Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Hej och välkommen till 2008. Vi vill meddela dig om att bilindustrin förändrats sen 1982. Under det år du bott under en sten har den japanska bilindustrin avancerat till att bli världens största. På din tid sålde Toyota billiga konservburkar som visserligen hade bättre kvalitet än alla andra men inte vara några höjdare gällande komfort och rostskydd.
Toyota sålde schyssta bilar för en liten peng redan 1982. T.ex. Toyota Starlet (de modeller innan 1983). Men även andra märken som BMW etc sålde schyssta bilar då.
Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Under de 25 år som passerat har Toyota tagit över platsen som världens största biltillverkare och säljer idag bilar som utseendemässigt och inredningmässigt är helt på par med europeiska konkurrenter.
Nej. Fel. De är inte helt på par med europeiska konkurrenter. När det gäller superbilar (Koenigsegg, Pagani, Ferrari, Lamborghini, Bugatti etc) är Europa helt överlägset. När det gäller sportbilar (Porsche, Ferrari och Lambos instegsmodeller, Aston Martin, Maserati etc) är Europa helt överlägset. När det gäller bilar i lyxklassen (Bentley, Rolls Royce, Maybach) är Europa helt överlägset. När det gäller bilar i den lägre fullstora lyxklassen (BMW 7, Audi A8/S8, Mercedes S) är Europa överlägset. När det gäller mellanklass (Mercedes E, BMW 5, Audi A6 etc) är Europa överlägset. I mindre mellanklassen (Audi A4, BMW 3, Mercedes C) så är Europa överlägset. I nästan samtliga kategorier har Europa bilar som motsvarar sportbilar i prestanda, typ Audi RS6, BMW M5, Mercedes C63 AMG. De har också bilar i nästan superbilklass som i princip grundar sig på vanliga bilar typ Mercedes CLK DTM AMG etc. Det finns ett mycket större spann här. Och det är genomgående bättre känsla för detalj. Både utseendet invändigt och utvändigt.
Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Man har även lanserat ett varumärket Lexus för att sälja dyrare bilar. Lexus LS kan kosta en bra bit över en miljon kronor och är antagligen något av det lyxigaste du kan köpa. Trots deras fenomenala succé toppar dom fortfarande alla kvalitetsundersökningar.
Lexus gör schyssta bilar. De är också relativt billiga, om man jämför t.ex. en Rx400h med en ny BMW X5 t.ex. där en fet X5 kostar dubbelt så mkt som en fullt kittad Lexus RX400h. Visst Lexus LS600h är en schysst bil. Men absolut inte det lyxigaste. I samma klass har du ju t.ex. Mercedes Benz S65. Som kostar ungefär en miljon mer. Vill du gå upp en klass till? Ja då kan du helt enkelt satsa på en Rolls Royce, eller en Bentley. Det finns ingen japansk motsvarighet.
Lexus LS600h är en jävligt schysst bil. Men om du har sett en sådan i verkligheten, så vet du att den saknar det lilla extra en riktig lyxbil har. Det vill säga en känsla för detalj. Den ser riktigt jävla schysst ut, om man bortser från att de har glömt att koppla ihop avgasutblåsen i kjolpaketet med dom som går ut från motorn. Det ser fan inte legit ut. Det är inte korrekt att slarva på sådana grejer. Det ser budget ut. Det är budget.
Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Visst kanske Toyotas bilar är lite anonyma, men du kan ju knappast jämföra dom med dubbelt så dyra BMW. När man jämföra med Opel, VW, Ford osv. så är man ju ganska obildad om man inte köper japanskt. I den här tråden frågades det efter en hållbar bruksbil som är lätt att ta sig in/ur i, finns ingen som helst anledning att köpa något annat än japanskt om man har dom kraven.
Jo, jag kan jämföra med BMW. För du gjorde det nyss. Du jämförde japanska med europeiska bilar. Visst man betalar mer för europeiska. Men har man pengarna så kan man gott köpa europeiskt.
Därmed inte sagt att japanska bilar inte är hållbara, för det är dom. Dom ligger ofta bra till prismässigt. Men med tanke på deras mkt begränsade utbud, avsaknad av känsla för detaljer och utseende så är de helt enkelt inte klass med Europa. Även om de är billigare. Jag vet iaf vad jag hade köpt om inte pengar varit ett problem. Inte hade det varit japanskt... Men i detta fall är säkert en japansk bil ett vettigt alternativ. Bryr man sig inte så mkt om utseende och detaljkänsla och har som största krav att det ska vara lätt att gå in och ut så finns det nog säkert någon vettig japansk bil för det.