Datorbutiken lägger ut logistiken på entreprenad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av renolle
Ingen sossepropaganda tack...

Inhyrd personal ger mycket större flexibilitet att skära ner om det börjar gå sämre (fallande konjunktur diskuteras daligen i media...) och det kan vara enklare att få större koll på kostnaderna i denna del av verksamheten. Datorbutiken ju inte är speciellt stort, så man kan ana det förstnämnda.

ganska menlöst att kalla det sossepropaganda då det är verklighet, visst get det större flexibilitet men det kostar med en manpower anställd ända dom tjänar på är just att dom kan säga upp dom utan anledning, då dom är inhyrda via manpower.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Samt att dom kan varsla en person på direkten utan som en del har uppsägningstid. osv osv

Riktigt vanligt att folk hyr in via bemanning istället för att anställa.

Och sen är det frittval och jobba inom manpower
gillar man inte läget, just quit.

Dom som blir "sålda" går ju med på det & villkoren.
Bara att gilla läget =P

dom får bara hyra in under kortare perioder inte för att ersätta en fastanställd och det skulle dom inte heller göra då dom inte tjänar på det på något sätt, sen visst att dom väljer det själva men det är en fråga om att gå på a-kassa och få skitpengar och att jobba via manpower och få en skälenlig lön för sin kompetens och kan därefter tjäna så som dom borde..

tilläggas bör även att jag inte gillar bemanningsföretag av den enkla anledningen att behövs en person extra så borde företagen kunna anställa dom, även att jag förstår varför dom väljer just detta då dom slipper hela formaliteten med att anställa en person osv...

Permalänk
Avstängd

Undrar vem de ska sälja kundregistret till i slutändan? Detta är ju en förberedande manöver till att göra sig av med Datorbutiken.com helt. De skriver det dessutom i klartext - "Vi vill fokusera på kärnverksamheten och sälja datorer och tillbehör". Gissar på att datorbutiken.com numera bara är en papperskonstruktion och att det bara kommer vara butikerna som gäller ganska snart.

Men vi får väl se.

Permalänk
Medlem

*vinkar* hej då datorbutiken.com

Lite trist detdär med deras lagersaldon. Går precis i tankar om att uppgradera min dator och de har fan och med ingenting hemma av det man är intresserad av. Illa...

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZylioN
Det beror lite på vart man bor också när man beställer, sj bor jag på gotland och har aldrig fått något innan 3 dagar vid beställning från någon de ledande butikerna med datorkomponenter.

Gotland kan man ju förstå, men jag som bor i Stockholm vill faktiskt ha mina grejer 3dagar innan jag beställer. Lite props vill man ju ha...

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

För mig spelar det ingen roll om dom försvinner. Oduglig affär i vilket fall.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem

Varför sprider folk så mycket domedagsprofesior? De har haft problem med lager och nu outsourcar de sin logistik och då antar alla helt plötsligt att db har konkat... wtf

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Al0X
ganska menlöst att kalla det sossepropaganda då det är verklighet, visst get det större flexibilitet men det kostar med en manpower anställd ända dom tjänar på är just att dom kan säga upp dom utan anledning, då dom är inhyrda via manpower.

dom får bara hyra in under kortare perioder inte för att ersätta en fastanställd och det skulle dom inte heller göra då dom inte tjänar på det på något sätt, sen visst att dom väljer det själva men det är en fråga om att gå på a-kassa och få skitpengar och att jobba via manpower och få en skälenlig lön för sin kompetens och kan därefter tjäna så som dom borde..

tilläggas bör även att jag inte gillar bemanningsföretag av den enkla anledningen att behövs en person extra så borde företagen kunna anställa dom, även att jag förstår varför dom väljer just detta då dom slipper hela formaliteten med att anställa en person osv...

Har själv jobbat inom yrket och har sett det ena efter det andra... jobbade på ett företag där de hade 3 anställda från en viss bemanningsföretag de hade jobbat där 5-8 ÅR som inhyrd personal utan anstälnning.

Jag frågade de många gånger varför de inte stack från det förtaget eftersom de uttnyttjas.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Som student brukar det vara bra mycket mer gynnsamt att handla på dustinhome. Gratis frakt och bra priser och GRYMMA leveranstider! Man har alltid varan dagen efter typ. Jag har typ helt gått över till dustinhome, kollar knappt priserna på andra butiker längre, jo ibland, men det är skönt att slippa räkna fraktpriser och skit som man gör på dustinhome om man är student

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Ja, inte går företaget bra i alla fall. De har ju lagt ner de flesta av butikerna vid det här laget. Hörde av en vän med inblick i företaget att de haft problem med krediten hos sina leverantörer i över ett år nu.

Tycker dock det är trist. Har handlat en hel del hos dem, senast för två veckor sedan men vet inte om jag kommer att göra det igen. Tänk er scenariot att du köper komponenter till en ny dator hos dem och så går de i konkurs dagen efter du lagt beställning och betalat. Kul;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Varför inte fixxa en automatiskt robotpacketering som komplett hade?

Såg ju sjukt smidigare ut än att ha en massa anställda som springar runt och jagar rätt på olika lådor och pallar.

Hade? La de ner det? (har ingen koll hur det slutade)

Hursom så strulade det väl enormt mycket för komplett med det där lagret, så det lockar ju inte mycket.

Kommer ihåg att yamaha satsade helt sanslöst mycket pengar på ett robotlager, och även det strulade och är nu helt nerlagt. Helt enkelt är det uppenbarligen inte.

Kan väl knappt bli sämre men om bolaget som ska ta över det här inte håller eget lager så lär jag inte köpa något annat än mugghållare på DB i fortsättningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Hade? La de ner det? (har ingen koll hur det slutade)

Hursom så strulade det väl enormt mycket för komplett med det där lagret, så det lockar ju inte mycket.

Kommer ihåg att yamaha satsade helt sanslöst mycket pengar på ett robotlager, och även det strulade och är nu helt nerlagt. Helt enkelt är det uppenbarligen inte.

Kan väl knappt bli sämre men om bolaget som ska ta över det här inte håller eget lager så lär jag inte köpa något annat än mugghållare på DB i fortsättningen.

Var länge sen jag läste nyheten att komplett fixxat det... vet ej om de har laggt ner deras robotar eller uppgraderat den därav mitt "hade".

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Har själv jobbat inom yrket och har sett det ena efter det andra... jobbade på ett företag där de hade 3 anställda från en viss bemanningsföretag de hade jobbat där 5-8 ÅR som inhyrd personal utan anstälnning.

Jag frågade de många gånger varför de inte stack från det förtaget eftersom de uttnyttjas.

sista måste bara inlägga! samma sak på mitt jobb där en man i 55-60 års åldern får veta veckovis om han får jobba kvar, och då har han varit där i snart 1 år..

Permalänk

Snälla Ni - att lägga ut delar av verksamheten på entreprenad gör i stort sett alla större och seriösa bolag idag - Ericsson har ex. lagt ut ALL PRODUKTION på entreprenad, Volvo har lagt ut stor del av sin distribution och ekonomi - så att det skulle vara panikåtgärder tror jag inte - snarare ett smart drag för att rusta sig inför stundande lågkonjunktur och ännu hårdare konkurrens.

Jag håller tummarna stenhårt för datorbutiken.com - konkurrens är alltid bra för oss konsumenter - hur tror Ni prisläget sett ut om endast dustinhome fanns på marknaden?

Splattergnejs

Visa signatur

/ CoolerMaster Cosmos S / Asus P8Z77 - Deluxe / Core i7 2700k / Corsair Vengance 16 GB RAM / Palit Jetstream GTX 680 4 GB / SSD: Intel 320 / WD 750GB / Apple HD Cinema Display 30" / Genelec 6010A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Al0X
det där med manpower är ganska roligt skrivet då ett företag får betala mycket mer för en manpower anställd istället för en vanlig anstäld, det dom tjänar på där är att dom kan ha dom på korta perioder och inte behöver bry sig om den så kallade LAS:en, och du tror inte manpower behöver betala arbetsgivar avgifter och såvida tar betalt för just det?

sen ONTOPIC: synd att det blir så är väldigt vilseledande att kolla på datorbutiken nu men förhoppningsvis så kan dom ha deras aktörers lagerstatus i framtiden osv så man kan simma lugnt när man beställer

Vem sagt att manpower inte betala arbetsgivaravgift ?
Det har ja faktiskt aldrig ens nämnt att manpower inte betalar, menar företaget som hyr in FRÅN manpower =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Som student brukar det vara bra mycket mer gynnsamt att handla på dustinhome. Gratis frakt och bra priser och GRYMMA leveranstider! Man har alltid varan dagen efter typ. Jag har typ helt gått över till dustinhome, kollar knappt priserna på andra butiker längre, jo ibland, men det är skönt att slippa räkna fraktpriser och skit som man gör på dustinhome om man är student

Hur registrerar man sig som student på Dustin, har sökt men ej funnit

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

inget mer db.com för mig.. synd...
blir komlett.se

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
Hur registrerar man sig som student på Dustin, har sökt men ej funnit

http://www.dustinhome.se/student

Permalänk

omnia, ViXoN - Detta kommer bli fullständigt transparent för slutkund. Vi kommer inom kort lista vår logistikpartners lagersaldon och inte en kombination av egna och tredjeparts-lager som inte finns för omgående leverans. I de diskussioner som förts bl.a i vår tråd under "Återförsäljare frågar våra läsare" handlar mycket just om att vi listar varor med grön "plupp" som inte finns i eget lager, vilket förlänger leveranstiden med 1-3 dagar. Det man reagerar på är primärt att leveranstiden är längre, inte var varorna finns eller skickas från. Tack vare denna lösning kan vi erbjuda ett större lagerfört sortiment och leverera snabbare än med egen logistik.

jokke - Du sätter fingret på spiken här, vi binder stora lagervärden i ofullständiga ordrar idag vilket inte bara binder pengar utan även medför viss risk när priserna sjunker, och det gör de.. Med en bra partner som har betydligt högre flöden än vi ensamma har så delar man risken med andra, och vi låter denna aktör göra det de är bäst på så vi kan göra vårt.

alexander_e_b, HD4870 - Idag handlar mer och mer om "Just In Time", och då vår partner kan leverera lagerförda artiklar snabbare och lagerhåller betydligt mer än vi själva så kommer både vi och våra kunder att vinna på upplägget.

echo - Just mugghållare tror jag inte de har, får vi fixa!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Synd men det låter som db börjat syssla med hjärt-lung räddning av sitt eget företag.. Om det lyckats återstå att se.
Tråkigt om de inte gör det trots att jag inte längre handlar så frekvent hos de. Gör mig irriterad att se oseriösa företag som tex netsuperstore och clickok klara sig.

Permalänk
Medlem

Hoppas datorbutiken klarar sig så de hjälper till att pressa priserna, men verkligen blivit hård konkurens senaste åren. För några år sen var JME Data, Datorbutiken och Komplett de enda stora aktörerna (som jag kände till åtminståne).

Snabbare leveranser säger man inte nej till. Kollar man idag (kollade för nån dag sen) på grafikkort hos db.se är det knappt något i lager och det som är det står 1-3 dagars leveranstid.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Samt att dom kan varsla en person på direkten utan som en del har uppsägningstid. osv osv

Riktigt vanligt att folk hyr in via bemanning istället för att anställa.

Och sen är det frittval och jobba inom manpower
gillar man inte läget, just quit.

Dom som blir "sålda" går ju med på det & villkoren.
Bara att gilla läget =P

du låter lite bitter=)

Det är väl klart att de på manpower, som alla andra legala företag, har uppsägningstid . Känns som du väl klanka ner på MP i denna tråd=).

OnT. Angående att lägga detta på en tredjepart så ska det bli intressant att se hur väl det blir i slutänden. Hoppas Det blir bra för dem så att det blir bra för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
du låter lite bitter=)

Det är väl klart att de på manpower, som alla andra legala företag, har uppsägningstid . Känns som du väl klanka ner på MP i denna tråd=).

OnT. Angående att lägga detta på en tredjepart så ska det bli intressant att se hur väl det blir i slutänden. Hoppas Det blir bra för dem så att det blir bra för oss konsumenter.

Nae klankar ner å klankar ner.
En av sverige största bemanningsföretag, har själv jobbat på BBB via dom en gång i tiden.

Men som många säger att en gång vart där, aldrig mer.
Men så är det med alla företag, alla har sina för å nackdelar.

OnT: Ska bli intressant och se hur det hela blir.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

Back to basic med andra ord, DB hade väl lager och allt i en ladugård och skicka med schenker (stavning?) om jag minns rätt.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
...Med en bra partner som har betydligt högre flöden än vi ensamma har så delar man risken med andra, och vi låter denna aktör göra det de är bäst på så vi kan göra vårt...

En tanke som då infinner sig är: Vad är ni bra på? Vad kommer ni erbjuda som inte redan finns hos någon av marknadens redan välfungerande konkurrenter?

Detta är en fråga i all välmening. Vad kommer ert egna koncept vara? Varför ska jag välja den nya datorbutiken?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

alexander_e_b, HD4870 - Idag handlar mer och mer om "Just In Time", och då vår partner kan leverera lagerförda artiklar snabbare och lagerhåller betydligt mer än vi själva så kommer både vi och våra kunder att vinna på upplägget.

Jag vet inte riktigt var HD 4870 kom in i bilden, men i alla fall.
Att ha så "lite" i lager kan ju aldrig vara bra. Bara att titta på nya varor.. Inget i lager, varför ? Borde man då inte vänta med att saluföra det innan man har det på lager ?? Jag väljer ju hellre att få min vara snabbt och betala några kronor extra. Att det sen tar slut är en annan femma. Men inget kan ju ta slut innan man innan man saluför det ?! En sen en annan sak. När det gäller när varorna kommer in står det alltid ett par dagar framåt. Hos konkurrenterna kan det sen i sin tur står 2-3 veckor framåt, vad är det som gör det ?! För mig låter det lite som att man försöker lura konsumenten till att handla för att man ev kan få in produkten tidigare. För varför skulle egentligen DB få sina varor för alla andra ?

Jag påstår inte att DB är en sämre nätbutik än någon annan, men "mycket" sämre lagerstatus är ett faktum. Och det har skadat DB och frågan är om det går att reparera. För det går att läsa i otaliga forum att leveranser skjutits fram gång på gång.

Men något måste tydligen göras och det fort innan skeppet sjunkit till botten helt. Men jag håller alla tummar och tår, för fler aktörer behöver konsumenterna.

Permalänk
Medlem

Hur kan det helt plötsligt gå dåligt för db? Vad är det man misskött? Sammanslagningen med JME som kostat? Att man börjat sälja en massa skit som inte har med datorer att göra? Har iofs sett på prisjakt de senaste månaderna att man halkat ganska långt ner på listorna när det gäller lägsta pris, innan var man oftast i topp. Sen är det det här med lager, verkar som dom började få svårt att få tag på saker. Ovanliga och/eller populära grejer låg ofta mycket längre fram än mindre aktörers beräknade leveranser.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta påminner om Skribofont som dog en hastig död efter att ha skaffat sig ett flertal affärer runt landet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
En tanke som då infinner sig är: Vad är ni bra på? Vad kommer ni erbjuda som inte redan finns hos någon av marknadens redan välfungerande konkurrenter?

Detta är en fråga i all välmening. Vad kommer ert egna koncept vara? Varför ska jag välja den nya datorbutiken?

Jag ser ett koncept som DB har, som Komplett verkligen saknar: bra priser.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Hedersmedlem

Enbart låga priser räcker inte, och som vi nu fått se resultatet av.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Hmm, det är underligt att stora butiker som till och med komplett, datorbutiken och shg kan få bekymmer med sina små marginaler. Det är inte säkert att beställa någonstans.