Asus eee pc 701 - billig samt intressant!

Permalänk
Medlem

Tjo, tänkte be om en (för mig) stor tjänst. Jag skulle vilja att någon installerade VICE (c64 emulator) och testade köra lite på den, gärna i Xandros också då men xp funkar finfint. http://noname.c64.org/csdb/ finns det demos och diverse annat demoscene relaterat för c64. Och en test med SCUMMVM vore najs också bara för å se om de funkar.

Sen undrar jag vad jag skall införskaffa för tillbehör för att göra livet så skoj som möjligt med den lilla skönheten. Extra ram har jag förstått är en höjdare eftersom de e billiga, men sen då? Hur gör ni när ni hoppar imellan operativsystem? USB-DVDROM eller går de boota ifrån nå USBMINNEN å Grejer eller hur gör ni? hehe... Tacksam för lite hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag var enormt nära på att köpa en extern usb dvd läsare för att installera XP, men så tänkte jag att det är lika bra att försöka göra det med ett USB minne då det är gratis (har flera stycken). Även om något skulle gå snett så hade det bara varit att köpa en dvd och innan installation formatera och installera med skiva.
Det visade sig vara väldigt lätt att installera med USB minne.
Här är en enormt lätt och kort men även fullt fungerande guide:
http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=20702

Det är det lättaste sättet med USB minne.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Hej alla!
Har nu suttigt och ställt in och fixat med ubuntu eee på in 701a, och det enda som jag inte får igång är
webcamen, är det någon här som kör ubuntu eee på sin 701a och som har en fungerande webcam? Jag kan inte hitta någon information på ubuntu eees hemsida om webcamen. Men allt annat verkar funka som det ska.

*fixat*
Jag fick gå in i bios (F2 vid startup) och sätta på webcamen, så nu fungerar den.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bruticus
Någon som vet om man kan flasha den riskfritt med 901ans bios så man kan köra i 900 mhz utan att den ballar ur? eeectl är ju lite instabilt ...

Hos mig fungerar eectl utmärkt från 360 till 990 MHz på min 900. I början var det problem med hängningar men det berodde på att jag lät den ta för stora steg. Nu tar den 1 steg (9MHz) åt gången och då går det bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unaz
Tjo, tänkte be om en (för mig) stor tjänst. Jag skulle vilja att någon installerade VICE (c64 emulator) och testade köra lite på den, gärna i Xandros också då men xp funkar finfint. http://noname.c64.org/csdb/ finns det demos och diverse annat demoscene relaterat för c64. Och en test med SCUMMVM vore najs också bara för å se om de funkar.

Sen undrar jag vad jag skall införskaffa för tillbehör för att göra livet så skoj som möjligt med den lilla skönheten. Extra ram har jag förstått är en höjdare eftersom de e billiga, men sen då? Hur gör ni när ni hoppar imellan operativsystem? USB-DVDROM eller går de boota ifrån nå USBMINNEN å Grejer eller hur gör ni? hehe... Tacksam för lite hjälp!

ScummVM fungerar. Körde det på min EEE 701

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
ScummVM fungerar. Körde det på min EEE 701

Monkey Island 3? Bara som en riktlinje liksom, sen är jag väldigt intresserad över om VICE flyter på bra, hittar nämligen ingen info om de via google, kommer bara massa vice city länkar

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unaz
Monkey Island 3? Bara som en riktlinje liksom, sen är jag väldigt intresserad över om VICE flyter på bra, hittar nämligen ingen info om de via google, kommer bara massa vice city länkar

Sök på vice -city då?

Permalänk

finns massor med filmer på youtube där man får så hur vice city flyter

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thisisafakenick
finns massor med filmer på youtube där man får så hur vice city flyter

Han skulle INTE ha Vice City

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Han skulle INTE ha Vice City

aha jag förstod det som att han ville ha vice city test på eee pc:n men fick bara upp länkar till spelet eller något sådant

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thisisafakenick
aha jag förstod det som att han ville ha vice city test på eee pc:n men fick bara upp länkar till spelet eller något sådant

Nej, han skulle ha VICE

http://www.viceteam.org/ antar jag?

Permalänk
Medlem

Japp, jag vill veta om c64 emulatorn VICE lirar på som den skall utan massa skit, tro de eller ej så kan emulatorn kräva endel på vissa datorer

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unaz
Japp, jag vill veta om c64 emulatorn VICE lirar på som den skall utan massa skit, tro de eller ej så kan emulatorn kräva endel på vissa datorer

Jo, det kan ju ta en hel del att emulera ett helt annat system.

Se på PS2-emulatorer t ex.

En PS2:a har väl bara en cpu på en 233MHz eller liknande.

Permalänk
Medlem

jag ar i ungern nu och igar var jag pa electro wolrd och sag eee 701 med xp. har nagon annan hort talas om det. trodde att den bara fanns med xadros.
sorry skriver pa ungerskt tangentbord.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
jag ar i ungern nu och igar var jag pa electro wolrd och sag eee 701 med xp. har nagon annan hort talas om det. trodde att den bara fanns med xadros.
sorry skriver pa ungerskt tangentbord.

Butiken kan ju ha gjort det själva kanske?

Permalänk
Medlem

EEE PC 701 finns med XP inget konstigt med det... Fanns bara i Japan i början men den har kanske hittat ut? Den hade X med i namnet, typ 701X eller nått har jag för mig.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/?page=product&stockid=5302523 1gb SODIMM DDR2 200pin PC5300 667mhz

http://www.inet.se/?page=product&stockid=5305352 Transcend 8GB JetFlash v10 USBDisc (USB 2.0 minne)

Dessa två borde sitta som handsken till en 701a va? USBminnet vill jag ha för att ha nått att installera operativen ifrån... finns de nå bättre/billigare att rekommendera kanske?

Permalänk
Medlem

Annars räcker det med 1GB usbminne för att installera XP.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

XP har man bara om man vill spela på datorn imo, annars duger ju ett gratis operativ för de finns typ inget i windows man inte kan göra i linux eller annat operativ förutom att spela bra... hehe

Men tänkte att jag inte har nå USB-Minne å kan va skoj att ha nått med lite kräm i

EDIT: Tjackade en sån här skönhet iaf, fast från pccity, 100:- dyrare men å andra sidan så blir de ju typ samma med frakten iaf... Sen har man ju en fysisk person å gå till om de blir problem...

EeeUbuntu åkte in typ direkt å med ricey tweaken funkar de kalas faktiskt... riktigt nice... nu skall de väll bara till ett fläskigare ram minne

Permalänk
Medlem

Hej! Har läst mycket på denna tråd före och efter mitt köp av denna söta rosa maskin som jag nu skriver på. Tack för alla tips!
Idag kom min car charger från Hongkong som jag beställde för drygt en vecka sen och den kostade 130 svenska kronor inkl frakt, fick en länk härifrån fast det var länge sen så nu lägger jag in den igen.
http://shop.brando.com.hk/prod_detail.php?prod_id=02343
eller http://car.brando.com.hk/prod_detail.php?prod_id=00081 går till samma produkt. Man betalar via pay-pal så det kändes säkert att beställa.

Nu är jag fullständigt flyttbar, okej saknar fortfarande mobilt bredband, men kan använda datorn som husvagns-tv iaf.
MVH nykomlingen Dina

Permalänk
Medlem

Vad roligt att höra att du är nöjd. Jag är faktiskt också jätte nöjd med denna lilla sak. Jag undrar lite vad ni andra köpt för att uttöka lagringen, 4gig räcker för operativet och de program jag vill använda, men lite mer plats att spara saker på vore inte fyskam, ett Transcend 16gb SDHC är inte så dyrt och skulle väll sitta rätt fint, nån som har koll på prestandan på detta minne? jättefort behöver de inte vara men vore najs om de rörde sig lite iaf...

Har ni köpt nå andra tuffa tillbehör?

Permalänk
Medlem

Jag har ett litet problem på min eee701, installerade TinyXP Rev 9 på den, ställde om upplösningen till 800x600, och nu kan jag inte få tillbaka den till native-upplösningen 800x480. Det finns inte som alternativ i inställningarna för grafikkortet, det hjälper inte att starta om och jag har provat att starta datorn med "senast fungerande konfiguration".

Tack på förhand, Felix.

Permalänk
Inaktiv

Installera om drivrutinen för grafikkortet kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Graniz
Jag har ett litet problem på min eee701, installerade TinyXP Rev 9 på den, ställde om upplösningen till 800x600, och nu kan jag inte få tillbaka den till native-upplösningen 800x480. Det finns inte som alternativ i inställningarna för grafikkortet, det hjälper inte att starta om och jag har provat att starta datorn med "senast fungerande konfiguration".

Tack på förhand, Felix.

Tinyxp Hmm

Lagligt?

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Medlem

Skulle det fungera att köra in någon variant av XP på de 4Gb-en, och köra Ubuntu eee från usb eller minneskort eller liknande? Hur stor plats tar XP?

Jag behöver något litet och portabelt, vill gärna ha XP pga en del jobbgrejor, men föredrar Ubuntu privat. Visst är 901:an mer lockande, men hela idén med eee är för mig att ha en billig slit och slängdator som jag kan ha med mig i väskan, och en 901:a för 4000 är inte riktigt billig nog för detta ändamål.

Eller är det bara dumt att köpa en 701:a nu, 900:an kommer väl att falla i pris när 901:an kommer ut, och 900 lär väl ändå vara bättre än 701 även om hårddisken är slö?

Dessutom, tycker ni att skärmstorleken på 701:an är väldigt handikappande? Eller det fungerar bra?

Permalänk
Medlem

900 och 701 är samma dator fast 900 har större skärm så bättre är väl att ta i.

Jag är dunder nöjd med min 701.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trinnit
Skulle det fungera att köra in någon variant av XP på de 4Gb-en, och köra Ubuntu eee från usb eller minneskort eller liknande? Hur stor plats tar XP?

Jag behöver något litet och portabelt, vill gärna ha XP pga en del jobbgrejor, men föredrar Ubuntu privat. Visst är 901:an mer lockande, men hela idén med eee är för mig att ha en billig slit och slängdator som jag kan ha med mig i väskan, och en 901:a för 4000 är inte riktigt billig nog för detta ändamål.

Eller är det bara dumt att köpa en 701:a nu, 900:an kommer väl att falla i pris när 901:an kommer ut, och 900 lär väl ändå vara bättre än 701 även om hårddisken är slö?

Dessutom, tycker ni att skärmstorleken på 701:an är väldigt handikappande? Eller det fungerar bra?

Skärmstorleken är inget problem, även om det vore trevligt med större utan att ändra storleken på datorn om man säger så...

Permalänk
Medlem

Jag skulle tycka att inder än 8.9" var ett problem. Jag tycker du borde skaffa en 900/901 och inte än 701.

Permalänk
Medlem

Hallåj, skulle bara säga att jag löste grafik-problemet genom att gå in på skrivbordets egenskaper > inställningar > avancerat > bildskärmskort > visa alla lägen, och därefter välja den inställning jag önskade.

Permalänk
Medlem

FIck precis mail om att Komplett säljer 701an för 1999 kr nu.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q