HD4850 - temperatur problem?

Permalänk
Medlem

HD4850 - temperatur problem?

Hejsan!

Efter att haft lite strul med att skärmen stängs av efter Windows laddat och också fått Bluescreen med ati2dvag som fel, kollade jag temperaturen. Temperaturen låg på 79 idle. Jag checkade fläkten på grafikkortet och såg att grafikkorts fläkten snurrade inte så snabbt och starkt. Testade att stoppa in fingret när fläkten snurrade och såg att det inte var något större tryck alls.

Grafikkortet är nyinköpt, ca 1 vecka sen, ingen överklockning har gjorts. Moderkortet är Gigabyte GA-EP45-DS3, även det är nyinköpt.

Grafikkortet: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354962

Moderkortet: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354387

Är 79 idle hög temperatur för detta grafikkortet? Kan man höja fläktens hastighet på något sätt? Vad borde jag göra, lämna in det?

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem

inget fel på tempen,

kolla: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7850...

för att höja fläktens hastighet.

Visa signatur

*Intel C2D E8400 @ 3Ghz* *Orginalkylning* *Gigabyte GA-EP35-DS4* *corsair xms2 2x2gb PC2-6400 800MHz 5-5-5-18* *Gigabyte Radeon HD4850* *seagate Barracuda 7200.10 400gb* *Antec Sonata+ 550*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skarlath
inget fel på tempen,

kolla: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7850...

för att höja fläktens hastighet.

Tack!

Jag höjde fläktens hastighet till "65" och temperaturen sänktes till 48 grader. Men fläkten hörs för mycket så ska nog sänka hastigheten lite.

Men de flesta gångerna när jag startar datorn fungerar allt tills efter windows laddat men då stängs skärmen av men datorn fungerar fortfarande. Jag får restarta datorn tills det funkar. Det brukar hända de första gångerna jag startar datorn. Vad kan det bero på? Jag har testat drivrutinerna jag fick med grafikkortet och de nyaste.

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem

50-55% räcker om du kan leva med ljudet när du spelar krävande spel. Annars så är hastigheten lagom. Du kan ju även göra olika profiler som du kan byta mellan med "Hotkeys".

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

LoZZaH, det verkar some den typen av moderkort du har inte verkar vara helt överens med senare drivers till HD4850. De flesta rapporter säger att en flashning till ett nyare BIOS för moderkortet löser dessa problem.

Har samma grafikkort samt moderkort beställt själv, så jag ska nog flasha BIOS så snart jag får grejerna.

Permalänk
Medlem

Japp, jag har exakt samma moderkort och ett 4850, hade exakt samma problem, att datorn inte kom in i Windows, i mitt fall blev det bluescreen i 8 fall av 10.

Problemet löstes genom att jag uppdaterade moderkortets BIOS från F4 som låg där när jag köpte kortet till F8 som är den senaste. Nu fungerar det klockrent.

Så flasha BIOS, så bör det lösa sig.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma grafikkort och jag har min fläkt på 37%

Idle på ca 53 och load ca 65 kanske och min ljud nivå är totalt överkomlig
Men jag har hört att dom här korten klarar upp mot 100 grader, så kortet tar förmodligen inte skada med kanske inte är så kul för resten av burken

Permalänk
Medlem

Jag köpte en AC Accelero S1 samtidigt som mitt kort, testade först med orginalkylaren och låg på ca 77 idle, med S1'an ligger jag på 40-41 idle och 47 som max efter 1 timme IL-2.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jag köpte en AC Accelero S1 samtidigt som mitt kort, testade först med orginalkylaren och låg på ca 77 idle, med S1'an ligger jag på 40-41 idle och 47 som max efter 1 timme IL-2.

Jag köpte samma grejer men är lite osäker på monteringen av Acceleron. Kändes inte som att det skulle vara så komplicerat men nu sitter jag och virder och vänder på grejerna och vågar inte riktigt sätta igång, kylaren verkar inte riktigt passa till kortet. Finns det någon liten guide någonstans?

/Rayben

Permalänk
Medlem

Det passar utan problem, dock fick jag sätta flänsen till ena minnet lite på snedden också limmade jag på egna flänsar på VRM delarna.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Köpte ett HiS Radeon HD4850 Ice-Q och idlar på 44 grader så det verkar ju som den så kallade Ice-Q fläkten verkligen levererar. Värd sina extra 150 kronor då alltså

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Jag har en saphire hd4850 och tempen ligger på 77 grader i typ halv load.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk

Jag sitter snart med en S1 för att kyla mitt PoworColer 4850. Är det någon som vet var man kan läsa av GPU tempen, förutom genom Catalyst Controle Center. Den för ingen statistik. Skulle vara kul att jämföra idle och load med den nya kylare senare.

Har testat SpeedFan och Everest men de visar inte tempen.

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunvald89
Jag sitter snart med en S1 för att kyla mitt PoworColer 4850. Är det någon som vet var man kan läsa av GPU tempen, förutom genom Catalyst Controle Center. Den för ingen statistik. Skulle vara kul att jämföra idle och load med den nya kylare senare.

Har testat SpeedFan och Everest men de visar inte tempen.

GPU-Z

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

rivatuner?, nya everest klarar 4850

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

GPU-Z fungerade. Får idel på 80C skall kolla load senare.
Ang. everest har jag 4.20.xxx bete Ultimate. Men ingen temp från den.

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk

4.6 är nya

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Hjälpsam

För att ge perspektiv på saken kikade jag på BIOS till mitt "gamla" HD3870, där börjar fläkten öka vid 73C för att gå på max vid 106C.
Det är uppenbarligen dessa temperaturer, som dom bedömt vara lagom, till det grafikkortet.
Till saken hör också, att jag kan inte minnas att jag haft en endaste krash, med det kortet och jag har kört det från November 2007 till nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd lite.

Har liknade problem som dem ni beskriver. Blåskärm, windows laddas inte, datorn startar om sig. Förr har datorn startat efter en antal försök men nu kommer jag bara så lång så att jag får en svart skärm och med en fungerande muspekare. Detta händer både när jag startar vanligt och i felsäkert läge. Men sedan händer inget mera.

Några funderingar på vad det kan vara? En uppgradering av BIOS kan vara på sin plats men hur gör jag det om jag inte kan starta windows?

Har samma grafikkort och moderkort som LoZZaH.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulle
Japp, jag har exakt samma moderkort och ett 4850, hade exakt samma problem, att datorn inte kom in i Windows, i mitt fall blev det bluescreen i 8 fall av 10.

Problemet löstes genom att jag uppdaterade moderkortets BIOS från F4 som låg där när jag köpte kortet till F8 som är den senaste. Nu fungerar det klockrent.

Så flasha BIOS, så bör det lösa sig.

/hulle.

Kan du berätta utförligt hur man flashar BIOS? Jag har alltså ingen alls aning, och vad jag hört är det riskabelt med. Finns det någon guide hur man gör exakt för mitt moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 för 9/10 gånger stängs skärmen av vid uppladdning av Windows XP.

Visa signatur

;)