Månadens budgetdator augusti

Permalänk
Avstängd

Mycket trevligt system. Byggde ett motsvarande för ett drygt år sedan. Helnöjd med det och det ska iväg till min mor nu.

Angående 4Gb ram så tycker jag att det är ett bra val. Det är inte några pengar att prata om. Och inget piggar upp en dator som lite extra ram. Alla budgetdatorers stora brist har alltid varit ramet. För inte länge sedan kunde en 2GHz+ dator skickas med 256Mb ram. Det får vilken dator som helst att bli sanslöst seg.

Om några år kommer vi säkert svära lika mycket över ynka 1Gb eller 2Gb.

Permalänk
Medlem

Det blir nog ett sådant moderkort till min extra dator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Jättefint system ni plockat ihop

Min kommentar är att det känns som en HTPC och kanske skulle haft ett sådant chassi ?
Vad sägs om ett Antec NSK2480 med ungefär samma prislapp som Sonatan ?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=209764

Men lite väl klent näraggregat?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Mycket trevligt system. Byggde ett motsvarande för ett drygt år sedan. Helnöjd med det och det ska iväg till min mor nu.

Angående 4Gb ram så tycker jag att det är ett bra val. Det är inte några pengar att prata om. Och inget piggar upp en dator som lite extra ram. Alla budgetdatorers stora brist har alltid varit ramet. För inte länge sedan kunde en 2GHz+ dator skickas med 256Mb ram. Det får vilken dator som helst att bli sanslöst seg.

Om några år kommer vi säkert svära lika mycket över ynka 1Gb eller 2Gb.

Morsans gamla Thoroughbred 1800+ (tror det är det den heter) med 256mb var skit seg, sen satte jag in mina 2 x 512mb stickor och oj oj oj nu kunda man sitta vid datorn och slö surfa

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OzOoN-Loks
Men lite väl klent näraggregat?

Jag kör min HTPC med ett externt 110W-nätagg (picoPSU). E4300 överklockad till 2,7GHz på Abit I90HD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OzOoN-Loks
Men lite väl klent näraggregat?

jag har ett likadant chassie kör 2st 8800gts 512mb i sli med det nätagget . så det är inte klent

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OzOoN-Loks
Men lite väl klent näraggregat?

Knappast, bara förvirrade som tror den saken. Vilket kort behöver du ?
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3341&p=22

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Tack för en bra artikel, jag hade gärna sett att dessa system byggdes ihop o testades Hade varit väldigt intressant för dokumentation inför framtiden.
Kan ni inte få något företag som sponsrar hårdvaran till dessa testerna varje månad? (Så kan ni ju lotta ut de till medlemmarna efteråt *blink*)

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Jag kör min HTPC med ett externt 110W-nätagg (picoPSU). E4300 överklockad till 2,7GHz på Abit I90HD.

Wow f*n vad maxat. Men iofs är väl starka nätagg lite överskattade?

Permalänk

ser ut som att det är en riktigt fin dator men minnena kan man nog hitta lite billigare, sj kör jag med 2st 1gb minnen för jag har XP 32-bit skulle nog lägga ner lite mer pengar på en bättre processor som håller längre

Visa signatur

Hamnar man i bråk, slå först slå hårdast =P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucifer_swnne
ser ut som att det är en riktigt fin dator men minnena kan man nog hitta lite billigare, sj kör jag med 2st 1gb minnen för jag har XP 32-bit skulle nog lägga ner lite mer pengar på en bättre processor som håller längre

- Jag kan garantera att du inte klarar dig speciellt länge på 2GB internminne i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
För det andra är nätagget som följer med chassit av absolut högsta kvalitet. Helt otroligt bra nätaggregat för den pengen.

Corsair 450W är nästan samma modell men av ännu högre kvalitet: bättre fläkt och kvalitetskondensatorer från Japan (Antec använder billigare från Taiwan).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Jag kan garantera att du inte klarar dig speciellt länge på 2GB internminne i dagsläget.

Nog "klarar man sig länge" med 2GB och de flesta spel och program i XP 32-bit.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Virker som om halve verden har bygd htpc med denne kombinasjonen, selv valgte jeg GA-MA78GPM-DS2H for og være 100% sikker på at jeg fikk den større 'kylfläns' på nordbryggan(som rev. 1.1 av GA-MA78GM-S2H), chassi fra OrigenAE(s14v) og Corsair sin 450w psu

Det skal sies at jeg opplever at kylflänsen blir veldig varm uansett i min oppsettning men en lösning på det får komme litt senere.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt bygga en dator åt en släkting med moderkortet och processorn som rekommenderas, men sökte lite och det verkar som om:

1) CATALYST-drivrutinerna för HD 3200 är helt buggiga, en gammal version fungerar någolunda men kör man XP SP3 fungerar det extra dåligt, men det fungerar inte helt på SP2 eller Vista heller.

2) Nordbryggan blir för varm och överhettas.

Möjligt att rev1.1 avhjälper 2) (eller inte, se ovanstående svar) men problem 1) är kvar. Sen hur vet man om man köper rev 1.1?

Så kollade på kort med AMD 690-chipset tills jag kom ihåg att sydbryggan där hade usel prestanda. Och gamla ruttna nForce-kort känns inte så roliga...

Så det får bli Intel ICH9, relativt billigt och fungerar utmärkt. Bättre lycka med 790GX i framtiden kanske...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

mfm: du ser om det er et rev 1.1 moderkort ved og lese på utsiden av lådan, det er en sticker der som viser revisjonsnr.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att sweclockers borde sälja paket av det som vissas i varje "månadens datorsystem" (eller iaf länka till en internetbutik som dem kan sammarbeta med)? så att man slipper surfa till olika butiker för att verkligen få det för priset som det står. det blir ju också dyrare när fraktkostnaden lägs på från flera olika butiker

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seravok
Är det bara jag som tycker att sweclockers borde sälja paket av det som vissas i varje "månadens datorsystem" (eller iaf länka till en internetbutik som dem kan sammarbeta med)? så att man slipper surfa till olika butiker för att verkligen få det för priset som det står. det blir ju också dyrare när fraktkostnaden lägs på från flera olika butiker

Vi ska se vad som går att ordna till hösten. Det trevligaste vore om någon datorbutik ger SweClockers medlemmar rabatt om de köper ett helt paket.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seravok
Är det bara jag som tycker att sweclockers borde sälja paket av det som vissas i varje "månadens datorsystem" (eller iaf länka till en internetbutik som dem kan sammarbeta med)? så att man slipper surfa till olika butiker för att verkligen få det för priset som det står. det blir ju också dyrare när fraktkostnaden lägs på från flera olika butiker

Det är prisjakts lägsta priser, givet att datorn inte är så billig

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deve
Det är prisjakts lägsta priser, givet att datorn inte är så billig

Datorbutiken.com har allt i sortimentet. Priset hamnar då på cirka 4 150 kronor, vilket är hyfsat nära.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Datorbutiken.com har allt i sortimentet. Priset hamnar då på cirka 4 150 kronor, vilket är hyfsat nära.

Bra nära faktiskt. Och det skulle ju bli hur bra som helst om om ni då skulle kunna sammarbeta med Datorbutiken.com och kanske få till en rabbat på 3-400 kr för varje datorsystem. Skära bort lite på momsen så att säga.

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vi ska se vad som går att ordna till hösten. Det trevligaste vore om någon datorbutik ger SweClockers medlemmar rabatt om de köper ett helt paket.

Det skulle ju vara jätte bra.

Varje månad släpps 3 system:

Budget ~3000-4000kr
Mellanklass ~8000-9000kr
Prestanda ~12000 - 16000kr

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Vore trevligt med en liten tabell med aktuell månads val kontra förra månadens så man ser vad som ändrats.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är en oerhört bra service mot läsarkretsen. Det håller mig uppdaterad med vad som händer på den stationära marknaden och ger en rad bra alternati, om man är i köparstråten.

Visa signatur

Musik @ Mig:
suecae.com

Permalänk
Medlem

Tack för en lysande artikel!

Står precis inför ett köp av HTPC. Funkar SweC budget-dator för att kunna visa 1080p-film på en 46" plasma?

Om inte, vad behöver bytas ut (eller läggas till)?

Ngn som har tips på lämpligt chassi?

Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anvil
Tack för en lysande artikel!

Står precis inför ett köp av HTPC. Funkar SweC budget-dator för att kunna visa 1080p-film på en 46" plasma?

Om inte, vad behöver bytas ut (eller läggas till)?

Ngn som har tips på lämpligt chassi?

Tack!

Hej och tack för en mycket informativ och intressant artikel.
Även jag är i tagen att bygga en enkel HTPC, med möjlighet att spela in DVB-T. MIn TV är en 37" plasma.
Är det beskrivna systemet lämpligt att montera i ett Antec Fusion? Vilket TV-kort passar chassit och moderkortet?

Hälsar

Bengan

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benganbb
Hej och tack för en mycket informativ och intressant artikel.
Även jag är i tagen att bygga en enkel HTPC, med möjlighet att spela in DVB-T. MIn TV är en 37" plasma.
Är det beskrivna systemet lämpligt att montera i ett Antec Fusion? Vilket TV-kort passar chassit och moderkortet?

Hälsar

Bengan

Det är en mycket bra kombination med dessa prylar i ett Antec Fusion. Som TV-kort så fungerar alla PCI och PCI-E tv-kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Efter ett mindre sommaruppehåll är månadens datorsystem tillbaka med full styrka. Denna gång handlar det om en återkommande artikelserie med tre olika konfigurationer i lika många prisklasser. Först ut är budgetsystemet för augusti månad.

Läs artikeln

När kommer de två andra systemen?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alabalatjafs
När kommer de två andra systemen?

Mellanklass är klar om någon enstaka dag. Därefter kommer extrempaketet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Tack för en lysande artikel!

Ni kanske även ska sätta ihop en HTPC? Verkar som många (däribland jag) skulle iaf uppskatta det!

Tack på förhand och fortsätt med ett mycket bra jobb!

Visa signatur

markus

Permalänk
Medlem

Byggde den igår!

Tack för en bra artikel!

Jag byggde den igår förutom en brännare som jag redan hade en annan. Köpte allt det andra från INET för 3805kr med frakt.

Det var nästan komplikationsfritt. Men datorn startade inte först. Jag hade ingen aning om att jag inte kunde ha båda minnesenheterna från början.
Det tog en hel del surfande innan jag hittade svaret.

Skulle föreslå att ni kompletterade artikel med upplysningen att det inte finns stöd för 4Gb minne förrän operativsystemet är installerat.

Mvh Bo