Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Men fortfarande ingen 45nm ...

Här är ett test, där de har med rätt många processorer:
http://techreport.com/articles.x/14573/15

Ett annat, där de försöker isolera processorns effektförbrukning:
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/intel-wolfdale_1...
Men med lite dåligt urval av processorer

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Här är ett test, där de har med rätt många processorer:
http://techreport.com/articles.x/14573/15

Ett annat, där de försöker isolera processorns effektförbrukning:
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/intel-wolfdale_1...
Men med lite dåligt urval av processorer

Om man inte öppnar de där länkarna går det ju att fortsätta hävda att man inte sett något som visar att Phenom drar mer W än C2Q

Permalänk
Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag säger bara en sak, Gosh!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

jag förstår inte riktigt hur de mäter strömmen, har de satt på cool and quiet frågar man sig?
Jag går på mina egna mätningar (har mätt en del) och enligt dem så ligger mina datorer inte i närheten av strömförbrukningen de får upp i de testerna.

Men visst kan man säkert tjäna några watt på intels 45nm, kostar inte så mycket extra för att spara dessa watt.

kan inte ni med inteldatorer mäta strömmen på era datorer?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

har ingen mätare som mäter från väggen längre tyvärr,

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
har ingen mätare som mäter från väggen längre tyvärr,

Det är en bra investering, kanske till och med kan spara sin kostnad på ett halvår

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Får se vid nästa Classe-besök ... glöm inte att nätdelen också spelar roll. Man får ner förbrukningen en del genom att välja ett 80+ certifierat agg.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
kan inte ni med inteldatorer mäta strömmen på era datorer?

Har ingen 45nm intel men iallafall

Min dator:
E6320 cpu @ 3.15GHz
P35 DS4
6GB minne.
Scsi kort
2 st. 15k scsi diskar och 1 Sata.
Geforce 7900GTO som går i GTX hastigheter.

Den datorn drar:
150W idle.
200W i spel.

Detta då ur väggen men har ett 80+ agg så man får inte dra av mer än 20%.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd

Jag kan ta mina siffror (från väggen och har också 80+ nätagg)
Server: X2 3600+, två diskar med 2 GB ram, integrerad grafik > 52 watt idle
Dator: Phenom 9500, två diskar, 4 GB ram, 3 chassifläktar, ATI 3850 > 92 watt idle
Dator: Phenom 9750, två diskar, 8 GB ram, 2 chassifläktar, ATI 3850 > 100 - 110 watt idle

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Jag kan ta mina siffror (från väggen och har också 80+ nätagg)
Server: X2 3600+, två diskar med 2 GB ram, integrerad grafik > 52 watt idle
Dator: Phenom 9500, två diskar, 4 GB ram, 3 chassifläktar, ATI 3850 > 92 watt idle
Dator: Phenom 9750, två diskar, 8 GB ram, 2 chassifläktar, ATI 3850 > 100 - 110 watt idle

Inge konstigt att dina datorer drar mindre.
Inget scsi kort/diskar, ej överclockad(eller?) cpu eller gpu samt ett grafikkort som drar klart mindre i idle.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Inge konstigt att dina datorer drar mindre.
Inget scsi kort/diskar, ej överclockad(eller?) cpu eller gpu samt ett grafikkort som drar klart mindre i idle.

Man behöver inte överklocka en amd ;), bus hastigheten är ju mycket bra ändå

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Vilket slöseri med så fina bussar, när beräkningskapaciteten är så låg

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Man behöver inte överklocka en amd ;), bus hastigheten är ju mycket bra ändå

Jo det är ju bussens dåliga hastighet som är orsaken till att jag överklockat datorn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Vilket slöseri med så fina bussar, när beräkningskapaciteten är så låg

Precis

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Vilket slöseri med så fina bussar, när beräkningskapaciteten är så låg

Och här har man koll ser jag

Nästan 300 klockcykler får en kärna vänta om den måste hämta från minnet på en intel.
Cache används sedan för att slippa och vänta men först måste det in i cachen.
Starta program, starta windows mm, det är det som går fortare om man klockar upp en intel (som redan är mycket snabbt på amd). Få använder program som märker skillnad på processorns klockfrekvens

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Och här har man koll ser jag

Nästan 300 klockcykler får en kärna vänta om den måste hämta från minnet på en intel.
Cache används sedan för att slippa och vänta men först måste det in i cachen.
Starta program, starta windows mm, det är det som går fortare om man klockar upp en intel (som redan är mycket snabbt på amd). Få använder program som märker skillnad på processorns klockfrekvens

Öhh va, nu får du allt ta och skärpa dig.
Att få använder program som skulle märka skillnad på en överklockad och icke överklockad intel är bara dravel om du inte räknar endast de som kör paint och wordpad...

Återigen, skilj på teori och praktik.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Öhh va, nu får du allt ta och skärpa dig.
Att få använder program som skulle märka skillnad på en överklockad och icke överklockad intel är bara dravel om du inte räknar endast de som kör paint och wordpad...

Återigen, skilj på teori och praktik.

Jag känner ju en del själv som kör intel och även testat. Vilka program märker du skillnad i (menar då under körning)?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Och här har man koll ser jag

Nästan 300 klockcykler får en kärna vänta om den måste hämta från minnet på en intel.
Cache används sedan för att slippa och vänta men först måste det in i cachen.
Starta program, starta windows mm, det är det som går fortare om man klockar upp en intel (som redan är mycket snabbt på amd). Få använder program som märker skillnad på processorns klockfrekvens

Ett lite märkligt påstående, om inte klockfrekvens spelar roll, varför har du då inte köpt 2st 9500 istället för en 9500 och en 9750, det enda som skiljer dem åt är ju klockfrekvensen och priset? Om inte klockfrekvens spelar roll, så skulle du ju lika gärna ha köpt en 9100e (eller varför inte en Phenom X3 8400, parallelliseringen har ju inte kommit så himla långt ännu).

Givetvis kan man ifrågasätta om de som överklockar en Q9450 verkligen behöver den ökade prestandan i dagsläget, om processorn mest används till spel. Men framöver kommer det säkerligen behövas, då både spelen blir tyngre och grafikkortens prestanda förbättras. Högre klockfrekvens ger ju högre prestanda, oavsett processorarkitektur.
Dessutom finns det ju användare som behöver den extra kraften (för 3D-Studio, After Effects, kodning/komprimering av film, komprimering/dekomprimering av filer, kompilering av kod o.s.v.). Man kan i och för sig argumentera att några sekunder till en minut hit eller dit inte spelar någon roll, men om man sysslar med det hela dagarna, så irriterar man sig över den extra tiden och över ett år märks verkligen skillnaden i produktivitet.

Dessutom presterar ju en quad i de flesta fall bättre i de ovanstående applikationerna än en lika högt klockad Phenom (enligt otaliga tester), så om det finns en extra väntetid, så märks den inte av i alla fall. I det läget så är den ju ganska oväsentlig, eller hur?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Ett lite märkligt påstående, om inte klockfrekvens spelar roll, varför har du då inte köpt 2st 9500 istället för en 9500 och en 9750, det enda som skiljer dem åt är ju klockfrekvensen och priset?

hahahaha, ja du, kan du försöka dig på en gissning
Inte för att jag märker någon skillnad på om jag sitter på den ena eller andra datorn. Vet inte om 9500 fanns när jag köpte 9750

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Inte för att jag märker någon skillnad på om jag sitter på den ena eller andra datorn.

Tur att du inte renderar eller kör många vster ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Tur att du inte renderar eller kör många vster ...

"vster" ?

Är det många som renderar?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
hahahaha, ja du, kan du försöka dig på en gissning

Hade jag velat sitta och gissa, så skulle jag inte frågat dig. När jag nu frågar dig, så kan du ju svara, istället för att be mig gissa.

Men om det hade varit någon annan på forumet, så skulle jag gissat på att det var för att få bättre prestanda. Men i ditt fall vet jag inte, då du ju inte verkar tro att man får bättre prestanda med högre klockfrekvens.

[QUOTE]
Inte för att jag märker någon skillnad på om jag sitter på den ena eller andra datorn. Vet inte om 9500 fanns när jag köpte 9750
[/QUOTE]

Jepp, men frågan kvarstår, varför köpte du inte den lägst klockade processorn om inte klockfrekvensen har betydelse? Det känns ju som att du inte följer dina egna råd.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Självklart så vill de flesta som lagt ner dyra pengar på en processor "försvara" köpet.

Det finns ju massor av inlägg som vittnar om att en ny dyrare processor inte gjort något för upplevda hastigheten.

Köpte själv ett HD 4870 X2 nyligen och har en Phenom 9500 på speldatorn, enligt tester kan man ju tro att jag måste ha en snabbare processor eftersom man får så mycket högre medel fps med en snabbare processor. Nu vet jag att den processorn kommer duga utmärkt.

Av egen erfarenhet vet jag att det är så, att C2D springer ifrån AMD's AM2 X2'or alltså.
Har t.ex en bekant med C2D E6600 och ATI HD3870 vilken i alla tester vi gjort (Spel) passerar min AMD X2 5200+ och lika grafikkort med råge, det även med riggarna i default.

Permalänk

Klockfrekvens spelar visst en stor roll men om hårddisken är väldigt rörig så spelar liksom inte 100-300 mhz någon större roll vid windows användning.

Jag kan själv intyga det då mina föräldrars P4 @1.7GHz lätt springer ifrån skolans P4@ 2,8 GHz i windows användning om datorn är ny formaterad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phenomenalize
Av egen erfarenhet vet jag att det är så, att C2D springer ifrån AMD's AM2 X2'or alltså.
Har t.ex en bekant med C2D E6600 och ATI HD3870 vilken i alla tester vi gjort (Spel) passerar min AMD X2 5200+ och lika grafikkort med råge, det även med riggarna i default.

Om du följt diskussionen (förstått den) så stämmer det att intel klarar och leverera mer fps när det är enklare spel eller inte händer speciellt mycket i spelet. Det är där du får upp fps talen, nu är det inte riktigt där de behövs. Orsaken till att intel kan leverera högre fps om det sker lite i spelen beror på den stora L2 cachen, den är mycket snabb och optimerad för entrådslösningar.

Det stämmer alltså att du får högre medel fps med intel men du märker dem inte

WrongTarget: Angående varför jag köpte en 9750, behöver faktiskt en hel del prestanda. inte helt ovanligt att man sitter med databaser som har nästan en miljon poster i vissa tabeller (ibland över). Då kan en databasfråga ta flera minuter innan man trimmat in den. Sitta och debugga och vänta så länge varje gång tills det blir rätt, då finns behov för en del power

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
"vster" ?

Är det många som renderar?

VST = Virtuella Synthesizers, musikinstrument helt enkelt. Det kan aldrig bli för mycket cpu för dem. Ett tips, kolla cubase.net. Typ alla har gått över till Intel ...

Kanske inte så många som renderar, men de som gör det tycker inte heller att det kan bli för mycket cpu.

Och se, så kröp det fram att databaserna kunde vara lite sega. Tänk, vad fort sådana exekverar på en Intel-rigg

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Och se, så kröp det fram att databaserna kunde vara lite sega. Tänk, vad fort sådana exekverar på en Intel-rigg

Njae, då är du lite fel ute. Databaser älskar snabbt minne

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Njae, då är du lite fel ute. Databaser älskar snabbt minne

Men du svarade just precis på frågan varför du valt en CPU med högre klockfrekvens. Ditt svar var att det behövdes "power" till databaser, alltså åsyftandes CPU-frekvens. Rent argumentationstekniskt bör du då göra något av följande.

1) Ändra ditt svar på frågeställningen som rörde ditt val av högre frekvens.

eller

2) Ändra din respons till TheSquonk.

Båda argumenten fungerar dåligt tillsammans. Detta alldeles oavsett hur många -gubbar du använder dig av.

Oavsett vilket du väljer så krävs det stor finess och lite ödmjukhet för att dämpa fallet, på väg ner i den grop du så finurligt grävt åt dig själv.

Det här blir spännande att läsa fortsättningen på!

Edit: Minnesteorin är krasst sett inte heller ett motargument till Squonkens Intel-kommentar. Det går alldeles utmärkt att blåsa upp frekvensen på minnena (tillsammans med FSBn) i en Intelrigg också. Att AMD teoretiskt kan använda snabbare minnen utan klockning är tämligen ointressant i en diskussion som kommit in på området klockning och frekvens.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flopalot
Men du svarade just precis på frågan varför du valt en CPU med högre klockfrekvens. Ditt svar var att det behövdes "power" till databaser, alltså åsyftandes CPU-frekvens. Rent argumentationstekniskt bör du då göra något av följande.

1) Ändra ditt svar på frågeställningen som rörde ditt val av högre frekvens.

eller

2) Ändra din respons till TheSquonk.

Båda argumenten fungerar dåligt tillsammans. Detta alldeles oavsett hur många -gubbar du använder dig av.

Angående diskussionen om snabb processor så har det mest handlat om ifall man behöver snabb processor för spel, till spel så behövs det inte så mycket kräm i processorn.

När det gäller den typ av program jag själv kör så spelar givetvis processorns klockfrekvens roll men i första hand behövs det bra minnesprestanda. Angående mitt användande av datorn så kan jag nog med rätt stor säkerhet säga att det är ganska ovanligt. Sitter exempelvis med två stycken 30" skärmar, kan ibland ha igång två stycken sessioner i vmware där den ena eventuellt kör en tung databasfråga och då kan jag växla till den andra och jobba lite där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flopalot
Oavsett vilket du väljer så krävs det stor finess och lite ödmjukhet för att dämpa fallet, på väg ner i den grop du så finurligt grävt åt dig själv.

Skit på dig ;). är folk så känsliga så får de väl ta och härdas lite. Man måste lära sig och ta att man har fel (det måste jag också kunna) för om man inte fixar det så lär man ha svårt och få något gjort överhuvudtaget och kanske problem och lära nytt.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Angående diskussionen om snabb processor så har det mest handlat om ifall man behöver snabb processor för spel, till spel så behövs det inte så mycket kräm i processorn.

Du snirklar och slingrar dig som en orm. Det är roligt att se! Frågorna du besvarade senast rörde inte på något sätt spelprestanda. Det är bara du som tenderar att snöa in på det området. Frågan rörde explicit din egen rigg och ditt val av processor. Ditt svar var utan tvekan att du behövde hög klock till databaser, sedan klarar du inte riktigt av att Squonken använder det argumentet emot dig. Tja, och så var soppan alldeles rörig för dig igen. Att du gör speciella saker på din dator är det nog inga problem för oss att förstå. Vad två 30 tummare har med just denna databas-diskussion att göra vet jag dock inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Skit på dig . är folk så känsliga så får de väl ta och härdas lite. Man måste lära sig och ta att man har fel (det måste jag också kunna) för om man inte fixar det så lär man ha svårt och få något gjort överhuvudtaget och kanske problem och lära nytt.

Edit: LOL. Nu klämde du visst in en liten edit angående diverse toalettbesök. På ren ryggmärgsreflex också en -gubbe. Problemet är snarast att du om någon har makalösa problem att ändra uppfattning och / eller erkänna fel. Själv har jag börjat se stora fördelar med AMD i många lägen, och hoppas verkligen att företaget växer ytterligare så att de kan hjälpa till att hålla prisnivån låg. Det kan du se i många poster här i forumet. Du har dock uppenbara problem avseende förmågan att dra ner brännvidden på objektivet och se utanför din egen lilla trygga AMD-sfär. Ytterligare kommentarer torde vara överflödiga.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W