Behöver hjälp emot Hacktool och Trojan.

Permalänk

Behöver hjälp emot Hacktool och Trojan.

Jag börjar få slut på ideer. Vanligtviss brukar jag kunna hålla datorn ren från det mesta men dessa har smitit igenom och Norton 2007 jag sitter på vill inte sammarbeta. Det känns som att jag missar något uppenbart men jag tänkte att jag ber om hjälp här innan jag formaterar om allt. Det finns säker någon haj där ute som har koll på vad som behöver göras, live and learn ^^

Här är det som sägs från Norton Antivirus 2007 ;

***

Unresolved Threats:
Hacktool
Virus ID: 20685
Type: Compressed
Risk: High (High Stealth, High Removal, High Performance, High Privacy)
Categories: Virus
State: Remove Failed
-----------
1 File
[d3dx9_32.exe] inside of [i:\recycler\s-1-5-21-940391809-178756851-1527308935-1006\df1.rar] - Infected

Backdoor.Trojan
Virus ID: 7586
Type: Compressed
Risk: High (High Stealth, High Removal, High Performance, High Privacy)
Categories: Virus
State: Reviewed
-----------
1 File
[d3dx9_32.exe] inside of [i:\recycler\s-1-5-21-940391809-178756851-1527308935-1006\df2.rar] - Infected

Backdoor.Trojan
Virus ID: 7586
Type: Compressed
Risk: High (High Stealth, High Removal, High Performance, High Privacy)
Categories: Virus
State: Remove Failed
-----------
1 File
[d3dx9_32.exe] inside of [i:\recycler\s-1-5-21-940391809-178756851-1527308935-1006\df2.rar] - Infected

***

Tackar på förhand!

Permalänk
Hjälpsam

Skiten verkar finnas i några Rar-filer, Norton anger var dessa finns, kan du inte ta bort filerna helt enkelt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kaspersky brukar vara duktigt på att rensa filer. Testa att ladda ner deras testversion.

Visa signatur
Permalänk

Tack igen för svar, det som krånglar till det är att min [i:\] är en extern hårddisk. Jag är ganska säker på att jag har tagit bort filerna när de först påträffades, det var då de hamnade i [i:\recycler ... ] och det är inte en mapp som jag kan hitta med windows sökmotorn. Hårddisken innehåller inte några installerade program heller.

Permalänk
Medlem

Har du testat skriva in adressen:
i:\recycler\s-1-5-21-940391809-178756851-1527308935-1006
I adressfältet?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Det hade jag gjort. Men inte bara "i:\recycler" av någon anledning. Hittar mappen men den uppges vara tom.

Permalänk
Medlem

Dolda filer? Aktivera i mappalternativen;Visa

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Har du testat att med disken inkopplad bara tömma papperskorgen helt? eller ställa in papperskorgen så att den inte ska ta någon MB i anspråk på den externa. Det lär göra att den försvinner iaf. För den filen ligger i papperskorgen. Windows har en otrevlig vana att vilja skapa den mappen och sedan använda papperskorgen som funktion. dock inte svårt att stänga av. Högerklicka på papperskorgen och välj egenskaper. Därefter klicka i rutan konfigurera enheter oberoende av varandra. därefter går du till fliken som heter I: och drar reglaget till 0%. så lägger den inga filer där och tömmer den mappen du angav. Tyvärr vet jag inte om de efter du kopplat ur och i disken igen återigen tar utrymmet, men då ska de filerna du pratar om vara borta iaf.

Hoppas i alla fall att detta löste ditt problem. Annars plocka bort allt annat från disken och formatera den, vilket också är en variant av lösning.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk

Lucius ; gjort sedan tidigare, ^^

karlsan ; är osäker på vad du menar, kör operativsystem Vista Business, får upp detta när jag klickar på Egenskaper till papperskorgen.

http://i224.photobucket.com/albums/dd97/ced_blackrose/miscell...

En vidare fråga är, kan trojanerna och hacktool göra någon skada om de nu är placerade i papperskorgen för [i:\]?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cap_Necro
Lucius ; gjort sedan tidigare, ^^

karlsan ; är osäker på vad du menar, kör operativsystem Vista Business, får upp detta när jag klickar på Egenskaper till papperskorgen.

http://i224.photobucket.com/albums/dd97/ced_blackrose/miscell...

En vidare fråga är, kan trojanerna och hacktool göra någon skada om de nu är placerade i papperskorgen för [i:\]?

Ah, jag utgick från XP, men det är lugnt. Om du vet att du inte har något i papperskorgen som du är rädd om (vissa har det...) skriv 0 i det fältet som det nu står 16357, kan hända det räcker att du markerar "flytta inte filerna till papperskorgen". Då bör den låta bli och ta bort allt i papperskorgen. Annars som sagt bör väl egentligen högerklick på papperskorgen och töm papperskorgen fungera, men gör det inte det gör vad jag beskrev ovan på I:\. De andra diskarna kan du låta vara eftersom det inte är där de skadliga filerna finns.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk

Jag skall se om jag kan formatera [i:\], behöver köpa en ny extern bara att fröa över filerna. Tackar så mycket för hjälpen ändå! ^^

Permalänk
Medlem

Så länge du inte packar upp rarfilerna och klickar igång d3dx9_32.exe så är virusen fullkomligt harmlösa. Den enda skada de gör är att ta upp lite plats på disken.
Är det så att du varit inloggad som en annan användare och slängt filerna så raderas de inte när du från ditt konto väljer att tömma papperskorgen.
Du kan radera den dolda systemmappen $Recycle.Bin, då försvinner alla användares papperskorgar på den disken, men de återskapas (givetvis tomma) så fort något raderas. Din egen återskapas direkt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara