Köra hårddisken i server så skonsamt som möjligt - tips önskas!

Permalänk
Medlem

Köra hårddisken i server så skonsamt som möjligt - tips önskas!

Ska införskaffa lite mer utrymme till min lilla server som står här och puttrar.

Jag tänkte ett tag köra raid5 men det känns lite overkill med tanke på att jag inte skall lagra någon kritisk data på dem utan bara mediafiler.

jag tänker troligtvis använda en 200gb Samsung disk för system och torrents. Ge systemet, Ubuntu Server, 10gb och låta resterande vara utrymme för aktiva torrents och ftp jobb.

Den disken jag ska köpa kommer endast vara lagringsdisk, den kommer bara användas när det ska streamas film och musik över nätverket.
Finns det några tweaks man kan göra för att få disken att gå så skonsamt som möjligt? Låta den stänga av sig om det är möjligt? Köra den på lägre rpm?

Vad skulle ni tipsa om för disk och tweaks för att hårddisken skall må så bra som möjligt?

mvh
Benkaboy

Permalänk
Hedersmedlem

hdparm kan ändra rätt många inställningar, till exempel hur snabbt viloläge skall intagas.

Permalänk
Medlem

Att stänga av och på en disk hela tiden är nog sämre än att ha den på.
Skaffa rejält med kylning är nog första steget till en glad hårddisk.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Medlem

Låt säga att en fläkt får hålla disken/diskarna på under 30grader och min lagringsdisk får lov att kanske köras i 5400rpm istället för 7200rpm?

Eller ska jag satsa på andra tweaks ?

Permalänk

Kylning är som tidigare nämnt viktigt.

Ren ström till diskarna är också viktigt, så snåla inte på nätagget!