Orsakerna bakom Windows popularitet?!?

Permalänk

Jag har under många års tid försökt se tjusningen med Linux eller BSD och har därför provat många distributioner men alltid återvänt till Windows eftersom det os:et aldrig krånglat för mig, och då använde jag ändå med Millennium i några år. När jag kört Linux har systemet varit långsamt med program som slutat svara och många totala krascher. Men ska jag rannsaka mig själv måste jag erkänna att det varit på gamla datorer jag kört Linux, gamla datorer med begränsad prestanda. Nya datorer blev vigda åt Windows.

Nu har jag OpenSuSE 10.3 som referens på en dator med en processor på 2 GHz och är positivt överrraskad. Det var bara att peta in nätverkskabeln och börja surfa. Alla program man kan tänkas behöva finns inbakat i operativsystemet. Det finns ordbehandlingsprogram, ett brännarprogram, program för att chatta (om man gillar sådant), fildelningsprogram med mera. Med andra ord är OpenSuSE som Windows blir när man installerat de program man behöver. Än så länge har jag inte lyckats få med OpenSuSE-burken i arbetsgruppen (det har tydligen något med samba att göra).

Om Microsoft börjar göra som Linux-utvecklarna gör när de fyller sin distro med färdiga och nyttiga program, skulle Windows bli ännu framgångsrikare.

Någon total övergång till Linux blir det inte för mig, hur bra Linux än kan bli i framtiden. När Windows 7 släpps ut på marknaden om något år kommer jag att skaffa mig också det.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erich Lespenhalt
Om Microsoft börjar göra som Linux-utvecklarna gör när de fyller sin distro med färdiga och nyttiga program, skulle Windows bli ännu framgångsrikare.

Dom får ju inte göra det.

Fast visst, skulle dom lägga in open source-program kanske det skulle vara en annan femma, det vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Om linux hade något vettigt stöd för hårdvara, och multimediemjukvara (inkl. video/ljudredigering) samt spel så hade fler vänt sig dit. För hobbyanvändare som mest surfar och programmerar är linux finfint, men är ens intresse större än så så är det Windows eller OSX som gäller.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
Om linux hade något vettigt stöd för hårdvara, och multimediemjukvara (inkl. video/ljudredigering) samt spel så hade fler vänt sig dit. För hobbyanvändare som mest surfar och programmerar är linux finfint, men är ens intresse större än så så är det Windows eller OSX som gäller.

Duger det inte att stödet är bättre för linux än för Windows out of the box? FInns mängder med sådana program för redigering, annars finns ju alltid wine så ditt argument förkastar jag.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Linux har faktiskt världens bästa hårdvaru stöd out of the box. Inget annat OS stödjer så många komponenter som Linux gör out of the box.

Permalänk
Inaktiv

Jovisst, många distar kanske har stöd för mycket hårdvara, men om det INTE har det så är det (kan det vara) ett jääävla jobb att få det.

Det är det inte med Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Jovisst, många distar kanske har stöd för mycket hårdvara, men om det INTE har det så är det (kan det vara) ett jääävla jobb att få det.

Det är det inte med Windows.

Det är en myt,
Det är däremot problem att få många nya t.ex bärbara att få att fungera med win XP för stödet är enbart för Vista.
Hur sjukt är inte det då?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Det är en myt,
Det är däremot problem att få många nya t.ex bärbara att få att fungera med win XP för stödet är enbart för Vista.
Hur sjukt är inte det då?

Myt? Inte alls. Många ggr jag läst om folk som hållt på i timmar att försöka få igång saker.

Jo, det vet jag att det händer, men det är knappast Windows fel, utan drivrutintillverkarnas.
Sen att det är många, det kan ju diskuteras.

Permalänk
Medlem

Alla fel i linux är "bara" drivrutintillverkarnas också. Hade det inte varit för sådana problem (med nyare hårdvara) hade Windows varit långt bortglömt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Alla fel i linux är "bara" drivrutintillverkarnas också. Hade det inte varit för sådana problem (med nyare hårdvara) hade Windows varit långt bortglömt.

Exactly

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Alla fel i linux är "bara" drivrutintillverkarnas också. Hade det inte varit för sådana problem (med nyare hårdvara) hade Windows varit långt bortglömt.

Jo, det ligger väl en del i det du säger, skillnaden är väl att till Windows finns det typ alltid färdiga drivrutiner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Myt? Inte alls. Många ggr jag läst om folk som hållt på i timmar att försöka få igång saker.

Jo, det vet jag att det händer, men det är knappast Windows fel, utan drivrutintillverkarnas.
Sen att det är många, det kan ju diskuteras.

jag slår vad om att det inte är lika många gånger du kan läsa om krångel med Windows i Windowsdeln här på forumet. inte ens representativt då, med 11-1 eller vad det börjar bli.. min erfarenhet är dessutom att felen i Windows aldrig kunde lösas, satt jag där med en blå skär och en obegriplig felkod så var det bara att omintallera eftersom felet är olösligt eller Windowsfolkets kompetens eller hjälpvilja var obefintlig. svarta skärmar på Linuxsystem däremot (för jodå, visst det har förekommit. men nästan enbart efter mitt eget pillande) har jag lyckats åtgärda flera gånger.

det är som sagt aldrig Linux fel heller, kärnan är grymt stabil. om det blir fel beror på mindre stabila kringkoder som dansar runt den bara. (ser du nu hur meningslöst den formen av argument var?)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

Det verklar klart enklare att installera om Windows än att behöva sitta i flera timmar och få igång nån skitsak

Permalänk
Medlem

Loxus, du klarar inte att argumentera sammanhängande.
Du lägger skulden från Windows när det saknades drivrutiner. Jag applicerar samma argument för Linux och helt plötsligt så fanns det alltid drivrutiner för Windows.
Hallå i stugan? Det fanns ju inte drivrutiner för hans laptop. Och det var enligt dig inte operativsystemets fel. Tycker du det eller vill du ändra dig?
Fanns drivrutiner till allt i min laptop med linux.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Loxus, du klarar inte att argumentera sammanhängande.
Du lägger skulden från Windows när det saknades drivrutiner. Jag applicerar samma argument för Linux och helt plötsligt så fanns det alltid drivrutiner för Windows.
Hallå i stugan? Det fanns ju inte drivrutiner för hans laptop. Och det var enligt dig inte operativsystemets fel. Tycker du det eller vill du ändra dig?
Fanns drivrutiner till allt i min laptop med linux.

Hehe. Hur ofta är det saker till Windows inte fungerar menar du?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Det verklar klart enklare att installera om Windows än att behöva sitta i flera timmar och få igång nån skitsak

Hm, går mycket fortare att installera flera distar än sunk windows.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Det verklar klart enklare att installera om Windows än att behöva sitta i flera timmar och få igång nån skitsak

Jag installerade Windows XP på en partition förrut, eftersom jag ville spela ett spel som inte fungerade i Linux. Det tog runt 30-40 minuter att bara formatera partitionen med windows installationsprogram! Det tog sedan en bra stund till innan Windows hade installerats. Sen var jag lov att boota om till Linux för att ladda ner drivrutiner till nätverkskortet (vilket fungerade utan ingripande i Linux), för att jag sedan skulle kunna ladda ner drivrutiner till moderkort, grafikkort och ljudkort så att allt skulle fungera.

Några dagar senare installerade jag Ubuntu på en bekants bärbara dator med liknande prestanda. Totalt tog nog installationen 20-25 minuter. Sedan var Ubuntu installerat, och ljudkort, grafikkort och nätverkskort fungerade direkt. Med Ubuntu följde också Open Office och en mängd andra program.

Så har man bara hårdvara som stöds bra i Linux så är det rejält mycket enklare att få igång en Linux-installation jämfört med Windows i min åsikt. Det gäller bara att vara lite nogrann med vad man köper för hårdvara.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Jag installerade Windows XP på en partition förrut, eftersom jag ville spela ett spel som inte fungerade i Linux. Det tog runt 30-40 minuter att bara formatera partitionen med windows installationsprogram! Det tog sedan en bra stund till innan Windows hade installerats. Sen var jag lov att boota om till Linux för att ladda ner drivrutiner till nätverkskortet (vilket fungerade utan ingripande i Linux), för att jag sedan skulle kunna ladda ner drivrutiner till moderkort, grafikkort och ljudkort så att allt skulle fungera.

Några dagar senare installerade jag Ubuntu på en bekants bärbara dator med liknande prestanda. Totalt tog nog installationen 20-25 minuter. Sedan var Ubuntu installerat, och ljudkort, grafikkort och nätverkskort fungerade direkt. Med Ubuntu följde också Open Office och en mängd andra program.

Så har man bara hårdvara som stöds bra i Linux så är det rejält mycket enklare att få igång en Linux-installation jämfört med Windows i min åsikt. Det gäller bara att vara lite nogrann med vad man köper för hårdvara.

Välj snabbformatering nästa gång så går det på några sekunder
Båda mina nätverkskort fungerar i en ny windows-installation.

När jag installerade Ubuntu på min dator, tyckte jag inte det tog mycket kortare tid än att installera windows (vista home premium), det var nog ungefär lika.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Välj snabbformatering nästa gång så går det på några sekunder

Jag tog bara det rekommenderade alternativet, då det inte fanns någon information om skillnaden mellan de olika alternativen (som en vanlig användare skulle ha gjort alltså). Men du kanske har rätt i att det går att välja snabbformatering också, så jag får väl skylla mig själv för att jag inte var bättre påläst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
När jag installerade Ubuntu på min dator, tyckte jag inte det tog mycket kortare tid än att installera windows (vista home premium), det var nog ungefär lika. [/B]

Jo, själva installationen tar väl ungefär lika lång tid, men Ubuntu installerar också mycket mer än vad Windows gör. Det skulle vara intressant att veta vad Windows egentligen sysslar med medan det installeras

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Duger det inte att stödet är bättre för linux än för Windows out of the box? FInns mängder med sådana program för redigering, annars finns ju alltid wine så ditt argument förkastar jag.

Heh, du får köpa hårdvara specifikt inriktat för Linux för att det skall fungera, har du testat att köpa ett 4850 och X-Fi? Drivrutinerna för detta är minst sagt bristfälliga och nej, det finns inga "sådana program", videoredigering, MIDI-musikskapande (a la SONIC), Adobe Photoshop CS3, Premiere CS3, Adobe Illustrator, Soundbooth, mfl. finns inte.

Linux är trevligt, men tämligen oputsat och hänger tyvärr inte med riktigt i svängarna i multimediesammanhang.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

bättre att inte hänga med i svängarna än att hänga sig när det svänger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Det skulle vara intressant att veta vad Windows egentligen sysslar med medan det installeras

leker Powerpoint ju.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Jag installerade Windows XP på en partition förrut, eftersom jag ville spela ett spel som inte fungerade i Linux. Det tog runt 30-40 minuter att bara formatera partitionen med windows installationsprogram! Det tog sedan en bra stund till innan Windows hade installerats. Sen var jag lov att boota om till Linux för att ladda ner drivrutiner till nätverkskortet (vilket fungerade utan ingripande i Linux), för att jag sedan skulle kunna ladda ner drivrutiner till moderkort, grafikkort och ljudkort så att allt skulle fungera.

Några dagar senare installerade jag Ubuntu på en bekants bärbara dator med liknande prestanda. Totalt tog nog installationen 20-25 minuter. Sedan var Ubuntu installerat, och ljudkort, grafikkort och nätverkskort fungerade direkt. Med Ubuntu följde också Open Office och en mängd andra program.

Så har man bara hårdvara som stöds bra i Linux så är det rejält mycket enklare att få igång en Linux-installation jämfört med Windows i min åsikt. Det gäller bara att vara lite nogrann med vad man köper för hårdvara.

Absolut! Vill man ha en dator som har office-liknande program igång på en gång så är Ubuntu kanon. Vill man ha lite mer än så så är Windows att föredra.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Hehe. Hur ofta är det saker till Windows inte fungerar menar du?

Ja, t.ex. i inlägget du först svarade till? Där våran diskussion startade? Du verkar ha glömt vad vi pratade om :/

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Ja, t.ex. i inlägget du först svarade till? Där våran diskussion startade? Du verkar ha glömt vad vi pratade om :/

Inte alls. Var inte så insnöad

Permalänk

Har kört ubuntu ca en vecka nu..
Installationen gick smärtfritt, laddade ner ett program som fixade en boot-bar USB (har ingen cd-enhet). Kunde börja test live vairanten sen var de bara att välja instalera. Hitils fungerar allt utan scroll-knappen och fingerprintreadern men har hittat guider för detta (dock inte hunnit fixa de).
De jag jobbar för nu är att få igång min nokia N82 som modem, vilket e lite bökigt men skall nog gå.
Tycker de är kul att lära mig något nytt, och har lovat att köra linux åtminstone till skolan drar igång igen. Kommer dock att instalera virutalbox för att köra apps som är bunda till windows (orkar inte jobba mig med att få program jag sällan använder fungera...).

Permalänk
Medlem

Windows var bäst då. Men idag när linux blir bättre så blir det också populärare.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Tycker diskussionen är lite felvriden nu. Är ju i princip omöjligt att göra en rättvis jämförelse.
Men om vi återgår till frågan varför windows är populärt är mitt svar ganska enkelt.

Bill gates insåg att om han lyckades sprida sitt OS tillräckligt skulle han automatisk få en väldig marknadsandel.. Ungefär som standarder för allt annat. Mp3 är ju tillexmpel inte bäst, men ändå populärast?

OS/2 va ju tex. bättre än windows osv.

Windows är enligt mig bland de sämre OS, men eftersom det är störst är de fortfarnade enklast att användas.

Det är ju ganska uppenbart att windows rent prestandamässigt inte har någon chans.. När kom multitasking (win 95??), 64 bitarsstöd? osv osv

Permalänk
Medlem

Men har ingen gjort en installation på XP eller? Jag måste fan alltid leta på internet(eftersom mina smarta kompisar tyckte att skivorna behövs ju inte när man redan fått datorn) efter drivrutiner som inte finns eller ligger på en ftp med 1200 baud i taiwan så det tar flera timmar. Jag behöver visserligen bara en enda drivis som inte kommer med mitt linux så jag kanske har missat en massa problem. Jag behöver med opensuse gå till opensuse.org, klicka på en länk, vänta lite klicka på lite rutor, starta om, färdigt. Nu så gör jag visserligen inte så eftersom jag är terminalskadad och därför laddar ned drivisen och installerar den själv. Har för övrigt lagt in opensuse på så många människors datorer jag kan. För om man bara "surfar och mailar" så behöver man inte windows. Det enda man behöver windows till är om man ska spela spel eller använda specialapplikationer. De flesta märker inte ens någon skillnad på XP och opensuse förutom att opensuse är snyggare, snabbare och till och med enklare.

Prova att installera en skrivare till exempel. Man kopplar in den, startar yast och sen är det klart underbart liksom.

EDIT: felstavning på skrivare

Visa signatur