Vill du se fram emot ett problemfritt ägande är det japanska bilar som är att föredra. Toyota Avensis, Subaru Legacy, Honda Accord, Nissan Primera och Mazda 626 är alla mycket bra bilar som sällan går sönder.
En lite mer ingående recension:
Toyota Avensis: Toyota är det märke som troligen allra bäst lyckats spela på sin kvalitet, du betalar lite mer i snitt än för de övriga men får förvisso inte alls en dålig bil. Dock ett ganska trist alternativ som du kan gå förbi åtskilliga gånger på parkeringsplatsen och undra var du ställde den.
Subaru Legacy: Subaru har ett svårslaget index hos bilprovningen och troligtvis Sveriges mest trogna ägarskara. Du får permanent fyrhjulsdrift och boxermotor på köpet, vilket ger trevliga köregenskaper fra på vintern. Bilen är betydligt roligare på insidan än på utsidan.
Honda Accord: Klart underskattad bil med trevliga motorer och bra kvalitet. Tyvärr är kombin (aerodeck) av den modell som ditt prisspann inbefattar en rätt ovanlig modell (men även halvkombin är ganska rymlig). Annars en mycket trevlig bil med få svagheter.
Nissan Primera: Ditt prisspann omfattar två generationer Primera. Den första (fram till -01-02) är en tämligen alldaglig bil men på typiskt japanskt vis driftsäker och faktiskt rätt trevlig att köra. Den senare generationen (02-framåt) Primera är en bil med ett relativt udda utseende, vilket gör den lätt att känna igen. Det är också en mycket modernare bil i alla avseenden, och du får ovanligt mycket bil för pengarna. Detta är mitt val.
Mazda 626: Också detta är en mycket driftsäker och pålitlig bil som sällan behöver stå på verkstaden. Tyvärr är bilen så trist att man gäspar käken ur led. Efterträdaren Mazda 6 är en betydligt roligare, men också något dyrare bil spom tyvärr är en aning bullrig.
Ford Focus: Steget mindre än de bilar jag har nämnt, men också steget sämre sett till problem och missnöjda ägare. Inte en bil jag skulle rekommendera, framförallt inte i andra hand.
Ford Mondeo: Visst du får en relativt ny bil för lite pengar, men med bilen kommer också problem, har åtskilliga gånger läst och hört om Fordägare som både blivit av med bilarna under långa tider samtidigt som de har bekostat dem med smärre förmögenheter. Om verkstadskostnaderna blir högre än bilens inköpspris så är inte köpet alls lika ekonomiskt längre. Känns lite dumsnålt.
Saab 9-5: Finns i hundratal, kanske tusental på begagnatmarknaden, till helt klart överkomliga priser. Dock har Saab lidigt av problem (som beskrivits tidigare i tråden) samtidigt som 9-5:an länge har varit en föråldrad konstruktion. Inte någon usel bil, men inte heller lysande bra på något område.
Volvo V70: Liksom Saab en svensk bil (vilket kan ha en poäng vid nyköp, ger mer arbetstillfällen hos oss etc. men knappast som beg). Ska du köpa en V70 så ska du köpa generation 2 (00-07), den är en betydligt modernare bil. Har dock haft problem med elfel och många verkstadsbesök vilket gör att den inte hamnar på någon topposition hos bilprovningen eller motormännen. Sveriges vanligaste bil, men inte på grund av kvaliteten eller att den är särskilt rolig, utan just pga att den är svensk.
Volkswagen Passat: Är inte heller detta någon genomdålig bil, men inte heller så där fantastiskt bra. Mest har VW lidit av en tråkig och dålig serviceorganisation vilket har lett till onödigt långa verkstadsperioder etc. Ingen starkt lysande stjärna i enkäter.
Skoda Octavia: Baserad på VW Golf, men förlängd och snudd på Passats storleksklass. Ett förnuftigt val som ny, inte heluselt som begagnad heller. Du får mycket för pengarna, men skillnaden är inte lika stor som vid nyköp. Dock rätt tråkigt och "gubbstämpel" om du undantar RS-versionen. Samma serviceproblematik som för VW.
BMW 5-serie: Du får gå tillbaka mer än tio år för att komma in i ditt prisspann. Inga dåliga bilar för den skull, och en BMW 5-serie är ett betydligt bättre köp som begagnad än som ny. Mer förarens bil än bagageutrymmets.
Mercedes E-klass: Köp avrådes vänligt men bestämt. Rosten är ett svårt problem för Mercedes. Är du intresserad, kolla efter rost extremt noga och fråga om bilen är behandlad. Annars kan det komma som en mycket obehaglig överraskning.
Naturligtvis finns det risk för rost på alla modeller som jag nämnt, men ju nyare desto bättre brukar vara ett gott råd. Även "ju billigare som ny, desto sämre rostskydd" brukar stämma, dock inte i Mercedes fall.
Ska även lägga in annonslänkar på några bilar jag skulle varit extra intresserad av om jag var i din situation:
http://www.blocket.se/vi/17735846.htm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/17921024.htm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/16673119.htm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/17592537.htm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/16005014.htm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/17381563.htm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/15977313.htm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/17887029.htm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/16865667.htm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/17794281.htm?ca=10_s
Mvh