Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 73mpl4R
Finns det inte två minnesmodulplatserr?:)

Nix bara en.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Det gör det hela ganska lätt egentligen. Det är väl SO-DIMM DDR2 som man ska använda? Vilken hastighet spelar ingen roll antar jag?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 73mpl4R
Det gör det hela ganska lätt egentligen. Det är väl SO-DIMM DDR2 som man ska använda? Vilken hastighet spelar ingen roll antar jag?

japp, jag köpte ett DDR2 5300 667Mhz minne, och det funkar kanon.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk

Om man skulle köpa en Advent i England - går det att ställa in datorn så att de tangenter som sitter där åäö sitter, på ett svenskt tangentbord, skriver åäö och inget annat? Det borde det väl förstås... men jag vill vara säker. Någon som har erfarenhet av detta?

Finns det andra problem med att köpa en dator utomlands? (förutom att det kan bil svårt med support etc...)

Visa signatur

Mattias - författare av: "Datorn i skolan - pryl eller verktyg?" - Om netbooks i skolan
http://skoldator.wordpress.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skoldator
Om man skulle köpa en Advent i England - går det att ställa in datorn så att de tangenter som sitter där åäö sitter, på ett svenskt tangentbord, skriver åäö och inget annat? Det borde det väl förstås... men jag vill vara säker. Någon som har erfarenhet av detta?

Finns det andra problem med att köpa en dator utomlands? (förutom att det kan bil svårt med support etc...)

Jag köpte min Dell i USA och det har fungerat bra. Det är bara att ställa om i tangentbordsinställningarna till svensk tangentbord så fungerar det precis som ett vanligt. Vet man var knapparna sitter så är det inga problem att använda.

Jag fick världsgaranti med min dator och vet att det finns fler märken som har det också. Jag har inte märkt av några problem med min dator som är relaterat till köpet utomlands.

Permalänk
Medlem

när kommer wind att säljas i sverige? eller kommer den hit över huvud taget?
vad jag vet så finns det inga svenska återförsäljare av msi laptops

Visa signatur

BRiCKE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BRiCKE
när kommer wind att säljas i sverige? eller kommer den hit över huvud taget?
vad jag vet så finns det inga svenska återförsäljare av msi laptops

Här har du en svensk återförsäljare som värkar ta in dom snart:
http://www.expansys.se/c.aspx?f=1468

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BRiCKE
när kommer wind att säljas i sverige? eller kommer den hit över huvud taget?
vad jag vet så finns det inga svenska återförsäljare av msi laptops

Jag har hört rykten om att Elgiganten/PC City kommer att sälja MSI Wind.

Visa signatur

Mattias - författare av: "Datorn i skolan - pryl eller verktyg?" - Om netbooks i skolan
http://skoldator.wordpress.com

Permalänk

Ingen vet riktigt när skitarna släpps. Jag har väntat på wind länge nu, och orkar snart inte mer. MSI är korkade som låter oss vänta så länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Ingen vet riktigt när skitarna släpps. Jag har väntat på wind länge nu, och orkar snart inte mer. MSI är korkade som låter oss vänta så länge.

Jag tror inte att det är MSI's strategi att låta oss vänta, dem har nog inget val.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Ingen vet riktigt när skitarna släpps. Jag har väntat på wind länge nu, och orkar snart inte mer. MSI är korkade som låter oss vänta så länge.

Om man kollar på prestandan, så är det bara hårddisken och den inbyggda kameran som är ändrad från Asus Eee, vissa säger t.o.m att 701s CPU är starkare än atomen i Wind och övriga.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalmac
japp, jag köpte ett DDR2 5300 667Mhz minne, och det funkar kanon.

Finns det 2Gigg ram med som fngerar på den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjon Geao
Finns det 2Gigg ram med som fngerar på den?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=163013&s=inkfrakt

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk

4473 kronor för linuxvarianten, men det är ju med 3 cells batteriet.. :/

Visa signatur

LG LW60 - EEE 901

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengan_svensson
4473 kronor för linuxvarianten, men det är ju med 3 cells batteriet.. :/

Det är ju en affär som inte heller säljer den svenska varianten utan den engelska. Så då kan man ju lika gärna köpa en Advetn 4211 för 279 pund eller ca 3300 SEK. Jag får se ifall jag tar den när jag är där nästa vecka.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

såg just att expansys tar 4200 kronor för EEE 900 med linux..

http://www.expansys.se/p.aspx?i=167015

medan Datorbutiken tar 3000 kronor

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASEEEPC90...

Varför det höga priset? Wind kanske inte kommer kosta fullt så mycket..? Hmm

Visa signatur

LG LW60 - EEE 901

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skoldator
Jag har hört rykten om att Elgiganten/PC City kommer att sälja MSI Wind.

Mer troligt att de kommer att sälja Advent-modellen med tanke på att det är "deras" eget märke.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att kräva tillbaka pengar för XP licensen om man inte accepterar EULA? Windows varianten av Wind lär väl bli ungefär lika billig som den med Linux fast med större minne och batteri. Adventen säljs väl med XP så den blir ju ännu billigare om man gör så.

Permalänk
Medlem

Ni som står i valet mellan att köpa en Wind eller Eee! Tänk på att Eee har ett stort försprång community mässigt. På min Eee 900 kör jag Sabayon och Backtrack de bara funkar. Skulle det göra det på en Wind? Knappast utan kraftig hand påläggning. Så spec hit och spec dit, Tänk på vad ni ska använda den till och vilket år ni har tänkt att göra det
// Junne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengan_svensson
såg just att expansys tar 4200 kronor för EEE 900 med linux..

http://www.expansys.se/p.aspx?i=167015

medan Datorbutiken tar 3000 kronor

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASEEEPC90...

Varför det höga priset? Wind kanske inte kommer kosta fullt så mycket..? Hmm

Den som expansys säljer har två SSD-minnen, ett snabbare som man lämpligen kör OS på och ett långsammare avsett för lagring. Den svenska modellen saknar helt det snabba minnet och har därför betydligt sämre prestanda.

Permalänk
Medlem

Expansys har saftiga priser för att dem är "först" med grejer. Deras priser skiljer sig markant från dem "riktiga" affärerna. Alltså inget man ska gå på.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredl
Mer troligt att de kommer att sälja Advent-modellen med tanke på att det är "deras" eget märke.

Exakt, det vore mest logiskt. Ryktet förtäljde dock att Webhallen kommer att sälja Advent, Elgiganten och PC City säljer MSI Wind... men det var ju å andra sidan bara rykten

Visa signatur

Mattias - författare av: "Datorn i skolan - pryl eller verktyg?" - Om netbooks i skolan
http://skoldator.wordpress.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Jag tror inte att det är MSI's strategi att låta oss vänta, dem har nog inget val.

Inget val? Varför då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Inget val? Varför då?

Brist på Atom-processorer kanske?

@ Skoldator och din sida:
Dell själva är en garanterad distributör av Dell E.

Permalänk
Medlem

Nix, de "utländska" 900 har en snabb 4GB ssd och den slöa 16GB, Svenska modeller får nöja sig med bara den slöa 16GB.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Söt dator

Citat:

Jag läste precis att alla svenska 900:r lider av en bugg som härstammar från ASUS server, eller liknande, och leder till problem om man vill (av)installera program.

Buggen består i att länkningen mot ASUS uppdateringsserver (felaktig katalogangivelse) inte stämmer. Det är alltså (givetvis) ingen bugg i burken.

Jag är nöjd med min EEE 900. Jag köpte den enbart som leksak och maskin att mixtra med. Xandros Linux åkte ut på en gång. Urbota hemskt gränssnitt. Sedan in med NetBSD. Fungerade klockrent även om jag inte fått igång kameran. Sedan test med Windows XP med medföljande drivers från ASUS. Helt oanvändbart. XP älskar ju att kladda med disk och trots installation av RAM-disk är XP inte ett alternativ. Sedan in med eeeUbuntu och det var trevligt! Visserligen fick jag konfigurera WLAN (med krypto) direkt i /etc/network/interfaces - och det tog ett tag att komma på varför GUI:t inte gör det man tror - men det var det värt.

För varje installation har jag gjort en image. Jag kan byta när jag vill eftersom det inte tar speciellt lång tid att skriva 16GB även om SSD:n inte är speciellt snabb. Mina images har jag på en bootbar NetBSD-sticka. Sedan är det bara att gzip -dc <image> | dd ibs=1m obs=1m progress=1 of=/dev/rwd0d (NetBSD här) och vips!

Jag tycker maskinen är skojig som leksak. Man kan faktiskt använda den som surfburk, skrivburk och filmburk. Klart värd pengarna om man just betraktar maskinen som en leksak för förströelse. Sedan blir det ju alltid kommentarer i stil med "ÅÅÅÅh vad söt! En sådan vill jag också ha!"

Att den inte har en Intel Atom och ett större batteri kan ju tyckas tråkigt men gör inte så mycket. Det är sport (ingår i förströelsen) att tweaka den för maximal energibesparing. Jag kommer oftast upp i tre timmars drifttid på det lilla 4400mAh som följde med.

Sedan är den bra som analysverktyg för trådlösa nät och annat pyssel där det krävs koppling till omvärlden, t ex RS-232 via USB-adapter.

Sedan ska man inte underskatta nyttan av ett snabbt SD-kort. Jag har satt ett 4GB Sandisk Extreme III i SD-slotten och kortet är en mycket snabb extradisk.

Detta om detta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
901 väger väl ca 1kg? MSI wind väger 1,1Kg med 3-cell...

var fick du dessa uppgifter ifrån? överallt där jag kollar står det att MSI Wind väger 1 kg med 3-cells batteri

//Peter

Permalänk
Medlem

901 väger 1.1kg.