Ta bort val av operativsystem vid uppstart

Permalänk
Medlem

Ta bort val av operativsystem vid uppstart

Måste alltid välja vilket operativsystem jag ska använda när jag startar datorn. Detta inträffade när jag för länge sen skapade en ny slags boot-konfiguration för windows (kommer inte ihåg exakt vad det hette). Hur som helst vore det riktigt skönt att slippa välja detta (eventuellt vänta 30 sek på att OS väljs automatiskt) så är det någon som vet? Hoppas ni vet vad jag menar...

Visa signatur

Stationär: C2D E6600 2.40GHz, Noctua NH-U12F, P5W DH Deluxe, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB DDR2, Club 3D 8800GTS, Raptor 10000rpm 37gb, Samsung 970P TFT + Samsung 40" M86 1080p.
Bärbar: HP HDX16
PSN: Spaxo

Permalänk
Medlem

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Egenskaper / Avancerat / "Start och återställning" / Inställningar / Start (rutan).
Det finns två sätt att lösa det på det stället.

1. Kryssa ur väntetiden. Du ändrar vilket Windows som är förvald genom att trycka på pilen nästan längst upp i slutet av raden.

Viktigt, Kontrollera att rätt Windows är förvald när du startar datorn annars får du inte igång Windows. Dvs om du väntar 30 sekunder och datorn startar rätt utan att du rört tangentbordet så är den rätt. Då kan du kryssa ur.

2. Trycker på edit och tar bort den raden med det Windows du vill ta bort.

Viktigt, Tar du bort fel rad så får du inte igång Windows. Tycker punkt 1 är säkrare för där kan du kontrollera genom att göra en omstart INNAN man tar bort 30 sek väntetiden helt (kryssar ur).

Permalänk
Medlem

Stort tack för den infon

Visa signatur

Stationär: C2D E6600 2.40GHz, Noctua NH-U12F, P5W DH Deluxe, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB DDR2, Club 3D 8800GTS, Raptor 10000rpm 37gb, Samsung 970P TFT + Samsung 40" M86 1080p.
Bärbar: HP HDX16
PSN: Spaxo