Permalänk
Medlem

Min far och mor har: Volvo V70, Volvo 850,
Mina två bröder har: Volvo 745, Volvo V70
jag har Audi A3 nu.

jag kör då än så länge Audi men den dagen det lutar åt kombi kan det nog övergå till en Volvo. Skulle dock vilja ha en Audi för dom är så läckra å jag gillar komforten.

visst jag kan skriva en massa om audi bilarna jag haft och volvo bilarna dom haft och nog fan ha audi strulat mer.. Men det är självklart olika.

Go 4 Volvo

Permalänk

om jag var du så skulle jag nog satsa på en 945 med automat låda.... eller en 965 tror jag lite lyxigare och starkare motor den bilen finns bara med automat om jag ej minns fel. men någon volvo iaf. dock ingen 850 kombi dom är inge vidare....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
om jag var du så skulle jag nog satsa på en 945 med automat låda.... eller en 965 tror jag lite lyxigare och starkare motor den bilen finns bara med automat om jag ej minns fel. men någon volvo iaf. dock ingen 850 kombi dom är inge vidare....

Det finns 965 med manuell men då har dom 2.5 L 5'a och inte 3 L 6'a.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
0.68 på din Focus är inte mycket stadskörning.
Min bror har en Focus 1.6 -05 och han hamnar runt 0.65 och detta på "långturer" med mycket lite omkörningar och fullgas.

Min Saab 9-5 som jag hämtade i Göteborg drog, enligt färddatorn, 0.68. Färddatorn i Saab är nog lika pålitlig som i brorsans och din.

Man kan alltså, om man vill, komma ner i förbrukning även på en stor Saab.
Då ska man också veta att tjänstevikten på min 9-5 ligger på 1680kg.

Din Focus väger in på en tjänstevikt av cirka 1250kg. (om jag har läst till mig rätt information)

Argumentet håller inte riktigt.
Men självklart drar Saaben mer, dels för att kraften finns där(2.3t 185hk) samt att den väger rätt rejält.

Och säkerheten i en Saab ska man inte heller bortse ifrån

Jag sitter hellre i min 9-5a än en Focus om jag möter älgen eller ett stort rådjur...

0.68 var baserat på totalt 65 mil efter full tank och av dom var det 25 mil landsväg och resten stadskörning, fick i 44.2 liter i tanken när jag spolade fullt igen.

Och yes, större bilar är ju lite säkrare men inget jag tänker desto mer på när jag köper bil, här får pris styra helt och hållet (är yrkeschaufför så man litar nog på sig själv lite för mycket hehe)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
0.68 var baserat på totalt 65 mil efter full tank och av dom var det 25 mil landsväg och resten stadskörning, fick i 44.2 liter i tanken när jag spolade fullt igen.

Imponerande. 40mil stadskörning och du får ändå en snittförbrukning på 0.68.
Du är nästan nere i nivå med mopeder...

Nu det sista har jag bara kört korta sträckor med mycket fullgas och min färddator visar 0.93.
Men då har jag kul när jag kör också, en faktor att tänka på kanske...minst lika viktig som säkerheten enligt mig

Ingen Ford på våran gård.

Permalänk

Av dom bilarna jag kört som är lite större så:

Ford mondeo st200 -00: kanske lite för dyr, var totalt misskött, men gick bra ändå, bra med motor, redigt med bagageutrymme. Drar runt 0.9, går att köra snålare. *ändrat* kollade var en kostar idag på blocket, kan kanske vara ett alternativ.

Toyota corolla -07: morsans bil som jag lånat rätt redigt, vet inte hur äldre corolla är, men den är otroligt lättkörd, men likaså trist som faan. Dragit 0.7 efter rätt många mil blandad körning.

Volvo 740 -stenåldern: totalt misshandlad, inget fungerade, skrotad nu. Men under omständigheterna så kändes den skön, tror helt klart v70 kan vara ett bra alternativ.

audi a4 -okänt: automat och bara en kortare sträcka, men den kändes bra att köra.

hummer h2 -06 tror jag: för dyr, var som en traktor att köra, enligt mig en skitbil, menmen ^^

Om jag själv skulle köpa en större kombi idag skulle jag sikta åt saab hållet, har en 900 från 94 och är totalt nöjd med den, i särklass den skönaste bilen jag kört

Permalänk
Medlem

Hej!

Håll dig borta från SAAB med lägre modellår än 2004.
Och även då skall du kontrollera om alla servicar är gjorda vid rätt tid och rätt serviceintervall. Samt att det har varit olje- och oljefilterbyte ca var 1000 mil. (1500 mil på Biopower, om jag inte missminner mig.)

Detta säger jag inte för att jag tycker dåligt om SAAB, jag har en 9-5 SportCombi från 2003 och den går som ett spjut, utan för att jag vill bespara dig många sömnlösa nätter. Är inte så kul att veta om att det kostar 15000 kr att lämna in bilen och få en ny turbo eller 15000 kr för att byta oljeringar/cylindrar/kamkedja. Bara för att den förra ägaren inte hade haft koll på oljan och antingen kört bilen torr på olja eller underlåtit sig att byta olja.

Skulle jag köpa en bil i dagsläget för 40000 kr skulle jag försöka hitta en Volvo av fin kvalité eller en SAAB 900 med T5(öppna huven och titta om det finns en RÖD kåpa mitt på motorn. T5 är styrsystemet. I 9-5 heter det T7 och har en SVART kåpa) motor.

Läs mer på
SAAB: http://forum.saabturboclub.com/
Volvo: http://www.jagrullar.se/

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem

Vill du se fram emot ett problemfritt ägande är det japanska bilar som är att föredra. Toyota Avensis, Subaru Legacy, Honda Accord, Nissan Primera och Mazda 626 är alla mycket bra bilar som sällan går sönder.

En lite mer ingående recension:

Toyota Avensis: Toyota är det märke som troligen allra bäst lyckats spela på sin kvalitet, du betalar lite mer i snitt än för de övriga men får förvisso inte alls en dålig bil. Dock ett ganska trist alternativ som du kan gå förbi åtskilliga gånger på parkeringsplatsen och undra var du ställde den.

Subaru Legacy: Subaru har ett svårslaget index hos bilprovningen och troligtvis Sveriges mest trogna ägarskara. Du får permanent fyrhjulsdrift och boxermotor på köpet, vilket ger trevliga köregenskaper fra på vintern. Bilen är betydligt roligare på insidan än på utsidan.

Honda Accord: Klart underskattad bil med trevliga motorer och bra kvalitet. Tyvärr är kombin (aerodeck) av den modell som ditt prisspann inbefattar en rätt ovanlig modell (men även halvkombin är ganska rymlig). Annars en mycket trevlig bil med få svagheter.

Nissan Primera: Ditt prisspann omfattar två generationer Primera. Den första (fram till -01-02) är en tämligen alldaglig bil men på typiskt japanskt vis driftsäker och faktiskt rätt trevlig att köra. Den senare generationen (02-framåt) Primera är en bil med ett relativt udda utseende, vilket gör den lätt att känna igen. Det är också en mycket modernare bil i alla avseenden, och du får ovanligt mycket bil för pengarna. Detta är mitt val.

Mazda 626: Också detta är en mycket driftsäker och pålitlig bil som sällan behöver stå på verkstaden. Tyvärr är bilen så trist att man gäspar käken ur led. Efterträdaren Mazda 6 är en betydligt roligare, men också något dyrare bil spom tyvärr är en aning bullrig.

Ford Focus: Steget mindre än de bilar jag har nämnt, men också steget sämre sett till problem och missnöjda ägare. Inte en bil jag skulle rekommendera, framförallt inte i andra hand.

Ford Mondeo: Visst du får en relativt ny bil för lite pengar, men med bilen kommer också problem, har åtskilliga gånger läst och hört om Fordägare som både blivit av med bilarna under långa tider samtidigt som de har bekostat dem med smärre förmögenheter. Om verkstadskostnaderna blir högre än bilens inköpspris så är inte köpet alls lika ekonomiskt längre. Känns lite dumsnålt.

Saab 9-5: Finns i hundratal, kanske tusental på begagnatmarknaden, till helt klart överkomliga priser. Dock har Saab lidigt av problem (som beskrivits tidigare i tråden) samtidigt som 9-5:an länge har varit en föråldrad konstruktion. Inte någon usel bil, men inte heller lysande bra på något område.

Volvo V70: Liksom Saab en svensk bil (vilket kan ha en poäng vid nyköp, ger mer arbetstillfällen hos oss etc. men knappast som beg). Ska du köpa en V70 så ska du köpa generation 2 (00-07), den är en betydligt modernare bil. Har dock haft problem med elfel och många verkstadsbesök vilket gör att den inte hamnar på någon topposition hos bilprovningen eller motormännen. Sveriges vanligaste bil, men inte på grund av kvaliteten eller att den är särskilt rolig, utan just pga att den är svensk.

Volkswagen Passat: Är inte heller detta någon genomdålig bil, men inte heller så där fantastiskt bra. Mest har VW lidit av en tråkig och dålig serviceorganisation vilket har lett till onödigt långa verkstadsperioder etc. Ingen starkt lysande stjärna i enkäter.

Skoda Octavia: Baserad på VW Golf, men förlängd och snudd på Passats storleksklass. Ett förnuftigt val som ny, inte heluselt som begagnad heller. Du får mycket för pengarna, men skillnaden är inte lika stor som vid nyköp. Dock rätt tråkigt och "gubbstämpel" om du undantar RS-versionen. Samma serviceproblematik som för VW.

BMW 5-serie: Du får gå tillbaka mer än tio år för att komma in i ditt prisspann. Inga dåliga bilar för den skull, och en BMW 5-serie är ett betydligt bättre köp som begagnad än som ny. Mer förarens bil än bagageutrymmets.

Mercedes E-klass: Köp avrådes vänligt men bestämt. Rosten är ett svårt problem för Mercedes. Är du intresserad, kolla efter rost extremt noga och fråga om bilen är behandlad. Annars kan det komma som en mycket obehaglig överraskning.

Naturligtvis finns det risk för rost på alla modeller som jag nämnt, men ju nyare desto bättre brukar vara ett gott råd. Även "ju billigare som ny, desto sämre rostskydd" brukar stämma, dock inte i Mercedes fall.

Ska även lägga in annonslänkar på några bilar jag skulle varit extra intresserad av om jag var i din situation:
http://www.blocket.se/vi/17735846.htm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/17921024.htm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/16673119.htm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/17592537.htm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/16005014.htm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/17381563.htm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/15977313.htm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/17887029.htm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/16865667.htm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/17794281.htm?ca=10_s

Mvh

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.

Permalänk
Medlem

Jag kan instämma på Mazda 626, men köp inget med mindre än 2l motorn.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd

Skippa dom där budgetbilarna skoda ford allt va de nu kallas och kör på en riktig från början:

http://www.blocket.se/vi/14643997.htm?ca=6_s

Det är främst Eklass hos mb som rostar, även om det är ett överdrivet rykte dessa bilar fått.
"har själv två stycken och är mycket insatt i bilarna"

sech: Skulle värkligen inte rekomendera Primera efter vad jag varit med om på min praktik på en nissan / mb verkstad.

Cylindrarna är hornade fel från fabrik vilket medför slitage på kolv / ringar så nästan varenda en drar olja, och det blir inte bättre ju längre dom går direkt.

Det renoverades många primera motorer under min praktik.

Permalänk
Avstängd

Volvo kombi är väl att föredra eftersom det finns så många av dom därav billiga reserv delar!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Volvo kombi är väl att föredra eftersom det finns så många av dom därav billiga reserv delar!

Ja om du köper en 740 eller äldre och handlar allt från Biltema...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Man kan få tag på en Subaru Impreza GT för den summan nu.
Då har man en garanterat rolig kombi iaf.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

Hej hopp alla glada, smart som man är vart det ett spontanköp. Åkte ut till en bilfirma i Danderyd, en halvtimme senare hade vi skrivit på ett kontrakt. En något absurd känsla med tanke på hur mycket tid man brukar lägga ner på att kolla upp diverse datordelar, tror att jag la ner mer tid när jag letade efter ett USB-minne för nån vecka sen. Samtidigt kände vi direkt efter att ha sett bilen och provkört att vi ville ha den, hoppas bara magkänslan inte är för uppfukkad. Dessutom är det skönt att slippa sälja Golfen privat, med tanke på hur vanlig bil det är och utbudet på Blocket.

Fick lägga 14K mellan Golfen, -05/6300mil, och en Saab 9-5 2,0T Linear SportCombi, -04 med 8000 mil på mätaren.

Tackar, bockar och bugar för hjälpen.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk

lycka till med nya bilen

Permalänk

Min rekomendation är en Alfa 156 2.5 SW.

Mycket trevlig bil att köra och inte särskilt dyr när det gäller slitdelar osv.
Det kanske inte är den rymligaste eller den billigaste, men har man minsta intresse av bilar så är det ett givet val. Mycket underhållande att köra.

http://www.blocket.se/vi/17788624.htm?ca=20_s

Edit: Såg nu att du redan köpt bil, lycka till.

Visa signatur

"?"

Permalänk

Vi har alltid haft volvo i min familj haft: 245, 745, 945, 855, v40, v70, v70n och nu en s40 1.8F (06) och vi har inte haft några större problem med några av de bilarna. På 855:an gick AC:n sönder p.g.a. en bil framför tappa navkapslarna och de åkte under vår bil och slog sönder en massa kul. En cyklist skrapa emot vår v70 när den stod parkerad. Annars så har vi bara haft de vanliga utgifterna gällande service mm. Säga vad man vill den är inte billigast att äga eller att köpa. Men man åker skönt och bra i den. Man sitter bra och tryggt, samt att de är grymt sköna att köra. Jag kör själv en 740 gl nu som aldrig har fått någon kärlek, men den startar alltid i ur och skur. Denna skall dock bort och en 855/v70 ska införskaffas som bruksbil. Jag och tjejen har redan en 855:a och ptja, vi är riktigt nöjda. Om jag nu skulle avika från min volvo trend så skulle det bli till förmån av en passat combi, en saab 9-5, audi a4 avant eller en ford mondeo combi. Dessa är bilar som jag kört och gillat. Men jag har alltid volvo lite närmare hjärtat en de andra......

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Grattis till bilköpet. Själv köte jag en begagnad Renault Laguna kombi -00 som funkar bra för vår familj (två vuxna och 3 barn). Vi har nog haft den i 3 år nu. Bör finnas vettiga laguna kombi i din prisklass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
Skippa dom där budgetbilarna skoda ford allt va de nu kallas och kör på en riktig från början:

http://www.blocket.se/vi/14643997.htm?ca=6_s

En MB C-klass har knappast god totalekonomi. Service och reservdelar ligger högt i pris.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bha*
Hej hopp alla glada, smart som man är vart det ett spontanköp. Åkte ut till en bilfirma i Danderyd, en halvtimme senare hade vi skrivit på ett kontrakt. En något absurd känsla med tanke på hur mycket tid man brukar lägga ner på att kolla upp diverse datordelar, tror att jag la ner mer tid när jag letade efter ett USB-minne för nån vecka sen. Samtidigt kände vi direkt efter att ha sett bilen och provkört att vi ville ha den, hoppas bara magkänslan inte är för uppfukkad. Dessutom är det skönt att slippa sälja Golfen privat, med tanke på hur vanlig bil det är och utbudet på Blocket.

Fick lägga 14K mellan Golfen, -05/6300mil, och en Saab 9-5 2,0T Linear SportCombi, -04 med 8000 mil på mätaren.

http://forumbilder.se/images/a0200873349PM3daf.jpg

Tackar, bockar och bugar för hjälpen.

Grattis grattis!
Men jag måste ifråga sätta ditt handlande, lite väl spontant kanske ? hehe

Permalänk
Medlem

Det är mycket Volvohyllande här. Min familj har alltid kör Audi eller BMW så länge jag kan minnas och vi har inte haft några större problem med dessa bilar. Jag köpte för två år sedan en Volvo 944 och jag har aldrig varit med om maken till problemmakare. Bilen i fråga var en -91:a med full servicebok och bara tre tidigare ägare, den hade gått 25000 mil, något som jag är van vid att föräldrarnas bilar gått, så det var inte något som avskräckte mig. Den lät fint och gick bra. Men efter tre dagar så började den bli svårstartad, och efter en vecka ville den inte alls. Hade en bilkunnig släkting som förklarade att bränslereläet var en vanlig bårkmakare, så efter 450 kr för ett nytt sådant så fungerade bilen utmärkt fram till besiktningen. Då hittade de mängder av fel, vilket kostade nästan 8000 att åtgärda. Men bilen drog över litern hur man än körde, under tiden började den rosta, vit bil plus rost är inte en rolig kombination. Så efter besiktningen nu i vår (där jag mirakulöst lyckades få blanka papper) så såldes den till en tredjedel av inköpspriset och jag köper aldrig mer en Volvo.

Nu fick jag väl kanske tag på ett riktigt skitexemplar, men jag kommer aldrig att se Volvo som något kvalitetmärke igen.

PS. Idag kör jag BMW DS

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Det är mycket Volvohyllande här. Min familj har alltid kör Audi eller BMW så länge jag kan minnas och vi har inte haft några större problem med dessa bilar. Jag köpte för två år sedan en Volvo 944 och jag har aldrig varit med om maken till problemmakare. Bilen i fråga var en -91:a med full servicebok och bara tre tidigare ägare, den hade gått 25000 mil, något som jag är van vid att föräldrarnas bilar gått, så det var inte något som avskräckte mig. Den lät fint och gick bra. Men efter tre dagar så började den bli svårstartad, och efter en vecka ville den inte alls. Hade en bilkunnig släkting som förklarade att bränslereläet var en vanlig bårkmakare, så efter 450 kr för ett nytt sådant så fungerade bilen utmärkt fram till besiktningen. Då hittade de mängder av fel, vilket kostade nästan 8000 att åtgärda. Men bilen drog över litern hur man än körde, under tiden började den rosta, vit bil plus rost är inte en rolig kombination. Så efter besiktningen nu i vår (där jag mirakulöst lyckades få blanka papper) så såldes den till en tredjedel av inköpspriset och jag köper aldrig mer en Volvo.

Nu fick jag väl kanske tag på ett riktigt skitexemplar, men jag kommer aldrig att se Volvo som något kvalitetmärke igen.

PS. Idag kör jag BMW DS

17 år gamla bilar går sönder...

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.