Permalänk
Medlem

Köpa Ipod i USA

Ska till USA på höstlovet och har tänkt att köpa en Ipod 8gb 4gen.
Strömmen i USA så ligger den väll på typ 110xxx och vår strömstyrka är 220xxx.
Kan man köpa en vanliga transformator på Clas Ohlsson och sen är det problemet löst eller får man fixa det på något annat sätt?
Och funkar det med Itunes och hela den biten?

Tack på förhand
//Henrik

Visa signatur

Dell M1530||250gb HDD 5 400 v/min SATA-hårddisk||3gb Ram|| NVIDIA GEForce 8600M|| Intel Core 2 Duo CPU T800 2.10Ghz||1440x900||

Permalänk
Medlem

man får väll med en usb sladd? sen så finns det att köpa en adapter på teknikmagasinet som du sätter i väggen så får du ett usb uttag så du kan ladda från väggen om du så vill

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Fattar inte det sista..
"sen så finns det att köpa en adapter på teknikmagasinet som du sätter i väggen så får du ett usb uttag så du kan ladda från väggen om du så vill"

Visa signatur

Dell M1530||250gb HDD 5 400 v/min SATA-hårddisk||3gb Ram|| NVIDIA GEForce 8600M|| Intel Core 2 Duo CPU T800 2.10Ghz||1440x900||

Permalänk
Medlem

Ja, dagens iPods har ingen strömadapter med i förpackningen, utan laddas via USB. På tiden då de hade det, gick det att byta ut kontaktstycket för laddaren också, till en vanlig "8"-sladd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik F
Fattar inte det sista..
"sen så finns det att köpa en adapter på teknikmagasinet som du sätter i väggen så får du ett usb uttag så du kan ladda från väggen om du så vill"

okey skrev lite fel ^^ va på siba och här http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE96828 dom hade även en rese laddare på teknikmagasinet för 159 kr

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Men kan inte Ipoden överhettas om den är gjord för 110 Mhz?

Visa signatur

Dell M1530||250gb HDD 5 400 v/min SATA-hårddisk||3gb Ram|| NVIDIA GEForce 8600M|| Intel Core 2 Duo CPU T800 2.10Ghz||1440x900||

Permalänk
Medlem

Jag köpte min ipod i usa och det var en HP ipod inte Apple vilket jag märkte då den gick sönder. HP har ingen support på ipods i europa och dom i usa vägrar ta emot kunder från utlandet, Underbart!

Mitt tips är enkelt, köp ingen ipod, det finns många bättre spelare, speciellt iriver och iaudio

Permalänk
Medlem

Men jag vill ha en Apple ipod. Det är inget snacka om saken.
Vill bara se till så jag inte brinner upp av el:n ^^

Visa signatur

Dell M1530||250gb HDD 5 400 v/min SATA-hårddisk||3gb Ram|| NVIDIA GEForce 8600M|| Intel Core 2 Duo CPU T800 2.10Ghz||1440x900||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik F
Men jag vill ha en Apple ipod. Det är inget snacka om saken.
Vill bara se till så jag inte brinner upp av el:n ^^

Som sagt, iPodsen använder sig inte av någon strömkabel i sig längre, utan kopplas till USB, spänning/ström där skiljer sig inget mellan länderna.

Permalänk
Medlem

Ok då köper jag en sådan här http://www.siba.s/index.aspx?identifier=SE96828 och det är fritt fram?

Visa signatur

Dell M1530||250gb HDD 5 400 v/min SATA-hårddisk||3gb Ram|| NVIDIA GEForce 8600M|| Intel Core 2 Duo CPU T800 2.10Ghz||1440x900||

Permalänk
Medlem

Ja, det är fritt fram. iPodar laddas från datorns USB-port, och USB är USB oberoende var på jorden du befinner dig. Det är bara att koppla in.

USB-laddaren du länkade konverterar den europeiska 230V-strömmen till USB, så du kan koppla in valfri ipod i den oavsett om du köpt den i USA, Stockholm eller Ulan Bator.

Det är när du tar hem prylar som laddas eller drivs från vägguttag (laptops, mobiltelefoner, rakapparater, whatever) som du måste vara uppmärksam. Vissa grejor, typ laptopladdare, brukar oftast anpassa sig efter spänningen. Min macbook-laddare tål t.ex allt från 100 till 240 volt (inte MHz) och funkar följaktligen lika bra i USA som här hemma. Jag skulle dock behöva köpa en liten reseadapter eller byta kabeln mellan laddarklumpen och väggen eftersom USA har andra vägguttag och stickproppar än vad vi har här.

Permalänk
Medlem

Ok tack för svaren.
Nu är det bara den olidliga väntan tills man åker till USA

Visa signatur

Dell M1530||250gb HDD 5 400 v/min SATA-hårddisk||3gb Ram|| NVIDIA GEForce 8600M|| Intel Core 2 Duo CPU T800 2.10Ghz||1440x900||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QRikard
Jag köpte min ipod i usa och det var en HP ipod inte Apple vilket jag märkte då den gick sönder. HP har ingen support på ipods i europa och dom i usa vägrar ta emot kunder från utlandet, Underbart!

Mitt tips är enkelt, köp ingen ipod, det finns många bättre spelare, speciellt iriver och iaudio

HP iPod? o_O

Själv köpte jag en Saab V70 igår.

OnT: Bara att ladda via USB som sagts. Inga problem alls Lycka till och ha det bra i USA!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
HP iPod? o_O

Själv köpte jag en Saab V70 igår.

OnT: Bara att ladda via USB som sagts. Inga problem alls Lycka till och ha det bra i USA!

HP hade brandade iPods back in the days..
http://en.wikipedia.org/wiki/IPod%2BHP

Ingen hit direkt, men det kanske jag inte behövde säga