Nano bättre än Atom – enligt VIA

Permalänk
Melding Plague

Nano bättre än Atom – enligt VIA

I segmentet för små, billiga och framförallt strömsnåla x86-processorer finns två huvudsakliga spelare – jätten Intel med processorn Atom och den lilla taiwanesiska tillverkaren VIA med Nano.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Relik 📜

För mig är det mer intressant hur energieffektiva de är..
Drar Nano betydligt mer ström är den ju inte så aktuell i vilket fall.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
För mig är det mer intressant hur energieffektiva de är..
Drar Nano betydligt mer ström är den ju inte så aktuell i vilket fall.

Word.

Permalänk
Medlem

Men den drar inte _så_ mycket mer och deras chipset är lite bättre på att spara ström så det är under load som man kan se en skillnad mellan Nano och Atom. Och det vägs helt klart upp av att Nano är betydligt kraftfullare.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

mja.. kommer säkert tester där nano inte klarar spela upp sammafilm lika bra som atom. de kan ha mixat med något som gör att den får jobba mer än vad den gör.

Dock rätt coolt men dessa proppar skulle väl inte behövas i datorer utan snarare i mindra saker som advancerade plc's på företag. vi har 300mhz celeron i våra datorer på maksinerna i jobbet och det där är i underkant ..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Bara jag som störde mig på den smått porriga musiken först biten i filmen?

On Topic: Tycker att Nano verkar har bättre prestanda/watt vilket är bättre, men detta är ju pga Intels uråldriga chipset som snart kommer uppgraderas så först då vet vi vilket företag som kommer vinnande från den här striden

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Härligt, en energi-effektiv CPU som klarar av HD nmaterial, bättre än min Macbooks core 2 duo på 2Ghz..... Nae, e väl som Fire_Ice säger, Via's chipset är la bättre än intels.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

Alltså... det krävs lite mer än en halvsunkig video av två helt ospecade bärbara som kör en liten videosnutt för att kunna avgöra vilken av dem som är effektivast (prestanda vs. energi).

Det kan mycket väl vara så att VIA Nano är snabbare, men det får lite mer seriösa och dokumenterade tester avgöra.

Det är lite sandlåde varning, nästa vecka kanske Intel släpper en liknande där dom kan smutskasta VIA...

*suck*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jespiir
Alltså... det krävs lite mer än en halvsunkig video av två helt ospecade bärbara som kör en liten videosnutt för att kunna avgöra vilken av dem som är effektivast (prestanda vs. energi).

Det kan mycket väl vara så att VIA Nano är snabbare, men det får lite mer seriösa och dokumenterade tester avgöra.

Det är lite sandlåde varning, nästa vecka kanske Intel släpper en liknande där dom kan smutskasta VIA...

*suck*

Jag håller med. Ospecade datorer samt ospecifierad videofil = j*vligt dålig jämförelse.

Hoppas inte Intel leker i samma sandlåda.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag håller med. Ospecade datorer samt ospecifierad videofil = j*vligt dålig jämförelse.

Hoppas inte Intel leker i samma sandlåda.

de lär joina sandlådan :DDDD

Permalänk
Medlem

Att de inte slänger in en nano i via openbook istället för c7 :s

Permalänk
Medlem

Om intel släpper ett mer effektivt chipset till atom så blir den ju klart mer attraktiv än det är nu...

EDIT: enligt wikipedia har atom en TDP på 4w@1.6ghz, medans nano har 25w@2ghz
säger ju en hel del om det undermåliga chipset den sitter på

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Permalänk
Medlem

..ägd?

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

Dom kanske blandade ihop datorerna. ^^

Permalänk

Red. bör lägga till någon av dessa youtube filmer så att inte någon blir vilseledd.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
..ägd?

VIA, ja.

Permalänk
Medlem

en sak de glömmde lägga in e att den har mer RAM

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Nano är det bättre valet nu, men det är mest pga det effektiva moderkortet och inte processorn.

När Atom får ett energisnålt moderkort till sig, då blir det en solklart val för mig. Behöver inte glo på krävande filmer på den osv, vill bara att den ska vara extremt energisnål.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag håller med. Ospecade datorer samt ospecifierad videofil = j*vligt dålig jämförelse.

Hoppas inte Intel leker i samma sandlåda.

Videofilen är inte alls ospecad. Det är en av microsofts testvideor för WMV HD och den körs i Microsofts Mediaplayer.
Du kan själv ladda ned filen från ms om du vill testa.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

Inte väljer man Nano för att spela CryShit, utan för att det ska dra mindre ström... men där är ju Atom bättre.
Fast AMD Geode är snäppet snålare, dock slö.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Blir intressant hur mycket det kommer gå framåt på den här marknaden. Att ha en workstation med Atom/Nano i grunden skulle inte sitta helt fel. Liten dator som inte drar mycket men ändå fullt godtagbar prestanda

Min nästkommande dator lutar faktist åt det hållet.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Intel Sucks!!... man hör bara skit från dem ...

Intel och microsoft e gjorda till varan!!!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk

Men det fanns ju en annan test, nu kommer jag iten ihåg vart jag hittade den som visade att även om Nano drar mer i load, så går det så att säga åt mindre att utföra en uppgift för att den gör det så mycket snabbare, alltså, full load på cpu blir mycket kortare tid, vilket resulerar i att Nanon är bättre i driftsynpunkt. Men det beror ju även på lite, hur ofta man använder datorn, ju mer den är i idle, desto bättre är atom då den drar några watt mindre då, men sen ju mer denanvänds, desto större fördel får man av Nanos beräkningskraft.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Vem fan bryr sig om de kan spela upp wmv 1080p? Är det någon som ens kollar film på det? Inte ens trailers kör wmv... Nej kör igång lite x264 så vi får se båda skrot högarna ramla itu.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk

man köper varan för vad den är till för

eller nått sånt xD

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Gör stor skillnad vilken som är kraftigast eller energisnålast när det inte ens går att köpa dem här :S

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

kommer jag köpa nån av dom lär det defenetivt bli VIA:s

visst atom drar kanske mindre ström men båda e ju nere på så låga nivåer att det knappt gör till eller från. det e resten av datorn som gör den största skillnaden.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
kommer jag köpa nån av dom lär det defenetivt bli VIA:s

visst atom drar kanske mindre ström men båda e ju nere på så låga nivåer att det knappt gör till eller från. det e resten av datorn som gör den största skillnaden.

Intels nuvarande chipset är baserat på 130mm, och kommer att krympas rejält snart. Så för tillfället drar dess chipset 4.5x mer än processorn

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Ser ingen anledning att köra nån av dom som desktop, vanliga processorer drar ju redan så lite. När man kör dom som laptops så är det ju webbsurfning, word, mp3 och film som gäller. Men det är klart alla som renderar cinema scener på mini laptopen bör väl välja en Nano, alla två.

Har svårt att se hur nano skulle kunna vara effektivare än atom som mini laptop så vida man inte ser filmen i snabbspolning på nanon.

Filmuppspelning bör skötas av on board gpu´n inte cpu. Bägge klarar ju dvd fint det räcker. När atom får nytt moderkort så kommer den kicka Nano ass, men vem vet när det blir? En tursam start för via nano, vad sysslar intel med?

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg