Permalänk

Intel D945GCLF - Ta bort CPU fläkten?

På mini-itx kortet Intel D945GCLF, om man tar bort den lilla CPU fläkten ovanpå kylflänsen, hur mycket, om någon, extra kylning behövs då?

Finns det något bra passivt kylelement som passar? Vill inte ha några fläktar alls i mitt bygge som jag hoppas blir näst intill knäpptyst.

Och finns det någon ersättare till Pico PSU? Och inte dom där från den svenska återförsäljaren som kostar 800 kr. Och borde det inte vara relativt enkelt att bygga kretsen själv? Jag är inte så insatt i just nätaggregat men..

Och en fråga till, om jag skulle köpa ett Pico PSU, är det bäst att satsa på ett 120W direkt? Jag ska nog boota OS från ett CF kort, och ha en minnessticka på 8 gig, eller är en hårddisk bättre? (Ta även hänsyn till ljudnivån)

Permalänk
Medlem

Ur ljudsynpunkt så kan du ju satsa på en bärbar hdd då som brukar vara väldigt tysta sen givetvis fixa någon form utav upphängning.

Det bästa du kan göra är väll att få dit en större fläkt som snurrar 500rpm kanske, en 120mm som gör det är knappast hörbar och flyttar med stor sanolikhet minst 2-3ggr så mkt luft som standardfläkten. annars vänta och se tills du fått grejorna hur varm och hur mkt det låter för då kan du bara köpa en väldigt tyst 40mm fläkt (ser ut som nått sånt på bilden)

Permalänk

Läste att ett ungefär likadant (äldre och utan Intel Atom) blev 60 grader efter idle i 10 min, liggandes på golvet. Så jag måste nog även byta ut kylflänsarna, eller kanske Intel Atom blir lika varm pga mindre energi förbrukning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woodlauncher
Läste att ett ungefär likadant (äldre och utan Intel Atom) blev 60 grader efter idle i 10 min, liggandes på golvet. Så jag måste nog även byta ut kylflänsarna, eller kanske Intel Atom blir lika varm pga mindre energi förbrukning?

Svårt att tro det eftersom förbrukningen gått ner så lär också kylardimentionen blivit mindre.

Om du nu ska köpa oavsett så är det bara å testa Blire för varmt utan fläkt load så får du ha fläkten eller fixa en egen lösning.

Kolla just hur kylaren sitter, verkar sitta med en pinne och inte pushpins/skruv så ett byte blir svårt :/

Permalänk

Okok, tackar.