Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Appropå ingenting, är det inte lite taskigt att bara dra utan att säga nått? Folk kan ju bli oroliga.

Om vi bortser från det moraliska, är det fullt möjligt att göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Har för mig att man efter en periods boende i Norge kan byta ut sitt Svenska medborgarskap mot ett norskt. Sedan kan du komma tillbaka till Sverige och söka svenskt medborgarskap och isf få ett med ett helt nytt personnummer, eller bara sticka någonstans med sitt norska medborgarskap. Är ju nordensammarbetet som gör detta relativt enkelt, men borde ju i teorin då också gå med något av de andra norden länderna.

Jag tror Sverige har ganska bra kontakt med grannländerna i Norden så att spåra mig efter att jag fått ett norskt medborgarskap är nog inte så svårt. Jag har ju norskt personnummer som jag fick för ett par år sen. Dock kan ju vilken svensk som helst få det, dessutom vet jag inte om det är giltigt längre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys
O andra sidan får du en totalt "clean slate" samt ID och en del dollars.
Bara att hooka upp ett Schweziskt bankkonto så är dina pengar safe.

Sant. Schweiz är underskattat!

Men frågan kvarstår gott folk. Ponera att jag reser hela vägen till Nya Zeeland med allt annat utom flyg. Jag tar mig in i landet på laglig väg, genom tull. Nya Zeeland kontrollerar att jag har rätt komma in och låt säga att jag fixat ett jobbvisum där för ett tag framöver. När det tar slut kan man säkert förlänga detta alternativt skaffa flickvän och bli sambo så man har en giltig anledning att stanna. Så till frågan: Skickas dessa uppgifter till Sverige att jag befinner mig i Nya Zeeland?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Har för mig att man efter en periods boende i Norge kan byta ut sitt Svenska medborgarskap mot ett norskt. Sedan kan du komma tillbaka till Sverige och söka svenskt medborgarskap och isf få ett med ett helt nytt personnummer, eller bara sticka någonstans med sitt norska medborgarskap. Är ju nordensammarbetet som gör detta relativt enkelt, men borde ju i teorin då också gå med något av de andra norden länderna.

Du blir ju inte av med ditt svenska medborgarskap bara för att du får ett norskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Om vi bortser från det moraliska, är det fullt möjligt att göra?

Det var iofs. just den moraliska aspekten jag var intresserad av här. Praktiska möjligheter har jag ingen aning om.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Främlingslegionen borde ju funka utmärkt! Ingen vet vart du stuckit, du får ett nytt namn, ny identitet, franskt medborgarskap (efter fullgjord tjänst) och kan totalt försvinna. Sen får du ju även en rätt fin mängd pengar efteråt... med tanke på att du inte gör något med dem under tiden du är inne. Visst får du slita för din nya identitet, men inget kommer ju gratis direkt.

Sen är det bara att sticka till Nya Zeeland som fransk medborgare om du vill det.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Bara en fråga, hur gammal är du?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Nu blir jag extremt nyfiken, och jag tror att många andra också är det. Vad är det du har gjort som är så hemskt att du måste försvinna?

Permalänk
Medlem

Du skulle fixa en sådan här, så skulle du slippa fly landet:)

Det är kanske du som är upphovsmannen?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax

Det var iofs. just den moraliska aspekten jag var intresserad av här. Praktiska möjligheter har jag ingen aning om.

Den moraliska aspekten kan nog vara ganska intressant att diskutera, dock vet jag inte vart jag ska börja. Däremot har jag hört att det är värre för familj/släkt/vänner osv att inte veta vart en person tagit vägen, än att veta att en person faktiskt är död. Det kan jag nog instämma i. Hade jag haft en son så hade jag hellre vetat att han hoppat framför tåg än att verkligen inte veta var eller vad som hänt med personen.

Men om jag har gjort något dumt och jag känner för endast två utvägar, lämna allt för gott eller hoppa från något högt.
1) När jag tagit mig till NZ så kan jag ju faktiskt skicka ett brev och skriva att jag mår bra men att jag troligtvis aldrig mer kommer hem. Självklart inte frankerat så att någon vet vart jag befinner mig.
2) Hoppa från något högt och låta familj/släkt/vänner få beta av sorgen själva.

Mår man då bättre av att veta att han lever åtminstone eller är det värre att försöka infinna sig med att man aldrig kommer träffas igen trots att han lever.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Främlingslegionen

Jag kommer aldrig i hela mitt liv hålla i ett vapen eller delta frivilligt i lumpen/militär/krig. Jag flyr hellre detta land än kämpar ett krig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Bara en fråga, hur gammal är du?

Jag är 21, why?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelmazo
Nu blir jag extremt nyfiken, och jag tror att många andra också är det. Vad är det du har gjort som är så hemskt att du måste försvinna?

Har du sett filmen "Into the Wild"?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Du skulle fixa en sådan här, så skulle du slippa fly landet:)
http://www.bestofblocket.se/bilder/blocket_670.jpg

Det är kanske du som är upphovsmannen?

Haha. Det är verkligen inte jag som är upphovsman! Mina paint-skills är betydligt bättre än så!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Den moraliska aspekten kan nog vara ganska intressant att diskutera, dock vet jag inte vart jag ska börja. Däremot har jag hört att det är värre för familj/släkt/vänner osv att inte veta vart en person tagit vägen, än att veta att en person faktiskt är död. Det kan jag nog instämma i. Hade jag haft en son så hade jag hellre vetat att han hoppat framför tåg än att verkligen inte veta var eller vad som hänt med personen.

Men om jag har gjort något dumt och jag känner för endast två utvägar, lämna allt för gott eller hoppa från något högt.
1) När jag tagit mig till NZ så kan jag ju faktiskt skicka ett brev och skriva att jag mår bra men att jag troligtvis aldrig mer kommer hem. Självklart inte frankerat så att någon vet vart jag befinner mig.
2) Hoppa från något högt och låta familj/släkt/vänner få beta av sorgen själva.

Mår man då bättre av att veta att han lever åtminstone eller är det värre att försöka infinna sig med att man aldrig kommer träffas igen trots att han lever.

Jag kommer aldrig i hela mitt liv hålla i ett vapen eller delta frivilligt i lumpen/militär/krig. Jag flyr hellre detta land än kämpar ett krig.

Jag är 21, why?

Har du sett filmen "Into the Wild"?

Om du nu ska ut och "upptäcka naturen" på egen hand, är det inte bara att säga att du dra, men inte vart och sen dra? Du är 21, så du lär ju råda över dig själv, eller hur? Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur det var, men hade han inte nå problem med föräldrarna i filmen också?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako

Har du sett filmen "Into the Wild"?

Har du någonsin tänkt tanken att du är oerhört naiv?
Kärlek är inte vad det är på film, i verkliga livet är det fyllt av könsvårtor, onödiga missförstånd och annat krångel.
Att "fly" (utan stora ekonomiska resurser på förhand) är inte heller vad det är på film, i verkligheten finns det ingen filmmusik, inga klippningar mellan intressanta scener, etc utan bara en jävla massa tråkigt slit för att få ihop dagsfödan på sysslor som du antagligen är alldeles för överkompetent (beror lite på vad din kompetens är dock) för. Vardagen har samma problem som det har här.

Den viktigaste frågan som avgör hur du skulle kunna göra är hur mycket pengar du har och vad det är du kan.
Jag föreslår precis som många andra att du drar till något sydostasiatiskt land, gärna något lite mer korrupt (som Kambodja) där myndigheterna kan mutas och åker ut på landsbygden.
Men du måste ha pengar du ska leva på, det är inte direkt så att du kommer välkommnas med öppna armar av befolkningen med gratis mat och boende. Du kan inte heller förvänta dig att du kan leva på vad de andra lever på då du faktiskt (antagligen) inte har någon kompetens för det.

Permalänk
Medlem

Självklart förstår jag att det kvittar vart man kommer i hela världen, oavsett om man är ekonomiskt oberoende och eller om man lever fruktansvärt fattigt, så kommer man ha problem. Man skapar helt enkelt sina egna problem och vardagen blir aldrig så bekväm att man mer än ett par dagar känner sig helt fri från bekymmer. Alltså, det är inte som i filmen.

Jag har haft denna känslan av att bara sticka från allting och det lockar mig. Det hade varit sjukt fett. Självklart kan man inte rymma från sina problem och det är inte vad jag tänker göra. Jag har inte satt upp några planer på att rymma, eller ens tänkt när eller hur jag ska göra det. Så med största sannolikhet så kommer det aldrig bli av. Dock, lockar det fortfarande och tycker det är ett intressant ämne och frågan står ju fortfarande oklar, om det är fullt möjligt att göra?
Jag har en del sparpengar jag skulle kunna leva på ett par år i Kambodjas valuta mätt, men hur kul hade det varit? Jag vill inte till Kambodja och jag vill inte leva på sparpengar utan helt enkelt flytta för att starta om, lagligt, med jobb, nya vänner, nytt boende, osv.

Permalänk
Medlem

Låter bra att dina paint-skills är bättre än så , men man vet aldrig.

Räcker det inte att du flyttar till andra sidan Sverige? Köp ett billigt hus i Norrland och starta om på nytt där, förklara (i ett brev om det är för jobbigt att göra det face to face) om varför och att du inte vill bli "störd". Där talar de ungefär samma språk som du och det lär vara lättare att få arbete, eller studera än i Kambodja.

Det kanske räcker med att du pluggar ett par år på Luleå tekniska högskola för att du ska våga komma tillbaka.

Varför kan du inte berätta vad det är som har hänt, jag och som tidigare postare skrivit är sjukt nyfikna. Du kan väl hinta iaf, det skulle vara lättare att hjälpa till då.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Låter bra att dina paint-skills är bättre än så , men man vet aldrig.

Räcker det inte att du flyttar till andra sidan Sverige? Köp ett billigt hus i Norrland och starta om på nytt där, förklara (i ett brev om det är för jobbigt att göra det face to face) om varför och att du inte vill bli "störd". Där talar de ungefär samma språk som du och det lär vara lättare att få arbete, eller studera än i Kambodja.

Det kanske räcker med att du pluggar ett par år på Luleå tekniska högskola för att du ska våga komma tillbaka.

Varför kan du inte berätta vad det är som har hänt, jag och som tidigare postare skrivit är sjukt nyfikna. Du kan väl hinta iaf, det skulle vara lättare att hjälpa till då.

Det har faktiskt inte hänt något speciellt. Jag känner bara att det hade varit skönt att komma bort från allting och själv få bestämma om och när jag vill komma tillbaka. Starta om från scratch och komma bort från Sverige framförallt. Som sagt, det är något som lockar men jag är ytterst tveksam på att det kommer hända. Det är ingen dum idé att börja på Luleås tekniska högskola, dock känner jag att jag skulle vilja komma bort längre än så...

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå en mjukstart till nått europeiskt land så det inte är så svårt att göra det ogjort om det inte blir som du tänkt dig. Sen får du fundera över om du vill behöva lära dig ett nytt språk eller om ett krav på landet är att det har ett språk du kan.

Ett alternativ är att börja söka jobb i andra länder redan nu. Ifall du får ett så har du ett motiv att flytta och då kanske det är lättare att ta beslutet. Jag vet en kompis kompis som fick jobb i Australien bara sådär.

Hur viktigt är det att andra inte kan hitta dig? Räcker det inte med att meddela att du drar och sen bara bryta kontakten?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd

man ju också emigrera, bara för att man vill flytta bort behöver inte betyda att man är en flykting och behöver fly.

sedan finns det även många länder i t.ex sydamerika, asien, mellanöstern som inte vill ta emot flyktingar men som tar emot emigranter. dvs de bryr sig inte om hur eller varför du är i landet. kommer du och lipar om pengar mat och bostad kommer de skratta åt dig och be dig gå lägga dig vid trottoaren och låta ödet avgöra.

jag tror en dos klassisk längre turism är vad du borde börja med ;-D
http://sv.wikipedia.org/wiki/Backpacking

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag skulle föreslå en mjukstart till nått europeiskt land så det inte är så svårt att göra det ogjort om det inte blir som du tänkt dig. Sen får du fundera över om du vill behöva lära dig ett nytt språk eller om ett krav på landet är att det har ett språk du kan.

Ett alternativ är att börja söka jobb i andra länder redan nu. Ifall du får ett så har du ett motiv att flytta och då kanske det är lättare att ta beslutet. Jag vet en kompis kompis som fick jobb i Australien bara sådär.

Hur viktigt är det att andra inte kan hitta dig? Räcker det inte med att meddela att du drar och sen bara bryta kontakten?

Jag får bara för mig att släkt och vänner kommer börja höra av sig och söka upp mig om jag försvinner bara sådär. Fast det kommer de kanske inte. Jag menar, det är ju inte så lätt att bara flyga till Nya Zeeland och försöka hitta mig utan att veta vart jag befinner mig i landet. Njaa, det där tål att tänkas på helt klart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
man ju också emigrera, bara för att man vill flytta bort behöver inte betyda att man är en flykting och behöver fly.

sedan finns det även många länder i t.ex sydamerika, asien, mellanöstern som inte vill ta emot flyktingar men som tar emot emigranter. dvs de bryr sig inte om hur eller varför du är i landet. kommer du och lipar om pengar mat och bostad kommer de skratta åt dig och be dig gå lägga dig vid trottoaren och låta ödet avgöra.

jag tror en dos klassisk längre turism är vad du borde börja med ;-D
http://sv.wikipedia.org/wiki/Backpacking

Jag har bott 6 månader i Oslo, rest med min familj hela mitt liv, gjorde en massa småresor ensam förra året och backpackade 4 månader i vintras. Jag tror jag vet vad det innebär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako

Jag har bott 6 månader i Oslo, rest med min familj hela mitt liv, gjorde en massa småresor ensam förra året och backpackade 4 månader i vintras. Jag tror jag vet vad det innebär.

Okej, så du har varit utomlands själv förut. Vad hindrar dig från att göra exakt samma sak igen? Jobbar din far på ambasad? Kommer dom att hämta hem dig med våld?

För övrigt kan jag meddela att "Yey! mitt liv suger så jag skaffar ett nytt liv i land X för jag har en romantiserad bild av land X, och allting kommer att ordna sig så mycket snabbare där borta!", inte funkar för 99.99% av världens människor, och speciellt inte om man är, som någon sa tidigare, relativt ung & naiv.

Permalänk
Medlem

Bara jag som direkt kommer att tänka på hur enkelt det är att iscensätta sen egen död? Lätt lättaste (;)) sättet!

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk

Om man ska försvinna helt borde ju pengar bli ett problem? Du kan ju inte betala med kontokort då det går att spåra. Så du måste ta ut alla dina pengar och säga upp bankkontot (eller bara slänga iväg kortet). Sedan om du ska iväg långt, som Nya Zeeland, måste du antagligen passera massor med farliga länder och om du går runt med massor av kontanter är nog risken att bli rånad ganska stor.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Om man ska försvinna helt borde ju pengar bli ett problem? Du kan ju inte betala med kontokort då det går att spåra. Så du måste ta ut alla dina pengar och säga upp bankkontot (eller bara slänga iväg kortet). Sedan om du ska iväg långt, som Nya Zeeland, måste du antagligen passera massor med farliga länder och om du går runt med massor av kontanter är nog risken att bli rånad ganska stor.

Är risken att bli rånad större för att man har en massa kontanter i sin väska? Den där teorin har jag aldrig förstått mig på. Det är ju inte en jävel som vet vad jag har i min väska... Då borde det ju (teoretiskt) inte vara större risk än när jag bara har kondomer, snus och använda kalsonger i väskan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Okej, så du har varit utomlands själv förut. Vad hindrar dig från att göra exakt samma sak igen? Jobbar din far på ambasad? Kommer dom att hämta hem dig med våld?

För övrigt kan jag meddela att "Yey! mitt liv suger så jag skaffar ett nytt liv i land X för jag har en romantiserad bild av land X, och allting kommer att ordna sig så mycket snabbare där borta!", inte funkar för 99.99% av världens människor, och speciellt inte om man är, som någon sa tidigare, relativt ung & naiv.

Nej jag har aldrig sagt att jag har haft något problem, jag har sagt att jag har en dröm om att bara lämna allting. Jag förstår (som jag redat skrivit tidigare i tråden) mycket väl att man kommer inte från problem genom att fly från dem. Vi har alltid problem, oavsett vilken livssituation vi än är i. Det är dessutom inte detta jag vill diskutera....
Nej, mina föräldrar kommer inte föra hem mig med våld och ja jag kan åka iväg men det går fortfarande att spåra mig. Det jag vill få fram är om det går att ta sig in i ett land utan att folk kan ta reda på vart jag är... och helst vill jag då ta mig in i Nya Zeeland och inte sydamerika/sydafrika/sydostasien etc.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Om man ska försvinna helt borde ju pengar bli ett problem? Du kan ju inte betala med kontokort då det går att spåra. Så du måste ta ut alla dina pengar och säga upp bankkontot (eller bara slänga iväg kortet). Sedan om du ska iväg långt, som Nya Zeeland, måste du antagligen passera massor med farliga länder och om du går runt med massor av kontanter är nog risken att bli rånad ganska stor.

Det går ganska lätt att se till så att man inte blir av med alla pengar om man blir rånad.

Själv hade jag pengarna, passet och flygbiljetterna i en sådan där platt tyggrej man vanligtvis har hängande runt halsen under tröjan, men jag hade knutit den runt midjan och hade den hängandes efter benet innanför shortsen när jag var och backpackade.
Skulle man vara riktigt seriös skulle man kunna skaffa en börs man har att ge till rånare, själv var jag mest rädd för ficktjuvar.

Ako: Var har du varit i världen och hur länge var du på de olika platserna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Är risken att bli rånad större för att man har en massa kontanter i sin väska? Den där teorin har jag aldrig förstått mig på. Det är ju inte en jävel som vet vad jag har i min väska... Då borde det ju (teoretiskt) inte vara större risk än när jag bara har kondomer, snus och använda kalsonger i väskan.

Nej jag har aldrig sagt att jag har haft något problem, jag har sagt att jag har en dröm om att bara lämna allting. Jag förstår (som jag redat skrivit tidigare i tråden) mycket väl att man kommer inte från problem genom att fly från dem. Vi har alltid problem, oavsett vilken livssituation vi än är i. Det är dessutom inte detta jag vill diskutera....
Nej, mina föräldrar kommer inte föra hem mig med våld och ja jag kan åka iväg men det går fortfarande att spåra mig. Det jag vill få fram är om det går att ta sig in i ett land utan att folk kan ta reda på vart jag är... och helst vill jag då ta mig in i Nya Zeeland och inte sydamerika/sydafrika/sydostasien etc.

Jag förstår inte hela grejen med att du absolut inte ska kunna spåras. Varför är det så viktigt?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Men säg att man tar sig till NZ. Antingen med jobbvisa eller som turist. Drar ut på vinshan i middle of no were och börjar jobba på en bondgård. Låtsas att man är backpacker eller nått. Jobbar där i 1-2 månader, drar vidare en bra bit där ifrån och börjar jobba på annat litet ställe några månader. Sen håller man på så ett tag.
När ens visum sedan är slut kommer det då upp en efterlysning på en?
Är man då i en liten by så tror jag inte de får reda på att det är jag så lätt. De i byt lr ju inte vara så misstänksamma heller om jag säger att jag är backpacker som vill uppleva världen.

Man kan ju också dra till en storstad med miljoner invånare, men det lär inte vara så lätt att hitta jobb där utan att registreras.

En idé från mig bara. Kanske låter lite filmaktigt men det är det bästa jag kan komma på nu.

Lycka till Ako!

Permalänk
Medlem

Om det är privatpersoner du vill gömma dig från är det egentligen bara boka allt i ditt eget namn. Flygbiljetter är inte offentliga uppgifter, så man kan inte bara knalla in på SAS och fråga vart Pelle Svensson har rest de senaste fem månaderna. (Polisen kan däremot göra det.)

Stora problemet som jag ser det är väl att 1) fixa uppehållstillstånd och jobb samt 2) byta namn nere i Nya Zeeland så att ingen hittar dig.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det går ganska lätt att se till så att man inte blir av med alla pengar om man blir rånad.

Själv hade jag pengarna, passet och flygbiljetterna i en sådan där platt tyggrej man vanligtvis har hängande runt halsen under tröjan, men jag hade knutit den runt midjan och hade den hängandes efter benet innanför shortsen när jag var och backpackade.
Skulle man vara riktigt seriös skulle man kunna skaffa en börs man har att ge till rånare, själv var jag mest rädd för ficktjuvar.

Ako: Var har du varit i världen och hur länge var du på de olika platserna?

Jag har också använt en sån halsbandstygpåse. Väldigt underskattad pryl faktiskt, särkilt när man bär med sig cash, flygbiljetter och pass. Visst är man väldigt vaken när man är ute och reser och det gäller att ha koll på sina prylar, annars är jag nog snarare mer orädd av mig, tänker inte så mycket på ficktjuvar osv.

Jag har rest minst 1 gång om året med min familj i 2-3 veckor sen jag föddes. Mestadels har vi rest i Europa undantaget USA ett par gånger.
Sen jag tog studenten för 2 år sen har jag gjort 24 flygresor. Bott i Oslo i 6 månader, rest runt i Thailand, NZ, Aus, Fiji, i 4 månader, samt 3 stycken mindre resor på 1-2 veckor ensam (eller att jag mött upp en vän på plats). Vill inte på något sätt säga att jag är resvan fastän jag kanske rest mer än många andra, jag är lika nervös varje gång för det. Däremot är jag inte lika nervös för att resa själv längre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag förstår inte hela grejen med att du absolut inte ska kunna spåras. Varför är det så viktigt?

Nja jag känner bara att det hade varit skönt att inte kunna bli spårad. Jag har ingen aning om hur svårt det är för folk att spåra upp någon, eller vad som händer om jag en dag bara försvinner? Jag måste ju bli anmäld som försvunnen och då går ju en utredning igång...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Men säg att man tar sig till NZ. Antingen med jobbvisa eller som turist. Drar ut på vinshan i middle of no were och börjar jobba på en bondgård. Låtsas att man är backpacker eller nått. Jobbar där i 1-2 månader, drar vidare en bra bit där ifrån och börjar jobba på annat litet ställe några månader. Sen håller man på så ett tag.
När ens visum sedan är slut kommer det då upp en efterlysning på en?
Är man då i en liten by så tror jag inte de får reda på att det är jag så lätt. De i byt lr ju inte vara så misstänksamma heller om jag säger att jag är backpacker som vill uppleva världen.

Man kan ju också dra till en storstad med miljoner invånare, men det lär inte vara så lätt att hitta jobb där utan att registreras.

En idé från mig bara. Kanske låter lite filmaktigt men det är det bästa jag kan komma på nu.

Lycka till Ako!

Trevliga ideer. Grejen är bara den att NZ är ett väldigt litet land. Det är inte så lätt att bara försvinna ut på "vischan". Några miljon-städer är det inte gott om heller. Auckland som är den största staden har 415.000 invånare, eller 1,2 miljoner om man inkluderar förorter, enligt wikipedia. Sen är det ju problemet med visumet. Om jag åker dit för minsta lille företeelse och polisen upptäcker att jag inte har visum så kommer jag ju direkt bli utskickad ur landet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Om det är privatpersoner du vill gömma dig från är det egentligen bara boka allt i ditt eget namn. Flygbiljetter är inte offentliga uppgifter, så man kan inte bara knalla in på SAS och fråga vart Pelle Svensson har rest de senaste fem månaderna. (Polisen kan däremot göra det.)

Stora problemet som jag ser det är väl att 1) fixa uppehållstillstånd och jobb samt 2) byta namn nere i Nya Zeeland så att ingen hittar dig.

Är det någon som har koll på vad det är för regler för att fixa uppehållstillstånd på NZ? Tack för en ny infallsvinkel i min research. Din idé med att byta namn är ju minsann och dag inte dum heller! Om man fixar boende någonstans, kan man inte utge sig för att vara någon annan eller måste man alltid styrka sin identitet?

Permalänk
Medlem

Ring +1-345-9758989xxx (sista tre får du i pm), hälsa från Björnen och du kommer få prata med "Jocke P". Han kommer hjälpa dig.

Permalänk

Lite om visum för Nya Zeeland: http://www.newzealand.com/travel/getting-to-around-nz/getting...

Tydligen behöver inte svenska medborgare visum för att komma in i landet och du kan stanna där i upp till 3 månader innan du behöver visum.

Då läser du den här sidan: http://www.immigration.govt.nz/migrant/stream/visit/visitors/

Kraven för att få ett visum i Nya Zeeland:

Requirements

When you apply for a visitor visa, we want to know that:
* you are in good health
* you are of good character; and
* the visa you are applying for matches your intentions for your visit.

Your passport
You will have to show us your passport. This must be valid for at least three months past the date you are to leave New Zealand.

Proof that you plan to leave New Zealand
You will need to show us proof that you have plans and the means to leave within the period of your permit. Suitable proof may include:
* actual travel tickets (confirmed or open-dated) out of New Zealand to a country which you have the right to enter; or
* written confirmation from an airline or travel agency that onward travel has been booked and paid for.

Evidence of funds
You will also need to show us proof that you have enough money to support yourself during your stay. This means you have a minimum of:
* NZ$1000 per person per month of the visit, or
* NZ$400 per person per month if accommodation has already been paid for – we will require proof of prepayment, such as hotel prepaid vouchers.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Ring +1-345-9758989xxx (sista tre får du i pm), hälsa från Björnen och du kommer få prata med "Jocke P". Han kommer hjälpa dig.

w000t?

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ak47
w000t?

Du såg aldrig det där, right?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Din idé med att byta namn är ju minsann och dag inte dum heller! Om man fixar boende någonstans, kan man inte utge sig för att vara någon annan eller måste man alltid styrka sin identitet?

Med tanke på ditt ständiga semestrande låter det som om du kommer från en överklassfamilj. Lite surt att inte få ärva pappas pengar för att du har bytt namn och är spårlöst försvunnen... Det skadar inte att vara lite pragmatisk, det kan finnas konsekvenser som visar sig längre fram i tiden...

Jag försvann efter gymnasiet, sa till päronen att jag skulle till biblioteket, satte mig på en långfärdsbuss och åkte 30 mil. Flyttade in med en tjej och flög under radarn tills jag ryckte in. Befriande är bara förnamnet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Med tanke på ditt ständiga semestrande låter det som om du kommer från en överklassfamilj. Lite surt att inte få ärva pappas pengar för att du har bytt namn och är spårlöst försvunnen... Det skadar inte att vara lite pragmatisk, det kan finnas konsekvenser som visar sig längre fram i tiden...

Jag försvann efter gymnasiet, sa till päronen att jag skulle till biblioteket, satte mig på en långfärdsbuss och åkte 30 mil. Flyttade in med en tjej och flög under radarn tills jag ryckte in. Befriande är bara förnamnet...

Överklassfamilj för att man reser? Huh? Gör la alla människor?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"