Ska jag skicka tillbaka Scythe Ninja Mini för reparation?

Permalänk

Vad händer om du klockar då? Ökar temperaturen eller håller den sig vid 50°C. Har du monterat tillbaka originalfläkten för att kolla om den konstant ger bättre temperaturer?
Vad händer om du har sämre luftgenomströmning, ligger temperaturen fortfarande på 50°C eller ökar den? (för att kolla om tempgivaren verkar visa rätt)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Temperaturen ligger fortfarande på 50 grader när jag har sämre luftgenomströmning men gpu,cpu, hd, och mb temp sänker sig till 32 grader från 40-50 grader när jag har bättre luftgenomströmning.

Har monterat tillbaka orginalfläkten och den ger konstant bättre temperaturer, 43-46 grader högst efter 40 minuter med Orthos.
Men Minjan har bättre idle temperaturer än orginalkylaren.

Temperaturen ökar till 68 grader när jag klockar.

Permalänk

Skumt. Å andra sidan får du ju en tystare ljudnivå med minjan, eftersom originalfläkten lär brumma på rätt duktigt under load.
Dock tycker man att du borde ha bättre temperaturer. Men eftersom temperaturen blir densamma vid hög som låg omgivningstemperatur, så verkar det som om du har lite halvdålig kontakt med minjan. Rimligtvis borde låg omgivningstemperatur annars resultera i lägre loadtemp.

Jag förstår inte riktigt vad du är så missnöjd för dock, då du får ett mycket tystare system, med något högre (men långt ifrån farliga) temperaturer. Visst kunde det varit bättre, men du behöver ju inte bättre temperaturer, om du inte tänkt att klocka.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

du måste ha en kylare som blåser in o ligger mot kylaren (flänsen)

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
du måste ha en kylare som blåser in o ligger mot kylaren (flänsen)

Vad jag har förstått, så har han en 80mm i framkant av kylaren och en 92mm i bakkant (eller om det var tvärt om) i push-pull configuration. Det extra luftflödet verkar inte göra något för temperaturen, vilket får mig att tro att kylaren inte har tillräckligt bra kontakt med CPU.

Förresten Zicco, har du känt på kylaren under last, känns den varm? Om den inte ens är ljummen, så är det dålig kontakt (känn nära basen).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Pröva att lappa kylaren för bättre resultat då? Är det dålig kontakt kan det ju bero på att kylaren har en ojämn kontaktyta.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

ninjan e platt o blank från början! tror inte klyddet e där.

prova o lägga en rejäl klock på den o de hur kylaren uppför sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Vad jag har förstått, så har han en 80mm i framkant av kylaren och en 92mm i bakkant (eller om det var tvärt om) i push-pull configuration. Det extra luftflödet verkar inte göra något för temperaturen, vilket får mig att tro att kylaren inte har tillräckligt bra kontakt med CPU.

Förresten Zicco, har du känt på kylaren under last, känns den varm? Om den inte ens är ljummen, så är det dålig kontakt (känn nära basen).

Ja den känns varm men inte så att man bränner sig eller tar bort handen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AleexF
Pröva att lappa kylaren för bättre resultat då? Är det dålig kontakt kan det ju bero på att kylaren har en ojämn kontaktyta.

Jag har redan lappat mycket, skulle inte den få sämre kontakt om den blir 1-2 mm kortare?
Tror inte att den har ojämn kontaktyta. Den va så jämn att den reflekterar som spegel.

Den blir 77 grader varm med E2160 klockad till 3,4ghz

Permalänk

Haha nu får du ge dig Zicco.....
Du kan "lappa" tills skiten inte finns längre om du inte vet vad du gör.
Den ska va plan och utan repor, hur lappade du den?
Säkert med en fil från skolans träslöjd?

Visa signatur

IQX9650, XFX nForce 780i , BFG 9800GX2 QSLI OCZ Reaper DDR 2 1066MHz 4Gb Raptor 150gb + 4tb Seagate Tagan 2 FII 1,3kw Cooler Master Cosmos S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zicco
Ja den känns varm men inte så att man bränner sig eller tar bort handen.

Jag har redan lappat mycket, skulle inte den få sämre kontakt om den blir 1-2 mm kortare?
Tror inte att den har ojämn kontaktyta. Den va så jämn att den reflekterar som spegel.

Den blir 77 grader varm med E2160 klockad till 3,4ghz

Bara för att undersidan av kylaren reflekterar bra så betyder det inte att den är plan. Hursomhelst, har själv en ninja rev b, visst den kyler inte så sjukt bra som andra flänsar men den är å andra sidan inte avsedd för det. Ninja-flänsarna är till för dom som vill få tyst på datorn, inte råklocka Hoppas du har lärt dig din läxa nu, och snälla undvik att starta såna här trådar då forumtrollen vaknar till liv.

Permalänk
Medlem

ni missförstod mig. Det var inte kylaren jag lappade. Det var cpun.
Jag lappade den med våtslipspapper p1200. Den blev utan repor. Och den är plan.

Permalänk

hur har du kollat om den är plan?
säger du ögonmått......
Du kanske ska kolla om din nya cpu kylare är plan.
Och precis som HMB sa, den kylaren är inte till för oc utan tyst system.

Visa signatur

IQX9650, XFX nForce 780i , BFG 9800GX2 QSLI OCZ Reaper DDR 2 1066MHz 4Gb Raptor 150gb + 4tb Seagate Tagan 2 FII 1,3kw Cooler Master Cosmos S

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska skicka tillbaka den! Jag vill se va dom svarar när dom får en lappad kylare

Permalänk
Medlem

hur många gånger ska jag behöva säga?jag har inte lappat Kylaren för f*n. Jag har bara lappat cpu

Permalänk
Medlem

Bedrövligt att du inte ligger under 30º C på CPUn med kylaren..
Jag tycker du ska reklamera, skicka tillbaka samt skicka ett brev till Sverker för så här ska det inte vara. Ska det verkligen va så här?!

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Aså lappa gör man INTE för att få den SPEGEL BLANK.

Lappa gör man för att få en plan yta. Varken nonvex eller konkav. Normalt sett är intels his konkava och lika dant kylare villket skapar glapp i mitten.

Konvec är dock inte bra heller om den blir.

Jag skulle inte reckomendera nåt över 800K våtslip då det ger för små repor.

Vittsen med å lappa är att få en plan yta med lite porer och ogämnheter men inte så små porer att pastan inte har nånstans att ta vägen. Pasta är inte utan particklar. Specielt inte AS pasta som inehåller små particklar av silver. Lappar du med 1000K eller 1200K våtslip så att repor och porer blir mindre än particklarna så kan det tom bli sämmre kontackt då pastan istället blir som en film i mellan där kylaren ligger en bit rån HIS:en då particklarna kläms i mellan istälelt för att krypa ner i porer och repor.

Jag själv lappar mot en plan glas skiva med max 800K våtslip och man kan kolla panheten genom att tex rita krss eller måla över hela med en spritpenna under tiden man slipar och för att sedan kontrolera yterligare när det börjar ta gämt så kan man använda ett rakblad och ställa snet över hårne till höre på hisen och titat mot en ljuskälla om det passerar nåt ljus igenom. Passerar det igenom i mitten är den fortfarande konkav och passerar det igenom på sidorna så är den konvex och det brukar bli resultatet om man inte vet vad man pysslar med.

Man bör ej lappa den genom att göra cirklar utan man vill uppnå ungiär samma färdad sträcka över hela ytan vilket en cirkel tex itne gör.

Köra i form av en åtta fungerar rätt bra med. Så jag blev lärd å göra på maskin på ringhals. Finjobet gjorde en maskin under många många timmar men knapapst nått nån har hemma. Det går också å lappa fram å tebaks genom att rotera den med gämna mellanrum. Gäller som sagt bara att trycka i centrum hela tiden och hålal den gämt så det inte tar mer på sidorna tex än i centrum för då blir den snart konvex.

men spegelblankt är i princip värdelöst. Folk som puttsar dom emd autosol tex borde få smisk.

Torka av skiten med kemisk ren bensin eller ren alkohol eller liknande efteråt är väl det bästa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Bara för att undersidan av kylaren reflekterar bra så betyder det inte att den är plan. Hursomhelst, har själv en ninja rev b, visst den kyler inte så sjukt bra som andra flänsar men den är å andra sidan inte avsedd för det. Ninja-flänsarna är till för dom som vill få tyst på datorn, inte råklocka Hoppas du har lärt dig din läxa nu, och snälla undvik att starta såna här trådar då forumtrollen vaknar till liv.

det där håller jag inte med om. jag tycker min ninja presterar skit bra. just nu ligger temperaturen och pendlar mellan 37-39 grader med en klockad E6750 (2.6 @ 3.4Ghz) load ligger runt 60-65 (kanske 70) grader... och jag har ett fungerande luftflöde, bra kontakt mellan cpu och kylare. sorry för OFFTOPIC...

//korven

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korwish
det där håller jag inte med om. jag tycker min ninja presterar skit bra. just nu ligger temperaturen och pendlar mellan 37-39 grader med en klockad E6750 (2.6 @ 3.4Ghz) load ligger runt 60-65 (kanske 70) grader... och jag har ett fungerande luftflöde, bra kontakt mellan cpu och kylare. sorry för OFFTOPIC...

//korven

Ninjan är inte känd som en "värsting"-kylare, bara att titta på designen så ser man det på direkten (tätheten mellan "flänsarna"). Den kyler dock bra, ingen tvekan om saken, men en TRUE kyler bättre (med fläkt)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Ninjan är inte känd som en "värsting"-kylare, bara att titta på designen så ser man det på direkten (tätheten mellan "flänsarna"). Den kyler dock bra, ingen tvekan om saken, men en TRUE kyler bättre (med fläkt)

Betänk även att det är en Scythe ninja mini som trådskaparen har, inte en normalstor Ninja.

Visa signatur

~Pelle~