GB X48 DQ6 CC Backplate och eftermarknads cpu-cooler !?!

Permalänk
Medlem

GB X48 DQ6 CC Backplate och eftermarknads cpu-cooler !?!

Blivit så jevla less att leta igenom recension efter recension nu !

Jag vill montera Noctua NH C12P (den liggande) vilket kräver att man monterar en backplate på moderkortet som extra stöd. Kylaren kräver också 40mm spelrum mellan sig själv och moderkortet något jag inte tror blir något problem även om kylningen på NB ser maffig ut på detta kort så ligger det hyffsat långt ifrån.
Till problemet.

Tidigare gigabytes moderkort har tydligen inte haft möjligheten att montera backplate till cpu-kylare utan att helt enkelt ta bort kylningen till nordbryggan vilket suger snase ganska rejält.

Har sökt och hittat om X48T DQ6 att det följer med fjädrade skruvar som man kan skruva fast kylningen till nordbryggan med då man monterat bort CrazyCool backplaten för att få dit sin egna backplate till CPU-kylaren.

Det borde ju rimligtvis ingå till X48 DQ6 också men man vet ju aldrig. Kikat en del profiler och signaturer på forum och det finns folk som kör med eftermarknads cpu-kylare på X48 DQ6 men jag har inte lyckats kontakta dem för att höra mig för om dem har fått skippa kylningen till NB eller gjort några andra modifikationer.

Någon som VET hur det står till ?!

edit:

http://www.overclockersclub.com/reviews/gigabyte_x48dq6/2.htm

40m clearance nån ?

Permalänk
Medlem

Jovisst följer sådana skruvar med. Det finns också ett kapitel i manualen om hur man tar bort CC:n.

Visa signatur

Intel Q9450 - Thermalright ultra 120 extreme + 2 fläktar - 8Gb Mukshin Redline PC1000 - Gainward geforce 8800GTX - 2st 320Gb Samsung spinpoint + 2st 500Gb + Thermaltake Toughpower 850W - CM Stacker 830 - Gigabyte X48 DQ6 - Windows Vista X64
Primär skärm: Sony GDM FW900 24" @ 1920x1200 85Hz
Sekundär skärm: Dell 1905 FP 19" @ 1280x1024 60Hz

Permalänk

Re: GB X48 DQ6 CC Backplate och eftermarknads cpu-cooler !?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
Blivit så jevla less att leta igenom recension efter recension nu !

Jag vill montera Noctua NH C12P (den liggande) vilket kräver att man monterar en backplate på moderkortet som extra stöd. Kylaren kräver också 40mm spelrum mellan sig själv och moderkortet något jag inte tror blir något problem även om kylningen på NB ser maffig ut på detta kort så ligger det hyffsat långt ifrån.
Till problemet.

Tidigare gigabytes moderkort har tydligen inte haft möjligheten att montera backplate till cpu-kylare utan att helt enkelt ta bort kylningen till nordbryggan vilket suger snase ganska rejält.

Till mitt P35-DQ6 så följer det iaf med utrustning och instruktioner hur man monterar bort crazy cool-plattan på baksidan utan att bli av med resten av kylningen till nordbryggan.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Hade samma problem för några dagar sen när jag monterade samma CPU kylare på Gigabyte kortet. Det sitter 3 skruvar på ovansidan av moderkortet som håller fast "CrazyCool" plattan sen för du även lossa de två fjädrande skruvarna på NB koppar flänsen.

Men som Milky Way sa så står det i manualen till kortet hur du monterar av den, piece of cake.

Permalänk
Medlem

På mitt x48-DQ6 sitter Crazycool Cpu backplate ihop med NB backplate.
Alltså inte möjligt att montera bort Cpu backplate och behålla Nordbrygans.

Permalänk
Medlem

Ngn som gjort en bild-guide för hur man gör det med x38-dq6 på den här sidan. Tror det är ganska likt den till x48-dq6?
http://www.clunk.org.uk/forums/reviews/311-gigabyte-ga-x38-dq...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biocide
På mitt x48-DQ6 sitter Crazycool Cpu backplate ihop med NB backplate.
Alltså inte möjligt att montera bort Cpu backplate och behålla Nordbrygans.

Och du är säker på att det är en sådan bräda du har?

HAHAH

Aja det är busenkelt att ta bort orginal plattan och sedan ersätta den med en "custom"..

Arbete: Byta Backplate
Svårighetsgrad: 2/10
Arbetstid: 2 minuter

Lycka till.

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

Jag slängde väck min sletna gammla platta o fäste det andra med, 2 plastknoppar med fjäder på från en gammal kylfläns, sitter 100

Permalänk

Köpte ett x48-dq6 demo ex och fick inga skruvar att fästa med efter att man tagit bort plattan, någon som vet var man kan få tag i några?