Letar bil till plastfarsan,skall vara lätt att kliva i !

Permalänk

Någon är insnöad, tänker inte säga vem, men alla förutom vederbörande vet nog vem jag pratar om.

BMW är enligt mig tråkiga pizzabilar, det är faktiskt sant. Bilarna köps mest i tron om status, vilket den tyvärr inte ger, likaså mercedes.
Sen att alla kittar sina 316 och häckar runt gör inte saken bättre, likaså med volvo.

Jag gillar japanskt, men även europeiskt (äger en 80tals porsche).
Finns en hel del roliga jappsar (gillar dock inte supra, men det är bra bilar), och de tillverkar herrejössas driftsäkra saker.
Europa desamma, men dyrare och inte samma driftsäkerhet.

Permalänk
Medlem

efter att ha skummat igenom denna tråden kan man konstatera att fransmännen är märkliga, de kan engelska(iaf de unga) men vägrar prata det, de kan inte bygga dass lr använda sina egna dass byggnationer och nu fick man reda på att de inte kan bygga bilar heller.

själv är man negativ till franska bilar av principskäl;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
efter att ha skummat igenom denna tråden kan man konstatera att fransmännen är märkliga, de kan engelska(iaf de unga) men vägrar prata det, de kan inte bygga dass lr använda sina egna dass byggnationer och nu fick man reda på att de inte kan bygga bilar heller.

själv är man negativ till franska bilar av principskäl;)

Unga fransmän är inte särskilt duktiga på engelska, det är lärarna som är problemet, men kan de engelska så ser dem inget problem i att använda språket.
Äldre fransmän kan absolut inte franska, och i och med att de flesta vet det och försöker prata engelska med dem så blir de lite griniga. Att det finns en massa dryga engelsmän på semester och fastboende förbättrar inte saken.

För övrigt så är Frankrike ett fantastikt land med underbart folk och livsstil om man vågar sig ut på landet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose

BMW är enligt mig tråkiga pizzabilar, det är faktiskt sant. Bilarna köps mest i tron om status, vilket den tyvärr inte ger, likaså mercedes.

Word, tycker man ser BMW:s överallt nuförtiden.
Folk babblar dessutom om dem och får det att låta som de är sällsynta.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Tja visst kan man vara avundsjuk och säga att det är pizzaräsers men det är faktiskt riktigt fina bilar Jag har själv ägt en E36.. Var då riktigt nöjd med den, och väldigt fin kvalitét..

Sen att kalla det pizzaräsers för att man tycker att många med utländsk härkomst har dom är nästan snudd på fördom/rasism.

Den är ju ändå mer sällsynt än t.ex volvo 240/740

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Det är ju BMW M3 också? Sportstolar, sportchassi, värre motor och bättre väghållning? Förstår inte din mening där riktigt...
Kan du berätta mig vart jag nämner i min post att dessa bilar skulle vara klassiska?

Meningen med mitt inlägg var väl främst att visa att det inte spelar någon roll hur bra en japansk bil är, dom kommer troligtvis alltid att stylas som japanska bilar och influeras av japansk kultur, och därför alltid sakna den klass som tyska, engelska och italienska bilar utstrålar. Men jag vill inte att du ska ta detta fel, japanska bilar är extremt bra och smarta bilar, driftsäkra och gör det dom ska, dvs ta en person från A till B. Men inget mer, och det är därför märken som Toyota har blivit störst. Vanliga Svensson ser på en bil som ett verktyg, medans folk som jag och ElDiablo ser bilen som något helt annat. Det ska vara kul att köra bil.

Angående BMW M3.. den är så mycket mer än bara en motorstark version av en vanlig BMW. Ingenjörerna har satsat mycket på att få fram det rätta ljudet, ingen annan bil på gatan låter som en M3 (har inte hört den nya skrikiga V8an dock så jag vet inte hur den låter). Har du nånsin suttit i en M3 och känt på alla 343 hästar? Det har jag och känslan är helt sanslös. Speciellt när man tänker att detta är i en bil med väldigt sofistikerad inredning, plats för 4 att sitta bekvämt och stort bagageutrymme. Jag har även suttit i en Toyota Supra med 350hk och visst var den snabb, väldigt snabb faktist, men det var ju absolut inte samma grej trots att även supran har en rak sexa (plus dubbla turbos). Det jag vill få fram är att det är inte bara motorn och chassiet som gör en bil, utan även passionen som ligger bakom och tyvärr är det nånting som saknas i många japanska bilar.

Men som du säger har heller inte jag fast intresse. Jag älskar bilar så jag uppskattar dom från alla världens regioner. Men jag tycker inte att japanska bilar kan jämföras med europeiska när man talar om klass och utstrålning. Däremot prestanda och kvalitet.

Jag menar, se bara på skillnaden mellan en Toyota Supra och en BMW M3;

BMW M3

Toyota Supra

Och det här med att BMW och Mercedes-förare skulle på nåt sätt vara smaklösa passar inte hemma här. Det är bilarnas klass som vi diskuterar, inte förarnas.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato

Enda jag vill få fram med den här diskussionen är att tyska bilar är inte bättre än japanska, dom är likvärdiga.

Angående värstingmodellerna som M3, RS4 och C63 AMG, att det är bättre, finare och dyrare? Dyrare håller jag med om men resten, nej. Lexus IS-F är i den klassen och står sig bra mot dom.

Snart kommer Lexus LF-A, ska bli intressant hur den står emot supersportbilarna.

Och ja, Lexus IS-F är väl en rätt schysst bil om man bortser från vissa fulheter, typ avgassystemet. Men att den sen kostar rätt mkt mer än t.ex. en BMW M3 (nästan 70 000 om man jämför sedan mot sedan), skillnad mot M3 coupe är typ 50 000 tror jag, gör att jag iaf skulle välja M3 alla dagar. Hade Lexus IS-F varit en 150 000 kr billigare hade jag kunnat överväga den kanske. Så nej just M3 är faktiskt inte dyrare än Lexus. Inte heller är C63 AMG dyrare än Lexus. Också en bil jag hellre skulle välja. Audi har ju som bekant inte släppt deras nya RS4 men jag tror inte den kommer vara dyrare heller.

Cloudstone: Jag tror majoriteten här inte ens vet vad skillnaden mellan bakhjulsdrift och framhjulsdrift är. Så att försöka förklara för dom varför man vill köra t.ex. BMW är nog rätt dödfött :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo

Cloudstone: Jag tror majoriteten här inte ens vet vad skillnaden mellan bakhjulsdrift och framhjulsdrift är. Så att försöka förklara för dom varför man vill köra t.ex. BMW är nog rätt dödfött :/

Att köpa en bil för mer än 40 papp som har framhjulsdrift är ju galenskap? Kunde lika gärna slänga pengarna i sjön...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
http://www.pirab.se/FTP/Kund1072/Public/getPress.asp?x=x38887...
Bara kolla dokumentet för 7år och 10 år så blir det ganska tydligen att Toyota tillverkar världens mest problemfria bilar, och sista sidan visar varför man inte köper franskt.

Helt otroligt att 8 av de 15 sämsta är franska. How can they stil be in business?

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Helt otroligt att 8 av de 15 sämsta är franska. How can they stil be in business?

för fransmännen inte vet bättre?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Tja visst kan man vara avundsjuk och säga att det är pizzaräsers men det är faktiskt riktigt fina bilar Jag har själv ägt en E36.. Var då riktigt nöjd med den, och väldigt fin kvalitét..

Sen att kalla det pizzaräsers för att man tycker att många med utländsk härkomst har dom är nästan snudd på fördom/rasism.

Den är ju ändå mer sällsynt än t.ex volvo 240/740

Dvs som alla andra här som påstår att fransmän är pantade?

Finns minst många raggare som kör gamla bmws jämfört med volvos, ser ingen skillnad på fordonstöntarna öht.

Jag är själv bilintreserad (läs svar till Cloudstone), och jag påstår inte samma sak som dig, konstigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

Att köpa en bil för mer än 40 papp som har framhjulsdrift är ju galenskap? Kunde lika gärna slänga pengarna i sjön...

Beror på vad man ska ha bilen till, finns fler framhjulsdrivna bilar än bakhjulsdrivna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Att köpa en bil för mer än 40 papp som har framhjulsdrift är ju galenskap? Kunde lika gärna slänga pengarna i sjön...

Varför skulle det vara galenskap? Alfa Romeo tillverkar många framhjulsdrivna bilar, visserligen galenskap att köpa en ny Alfa, men det är ju av helt andra anledningar.

Finns många FWD-bilar som är roliga att köra, och för dom allra flesta bilköpare är det otroligt mycket mer praktiskt. Det finns liksom en anledning att det enbart är bilar som försöker vara lyxiga samt sportbilar som är bakhjulsdrivna.

Ang. IS-F så var det väl bara prototypen som hade fake-avgasrören.

Permalänk
Hedersmedlem

Pato: Du glömde ju lyxbilen bland lyxbilarna: Toyota Crown.

LCD istället för vanliga mätare, mer elektronik än någon annan bil kan drömma om, en LCD som visar allt från navigation till hur kraften distribureras mellan samtliga fyra hjul...

Ni som hävdar att man inte skulle ha smak eller bilintresse om man kör en japansk bil har bevisligen fel. Vi som är entusiaster av japanska bilar har helt enkelt en annan smak än er (sedan är väl "smak" högst subjektivt som så).

Själv fullkomligen älskar jag inredningen i mina två bilar (Toyota Corolla -89 och Nissan 200SX -92), just för att den är plastig och inte har en massa tjafs.
Sätter jag mig i en bil med en massa träinlägg och skit känner jag mig bara vilse, samt en bil på 1 700 kg känns inte sådär jättelockande, mycket vikt är bara jobbigt att slänga runt med.

Att säg långmilade Toyota Corolla inte existerar är för att de rostar något GRYMT och det inte direkt är någon mening med att göra något åt det, då de ändå är/var såpass billiga, om detta är bra eller dåligt lämnar jag osagt, jag ser det i varje fall inte som något negativt.

Med det sagt så finns det ändå europeiska bilar som jag kan tänka mig, funderar för närvarande på en Audi A3/A4 som nästa bruksbil. Däremot, som entusiastbil kommer jag nog alltid köra japanskt, även om jag blir tvungen att importera då i princip ingen rolig japansk bil finns i europa (förutom privatimporter då).

Ontopic: Någon mindre SUV kanske kan vara ett bra tips. Ingen större koll på SUV-marknaden dessvärre, men jag säger som de andra: håll dig undan franskt, har ingen bra erfarenhet av dem (varesig Renault, Peugeot eller Citroën).

EDIT: Jämförelsen mellan M3 och Supra ovan är lite skum... M3:an är ny, Supran slutade tillverkas -02. Dessutom har Supra-ägaren satt in fula kolfiberinlägg (kolfiber är snyggt, men då ska det vara äkta). I övrigt tycker jag inte det är så stor skillnad, mer än att Supran faktiskt har använts i några år.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Att säg långmilade Toyota Corolla inte existerar är för att de rostar något GRYMT och det inte direkt är någon mening med att göra något åt det, då de ändå är/var såpass billiga, om detta är bra eller dåligt lämnar jag osagt, jag ser det i varje fall inte som något negativt.

http://www.autotalli.com/crometapp/product/cars2/used_search/...tog en random långmilad toyota från autotalli.com ~40000mil med en 1.3 är bra.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Meningen med mitt inlägg var väl främst att visa att det inte spelar någon roll hur bra en japansk bil är, dom kommer troligtvis alltid att stylas som japanska bilar och influeras av japansk kultur, och därför alltid sakna den klass som tyska, engelska och italienska bilar utstrålar. Men jag vill inte att du ska ta detta fel, japanska bilar är extremt bra och smarta bilar, driftsäkra och gör det dom ska, dvs ta en person från A till B. Men inget mer, och det är därför märken som Toyota har blivit störst. Vanliga Svensson ser på en bil som ett verktyg, medans folk som jag och ElDiablo ser bilen som något helt annat. Det ska vara kul att köra bil.

Angående BMW M3.. den är så mycket mer än bara en motorstark version av en vanlig BMW. Ingenjörerna har satsat mycket på att få fram det rätta ljudet, ingen annan bil på gatan låter som en M3 (har inte hört den nya skrikiga V8an dock så jag vet inte hur den låter). Har du nånsin suttit i en M3 och känt på alla 343 hästar? Det har jag och känslan är helt sanslös. Speciellt när man tänker att detta är i en bil med väldigt sofistikerad inredning, plats för 4 att sitta bekvämt och stort bagageutrymme. Jag har även suttit i en Toyota Supra med 350hk och visst var den snabb, väldigt snabb faktist, men det var ju absolut inte samma grej trots att även supran har en rak sexa (plus dubbla turbos). Det jag vill få fram är att det är inte bara motorn och chassiet som gör en bil, utan även passionen som ligger bakom och tyvärr är det nånting som saknas i många japanska bilar.

Men som du säger har heller inte jag fast intresse. Jag älskar bilar så jag uppskattar dom från alla världens regioner. Men jag tycker inte att japanska bilar kan jämföras med europeiska när man talar om klass och utstrålning. Däremot prestanda och kvalitet.

Jag menar, se bara på skillnaden mellan en Toyota Supra och en BMW M3;

BMW M3
http://www.iweb.btinternet.co.uk/cars/M3_inside.jpg

Toyota Supra
http://www.auto-tex.com/ebay42/98toyota_supra_veilblack31.jpg

Och det här med att BMW och Mercedes-förare skulle på nåt sätt vara smaklösa passar inte hemma här. Det är bilarnas klass som vi diskuterar, inte förarnas.

Ang känslan. Tyskarna kommer alltid att lida av sin övervikt. Och för den som betalar för känsla och körglädjen utöver materialvalet i inredningen, Så har tyskland inte mycket att erbjuda om man jämför mot ex England och Japan.

M3 E46 är en riktigt bra bil med stora sportegenskaper utan att vara en ren sportbil. Men inte har den bra plats för 4:a vuxna. Då får vi prata om M5 ist.

Och när vi pratar om nypriser på senaste M3 och IS-F. Lexusen ligger på ca 700k medans M3:an 650k. Dock får du ju kryssa i bra många rutar i tillvalslistan för att komma i närheten av Lexusens grundutbud.

Sen är det ju lite konstigt att du jämför Supran med en 10år yngre bil som M3:an.

ElDiablo: Du verkar ju inte så insatt när du visar bilder på en prototyp av slutröret på Lexusen

Och för att avsluta det hela med en fin bild:

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoClue
http://www.autotalli.com/crometapp/product/cars2/used_search/...tog en random långmilad toyota från autotalli.com ~40000mil med en 1.3 är bra.

Motorerna är det inga som helst fel på, 4A (1,6 liter) som slutade användas -98 är en riktig fullträff, skottsäker som få.
Det som är problemet är att de är svaga mot salt, men den där har gått i Finland, där man inte saltar vägarna vid halt underlag.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

En sak angående löjliga avgassystem. Finns en sak som jag stör mig på fruktansvärt mycket på nya Audi A4, 1.8T och modellen innan, som har singel utblås på båda sidorna av bilen, vilket är fruktansvärt onödigt för en bil med fyra cylindrar, bara där för utseendet.
[img]
IS-F har på båda sidorna, var bara prototyp modellen som saknade en dämpare.

Honda har släppt en ny version av flaggskeppet Legend i Europa igen. Utseendemässigt tycker jag den är för lik Opel Omega men inredningen ser inte pjåkig ut:

BMW M3 får man i grundpris billigare än en Lexus IS-F, dock så har lexusen mer utrustning som parkeringssencorer fram och bak, 5.1 mediasystem med navigation, läderklädsel, kolfiberinredning, 19" fälgar, elektriskinfällbara backspeglar, aktiva strålkastare, armstöd fram, elektrisk inställbara stolar (BMW har tydligen bara för föraren enligt spec), stöldlarm (rörelsedetektor) m.m.
Inget av detta har BMW:n i grundpriset och efter att ha kryssat i alla utrustningar som M3:an saknar hamnar slutpriset på 860 500 kr.

Lexus IS-F fullutrustad, 757 500 kr, och det enda tillval man har efter grundpriset är aktiv farthållare och aktivt krocksystem, taklucka samt metalliclack.
Så, vill man ha något i BMW:n så kostar det snabbt mycket mer.

Jag tror det var Richard "hamster" Hammond som sa efter att ha testat en BMW, kommer inte ihåg vilken men han sa något i stil: "BMW still know how to rip you off" efter att ha rabblat upp alla tillval och vad dom kostade.

Förövrigt Cloudstone så borde du jämföra Supran med M3 E36 då dom är av samma tid, E36:an är inte så exotisk inuti.
Men det säger jag då, tar mycket hellre M3 E46 än en supra, en av drömbilarna, speciellt i den härliga phoenix gula färgen.

Förövrigt så har min Corolla -88 rullat 30.000 mil snart och rullar på, motormässigt är det inga fel på den, men rosten biter i ganska hårt nu, som tur, ingenting på bärande. Inte en chans att den kommer rulla över 40.000, då är den en rosthög. För min del anser jag inte att det är någon idé och börja fixa rost, det är en A till B bil och när jag väl säljer den till hösten lär jag inte få många tusenlappar.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

är väl lika bra att skrota din corolla då:)

en sak som jag kom på under snökaoset i våras är att fyrhjulsdrift kan underlätta en del, dock så saknade jag det så jag kom 30 min försent till jobbet:p

men fyrhjulsdrivna bilar drar väl en del mer, eller?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
är väl lika bra att skrota din corolla då:)

en sak som jag kom på under snökaoset i våras är att fyrhjulsdrift kan underlätta en del, dock så saknade jag det så jag kom 30 min försent till jobbet:p

men fyrhjulsdrivna bilar drar väl en del mer, eller?

Drar mer, tyngre och hög effektförlust i drivlinan.