande yta. Eizo:n är jag väldigt nöjd med på alla sätt och vis och jag är ganska kräsen

2441 är väldigt trevlig men som sagt, hur den beter sig med snabba spel vet jag ej. Steget till 11 000 för nästkommande modell känns lite kämpigt. Om det är så att du fått hem 2441, berätta gärna vad du tycker om den.

Permalänk
Medlem

efter att ha spenderat dagen med eizo sverige i luren. så har vi kommit fram till att den bäst lämpade skärmen (då jag tiitar på film spelar xbox osv.. via projektor)

är 2431 (samma panel som hd2441)

därför blir det en sådan!

frågan är om man ska testa båda dvs + dells 27" under helgen bara för att man kan

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

HD2441 är en sRGB skärm, dvs inte wide gamut. Dells 2709 är en wide gamut (täcker betydligt större del av AdobeRGB). Ska du inte använda den för bildarbete så spelar det ju inte så stor roll, men värt att tänka på iaf.

Permalänk
Medlem

har eizos 2431 och en dell 2709 på skrivbordet nu..

första tankarna är.. eizos färger är riktigt fint kalibrerade mot dellens

dellens ljusstyrka är svår att få till utan att bleka de vita färgerna

dellen har betydligt mer inputlag..

dellens osd är grundlig men knapparna till den är irriterande dåliga

tycker att svärtan i skärmarna är bra men känns ändå som att de blöder mer än min lilla samsung 19" PVA..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

2709 går ju inte att få mörkare än 140cd2 enligt den testen jag kollade på, galet högt imo.
Du kan dock inte jämföra färger mellan två skärmar där den ena täcker 90%+ av AdobeRGB mot en som bara täcker sRGB, det är enorma skillnader

Permalänk
Medlem

men dellen har ett sRGB läge ..som suger

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moreempty
men dellen har ett sRGB läge ..som suger

Jo men det är ju bara emulering, jag vet bara en skärm som faktiskt kan byta profiler för privatpersoner och det är HPs Dreamcolor skärm, annars är det mjukvarutricks för att försöka begränsa färgerna.

Permalänk
Medlem

ok.. det förklarar saken..
kör jag adobe RGB på dellen så ligger den nämnligen närmare Eizons sRGB

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Tycker wide gamut verkar vara en rätt stor nackdel, ganska många som säger att de inte pallar med såna skärmar.

Är inte speciellt insatt men problemet är väl att de wide gamut inte är sRGB kompatibelt så sånt som är sRGB vilket är i princip allt, tex film, spel, windows, websidor etc blir överexponerat eller rent allmänt ser ut som skit. Men är ingen expert där så rätta mig om jag har fel.

Ska det inte vara någon ny "**RGB" på gång så småningom som tydligen till skillad mot så kallad wide gamut ska täcka mer nyanser än vad mäniskoögat kan se och som är tänkt att vara kompatibelt med sRGB standarden?