Permalänk
Medlem

inspiron 1520 går varm

Hej
Jag har en inspiron 1520 med följande specs...:

C2D 2,0GHz prolle
2048 Mb 667MHz ram
5400Rpm HDD (storleken spelar knappast någon roll just nu)
8600m GT 256Mb Gddr 2

...som verkar gå mycket varm. Jag vet inte exakt hur varm (sitter med linux så jag vet inte något bra program för att kolla temp) men det känns i alla fall som det är för mycket. Genom att skriva "acpi -t" i teminalen fick jag/vi (min bror hjälpte mej efter som jag inte är hemma på linux) fram tempen 71 Grader Celsius. Det stod inte var den mätte det men jag antar att det är CPU tempen det handlar om.

Om det är det, är det då en normal temperatur efter ett tags spelande? Anledningen att jag oroar mej är att man efter ett kort tags spelande (runt 10 minuter) inte kan lägga handen mot undersidan av datorn utan att prakiskt taget bränna sig eller i alla fall få mycket kraftiga kroppsindikationer om att man håller på att bränna sig. Värmen sprider sig så klart genom datorn så att även tangentbordet och övriga delen av datorn blir mycket varm... När tempen stiger minskar givet vis prestandan prestandan så att grafikinställningar som fungerade bra när datorn är sval inte alls fungerar utan mycket hack när den väl blir varm. Det tråkiga är att det inte fungerar bättre även om man spelar på låga inställningar redan från början.

Jag kan ta som exempel:
Jag och min bror spelar Enemy territory quake wars, vi kör på exakt samma inställningar (i princip lägsta som går) men vi får unigefär samma typ av grafikhack efter ett tag. Det ända som skiljer är att min dator har specsen som åvan och han har:

(Också en laptop)
1,6GHz dualcore prolle (ati tror jag)
1024Mb ram av okänd hastighet
antagligen samma hastighet på HDDn
7600GT 256Mb

Enligt mej borde inte jag få grafikhack med de inställningarna, i alla fall inte lika snabbt som honom,
om allt stod rätt till med kylningen.

Någon som kan säga om det är fel på den eller kanske kan rekomendera ett lite utförligare temperatursövervakningsprogram för linux där man kan få fram temperaturen i grafikkortet?

OT:
Jag har för övrigt planer på att bygga någon form att laptopkylare med 2 st Noctua fläktar a lá: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=NOCTNFS12...
Någon som vet om det går att driva dem via en usbport eller om de drar för mycket ström?

Tack på förhand för hjälp

Edit:
Körde samma test i terminalen som i går och den visade nu 83 Grader... Känns inte bra...

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem

Har du kollat om det är mycket damm inuti?

Visa signatur

I \w+ regular expressions.

Permalänk
Medlem

Har nästan exakt samma dator ( Vostro 1500 med en t7500 prolle och windows vista)

Hade samma problem som dig när jag spelade spel (TF2).

det enda jag gjorde var att jag uppdaterade drivrutinerna till grafikkortet (i de nya drivisarna så sätts fläkten igång tidigare eftersom 8600m GT har problem med värmen eller något sådant har jag hört)

och att jag undervoltade processorn, http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Men problemet är att du har linux, eller?

Permalänk
Medlem

Min har alltid varit kall men den har börjat att gå lite varmare och jag tror att det är damm i den då det hände direkt efter att jag hade haft den i soffan på en filt.

Jag behöver inte köra QWET på lägsta, jag kör med det mesta på high om jag minns rätt då det är ett lätt drivet spel.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

@ Keng, Jag har samma problem i vista tyvärr

Vet ni något bra sett att rensa datorn på damm utan att behöva öppna den?

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk

https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...

Försök komma åt så gott du kan i utblåset på datorn, desvärre är det svårt att komma åt längre in i datorn utan att bryta garantin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Har nästan exakt samma dator ( Vostro 1500 med en t7500 prolle och windows vista)

Hade samma problem som dig när jag spelade spel (TF2).

det enda jag gjorde var att jag uppdaterade drivrutinerna till grafikkortet (i de nya drivisarna så sätts fläkten igång tidigare eftersom 8600m GT har problem med värmen eller något sådant har jag hört)

och att jag undervoltade processorn, http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Men problemet är att du har linux, eller?

Keng: vad har du för spänning på maximal CPU multiplier? Jag kunde bara ha 1.0625V som minst, annars blev det BSOD rätt så snabbt. Har du uppdaterat till senaste bios för Vostron= A07?

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

har jag Vostro 1500, där är A06 det senaste.

på FID 12.0X har jag 1.1500 VID, orkar inte testa mer då datorn har stängts av typ 10 ggr då jag försökt med mina test

Permalänk
Medlem

Jag monterade om kylaren på min Vostro, det gav en hel del. Finns en ganska bra guide för isärplockning på notebookreview-forumet.
Har 44/40 vid surf och 72/73 i orthos-load. (innan throttlade den vid load)
När ni blåser ur datorn, se till att stoppa fläkten med en tandpetare el.dyl.
Annars kan ni med lite otur bränna motorn.