Permalänk

Windows på HTPC?

Hejsan.

Som en mångårig *nix tomte har jag funderat på att göra det stora klivet över till windows på min htpc ( ), detta på grund av att flera viktiga tillbehör som (enligt mig är onödiga) familjen desperat kräver inte fungerar så bra som de borde.

Jag är medveten om att det säkert går att få dessa att funka, tex tv-kortet, ett trådlöst tangentbord via ir osv, men just nu har jag varken tid eller ork. Så innan jag byter till SP3 på burken så undrar jag bara lite om det är någon som har testat det här och kan berätta om sina erfarenheter?

Lite frågor om ämnet:

1. Finns det bra programvaror för detta?
1.1 Kört XBMC på linux nu länge, funkar stabilt under xp?
1.2 Mediaportal sägs vara ett alternativ också, förra gången jag testade det så var det lite fult och jobbigt, detta var längesen, hur är det idag?
1.3 Andra program?

2. Torrents.. Ett annat jobb för min HTPC har varit att varje vecka tanka hem avsnitt av olika serier varje vecka. (app app, ni behöver inte trycka på "rapportera", jag talar naturligtvis om tex. diggnation, podcaster) Tror ni detta kommer gå att sköta smidigt?
2.1 På linux har jag skött det som så att rtorrent har tankat hem avnsitt automatiskt från rss-feeds, jag vet att uTorrent gör detta också, men jag har också haft en mapp som rtorrent har scannat av en gång per minut eller så för torrents, så så fort jag lägger en torrent där börjar den tanka. Går detta att lösa?

3 Stabilitet.. För att vara ärlig så har inte ubuntu varit så stadigt på sistone på grund av okänd orsak. Men visst är inte XP så crash-benäget? Tycker det har varit helt tillräckligt stadigt på syrrans burk.

Hjälp mig motivera ett switch till XP :).

Mvh Filleokus.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Varför blir det alltid så komplicerat för Mac/Unix/Windows-människor,
krångla inte till det utan nöj dig med att faktum att windows är lämpligast
i en HTPC p.g.a. det goda stödet av allskönshårdvara.

Visa signatur

Apple

Permalänk

windows mediacenter i Vista premium funkar bra!

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Medlem

För att hålla oss på en vettig nivå då:

XBMC för windows ligger lite efter linux versionen men börjar ta sig riktigt hyffsat. Fjärrkontrollsbitarna är den mörka zonen ännu även om det jobbas för fullt på det.

Mediaportal är i RC status just nu så den börjar också bli hyffsad. Dock är XBMC mer stand-alone än MP.

MediaCenter edition av XP eller Vista premium eller ultimate har ju MS variant av mediacenter i sig. Mindre funktionalitet men med komersiell stabilitetsnivå i stället. Dock bökigt om man vill köra med satelit eller kabeltv kort

Ta en titt på ett scriptspråk som heter powershell, Det känns som en bandning av bash och awk men för win32 miljön så där bör du kunna automatisera en hel del. Föredrar vbscript själv men den tröskeln är högre om man kommer från unix hållet. Tanken är dessutom att powershell ska ersätta resten

Xp SP2/3 är stabilt enligt min uppfattning, som vanligt är bra drivers till HW nyckeln till stabilitet så håller du dig till standardprylar så ska det vara lugnt.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Lånar tråden med en liten följdfråga.

Vad ska jag använda mig av för att spela in från tvn med XP? Annat än ett lämpligt tv-kort naturligtvis.

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

ett lämpligt program

mediaportal är ju ett alternativ om du har vanlig xp, gratis är ju gott

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindfighter
Varför blir det alltid så komplicerat för Mac/Unix/Windows-människor,
krångla inte till det utan nöj dig med att faktum att windows är lämpligast
i en HTPC p.g.a. det goda stödet av allskönshårdvara.

Kanske för att en Windowslicens kostar lika mycket som halva datorn.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Har kikat runt lite nu, testat med windows på burken.. Men kan inte säga att jag är så överväldigad :/. Blir linux istället.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS