Jerry Seinfeld och Bill Gates i reklam för Microsoft

Permalänk
Medlem

Hmm jag behöver nya skor nu när jag tänker på de...

Visa signatur

Intel C2D E6850 3.6 GHz · Gigabyte GA-P35-DS4 · Crucial Ballistix PC6400 2x1GB · 8800 GTS 640MB (620, 1000) · SB X-Fi Xtreme Gamer · Seagate Barracuda 320GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Pröva med att läsa igenom tråden, svaret på din fråga kan säkerligen skönjas där i...

jag har nu läst igen hela tråden och måste säga att budskapet i filmen inte blev särskilt mycket bättre och klarare för det. dels skulle jag vilja säga att den är för lång, sen kanske min humor är snustorr, men jag förstår inte vad som ska vara så roligt med reklamen. och förstår inte vad mjuka upp skor genom att böja dem eller stå i duschen med dem har o göra med windows alls men är väll jag som är korkad är uppfödd i reklambranschen, o det där kvalar nog inte in på top 100 ens

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
jag har nu läst igen hela tråden och måste säga att budskapet i filmen inte blev särskilt mycket bättre och klarare för det. dels skulle jag vilja säga att den är för lång, sen kanske min humor är snustorr, men jag förstår inte vad som ska vara så roligt med reklamen. och förstår inte vad mjuka upp skor genom att böja dem eller stå i duschen med dem har o göra med windows alls men är väll jag som är korkad är uppfödd i reklambranschen, o det där kvalar nog inte in på top 100 ens

Nej, men nu var det ju inte det du frågade efter i ditt föregående inlägg, så...

PåTråden: Reklam man ej gillar/uppskattar - är inte riktad emot dig (Det borde väl en "infödd" som jens förstå?)! Har förmodligen aldrig funnits eller kommer komma någon reklam som tilltalar alla personer på en och samma gång.

Permalänk
Medlem

skräp (seinfeld) för att sälja vista?
Jättelyckat.. NOT!

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Nej, men nu var det ju inte det du frågade efter i ditt föregående inlägg, så...

ehh, jo, jag förstod inte reklamen, o som jag skrev igen, så förstår jag den inte mer efter att ha läst tråden förstår inte vad de vill ha sagt och va meningen med reklamen är. tycker inte att budskapet är särskilt klart.

Citat:


PåTråden: Reklam man ej gillar/uppskattar - är inte riktad emot dig (Det borde väl en "infödd" som jens förstå?)! Har förmodligen aldrig funnits eller kommer komma någon reklam som tilltalar alla personer på en och samma gång.

att jag inte gillar den är en sak, klart jag förstår det. Men att inte förstå vitsen med reklamen, att inte förstå vad de vill ha sagt med reklamen, det borde ju vara tydligt BÅDE för de som gillar reklamen och de som inte gillar reklamen. budskapet ska ju nå ut, ÄVEN om du inte gillar reklamen isig. coops reklam är skittråkig, men det är ändå rätt uppenbart vad de vill ha sagt.

menmen, nån förstår det säkert, så nån köper nog windows bara för det, men skulle ju ge mer effekt om det även når ut till de som inte gillar reklamen isig eller finner nån humor i den.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Robin Williams är INTE ens i närheten av lika känd som Seinfeld. Alla vet vem Jerry Seinfeld är, serien går ju fortfarande i repris i så gott som alla länder.

Även om man inte tycker Seinfeld är rolig måste man kunna inse att det är en välskriven och viktig serie. För att ta ett exempel, även om man inte gillar Beatles måste man inse att dom är bland det viktigaste som hänt i musiken.

Ang. reklamen så verkar folk ha svårt att fatta att det bara är första delen, det kommer ju bli en hel serie. Det handlar heller inte om att sälja några extra ex av Vista, det handlar om att bygga varumärke. Visserligen är den långt ifrån t.ex. Apples otroligt bra kampanjer men den är helt ok för att vara från Microsoft.

Jag säger bara Nano Nano, Mork & Mindy kan man oxå se i repris.

RW har ju gjort en hel del filmer och har gjort saker som riktar sig till fler åldersgrupper och typer av folk. JS är grymt nischad så att han skulle vara mer känd är mycket tveksamt, att hans serie så gott som alltid visats sent på nätterna gör att ännu mindre folk känner till honom medans tex Mrs Doubtfire har körts i repris på primetime rätt många ggr nu.

När jag läser att du skriver att Seinfeld är en viktig serie undrar jag om du inte är mer ironisk är JS nånsin drömt om att vara. Jösses.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Vad många gnälliga kärringar vi hade i denna tråd.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi

Robin är lite för snabb för personer som har engelska som andraspråk.. + "O with i ring through it, which planet is that from?"

Samt att han refererar till flera shower, personers som endast är kända i USA.

Robin är nog tom. ännu mer livlig än Jerry.

EDIT: kollade på youtube klippet, verkar som Jerry är lite rasse av sig.
Och sedan pratar han om Mellanöstern killar som kör taxi... de har ju inte ens o med ett streck i... helt fel.

say what now?! och nej han är inte för snabb, han bara svamlar för att han inte har några bra skämt. flabbhumor kallas det, och det är väldigt populärt i Sverige. (Parlamentet etc) så jag kan förstå att Williams har sina fans.

hjälper inte till poäng ett dugg att känna till nått han nämner. och på tal om "O" ovan så var den typen av skämts trötthet ett återkommande inslag i just Seinfeld i form av en av Jerrys konkurrenter som var besatt av Ovaltine, bara för att Ovaltine är så jäkla roligt. hihi, det är ett O i roligt med, precis som Ovaltine som också har ett O i sig, hejdlöst! etc etc

ja, jag sa ju det med. påfrestande.

jag förtydligar min undran i första stycket: vad är det du far efter?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
ehh, jo, jag förstod inte reklamen, o som jag skrev igen, så förstår jag den inte mer efter att ha läst tråden förstår inte vad de vill ha sagt och va meningen med reklamen är. tycker inte att budskapet är särskilt klart.

att jag inte gillar den är en sak, klart jag förstår det. Men att inte förstå vitsen med reklamen, att inte förstå vad de vill ha sagt med reklamen, det borde ju vara tydligt BÅDE för de som gillar reklamen och de som inte gillar reklamen. budskapet ska ju nå ut, ÄVEN om du inte gillar reklamen isig. coops reklam är skittråkig, men det är ändå rätt uppenbart vad de vill ha sagt.

menmen, nån förstår det säkert, så nån köper nog windows bara för det, men skulle ju ge mer effekt om det även når ut till de som inte gillar reklamen isig eller finner nån humor i den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
äre bara jag som tycker reklamen inte sa mycket alls och var lite långtråkig?

Nej, du frågade om fler hade samma inställning till reklamfilmen som du! Det är en viss skillnad som du kanske kan se?

Att inte förstå vitsen? - Är det det som är den egentliga meningen i en till synes kommande reklamserie? Rememberkortet samt tre's reklamkampanjer är några exempel i just den här genren - Vilka är mer än lyckade!

Poängen samt vinsten av filmen kan ej alltså räknas ut nu på förhand. Det man däremot tydligt kan se - om man ser från början till slut, är just att man ser Windows logotypen - vilket tillsammans med och oavsett SweCs medlemmars omåttliga hat gentemot Jerry Seinfeld - tillför detta varumärke styrka.

Svar till någon annan vars namn jag ej kommer ihåg: Reklam är i princip ett måste oavsett hur bra eller kända produkter man har, det gäller att synas/höras och det helst hela tiden. Direkt man inte syns eller hörs, tappar folk fokus - eller ser/hör annat. Det undermedvetna är ett ypperligt redskap för företagen, bomba in sitt namn - så man reagerar på just det "man känner till" (oavsett omfång) ute i hyllorna.

Permalänk
Medlem

Jag som trodde Seinfeld föredrog Apple?
Eller var det inte en Apple han hade på skrivbordet iaf i de tidiga säsongerna? http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Sein_ep208.jpg

Tyckte att reklamen var ok för att vara reklam. Gates skall ha lite cred för att han visar upp bilden på sig själv som arresterad. Det är väl en atmosfär och en coolare image man försöker förmedla i den här reklamen?

Fast jag tycker bättre om IBM's Linuxreklam: http://www.youtube.com/watch?v=EwL0G9wK8j4

Permalänk

Finns gott om metaforer i den här reklamfilmen. T.ex "is that your toe?, No it's leather" som är en pik åt apple, att vi bygger en produkt som många olika fötter(datorer) passar i. Inte bara fötter vi själva tillverkat.

Visa signatur

BAS

Permalänk

blev tvungen att köra vista nu då nvidia inte pallar två skärmar under Xp. En lätt backup på 100 mb till usb hd tog 1 timme unbder xp, när det skulle tillbaka tog det 2,5 timmar. ??? Tack för det vista, service pack1 räckte inte så långt. Men att arbeta på mina två skärmar är en gudagåva. Vista är som Xp men lite sämre för en arbetare som jag, flyttar man några terrabyte i veckan över usb suger det lite. Men inte så jag bryr mig direkt.

Har alltid hatat Jerry seinfeldt men gillar serien. Reklamen sög, dom borde ha anställt svenskar. Men jag är iofs inte målgruppen.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

Denna windows reklamen är ju lätt den bästa.
Den måste ses! Vänta tills låten. (2:18)
Cut and paste.. cut and paste..
http://www.youtube.com/watch?v=QGO2hVA3P58

Är inte första gången Windows använt kändisar direkt heller (Jennifer Aniston, Matthew Perry):
http://www.youtube.com/watch?v=1GWQgb015Lc&feature=related

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Är väl ganska oväsentligt om det är en bra eller dålig komiker i det här fallet. Det dom antagligen ville ha är en internationellt känd person som dom flesta gillar och ingen av dom du nämnde är ens i närheten av lika känd som Jerry.

Även om man inte gillar Seinfeld måste man inse att Seinfeld är en otroligt rolig och intelligent serie, men swecare gillar väl lågkvalitets skit som two and a half men.

Håller med gillar inte seinfeld serien jätte mycket men Kramer är ju klart roligast!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Jag tror det handlar om något subtilt meddelande om att inte köpa skor som man måste stå i duschen med för att de ska passa utan köpa skor som passar perfekt från början.

Dvs. köpa en dator med ett os som fungerar som väntat utan en massa krångel.

-flamefuel-(I riktiga världen är det ju dock tvärtom att mac är lätt och windows krångligt.)-/flamefuel-

Sen är det fruktansvärt roligt att bilden på Bills medlemskort är hans mugshot från när han satt i fängelse!

Visa signatur

MacBook Pro '08 (Unibody) 2.53GHz Intel Core 2 Duo | 4Gig DDR3 RAM 1067MHz | GForce 9400M + GForce 9600M GT | 1.32Tb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Själv betalar man 0:- för Linux Ubuntu

<h1>Ubuntu rulez!!!</h1>

Det var någon som hade ungefär detta som signatur;
Linux är bara gratis om du anser din tid värdelös.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Nej, du frågade om fler hade samma inställning till reklamfilmen som du! Det är en viss skillnad som du kanske kan se?

jajo, det har du ju i o för sig rätt i. men var menat lite som att jag undrade va filmen handlade om, men var väll lite väl otydligt skrivet.

Citat:

Att inte förstå vitsen? - Är det det som är den egentliga meningen i en till synes kommande reklamserie? Rememberkortet samt tre's reklamkampanjer är några exempel i just den här genren - Vilka är mer än lyckade!

Poängen samt vinsten av filmen kan ej alltså räknas ut nu på förhand. Det man däremot tydligt kan se - om man ser från början till slut, är just att man ser Windows logotypen - vilket tillsammans med och oavsett SweCs medlemmars omåttliga hat gentemot Jerry Seinfeld - tillför detta varumärke styrka.

ehh, ja, känner du inte igen bill gates , så är har man INGEN aning om att det handlar om windows förän i slutet av filmen, den versionen av filmen jag sett hade då ingen windows logga förän i slutet. det vill säga, om man inte orkar se hela filmen, utan sappar mellan kanaler eller går från tv:n så blir reklamen helt verkningslös, såvida man nu inte vet hur bil gates ser ut

men är väll bara att inse, vi tycker olika du verkar gilla den skarpt, jag tycker det kvalar in på en av de sämre jag sett, tråkigt när budgeten säkerligen är hög.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Förstår inte reklamen efter flera titt, Bill och Jerry... någon seriös och en komiker... Är Vista ett skämt?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
ehh, ja, känner du inte igen bill gates , så är har man INGEN aning om att det handlar om windows förän i slutet av filmen, den versionen av filmen jag sett hade då ingen windows logga förän i slutet. det vill säga, om man inte orkar se hela filmen, utan sappar mellan kanaler eller går från tv:n så blir reklamen helt verkningslös, såvida man nu inte vet hur bil gates ser ut

men är väll bara att inse, vi tycker olika du verkar gilla den skarpt, jag tycker det kvalar in på en av de sämre jag sett, tråkigt när budgeten säkerligen är hög.

Kan ju tänka mig att majoriteten av de som "valt" Windows inte ens känner igen Bill Gates hur som helst..

Tycker också reklamen var ganska dålig och oförståelig, även om den var lite lugn och mysig eller något.. hehe.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Jag hade föredragit mycket mer ifall reklamen visade Bill Gates och hur han skulle propagera Vista och hur precis allt bara kruppade, han hade ingen aning om hur man gjorde något och till sist så slutade det med att han grät och bytte till Windows 95 eller typ Ubuntu. Då hade jag i alla fall garvat och kommit ihåg reklamen. Bara bilden av en tårprydd Bill Gates svärandes vid sin kreation får mig att le.

Permalänk
Medlem

Vistas försäljningsproblem ligger ju hursomhelst i att XP är så jävla bra. Varför ska jag byta ut något som fungerar bra för mig mot något som är mindre slipat med lite extra features jag troligen inte kommer dra nytta av?

XP istheshitz

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

Skulle kunna se denna reklamen en miljon gånger och ändå glömma bort den. Ni har pengar microsoft, använd dom..

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro hur det skulle hjälpa Microsoft att sälja mer Vista. Företag är inte äns intresserade.

Permalänk
Medlem

Oj shit vilken banbrytande idé för reklam att inte nämna Vista. Undra hur många nyutexamenerade högskole ungdomar med sjukt ungdomliga och kreativa sinnen det tog för att få fram det.

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Jag förstår inte riktigt vad de vill ha sagt med reklamen?

Vitsen med reklamen är att de inte nämner produkten alls. Man behöver helt enkelt inte prata om den, eftersom den är så bra i sig. Som de gör gör i Dockersreklamen där männen diskuterar om allt mellan himmel och jord och nämnder aldrig något om byxorna de har på sig!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Bara så ni vet är JS, ZB och JC utomordentliga komiker. De har alla sin egen stil och jag diggar dem skarpt.

BTW, jag har inte testat vista och jag ser fram emot det.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig uppskattat Jerry, den här snutten var dock störtskön. Kul att se Bill bjuda lite på sig själv:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

jag förtydligar min undran i första stycket: vad är det du far efter? [/B]

Vad jag far efter? Att de är helt olika, och smaker är som baken.

Jerry är faktiskt mer konkret, och har ett tydligt budskap om vardagliga inslag.

Robin är kanske lite mer hyper.

Men tillbaka till budskap, Vad betyder det hela?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
men är väll bara att inse, vi tycker olika du verkar gilla den skarpt, jag tycker det kvalar in på en av de sämre jag sett, tråkigt när budgeten säkerligen är hög.

Du har ingen som helst aning om vad jag personligen tycker om just den här reklamen, och det kvittar faktiskt - för vad skulle min subjektiva känsla om filmen tillföra? Den kommer kanske beröra hundratals miljoner människor, som för övrigt inte lever i den svenska kulturen - då kan det vara bra att vara kulturrelativistisk samt nogräknad och kanske sparsam i sitt spontana (ut)dömande.

Det primära med mitt forumläsande är att få inlägg som är konkreta och skrivna med ett öppet sinne, jag skiter fullkomligt i vad alla tycker om Microsoft som företag eller huruvida Jerry Seinfeld är bra eller dålig, tyvärr är det sådant man ständigt kan läsa igenom raderna här inne. Däremot uppväger en mindre skara personer allt det negativa här inne, "Tack!".