Permalänk
Medlem

Boot failure med mera

Jag tycks ha ett litet problem. Det började med en fläkt som lät dåligt för ett tag sedan, temperaturerna var ändå okej och ibland lät fläkten som den skulle. Vid start av datorn ibland så började fläkten låta ganska högt.

Senare bestämde jag mig för att formatera min hårddisk med operativsystemet på, och det verkade gå bra när jag precis hade installerat Windows XP Professional från CD. Jag installerade lite drivers och sånt och starta om en gång för att vissa drivers krävde det. Dagen därpå ville inte datorn starta alls. Vid uppstart klagade den på "Disk read error" och när man kom till alternativen med att starta i felsäkert med mera så bara hängde sig datorn när man valde vilket som helst av alternativen.

Jag försökte reparera med XP Professional CDn utan lycka, till min stora förvånad gick det därefter inte att boota på den CDn jag just använt heller. Efter att man valt att man ville boota med den så blir det bara svart och inget händer. Nu vid försök på vanlig uppstart kom istället "INSERT SYSTEM DISK, AND PRESS ENTER".bi

Senare lyckades jag dock kunna boota en Windows Vista CD som jag hade, då har man alternativ att köra ChkDsk men det verkar inte ge något.

Fläkten som är konstig är en liten fläkt på moderkortet. Förövrigt så noterade jag i BIOS att CPUn var väldigt varm.

Vad borde jag göra? Tror ni att hårddisken har kraschat? Är bara filerna korrupterade kanske?

Tack
- xiao-x

Visa signatur

~xiao-x~

Permalänk

Vad har du för Hårdvara? Moderkortet behöver man veta. Garanti på moderkortet finns det?

är det CPU fläkten som låter illa?
Eller kan det vara någon fläkt som sitter på syd/nordbryggan?

Känns som om du bör åtgärda fläkten först.

Visa signatur

AMD64 Athlon 3000+, MSI K8T Neo-Fis, POV GeForce 6800GS, 2 *Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB,
Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA2 + Maxtor 200GB S-ATA