Permalänk
Medlem

Quad elelr Dual ?

Hej jag har en kanske ganska dum fråga men har funderat på detta länge nu ... hur funkar det egentligen med quad tekniken?
Är det så att det finns fyra kärnor som kör på en hastighet tillsammans eller kör de alla separat för sig... ett exempel: amd 9550 quadcore 2,2ghz
hur räknar man egentligen är den processorn då 2,2ghz med 4kärnor tillsammans eller blir det 8,8ghz totalt om de jobbar separat?

Jag undrar även vilket som e bättre:

AMD AthlonX2 6000+ (3,0ghz)
eller
AMD PhenomX4 9550 (2,2ghz)
priset är det ingen stor skillnad på men hur äre egentligen med prestandtan och framför allt överklockningen? har hört att phenom inte kommer mer än 2,8ghz medan athlon rasar upp över 4,0ghz! ge mig info om detta ngn, tack

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Spel: 3Ghz 2-Core FTW!
Multi-Tasking: 2,2Ghz FTW!

Alltså så KAN båda vara lika bra, Beror helt på vad du ska göra, Skulle själv dock valt en 2,5Ghz Black Box och klockat till 3Ghz

Som jag har förstått det så har man 2,2Ghz på varje kärna (Totalt 8,8Ghz) och man KAN ge vissa program åtkomst till vissa kärnor (C:/WINDOWS/Taskmgr.exe FTW!), Så att program inte snor prestanda av varandra.

Att få 3Ghz till 4Ghz låter helt sjukt, Men testa duger ju...

PS. 2,2:an har 2,8Ghz mer "kräm" och bör därför vara något stabilare i framtiden, Spel kommer förmodligen inte vara kvar på 2 Kärnor om ngt år...
DS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tukotih
Spel: 3Ghz 2-Core FTW!
Multi-Tasking: 2,2Ghz FTW!

Alltså så KAN båda vara lika bra, Beror helt på vad du ska göra, Skulle själv dock valt en 2,5Ghz Black Box och klockat till 3Ghz

Som jag har förstått det så har man 2,2Ghz på varje kärna (Totalt 8,8Ghz) och man KAN ge vissa program åtkomst till vissa kärnor (C:/WINDOWS/Taskmgr.exe FTW!), Så att program inte snor prestanda av varandra.

Att få 3Ghz till 4Ghz låter helt sjukt, Men testa duger ju...

PS. 2,2:an har 2,8Ghz mer "kräm" och bör därför vara något stabilare i framtiden, Spel kommer förmodligen inte vara kvar på 2 Kärnor om ngt år...
DS.

Oki , tack, verkligen, har suttit och tänkt på detta i evigheter nu men det du menar är att phenom är mer framtidsäker? jag har fått svar på mina frågot (tack sp jätte mycket) men jag skulle vilja att fler svarar och ger sina åsikter

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Sen ska vi inte glömma att Phenom är bättre än dom äldra dual-core processorerna.

En Phenom "kärna för kärna" på 2,5ghz är lika bra/bättre än dom äldre dual-cores på 3,0ghz.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Sen ska vi inte glömma att Phenom är bättre än dom äldra dual-core processorerna.

En Phenom "kärna för kärna" på 2,5ghz är lika bra/bättre än dom äldre dual-cores på 3,0ghz.

Den stämmer och det kan jag stå för, jag hade en Dualcore 3.0Ghz, bytte till 9600BE (Jag vet, TLB bugg men disablar man den så e denna pårocessor sjuk!!)
och kör den i 2.7Ghz, myyyycket bättre på allt, tillochmed PS2 emulering alltid fullt kräm ...

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem

Fan vad nice men jag har just nu en Phenom 9550 som jag ska använda till mitt nya bygge, men efter lite forskning böev jag osäker.. för den där Athlon 6400+ verkade ju hur jäkla grym som helst! men tack för info och fortsätt skriva

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

nej en athlon x2 klockar inte 4,0Ghz

Visa signatur

|Phenom X4 9850BE @ 3,0Ghz (Nexus AXM-8200) | MSI K9A2 Platinum V2 |ASUS Radeon 4850|4096mb Corsair XMS2|
2320Gb|Earthwatts 500w|Vista 32bit| A+ TwinEngine

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orkkin
nej en athlon x2 klockar inte 4,0Ghz

Titta på detta här då, det är en annan tråd här på sweclockers... tydligen så lyckades den här "Luciferr" komm upp i 4,112ghz tom. och han kallar det "suicide shot"

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=751679 inlägget finns lite längre ner på sidan och är skapad av användaren "Luciferr"

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Avstängd

Suicide shot betyder att den inte är stabil och med en spänning som inte är att rekommendera. Med andra ord klockar inte processorn 4GHz. Den processorn gjorde drygt 3.5GHz. En Phenom gör ofta runt 3-3.4GHz. Medans en A64 X2 gör 3.3-3.5GHz.
Med andra ord så är en överklockad Phenom 9950 överlag mycket snabbare än en överklockad 6000+.

Angående kärnorna så frekvens inget man kan dela upp. 4 klockor går inte snabbare än 1. Så alla kärnor har samma frekvens, alltså 2.6GHz på en Phenom 9950. Och kan därmed vara nära 4 gånger så snabb i program som stödjer 4 kärnor jämfört med en singlecore. Dock är den jämnsnabb med singlecoren om programmet bara stödjer en kärna.