Permalänk

Övertyga komplett?

Nu är det såhär att mina Corsair Dominator 4096 1066Mhz är totalt skit.

Fick tillbaka dem förra fredagen från komplett med svaret "Inget fel, memtest kördes i 21 timmar" blablabla.
Fast jag sa åt dem att felet av någon anledning aldrig visas i memtest och jag har googlat på detta och läst i forum och det var ramet som strulade för i princip alla, och likaväl så dök det aldrig upp något på memtest.

Det gick bra över helgen men det är som en tickande bomb. Nu kan jag knappt spela TF2 i mer än 10 min innan spelet först fryser sig och sedan "hl2.exe har stött på ett problem och måste avslutas..."
Bör tilläggas är att jag också flashat om bioset till nyaste.

Hade ett 8800GT tidigare, men då var det någon konstig "nvldmmk" drivrutin som konstant krashade efter ett par timmar, och spelen frös och jävlades.

Tilläggas nu också är att jag börjat få bluescreens. Fortfarande inget på memtest.
Men så fort jag lägger in min 2048 800Mhz ramsticka så fungerar allt prima.

Och jag har testat att sätta default allt på i bios och tom manuellt ställa in standardvärdena på minnena men lika jävla väl så fortsätter det.

Komplett säger ju såklart att de kan inte göra något om inte något dyker upp i Memtest och jag har knappt pengar kvar så jag vill inte köpa nytt och bara kasta dessa.

Vad ska man säga? Kan konsumentombudsmannen på något vis hjälpa?

Och jag är otroligt desperat.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

wtf ? skräm mig inte nu, har ju precis tänkt köpa dessa minnen : ( Dock illa av komplett att inte acceptera det du säger. Fallet är väl ganska solklart om det fungerar direkt med andra minnen, vad har du för moderkort ?

Permalänk

Står i beskrivningen. Asus P5Q-e.

d3d9.dll <- "fault module name" står det när det krashar btw. Googlade och visade sig "d3d9.dll is DirectX DLL for DirectX9. It adds DirectX functionality for Windows Multimedia tasks and games"

Så, samma struktur på problemen. En tickande bomb dessa minnen. Jag får väl la ringa komplett igen då, eller som sagt kanske konsumentombudsmannen? FÖr det är ju fel på minnena och visar inte skiten det de lovat så har man ju rätt till garanti. Right?!

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk

uppdatera directx?

Visa signatur

Antec Nine Hundred | Cooler Master M700w | Intel Core 2 Duo E8400(Zalman CNPS9700LED) | Asus Rampage Formula x48 | Kingston HyperX 4x1gb | WD 250gb x2 (Raid0) | 2 x Gigabyte Radeon HD4870 CrossfireX @ stock | Audigy 2 ZS | Zalman MFC-M1 controller | 3dmark06: 20151 Vantage: P12912
|

Permalänk

hej

jag tror jag har ett liknande problem som dig...jag har två par Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2048MB (totalt 4 gb).

jag har upplevt att min data har slöat till som fan vid vissa tillfällen,har då gått in i aktivitetshanteraren o försökt se om nåt sett galet ut.

har där sett att ram minnet drar 100% även fast jag inte har ett enda program igång..efter ett tag fryser datan o det är bara till att reboota.

jag har oxå varit i kontakt med komplett o dom säger åt mig att köra memtest o sen reklamera om det är så..blir lite orolig när du säger att dom skickar tillbaka dom...:/

får hoppas att det bara är ett måndags exemplar man har fått..

Mvh/svante

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psycho_nr1
uppdatera directx?

Done, har senaste.

Märkligt också att Dx börjar krasha när jag lägger in minnena igen?

Fast jag kom ihåg vid lanseringen av vista har folk problem med minnen i duochannel, kanske liknande nu?

Har massa skit att göra men ska se ifall något förbättras ifall jag byter minneskanaler eller så senare.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Permalänk

Allt är senaste, Vista har inga uppdateringar att hämta, senaste P45 drivisar, 8.8 catalyst o:

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Vad ställde du in för värden manuellt för minnet ?
testa med allt på auto men höj volten till 1.9v
går det bra, ställ minnet enligt spec 1066Mhz 2,1volt eller 2,2volt samt 5-5-5-15
har du ökat norbryggans volt ett snäpp ?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har haft de minnena länge nu, de är tokstabila men först när man utövat handpåläggning i bios. Detta gäller Gigabyte. Självklart kan de fungera sämre med Asus, i vilket fall är det svårare att få till handpåläggningen med Asus eftersom det finns många fler inställningar i Asus bios än i Gigabytes.

Men om man ställt timings "rätt", och doserat lagom volt till bryggorna, finns det en inställning kvar som gör hela skillnaden i världen. Det är den som kallas "perfomance level". Den bör inte vara under 8 med dessa minnen, och vad jag vet kan Asus dra ner den till 6(för att få bättre benchmarks i standardhastighet vid webbtester). Man kan kontrollera med memset vilket värde man har.

Dessbättre går den att ändra i Asus bios, trfc eller vad den heter, skall inte vara under 8. Då blir minnena opålitliga. I övrigt kan man annars ha ganska tighta timings på dem. Jag har kört 5-4-3-13 i över 1100MHz med dem.

edit. Och, ja, de vill nästan precis exakt 2.1V. Vare sig mer eller mindre.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag har haft de minnena länge nu, de är tokstabila men först när man utövat handpåläggning i bios. Detta gäller Gigabyte. Självklart kan de fungera sämre med Asus, i vilket fall är det svårare att få till handpåläggningen med Asus eftersom det finns många fler inställningar i Asus bios än i Gigabytes.

Men om man ställt timings "rätt", och doserat lagom volt till bryggorna, finns det en inställning kvar som gör hela skillnaden i världen. Det är den som kallas "perfomance level". Den bör inte vara under 8 med dessa minnen, och vad jag vet kan Asus dra ner den till 6(för att få bättre benchmarks i standardhastighet vid webbtester). Man kan kontrollera med memset vilket värde man har.

Dessbättre går den att ändra i Asus bios, trfc eller vad den heter, skall inte vara under 8. Då blir minnena opålitliga. I övrigt kan man annars ha ganska tighta timings på dem. Jag har kört 5-4-3-13 i över 1100MHz med dem.

edit. Och, ja, de vill nästan precis exakt 2.1V. Vare sig mer eller mindre.

Tokstabila?

Har något value-ram skit i burken nu (2048, 800Mhz) och fick inte ett enda problem med TF2 eller något annat spel.

Jag körde mina minnen också i 2.1V

Tror inte heller jag har något performance level, inte vad jag sett i Asus bios iaf.
Dessutom, om det vore så att det var fel inställningar i bios skulle jag väl se samma problem på stickan jag har i nu, eller?

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Neej fyfan, jag beställde just de här minnena plus ett gigabyte ga-ep45-ds3r... Hoppas det inte blir något strul nu ):

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paranoiid
Tokstabila?

Har något value-ram skit i burken nu (2048, 800Mhz) och fick inte ett enda problem med TF2 eller något annat spel.

Jag körde mina minnen också i 2.1V

Tror inte heller jag har något performance level, inte vad jag sett i Asus bios iaf.
Dessutom, om det vore så att det var fel inställningar i bios skulle jag väl se samma problem på stickan jag har i nu, eller?

du har garanterat performance level på det kortet men det anges inte som performance level i bios. Pröva att höja den till 8 kanske hjälper.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Flipped, de fungerar uppenbarligen bra med Gigabyte, eftersom jag har det. Men man måste ändra lite i bios om man vill köra över 800MHz stabilt.

Och till , paranoid; för mig är de tokstabila. Och det behöver inte bli samma problem med en annan sticka, det beror på hur chippen på stickan är programmerade. Dominator skiljer sig lite från andra minnen eftersom de har de allra modernaste chippen, vilket kanske inte alla moderkortstillverkare hunnit uppdatera bios efter.

Angående "performance level" så har du det i bios, men det heter inte så. Asus har gett det någon kryptisk bokstavsbeteckning, men kollar du lite på Anandtechs tester av Asus-moderkort så kommer du att hitta vilken inställning det är.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag trot att det är tRD som motsvarar performance level i asus bios. Stort mysterium för mig med minnesinställningarna och de olika beteckningarna. Om man vill förstå det lite bättre och jobba på sina dominators är det någon som känner till en bra resurs att förkovra sig i?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

På xtremsystems.org finns det en tråd om dem, liksom på Corsairs house of help ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Lysande, tack.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Avstängd

jag kör med 4x1 GB Corsair Dominator 1066MHz, funkar kanon, aldrig strulat eller fått bluescreen, men ag sitter på ett Gigabyte kort jag med, har ju tyvär AMD nu, men sak snart byta till INTEL, men ska behålla mina minne då dom är så stabila och aldrig har krånglat, tala med Komplett igen, jag hade strul med dom förut med ett Moderkort som inte funkade och dom hittade ju inget fel, men efter lite tjat så skickade dom ett helt nytt istället!

Men tjata på så löser det sig nog

MVH!

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Flipped, de fungerar uppenbarligen bra med Gigabyte, eftersom jag har det. Men man måste ändra lite i bios om man vill köra över 800MHz stabilt.

Och till , paranoid; för mig är de tokstabila. Och det behöver inte bli samma problem med en annan sticka, det beror på hur chippen på stickan är programmerade. Dominator skiljer sig lite från andra minnen eftersom de har de allra modernaste chippen, vilket kanske inte alla moderkortstillverkare hunnit uppdatera bios efter.

Angående "performance level" så har du det i bios, men det heter inte så. Asus har gett det någon kryptisk bokstavsbeteckning, men kollar du lite på Anandtechs tester av Asus-moderkort så kommer du att hitta vilken inställning det är.

P5Q-E är ju ett P45 moderkort och mina bios är från Augusti någongång så de är knappast ouppdaterade. Fortfarande så har jag ju allt på Auto i bios förutom själva ATITweaker.

Min kompis har i grund och botten samma system som jag fast e8400 istället och aldrig behövt tjorva eller flasha bios eller haft någon antyndan till samma problem. (Han har samma dominators som jag har)

Så återigen så måste det vara Ramet det är fel på.

Vad sa de på Corsair och Xtreme då? Senaste gången jag frågade där var det "Byt grafikkort", det gjorde jag och hade samma problem. Sedan "Byt ram" gjorde jag och har inte samma problem. Frågan är då hur man ska övertyga att det finns ett spöke I ramet som inte visas i memtest?

Också, det fungerade ju fint över helgen, men nu igår så kom en frys kanske var tredje timme. Nu så fort jag startar ett spel (Har bara testat TF2, änsålänge) så klarar det bara 5-10 min innan det fryser sig och DX krashar.

Jag är inte uberl33t på datorer men något kan jag, och nu är ju inte detta propotionellt, Ramet dör bara snabbare och snabbare ju längre jag har det i burken.

Så återigen, vad säger man till komplett?

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Prova med nåt annat stabilitetsprogram tex orthos. Där kan man välja att testa olika grejer. Välj stress some ram och låt det köra några timmar föra att se om du får error där.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk
Medlem
Citat:

Det gick bra över helgen men det är som en tickande bomb. Nu kan jag knappt spela TF2 i mer än 10 min innan spelet först fryser sig och sedan "hl2.exe har stött på ett problem och måste avslutas..."
Bör tilläggas är att jag också flashat om bioset till nyaste.

Låter inte som ett minnesfel, HL2 error finns fler som har på Vista som jag känner till även jag eftersom jag lade in Vista igår.
Teamfortress2 bygger på hl2 så därav samma fel.
Så jag undrar om minnet är sönder bara för att 2 spel inte fungerar.
Skulle snarare tro att Vcoren är för låg eftersom du har överklockat. Mina problem försvann efter at ha höjt vcoren en lite bit, eller behöver nordbryggan lite mer kräm.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Låter inte som ett minnesfel, HL2 error finns fler som har på Vista som jag känner till även jag eftersom jag lade in Vista igår.
Teamfortress2 bygger på hl2 så därav samma fel.
Så jag undrar om minnet är sönder bara för att 2 spel inte fungerar.
Skulle snarare tro att Vcoren är för låg eftersom du har överklockat. Mina problem försvann efter at ha höjt vcoren en lite bit, eller behöver nordbryggan lite mer kräm.

Indeed, låter inte all som RAM problem, snarare drivrutiner eller moderkort.

Uppdatera bios, kolla upp så att du har senaste dx, uppdatera vista, justera inställningar i bios så att dina moduler kör de timings och har den spänning de är specificerade för. Din cpu eller NB kan kanske behöva lite mer volt.

Att lämna alla inställningar i bios på Auto och sen skylla alla problem på dina RAM stickor är kanske enkelt men inte riktigt rättvist.

Permalänk

Jag har i princip ett identiskt problem. Dock är det inte dominator jag använder utan XMS2. Får inga fel alls i memtest, utan istället i form av reboot, blåskärm osv. Precis som för dig så hjälper det direkt när jag byter minnet mot något annat. Har dessutom bytat processor, moderkort, nätagg och operativsystem, men inget har hjälpt.

Just pga. det du råkat ut för med komplett så känner jag mig inte motiverad till att RMA mina minnen eftersom dom inte kommer hitta något fel i memtest sen får man hem dom plus en räkning för frakt och felsökning.
Därför har jag nu valt att köpa nytt och hårdtesta dom så att jag i värsta fall kan använda ångerrätten.

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem

För mig känns det rätt självklart att Komplett inte godkänner reklamation. Fungerar det prima hos dem har de ju ingen grund att tro att minnena är felaktiga, utan inställningarna hos kund. Om folk här i tråden säger att modulerna hos dem kräver handpåläggning ÄR det ju inga fel på modulerna i sig utan på inställningarna.

Kund N.N. reklamerar en skuvdragare som enligt honom endast går bakåt. Inköpsstället tar in dragaren och trycker på en knapp så att den även går framåt. Att kunden sedan inte förstår att knappen är till för att byta växel är knappast orsak nog att godkänna reklamation tycker jag.

Sen är det såklart väldigt tråkigt att du inte får igång modulerna, men att skylla på Komplett tycker jag är fel. De kan inte lita på dig bara för att du säger att "jag är duktig på datorer", isf skulle de knappast finnas kvar.

Hade problem med krasher med mina G.Skill under memtest tills jag gick in på deras hemsida och ställde in vad de ansåg vara rätt timings. Inte de vanliga 4-4-4-12, utan samtliga, dvs de som man normalt inte annars rör. Kolla på hemsidan och leta reda på en lista med inställnignar de själva rekomenderar!

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte komplett heller, störst är inte alltid bäst.
De har nog dyrast frakt av alla iaf.

Hoppas det löser sig med problemen.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
För mig känns det rätt självklart att Komplett inte godkänner reklamation. Fungerar det prima hos dem har de ju ingen grund att tro att minnena är felaktiga, utan inställningarna hos kund. Om folk här i tråden säger att modulerna hos dem kräver handpåläggning ÄR det ju inga fel på modulerna i sig utan på inställningarna.

Kund N.N. reklamerar en skuvdragare som enligt honom endast går bakåt. Inköpsstället tar in dragaren och trycker på en knapp så att den även går framåt. Att kunden sedan inte förstår att knappen är till för att byta växel är knappast orsak nog att godkänna reklamation tycker jag.

Sen är det såklart väldigt tråkigt att du inte får igång modulerna, men att skylla på Komplett tycker jag är fel. De kan inte lita på dig bara för att du säger att "jag är duktig på datorer", isf skulle de knappast finnas kvar.

Hade problem med krasher med mina G.Skill under memtest tills jag gick in på deras hemsida och ställde in vad de ansåg vara rätt timings. Inte de vanliga 4-4-4-12, utan samtliga, dvs de som man normalt inte annars rör. Kolla på hemsidan och leta reda på en lista med inställnignar de själva rekomenderar!

Gillar ditt exempel, synd att det inte är lika komplext.
Vad hade Du gjort ifall du ställt in 'rätt' inställningar och ändå inte fått det till att fungera?

Visa signatur

Datorlös

Permalänk

Detta är inget problem som nyss kommit upp. Detta har varit med mig i nu ett par månader.

Jag har fixat i bios, jag har testat allt. Jag har försökt höja Vcore, DRAM Voltage (fick lite längre stabilitet) och allting.

Sedan att HL2 krashar under Vista, jösses, läste du tråden? Så fort jag stoppar in annat ram så krashar det inte längre. Dessutom är det inte HL2 som krashar utan en Directx9 drivrutin som i sin tur får HL2 att krascha.

Jämföra en borr med en knapp mot defekt hårdvara känns lite som att bli behandlad som en annan dum kund som inte kan något om datorer.
Sa jag föresten att min kompis som kör exakt samma uppsättning fast med en E8400 istället för 6750 aldrig haft något problem? Samma planka, enda skillnaden är att jag flashat bios. (Testat stock och senaste, samma problem)

Jag skyller inte på komplett, jag skyller på Corsair för komplett tillverkar inte minnena. Men jag är arg på komplett för att de vägrar erkänna problemet med det.
Dessutom känns det ganska långsökt att ändra de övriga timingsen sedan skulle lösa minnesproblemet.

Jag är inte den enda, om jag bara kunde komma ihåg exakt hur man stavade till Nvidias drivrutin som kraschade så kan man googla på det och få en massa människor som har exakt samma problem, löstes med att byta ramet.

Jag byter ram, det fungerar. Jag sätter in Corsair, det fungerar inte. Jag flashar bios, det fungerar inte. Jag sätter standardvärden, det fungerar inte. Jag SÄNKER till 991Mhz och 2.1DramV och det fungerar inte. Jag höjer timingsen + 991Mhz det fungerar inte. Jag kör 1066Mhz 5-5-5-18 2.1V, det fungerar inte, jag fifflar runt i bios det fungerar inte. Jag sätter allting på Auto, det fungerar inte.
Som sagt, min kompis som gör samma planka + minnen och har allting på default i bios får inte detta problem.

Så återigen, kan man få ett vettigt svar istället för att vandra runt i cirklar? Förlåt om jag verkar på eggen men det är jag.

Edit: Datorn startade inte på ena Corsair stickan, kör med den andra nu. Inte testat köra en åt gången tidigare, kanske var det som var problemet, inte båda utan en?

Edit2: Verkar fungera med bara en helt finemang(eller så kanske den bara väntar på att jag ska bli som mest sårbar). Ska lägga in den 2048 880mhz och se ifall den pallar det också.

Så, någon som vill köpa en defekt minnessticka? : >

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk

Nej, men den är inte defekt det är bara du som har fel inställningar så det är säkert någon som är villig att köpa den

Dra iväg ett mail till Corsair och förklara för dem om ditt problem så får vi se vart dom står i dilemmat, åtminstone jag är väldigt intresserad av utfallet så langa iväg ett PM till mig när du fått svar.

Visa signatur

Datorlös

Permalänk

Jag skulle också vilja veta om du kommer fram till vad som va fel. Min kompis har precis samma problem med sin nya dator jag byggde till honom, dock Asus P5Q Pro eller nått och andra Corsairs minnen men han liknande problem!

Mvh David

Permalänk

Jag har inte kommit fram till vad som är problemet.

Carlgustav, ena stickan är död. Det går inte att boota med den längre, inte induviduellt eller med den andra. Och nu får jag inga problem med bara en sticka i något som jag hade tidigare. Testade även slänga in en till för att jag skulle kolla om det var eventuellt duo-channeln det var fel på.
OFtast nu när jag start (med bara den stickan) så får jag ingen bild på skärmen, eller så hinner bara Asus märket komma fram och så fastnar den där.

Testa byta ram Alle, eller så kan du fiffla runt i bios som jag gjort ett par månader innan du inser att det verkligen är hårdvarufel

Visa signatur

Lev länge och prospera.