Permalänk

Att installera XP

Hejsan.

Min moster vill nu att jag ska formatera hennes relativt gamla dator.

Av någon anledning så ville inte hennes dator starta med skiva så jag plockade ut hårddisken för att stoppa i den i farsans dator och köra därifrån.

Men då hade han ju inga IDE kablar och allt det där.

Jag har bara en bärbar så där kan man ju inte stoppa i den.

Men jag har en fundering, om man stoppar i hårddisken i ett hdd case, kan man göra hela saken därifrån då? Via USB altså?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du inte installerar XP på en annan dator och sedan flyttar hårddisken. Kan bli väldigt mycket fel då.
Vad är det som händer när du inte kan starta med skiva?
Har du gått in i bios och valt CD som "first boot"? Har hon en äldre dator med USB tangentbord? Stannar installationen vid någon procent, isf testa ta ut batteriet från moderkortet och vänta några sekunder, lägg tillbaka den.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Rekommenderar att du inte installerar XP på en annan dator och sedan flyttar hårddisken. Kan bli väldigt mycket fel då.
Vad är det som händer när du inte kan starta med skiva?
Har du gått in i bios och valt CD som "first boot"? Har hon en äldre dator med USB tangentbord? Stannar installationen vid någon procent, isf testa ta ut batteriet från moderkortet och vänta några sekunder, lägg tillbaka den.

Jag har ställt in boot ordningen men den helt enkelt hoppas över steget där den frågar "vill du starta med skiva" och bara går rakt in i nuvarande windows...

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Har hon diskettstation?
Om hon har kan du alltid försöka skapa en startdiskett och boota genom A:.
http://support.microsoft.com/?kbid=310994

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Har hon diskettstation?
Om hon har kan du alltid försöka skapa en startdiskett och boota genom A:.
http://support.microsoft.com/?kbid=310994

Faktiskt så var det så jag gjorde förra gången åt henne, men nu har jag slängt disketterna (vem tror att man behöver de nu för tiden liksom?) och är inte så värstans sugen på att köpa nya...

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Hehe, näe, inte många som använder disketter idag. Men det är nog säkraste biten.
Men du kan alltid testa byta CD-rom om du har tillgång till en annan.
Fungerar inte det så kan du alltid testa nolla bioset och ställa in boot igen.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Hehe, näe, inte många som använder disketter idag. Men det är nog säkraste biten.
Men du kan alltid testa byta CD-rom om du har tillgång till en annan.
Fungerar inte det så kan du alltid testa nolla bioset och ställa in boot igen.

Hur nollar man bioset?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

plocka bort batteriet från moderkortet eller flyttar på en s.k jumper..

ska inte behöva drivrutiner till IDE (PATA) enheter..

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla gärna så att din skiva har en bootsector så att den GÅR att starta ifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av si3rra
Dubbelkolla gärna så att din skiva har en bootsector så att den GÅR att starta ifrån.

Det är mycket viktigt och kolla, glömde nämna det.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av si3rra
Dubbelkolla gärna så att din skiva har en bootsector så att den GÅR att starta ifrån.

Det har den.

Men om man nollar bioset, fuckar allt annat upp då eller? Eller vad är det egentligen som händer?

Tror ni att de kommer hjälpa med att nolla bioset för att få skivan att funka?

[EDIT] Det jag menade med att fucka va att kommer de som redan är på datorn att sluta fungera?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

hur kollar man om en skiva har en bootsector?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisken89
hur kollar man om en skiva har en bootsector?

Alla installationsskivor sedan WIN98SE går att boota från så det behöver du inte kolla.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag vad som händer. Hur gammal är datorn?

På de äldsta datorerna fanns två vanliga sätt att få in XP. Använda disketter som du gjorde första gången eller uppdatera bios så att du kan start datorn från CD/DVD direkt (ibland också stöd för större hårdiskar på de datorer jag prövat).

Nolla bios kan du alltid göra på en sådan gammal dator. Ställa bara in datumet och boot ordningen. Tror inte det löser något om du var tvungen att använda diskett förut.

Permalänk
Medlem

okej, mitt problem är:
datorn känner typ inte av att xpskivan är i:
man ska ju "starta skivan med valfri tangent" dock reagerar inte datorn när jag trycker på valfri tangent.

en kompis snackade om att boota i bios vilket jag förstår NADA av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisken89
okej, mitt problem är:
datorn känner typ inte av att xpskivan är i:
man ska ju "starta skivan med valfri tangent" dock reagerar inte datorn när jag trycker på valfri tangent.

en kompis snackade om att boota i bios vilket jag förstår NADA av.

Bara för att klargöra, det är en orginalskiva du har?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Bara för att klargöra, det är en orginalskiva du har?

Ja det är det, det är inte min orginalskiva dock.

Permalänk
Medlem

Får du alltså upp texten "starta skivan med valfri tangent" eller gissar du vilt bara?

Om du använder ett USB tangentbord så är det inte konstigt att inget händer där. Fast då är det konstigt att du kommer in i bios men.

Permalänk
Medlem

Jag får upp texten starta skivan med valfri tangent.
Och ja ja har ett usb tgb :S

Permalänk
Medlem

Du skulle ha skrivit det från början.

Skaffa antingen ett vanligt tangentbord eller sätta på USB stödet i bios.

Klart. Nu ska XP skivan starta när du trycker på valfri tangent.

Permalänk
Medlem

Snälla nån. Varför säger alla att man ska ta bort bateriet när man ska reseta bios?

Det har funnits på alla Pentium-datorer en "jumper" för att göra detta.
På lite nyare (typ från Pentium 2) kan man till 100% göra det från BIOS utan att behöva ens öppna lådan.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

För det löser inte alltid problemet genom att göra det från bios (nollställer inte allt) och att hitta rätt jumper är inte lätt utan manualen. Och nej den är inte alltid runt samma ställe och ibland finns det inte ens en jumper (även nya).

Det grundligaste sättet att nollställa är att både använda jumper och batteri metoden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
För det löser inte alltid problemet genom att göra det från bios (nollställer inte allt) och att hitta rätt jumper är inte lätt utan manualen. Och nej den är inte alltid runt samma ställe och ibland finns det inte ens en jumper (även nya).

Det grundligaste sättet att nollställa är att både använda jumper och batteri metoden.

Tror jag inte varit med någon BIOS som inte resetar bioset till defaultinställningar från det vanliga sättet från BIOS.
Kan du komma med något exempel på VAD som inte skulle nollas därifrån.

Ja, självklart ska man leta upp i manualen vilket som resetar BIOS...
Har nog inte varit med något nyare kort (Pentium 2) som INTE har en jumper eller en mikroswitch som nollar BIOS. Därimot så hade äldra datorer mellan 286 fram till några få Pentium 1 moderkort avsaknaden av ett vettigt sätt att nolla BIOS.

Visst, om BIOS låser sig på något märkligt sätt så kan man ju köra baterimodellen men i normala fall så räcker det att göra en vanlig reset från BIOS...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Nu har jag i alla fall lyckats installera ett XP, och det var ju visst XP professional (ja de är laglig skiva men inte min egen).

Jag har fixat det mesta drivrutiner förutom 2 saker som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Det första är att datorn inte hittar en "hel" drivrutin till USB-styrenhet (universal serial bus) vilket gör att ingen USB port fungerar. I enhetshanteraren så är det ett utropstecken framför den.

Det andra är att när jag ska installera Windows Live messenger så får jag medelandet "Windows Live program kan inte installeras på Windows Server, Windows XP professional x64 edition och Windows operativsystem som är tidigare än Windows XP servicepack 2."

Vad f******n gör jag för fel??

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi
Nu har jag i alla fall lyckats installera ett XP, och det var ju visst XP professional (ja de är laglig skiva men inte min egen).

Jag har fixat det mesta drivrutiner förutom 2 saker som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Det första är att datorn inte hittar en "hel" drivrutin till USB-styrenhet (universal serial bus) vilket gör att ingen USB port fungerar. I enhetshanteraren så är det ett utropstecken framför den.

Det andra är att när jag ska installera Windows Live messenger så får jag medelandet "Windows Live program kan inte installeras på Windows Server, Windows XP professional x64 edition och Windows operativsystem som är tidigare än Windows XP servicepack 2."

Vad f******n gör jag för fel??

Låter som att du inte har nyare version än SP1 då det fanns inga drivrutiner för USB i första versionen av XP, kom med SP1.
Ladda ner SP3 och det fixar sig. OBS! Rekommenderar dig och inte koppla upp mot nätet förrän du fått SP2 eller SP3 installerat då det är lätt hänt att Blaster viruset hittar sig in i datorn.

Hur löste du installationen föresten?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."