ATI - problem med upplösningar på dubbla displayer

Permalänk
Medlem

ATI - problem med upplösningar på dubbla displayer

Har grova problem med att få korrekt upplösning på mina skärmar när jag kör ett ATI-kort (spelar ej roll vilket kort jag kör) medans alla nyare nvidiakort fungerar utan problem.

Information:
Sitter på en PC med en vanlig 19" (ej widescreen) TFT.
Skärmen körs via DVI ifrån grafikkortet.

I vardagsrummet har jag en 40" LCD-TV som jag kör via VGA på grafikkortet.

Jag vill klona bilden (dvs se samma sak i vardagsrummet som jag gör på min TFT) utan att upplösningarna ska ändras!

På Nvidiakortet är det inga problem att köra TFTn i 1280*1024 som primär bildskärm och sedan emulera den upplösningen på min LCD-TV, detta sköter drivrutinerna automatiskt.

Kör jag med ATI-kortet krånglar det direkt.
Väljer min TFT som primär bildskärm och aktiverar clonemode så jag ser samma bild på min LCD-TV.

Startar jag om datorn ändras automatiskt TFTns upplösning till 1280*720 och går ej att ändra till 1280*1024.
Går jag in i ett spel händer samma sak, måste alltså inaktivera den sekundära bildskärmen (TVn) för att kunna ändra till 1280*1024 igen.

Varför inträffar detta helatiden? Är det ATIs sjukt dåliga CCC som är orsaken?
Har även provat omegadrivers drivrutiner, men det hjälper inte heller.

Andra där ute måste ju ha samma problem, eller sitter ni alla på widescreenskärmar?

Finns det något man kan göra för att lösa detta?

Har testat med samtliga catalystdrivers, moddade som orginal, X1900XT är det primära ATI-kortet jag vill använda.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

Har samma problem, med widescreen.